FlyingApe

Level 5
  • 70Posts
  • 1Oplossingen
  • 63Likes

Gedeelte Ziggo mailingen wordt onversleuteld verstuurd

Ik krijg geregeld mailingen van Ziggo en het viel me al een tijdje op dat een gedeelte van de mailingen onversleuteld wordt verstuurd. Met andere woorden: zonder SSL/TLS.  Ik wist niet helemaal wat het goede kanaal is om dit te melden, vandaar dat ik het op het forum zet zodat het hopelijk bij de juiste afdeling terecht kan komen.

 

Het heeft zo te zien niet met een bepaald e-mailadres te maken, want mailingen van hetzelfde e-mailadres zijn soms wel en soms niet versleuteld. Wellicht met de bron die de mailing verstuurd heeft?

 

Paar voorbeelden:

 

  • Beleef sport ook van dichtbij van vandaag (30-9-2022) van ziggo.nl@ziggo.nl
  • Hoor je ook zoveel over glasvezel? van 21-9-2022 van ziggo.nl@ziggo.com
  • Herinnering: terugsturen Ziggo apparatuur. Dit was een persoonlijke mail en heb ik ontvangen van contact@ziggo.com op 30-8-2022.
  • De nieuwe factuur van 24-8-2022. Wellicht is dit inmiddels opgelost omdat die van 23-9-2022 wel versleuteld is. ziggo.nl@ziggo.com
  • Oeps! Mail te snel verzonden? van 20-8-2022 van ziggo.nl@ziggo.nl

 

Er zijn er meer, maar dit zijn de meest recente voorbeelden.

 

Voor de goede orde heb ik nog even een screenshotje toegevoegd.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Het duurde even, maar ik heb inmiddels antwoord terug dat dit verholpen zou moeten zijn. Kan je me dit bevestigen/het in de gaten houden de komende tijd, @FlyingApe? 🙂 

Bekijk in context

14 Reacties 14
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het wordt hier na het weekend vanzelf opgepakt door een Ziggo moderator.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@FlyingApe Ik begrijp niet wat je bedoelt met onversleuteld verzonden van mail. De verbinding voor mail zal altijd over TLS gaan. (De inhoud is vrijwel nooit versleuteld, maar dat heeft ook niks met TLS te maken.) Heb je het over de Ziggo webmail? Geen https slotje? Van je screenshot kan ik niks maken. Dus graag nog enige toelichting.

FlyingApe
Topicstarter
Level 5
  • 70Posts
  • 1Oplossingen
  • 63Likes

Het gaat om verstuurde mailingen vanuit Ziggo.. zie lijstje in de beginpost.

 

De verbinding van sommige mails is dus niet over TLS/SSL gegaan, want dat geeft mijn gmail aan. Dit is dan ook hetgeen dat ik aan wil geven.

 

Voor de goede orde: het gaat hier dus niet over webmail, maar mailingen die Ziggo uitstuurt naar klanten.

 

Zie dit artikel van Google zelf wat het rode slotje uit mijn screenshot betekent: https://support.google.com/mail/answer/6330403

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@FlyingApe Dat gaat over S/MIME, dan moeten beide partijen een sleutel afspreken met elkaar en delen met elkaar om aan elkaar versleutelde berichten te kunnen sturen.

 

Dit wordt gebruikt om versleutelde berichten aan elkaar te sturen en daar is met gewone mail geen sprake van.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Verwar in elk geval  s/mime en TLS niet. Ziggo zal zijn klanten mailen op hun Ziggo mail adres. Als het hier om Gmail gaat zit er vast nog een fetch vanuit Gmail in om je Ziggomail op te halen. Mogelijk heb je zelf plain pop3 over poort 110 ingesteld? Gebruikt dan poort 995 met TLS.

FlyingApe
Topicstarter
Level 5
  • 70Posts
  • 1Oplossingen
  • 63Likes

@Bert Indien het bericht over TLS was verstuurd, had er geen rood slotje maar een grijs slotje gestaan. Als her bericht over S/MIME verstuurd was, dan had er een groen slotje gestaan.

 

Het gaat hier om het feit dat er een rood slotje staat, dit betekent dat er geen TLS is gebruikt. S/MIME laat ik buiten beschouwing omdat de meesten hier tevens geen gebruik van maken.

 

Overigens maakt Ziggo dus af en toe wel gebruik van TLS en af en toe niet, want niet alle mailingen hebben een rood slotje, sommige gewoon een grijze.

FlyingApe
Topicstarter
Level 5
  • 70Posts
  • 1Oplossingen
  • 63Likes

@efok Ik weet niet of je op Bert of mij reageerde, mocht het op mij zijn dan denk ik dat mijn berichten verkeerd gelezen worden...

 

Ik heb het niet over webmail of e-mailadressen die je bij Ziggo kunt aanmaken. Ik heb ook geen e-mailadres van Ziggo. Ik heb een @gmail.com e-mailadres die nieuwsbrieven en andere reclame van Ziggo ontvangt. Dit versta ik onder mailingen.

FlyingApe
Topicstarter
Level 5
  • 70Posts
  • 1Oplossingen
  • 63Likes

Gezien er nog geen moderator langs is geweest, wilde ik even melden dat dit nog speelt. 🙂

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Dankjewel voor jouw bevindingen, @FlyingApe
Ik heb het intern uitgezet voor verder onderzoek en wacht nog op terugkoppeling.
Zodra ik deze heb, zal ik het hier plaatsen.  

FlyingApe
Topicstarter
Level 5
  • 70Posts
  • 1Oplossingen
  • 63Likes

@Jiri Geweldig!

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Het is hier al even stil, @FlyingApe. We zitten nog steeds achter de informatie aan, hoor! Dat je even weet dat het niet vergeten is :-). 

FlyingApe
Topicstarter
Level 5
  • 70Posts
  • 1Oplossingen
  • 63Likes

@Lycke Goed om te horen!

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Het duurde even, maar ik heb inmiddels antwoord terug dat dit verholpen zou moeten zijn. Kan je me dit bevestigen/het in de gaten houden de komende tijd, @FlyingApe? 🙂 

FlyingApe
Topicstarter
Level 5
  • 70Posts
  • 1Oplossingen
  • 63Likes

In de mail die ik gisteren binnenkreeg ("Nieuw: de Kijkkalender") lijkt het inderdaad opgelost te zijn!

 

Mocht ik het toch nog een keertje voorbij zien komen dan zal ik me weer melden.

Uitgelicht topic