1
Vraag
2
Reacties
Richard_D

Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Gigabit "langzaam" en wegvallende verbinding (ASUS RT-N66U)

Beste ZIGGO en - community,

 

Anderhalve week geleden ben ik overgestapt van het 600/40 internet pakket naar het Giga pakket.

Met mijn vorige pakket haalde ik de snelheden ruim voldoende, echter had ik sinds enkele weken regelmatig last van wegvallende verbindingen (na onderhoud in mijn wijk). Ik hoopte daar met een nieuw abonnement en modem wel vanaf te zijn. Helaas...

 

De snelheden die bereikt worden en dan met name de download komt niet in de buurt van de 1Gb verbinding. Doorgaans hang ik rond de 800 tot 850 Mbps. De upload volstaat. Daarnaast heb ik regelmatig last dat de verbinding wegvalt, het modem reset of er een enorme lag spike is waar ik mee te maken krijg.

 

Het betreft: Connectbox Giga, in bridge mode.

Gebruikte kabel: CAT6

Router: ASUS RT-N66u (Gigabit router)

Systeem: i9 10900K

OS: win 11

 

Wat ik reeds gedaan heb:

Modem gereset.

De "oude" kabels van de splitter naar het modem vervangen door de nieuwe meegeleverde.

De "oude" splitter vervangen door de nieuwe meegeleverde.

Modem rechtstreeks aan de pc gehangen zonder tussenkomst van router/switch.

 

Ik krijg het niet voor elkaar om de snelheid omhoog te krijgen. Zels testen midden in de nacht (05:00u geven geen beter resultaat).

 

Zijn er nog mogelijkheden die ik nog niet getest heb, dan lees ik ze graag.

 

Alvast bedankt!

 

De bijlagen bevatten screenshots van het modem, AOP en Speedtest resultaten.

 

66 Reacties 66
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Richard_D Dank voor het delen van de resultaten! Was deze speedtest bekabeld of via Wifi uitgevoerd? Zet voor de zekerheid de draadloze connecte (WLAN) anders even uit op het moment dat je via de kabel test. Dan weet je zeker dat er niet per abuis via de draadloze connectie een speedtest wordt uitgevoerd. 

Richard_D
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@bastiaantaling De tweede monteur heeft "iets" in de wijkkast gedaan. Hij zegt zelf iets afgesteld te hebben maar het kan ook zomaar zijn dat hij me op een andere tappositie heeft gezet, aangezien mijn IP adres voor het eerst in hele lange tijd gewijzigd is. Testen zijn gedaan in veilige modus met netwerkmogelijkheden.

 

@Paul  De testen zijn bekabeld gedaan. Afgezien van mijn telefoon, tablet en draadloze camera is er niks via WiFi verbonden. Mijn andere systemen (2x workstation, NAS en PlayStation) zijn verder allemaal bekabeld (CAT6) aangesloten.

 

Ik zal nog een test in veilige modus uitvoeren waarbij ik de WiFi op mijn router uitschakel en de andere apparaten zal loskoppelen.

 

bastiaantaling

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Een ander IP adres heeft echter niks te maken met een tappositie. Eerder in dit topic had je het erover dat je uitval van internet en last met VoIP ervaarde. Nu is het voornamelijk internet snelheid. Ervaar je nog steeds problemen met uitval van internet of enkel trager internet dan verwacht? 500-700mbps over de WiFi is in ieder geval erg netjes. Als je een giga abonnement hebt en je heb voor de rest niet veel apparatuur dat veel data trekt aan hebt staan zou je bekabeld met een CAT5e of hoger rond de 800-900mbps te halen.

Advies: probeer is alles van het internet te halen. En dan enkel met je Laptop een speedtest uit te voeren. 

Richard_D
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@Paul  De onderstaande tests heb ik uitgevoerd met de computer (bekabelde CAT6 desktop) in veilige modus met netwerkmogelijkheid.  Hierbij heb ik de radio (WiFi) uitgeschakeld (2,4 & 5) en alle andere verbindingen van de router losgemaakt. Enkel de computer die de test uitvoerde was dus aangesloten. De browser (Chrome) had slechts 1 tabblad open waarop de test werd uitgevoerd.

 

@bastiaantaling Aangezien ik momenteel vakantie heb, heb ik nog geen VoiP gesprekken via Teams gevoerd. Echter wanneer ik een stream kijk (Twitch) hangt de verbinding af en toe aan mijn zijde en niet aan de streamer zijde. Ik test niet via WiFi, enkel bekabeld.

 

Ookla-safe-1con-2022-08-30 15 09 45.png

CustomKPN-safe-1con-2022-08-30 15 11 53.png

Ziggo-safe-1con-2022-08-30 15 14 07.png

NB. Wederom valt het mij op dat de curve in de download, zowel bij de custom KPN als de ZIGGO test een zaagtand patroon vertoond. Gedurende de test zie ik op dat moment dat de download snelheid op dat moment wel de neiging heeft om door te gaan maar dan telkens terugvalt.

 

bastiaantaling

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

De speedtest zien er goed uit, Ping snelheid moet onder de 25ms zitten dus die is goed. Download snelheid zou ik me ook niet al te veel zorgen om maken. Dit is een prima snelheid waarvan een hoop mensen hopen dat ze hem zouden halen. Wat twitch betreft. dat is streamen en kost ongeveer 6 mbps. Dit zou met jou snelheid dus geen probleem moeten zijn. Heb je wel eens je drivers gecontroleerd van je PC? Zijn deze helemaal up to date? Controleer is de instellingen van je netwerkkaart, met name op energiebesparing etc. 

Richard_D
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Na ruim een maand is mijn probleem dan ook opgelost! 

 

Het schommelen van de download tijdens het testen via de eerder genoemde test-sites (ZIGGO, KPN, Ookla, etc.) vond ik vreemd. De snelheid wilde wel omhoog maar viel constant weer terug. Omdat ik ondertussen in de afgelopen dagen alle kabels vervangen had door nieuwe leek mij dat de laatste mogelijkheid mijn router zou zijn.

 

De router, een ASUS RT-N66U heeft volgens de specificaties een GB WAN, en GB LAN poorten. 

 

ASUS RT-N66U Specifications:

 

Hardware:

  • Processor: Broadcom 470 @ 600MHz
  • RAM: 256MB DDR2
  • Flash: 32MB Flash + Micro SD slot
  • WAN: 1 x Gigabit Ethernet or USB 3G/4G dongle
  • LAN: 4 x Gigabit Ethernet
  • USB: 2 x USB 2.0 ports
  • Antenna: 3 x external detachable for 2.4 GHz and 5 GHz
  • Dimensions: 207 x 148.8 x35.5 (L x W x H)
  • Power Supply: AC Input: 100~240Vac/1.2A 50~60Hz
  • DC Output: 19V/ 1.58A
  • Buttons: WPS Button, Reset Button, Power Button
  • Wireless Feature:
  • Frequency: 2.4 GHz and 5 GHz (concurrent)
  • Data Rate: 802.11n (2.4 GHz & 5 GHz) up to 450Mbps; 802.11a/g up to 54Mbps; 802.11b up to 11Mbps
  • Output Power: High power: 2.4 GHz and 5 GHz (user adjustable); 802.11n 17~26 dBm; 802.11g 17~26 dBm; 802.11b up to 26 dBm
  • Encryption: 64/128 bit WEP, WPA-PSK/WPA2-PSK, WPA-Enterprise, WPA2-Enterprise
  • Authentication: Wi-Fi Protected Setup (WPS & PIN)

Om te kijken hoe de router zich gedraagt tijdens het downloaden heb ik een download vanaf STEAM gestart (70Gb). 

 

Tijdens het downloaden zag ik dat, naast het op en neer gaan van de snelheid, dat de CPU in de router  maximaal belast werd. 

Na wat zoeken las ik in diverse posts in o.a. het SNBforum dat deze router niet de hardware bezit om een Gigabit verbinding volledig te ondersteunen, ondanks dat de specs dit aangeven. De single core cpu draait op 600 Mhz en dit is blijkbaar niet voldoende.

 

De oplossing:

 

Het aanschaffen van een nieuwe router die wat meer in huis heeft om een Gigabit verbinding te kunnen ondersteunen. 

Mijn keuze is gevallen op de ASUS RT-AX86U. Deze router heeft een quadcore cpu die op 1.8Ghz draait. Wat ook meespeelde was het feit dat ik er ook een andere Firmware (Merlin) in kan zetten welke meer opties bied.

 

De resultaten:

 

ASUS RT-AX86u Speedtest 2022-09-01 14 04 41.png

Ookla speedtest 2022-09-01 13 56 09.png

ZIGGO speedtest 2022-09-01 14 02 27.png

KPN custom speedtest 2022-09-01 14 00 01.png

Rest mij de mensen te bedanken voor het meekijken (slechte down- en upstream waarden welke nu ook verholpen zijn), meedenken en het geven van adviezen. o.a.  @Paul @tobiastheebe @Bert @bastiaantaling @Steefb en alle anderen waarvan de naam nu even niet te binnen schiet.

 

Moraal van dit verhaal: vertrouw niet blind op specificaties! 😉

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik ben blij dat alles weer op orde is 😉

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic