1
Vraag
2
Reacties
WED

Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

Geen bedraad internet

Op een gegeven moment hadden we bedraad geen internet meer op de smart tv en de Nvidia Shield, beide bedraad aangesloten.
De WIFI op de laptops, telefoons bleven werken, de WIFI werkt via de TP-LINK Deco 4, in augustus aangesloten ook via telefonische
hulp van Ziggo, en alles werkte tot vanmiddag.

Dus ik ga het modem resetten volgens het stappenplan van Ziggo, stroom eraf voor zeker 5 minuten (beter te lang dan te kort)
Het modem wort uiteindelijk opnieuw opgestart, maar tot mijn verbazing is het onderste lampje nu groen gekleurd, ipv wit.

Dus ik ga Ziggo bellen, met als klacht dat ik geen bedraad internet meer had (TV en o.a. Nividia Shield)
Blijkt volgens de Ziggo medewerker het modem in bridgemode te staan, blablabla, en hij zou dit eruit halen en alles opnieuw opstarten.
Geen succes na 2x proberen, volgende poging van Ziggo medewerker was om het modem een harde reset (factory-reset) te geven, dit
zou 30 minuten duren, en hij zou mij daarna terug bellen, wat hij ook heeft gedaan, de factory reset had niet geholpen.
Het enige wat nu werkt is 1 bedraade aansluiting te krijgen op mijn laptop, dat is alles.... nu voorlopig mijn laptop maar als
hotspot aangezet, zodat we wel met onze andere apparatuur kunnen internetten.

Ziggo gaat een nieuw modem voor ons bestellen, maar dit duurt 2 dagen.
Nu komt het modem volgens de Ziggo medewerker weer binnen volgens de huidige instellingen..... dus weer in die bridgemode, en dus
volgens hem weer via 1 werkende bekabelde en misschien dat de wifi ook weer werkt

Ik ben hier helemaal niet blij mee. Want nu kan het zijn dat ik op oudjaarsdag wellicht weer een lange tijd met de klantenservice
aan de telefoon hang, om alles weer werkend te krijgen als vanaf augustus tot vanmiddag, en dat door een fout van Ziggo

Het lampje heeft ALTIJD wit gebrand, en nadat de problemen met de bedrade internet en de reset is dit groen geworden.

Overigens heeft de Ziggo medewerker me wel goed proberen te helpen.

 

Deze storing bevind zich niet op mijn adres, maar op het adres van mijn vriendin
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
WED
Topicstarter
Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

Vandaag het nieuwe Ziggo modem aangesloten, en wat alle Ziggo-mederwerkers mij vertelde, dat het nieuwe modem ook in bridge-modus geleverd zou worden, bleek natuurlijk niet waar te zijn. Ik wist dit bijna 100% zeker dat niet het geval zou zijn, maar echt iedere Ziggo-medewerker die ik afgelopen dagen gesproken heb, was er vol van overtuigd was dat het modem in bridge-modus geleverd zou worden, en "dat ik dan maar even moest bellen om het terug naar de oorspronkelijke setting te zetten" Alles werkt nu weer naar behoren,  maar de communicatie onderling en werkwijze van handelen kan echt veel beter. Maar goed, uiteindelijk is alles goed gekomen (op dit moment 😉 )

Bekijk in context

20 Reacties 20
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

kun je de hoofd Deco niet als router instellen

daarna zorgen dat de overige Deco’s en apparaten aan de hoofd Deco zijn aangesloten 

 

een laptop gebruiken rechtstreeks op een modem in bridge mode (public ip op laptop) is niet slim wegens dat de porten dan automatisch open staan

 

WED
Topicstarter
Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

Geen idee, ik heb niks ingesteld

WED
Topicstarter
Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

Ziggo moet dit maar oplossen, ik heb zelf niks gedaan. Maar dit moet niet te lang gaan duren

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@WED Morgen komt een Ziggo medewerker hier langs, zij kunnen diep in de systemen kijken de nodige stappen zetten.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, nu binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in dit topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

WED
Topicstarter
Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

Ik heb de naam, postcode en huisnummer vermeldt in profiel.

WED
Topicstarter
Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

Ik zit me een klein beetje te verdiepen in het geheel, ik weet er niet zo heel veel van, maar krijg ik de situatie weer werkend zoals voorheen ?

 

Modem niet in bridgemode.

1e TP-Link Deco M4 bedraad op poort 1

Poort 2 gaat naar een netwerk switch (bijv. Netgear)

Poort 3 naar TV

Poort 4 komt ethernet kabel aan voor eventueel PC 

 

Vannuit netwerk switch (bijv. Netgear) gaat er:

 

1. Nvidia Shield Pro

2. NAS

3. Ethernet kabel naar 2e verdieping

 

Ethernet kabel naar 2e verdieping gaat naar netwerk switch (bijv. Netgear)

 

Vannuit netwerk switch (bijv. Netgear) 2e verdieping gaat er:

 

1.  TV 2e verdieping 

2.  2e TP-Link Deco M4 bedraad

 

 

Zo heeft het nl. altijd al gewerkt.

Arjan25

Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

@WED 

 

Ik zou wel het modem in bridge laten staan.

Dan de hoofd Deco aansluiten op het modem, achter de eerste deco een switch hangen en vandaar uit de tv, pc, Nvidia Shield Pro,NAS en kabel voor boven aansluiten.

Want ik heb al vaker gelezen dat 2 verschillende wifi punten voor problemen kunnen zorgen.

(modem en deco als wifi punt)

WED
Topicstarter
Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

Maar alles werkte prima tot gisteren middag.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hallo @WED

Wat frustrerend dat alles niet meer werkt zoals het voorheen deed.

Laten we eerst duidelijkheid scheppen in de situatie. Het modem staat op dit moment inderdaad in bridgemode.
Dit zou automatisch moeten betekenen dat jouw Deco in routermode staat. Wil je dit eens controleren in de Deco app?

Er zijn vervolgens 2 opties:
Modem zo laten en de Deco M4 als router gebruiken
Of het modem uit bridgemode, maar dan moet de Deco m4  in accespointmode staan.

In beide gevallen is de aansluiting zoals jij hem wilt gewoon mogelijk. Welke optie heeft jouw voorkeur?

Daarnaast is het de vraag of je de NAS en switch ook even gereset hebt? Deze kunnen namelijk ook voor internetproblemen zorgen in een netwerk.

WED
Topicstarter
Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

Hallo,

 

Ik ben uiteindelijk vandaag telefonisch geholpen door een Ziggo medewerker via de chat, en heeft mij heel netjes en geduldig geholpen, heeft me uiteindelijk ook gebeld, en heel netjes zeker 30 minuten geholpen en alles weer werkend te krijgen, maar modem staat nog in bridgemodus

 

Op dit moment staat het modem nog in bridgemodus, en omdat het modem door twee medewerkers van Ziggo gisteren niet uit de bridgemodus te krijgen was , wordt er naar mij een nieuw modem opgestuurd.

Het nieuwe modem  word ook in bridgemodus geleverd  en zou dan wel door een medewerker uit deze modus gehaald kunnen worden. Zoals de situatie voorheen altijd was.

 

De situatie is nu als volgt:  

 

Modem in brigde (groen lampje)

Poort 1 modem: Deco 4 (werkend)

Poort 2 Deco4:  bekabeld naar Switch en alles daar aangesloten en werkend.

Deco 4 nr. 2 boven aangesloten en werkend.

 

Nu zit in dubio....

Wat is verstandig om te doen, aangezien het nieuwe modem komt en in bridge modus staat.

Laat ik het nieuwe modem zo staan ???  Voor- en nadelen

Of laat ik de Ziggo medewerker de bridgemodus uitzetten, en sluit ik alles weer aan zoals het voorheen was, voor- en nadelen.

 

Misschien kan een Ziggomedewerker hier over meedenken, wat de beste optie is.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Super dat het met behulp van mijn collega's gelukt is. 
Wat raar dat het modem niet meer uit bridge komt. Het is dan inderdaad maar goed dat er een andere onderweg is. 
Hebben jullie toevallig ook geprobeerd door alle kabels los te halen van het modem, daarna te resetten en vervolgens omzetten naar  "Router modes"? 

Over welke opstelling je het beste kunt doen, durf ik je niet te zeggen. Gelukkig kunnen onze Super Experts @Bert of @tobiastheebe je hier goed over adviseren. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Bridge mode en router mode hebben beide hun eigen voor- en nadelen.

 

Wil je apparaten in het LAN direct op de modemrouter aangesloten kunnen laten, dan is router mode noodzakelijk. De Deco M4-set kan dan zowel in router mode als AP mode geconfigureerd zijn, AP mode is aanbevolen.

 

Heb je de mogelijkheid om alle apparaten op/via de eigen router en AP's aan te sluiten, dan kun je het modem in bridge mode laten staan. De Deco M4-set moet in dat geval in router mode geconfigureerd zijn.

WED
Topicstarter
Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

Voor de werking van beide opties, maakt het dus eigenlijk niks uit voor ons huis-tuin en keuken gebruik, dwz: internetten,tvkijken via netflix e.d. en gebruik maken van een NAS.

De ene manier gaat alle kabels via de Modemrouter (routermode) en de andere manier (bridge) gaat via de Deco M4-set.

 

Op dit moment staat hij in bridge, en achter de Deco M4-set gaat een kabel naar de switch die verder alles verdeeld.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Toevoeging, bij router mode kun je zowel apparaten op de modemrouter als op de router of een van de AP's aansluiten. Wel is de aanbeveling om de Deco M4 in AP mode te zetten zodat er één LAN/subnet is i.p.v. twee, dit voorkomt problemen met de onderlinge bereikbaarheid van apparaten.

 

Voor 'normaal' gebruik voldoet router mode dus prima. Bridge mode is aanbevolen wanneer je optimaal gebruik wilt maken van de mogelijkheden van de eigen router + AP's, echter als je die laatste alleen gebruikt voor uitbreiding van de Wifi-dekking dan is bridge mode niet nodig en hoeft de Deco M4 ook geen router te zijn.

WED
Topicstarter
Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

Alvast bedankt, kan het zijn dat ik nu in bridgemode, mijn Medion NAS niet meer kan benaderen in Windows 11 ? 

De NAS werkt wel gewoon via KODI, dus kan wel afspelen van content. Maar ik kan de Medion NAS niet meer benaderen in de windows verkenner.

De NAS wordt wel gezien met het programma "Advanced IP Scanner" 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Als de NAS met Advanced IP Scanner wel zichtbaar is, dan zijn de PC en de NAS vermoedelijk onderdeel van hetzelfde subnet, klopt dat? Hieruit maak ik ook op dat de Deco M4 in router mode staat. Bridge mode staat los van wat er in het LAN van de eigen router gebeurt en ik vermoed dat er een andere oorzaak is waardoor je de NAS niet kan benaderen via SMB.

 

Kun je controleren of het netwerkprofiel is ingesteld op 'Privé'? Zie Start, Instellingen, Netwerk, Ethernet of Wi-Fi. Controleer verder of je de NAS kunt benaderen via het zogenaamde UNC-pad, typ \\IPADRES\ in de adresbalk van Verkenner en druk op ENTER, IPADRES is uiteraard het IP-adres van de NAS.

WED
Topicstarter
Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

Deco4 staat idd in router mode.

Netwerkprofiel stond op "openbaar" en deze nu op "prive" gezet.

In Advanced IP Scanner geeft de NAS het IP:  192.168.178.80

Deze is niet te benaderen.

Maar..... ik heb Medion LifeCloud Agent geinstalleerd, en met dat programma kon ik inloggen in de NAS, maar.. via een heel ander IP adres, nl: 192.168.68.114, hiervan heb ik nu een snelkoppeling op het bureaublad gezet, en dat werkt wel, terwijk Advanced IP scanner een heel ander adres aangeeft, nl. : 192.168.178.80

 

Raar he

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Subnet 178.0/24 wordt gebruikt door de modemrouter en bestaat niet meer bij bridge mode. Subnet 68.0/24 hoort bij de Deco M4, alle apparaten in het LAN van de Deco M4 moeten een adres binnen dat subnet hebben.

 

Mogelijk werd door Advanced IP Scanner nog het resultaat van een oude scan, toen de modemrouter nog in router mode stond, getoond? In elk geval fijn om te lezen dat de NAS nu bereikbaar is, via Verkenner moet het ook lukken op IP-adres 192.168.68.114.

WED
Topicstarter
Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

Vandaag het nieuwe Ziggo modem aangesloten, en wat alle Ziggo-mederwerkers mij vertelde, dat het nieuwe modem ook in bridge-modus geleverd zou worden, bleek natuurlijk niet waar te zijn. Ik wist dit bijna 100% zeker dat niet het geval zou zijn, maar echt iedere Ziggo-medewerker die ik afgelopen dagen gesproken heb, was er vol van overtuigd was dat het modem in bridge-modus geleverd zou worden, en "dat ik dan maar even moest bellen om het terug naar de oorspronkelijke setting te zetten" Alles werkt nu weer naar behoren,  maar de communicatie onderling en werkwijze van handelen kan echt veel beter. Maar goed, uiteindelijk is alles goed gekomen (op dit moment 😉 )

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic