dvdwaal

Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Eigen modem gebruiken Fritz!Box 6690

Ik heb een eigen modem aangeschaft een Fritz!Box 6690 en wil deze gebruiken. Maar helaas weer iemand aan de chat die de vraag niet goed leest en denkt dat ik mijn connect box in bridge modus wil zetten.

In Capelle aan den IJssel oud ziggo gebied moet je eigen modem kunnen gebruiken volgens de postcode check.

Ook op de Ziggo site gelezen hoe het moet.

Is er ook een ziggo medewerker hier die het wel weet??. En mij kan helpen. Groet. Dirk

Uitgelicht
dvdwaal
topicstarter
Level 4
  • 44Reacties
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

@Bernd Gaykema 

 

Dit was ook mijn probleem 5Mbit down en 1 Mbit up.  Ik was hier dagen mee bezig. Maar nu werkt het perfect voor het internet dan. Telefonie werkt nog niet. Dit zoek ik nog wel uit. Ik denk dat ik zelf wat fout doe.

 

Jou probleem is dat je modem nog niet goed staat bij ziggo. Vanmiddag belde de afdeling die met eigen modems bezig is dat alles moest werken. Er stond nog iets verkeerd. Na 10 minuten had ik het internet werkend.

 

Krijg jij de telefonie wel werkend laat het dan even weten.

237 Reacties 237
Francois83

Level 11
  • 607Posts
  • 31Oplossingen
  • 201Likes

@leo.nagel 

mag ik vraagen welke mobiele telefoon je hebt?

veder vraag ik me af welke stappen je ondernomen hebt om tog je eigen modem te installeren?

ik zelf heb cache en cookies verwijdert maar dit werkt niet om me eigen modem te regestreeren

ik heb zelf een android Samsung Galaxy s21+ 5G

leo.nagel

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Ik heb een Iphone, het is me gelukt de app te gebruiken met een andere Iphone waar de Ziggo app nog nooit op geïnstalleerd was geweest. Op mijn eigen iPhone had ik de app al eens geherinstalleerd, maar dat hielp niet. De App gaat op de achtergrond blijkbaar naar (mobiele)internet pagina´s van Ziggo en gebruik hiervoor Safari van de Iphone. Ik heb nog niet geprobeerd wat er gebeurt als ik bv Firefox als default browser op de iPhone instel, want dan overruled deze de Safari instellingen.

 

leo.nagel

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Update van mijn vraag:

De Fritzbox geeft in het overzicht de foutmelding:

' Aanmelding van het internetnummer xxxxxxxx is niet geslaagd. Oorzaak: DNS-fout [2 meldingen sinds 27.09.22 22:48:31] '

Nu ben ik geen expert in deze materie, Het lijkt alsof er een DNS issue is, maar dit roept wel een paar vragen bij mij op:

-Wordt er voor telefonie gebruik gemaakt van een andere DNS server dan voor internet?

-Kan ik DNS specifiek voor telefonie wijzigen?

-Krijgt de FB wel het juiste DNS toegewezen?

-Wat gebeurt er als ik een andere DNS gebruik?

-Welke DNS adressen gebruiken de mensen waarbij de telefonie wel werkt?

 

-In mijn FB worden de volgende DNS servers gebruikt:

 

84.116.46.20
84.116.46.21
2001:b88:1002::10
2001:b88:1202::10
2001:730:3e42:1000::53 (momenteel gebruikt voor standaard aanvragen)

 

Ik hoor graag jullie bevindingen, Alvast Dank Leo

 

 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@leo.nagel 

Die DNS gegevens zijn niet relevant voor telefonie, die zijn voor het internet. Het vinkje voor additional connection voor telefonie is misschien vergeten. 

Kijk even bij de oplossing van dit topic:

https://community.ziggo.nl/t5/Bellen/Eigen-modem-Fritzbox-6690/m-p/1025640#M3918

 

En er werd ook eerder aanbevolen om de lab firmware versie te gebruiken, daarin kan je Ziggo als provider kiezen bij het configureren van de telefonie.

https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from-development/fresh-from-development/

 

bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

@leo.nagel Eerst inderdaad checken wat @Karel. zegt: Staat het vinkje aan?

 

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-6690-Cable/3669_FRITZ-Box-voor-gebruik-op-de-...

Hoofdstuk "5 Telefonie in FRITZ!Box configureren":

En dan "Telefoonverbinding configureren" bij stap 5:

  • Schakel de optie "Use additional connection for internet telephony via cable connection" in.

Ik weet eigenlijk niet of een reboot van het modem noodzakelijk is als je dat vinkje aanzet en op Apply/Toepassen klikt. Voor de zekerheid even een reboot doen.

 

En als het vinkje al wel aan stond. Kunnen we nog iets anders controleren.

rikengretha

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Het is inderdaad het beste om de AVM installatie te doorlopen. (https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-op-de-aansluiting-van-ziggo-configureren/) Ook bij mijn staat de "Authentication name" automatisch ingevuld met de "user name" gegevens. Verder alleen  "Registrar" = vmk.voice.ziggo.nl invullen.

Succes.

leo.nagel

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Alvast allemaal dank voor jullie meedenken.

Ik heb de FB gisteren ook op de 7.39-100032 BETA software gezet.

Het vinkje staat inderdaad aan en ik heb ook de FB meerdere malen gereset.

Toch blijft de FB met de foutmeldingen komen, allemaal eindigend op 'Oorzaak DNS-fout'

Als het niet aan de DNS instellingen kan liggen waar dan wel? iemand nog een idee in welke hoek ik zou kunnen zoeken?

Inmiddels heb ik alle vinkje en mogelijkheden en combinaties wel uitgeprobeerd.


Kan iemand misschien een screenshot delen, met een werkende instelling? dan kan ik die met de mijne vergelijken?


Alvast dank, Groet Leo


Hieronder de een stukje van de foutmeldingen


28.09.22 20:37:34 Aanmelding van het internetnummer is niet geslaagd. Oorzaak: DNS-fout
28.09.22 20:36:25 Aanmelding van het internetnummer is niet geslaagd. Oorzaak: DNS-fout
28.09.22 20:35:08 Aanmelding van het internetnummer is niet geslaagd. Oorzaak: DNS-fout
28.09.22 20:34:53 Aanmelding van het internetnummer is niet geslaagd. Oorzaak: DNS-fout
28.09.22 20:34:32 Aanmelding van het internetnummer is niet geslaagd. Oorzaak: DNS-fout
28.09.22 20:34:21 Aanmelding van het internetnummer is niet geslaagd. Oorzaak: DNS-fout [2 meldingen sinds 28.09.22 20:32:53]
28.09.22 20:30:55 Aanmelding van het internetnummer is niet geslaagd. Oorzaak: DNS-fout
28.09.22 20:30:19 Aanmelding van het internetnummer is niet geslaagd. Oorzaak: DNS-fout
28.09.22 20:29:51 Aanmelding van het internetnummer is niet geslaagd. Oorzaak: DNS-fout
28.09.22 20:28:47 Aanmelding van het internetnummer is niet geslaagd. Oorzaak: DNS-fout
28.09.22 20:23:51 Aanmelding van het internetnummer is niet geslaagd. Oorzaak: DNS-fout [2 meldingen sinds 28.09.22 20:23:10]

rikengretha

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@leo.nagel 

Welke DNS servers gebruik je? Ik kan die adressen niet thuisbrengen. Ik vermoed dat de domain name vmk.voice.ziggo.nl alleen bij de Ziggo DNS servers bekend is.

leo.nagel

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Beste Caesar,

 

De volgende DNS wordt door de FB op dit moment gebruikt:

 

Dit zijn door de FB verkregen DNS-sen:

84.116.46.20
84.116.46.21
2001:b88:1002::10
2001:730:3e42:1000::53 (momenteel gebruikt voor standaard aanvragen)
 

Ik heb de DNSv4 server ook al een op de adressen 84.116.46.22 en 23 handmatig ingesteld geprobeerd, maar dit maakte geen verschil.

 

Dank en groet Leo

 

leo.nagel

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Ik heb inmiddels weer iets bijgeleerd.

Als ik in de Ziggo app de SIP gegevens opvraag, dan krijg ik iedere keer een totaal andere gebruikersnaam en wachtwoord toegewezen. Dat wist ik niet, ik ging er van uit dat dit een staties gegeven is,  wellicht verloopt dit na een bepaalde tijd ook weer en moet je een nieuwe aanvragen. Maar goed met een de 'verse ' gegevens lukt het ook niet.

Wel zie ik nu iets anders verschijnen.

Nadat je de gegevens in de 'Ziggo' setup van de FB hebt gemaakt kom je in een verzamelscherm van de gegevens, nog voordat je de gegevens laat controleren door de FB.

Na de controle door de FB, waar ik niet doorheen kom. Zet de FB automatisch het woord 'undefined achter mijn telefoonnummer. Dit kan ik ook niet weghalen.

Waar duid dit op ?.

Even een domme vraag wellicht. Bij het telefoonnummer invoerscherm bij de Ziggo setup moet je je telefoonnummer opgeven. Wat geven jullie op?  Landnr+Netnr+abb.nr of Netnr+abb.nr of alleen abb.nr, alle combinatie zijn namelijk mogelijk (maar geen een werkt bij mij 😞  ) Bij de andere invoerschermen van de andere providers wordt hier duidelijk onderscheid in gemaakt, bij het Ziggoscherm is er maar 1 invoerscherm voor het hele nummer, vandaar de vraag. (of onduidelijkheid)

Graag jullie adviezen hierin.  ( ik geef de moed nog niet op ) dank alvast. Groet Leo

 

bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

@leo.nagel  Om te beginnen:

"DNS Fout" in combinatie met Fritz!Box en VOIP Telefonie heeft NIETS te maken met de Internet DNS die zichtbaar is op andere plekken in de web-gui van de Fritz!Box.

 

Het meest waarschijnlijke: Er staat ergens toch iets fout geregistreerd bij Ziggo.

 

Dus, op onderzoek.

Is er een mogelijkheid om heel zorgvuldig je CM-MAC en MTA-MAC te controleren?

  • De CM-MAC en MTA-MAC staan onderop je modem.
  • Het CM-MAC en MTA-MAC moeten identiek zijn aan dat wat in de "Mijn Ziggo App" staat onder menu-item: Producten>Internet>"WiFi Modem met de Ziggo-naam">Meer-info>Eigen-modem-is-actief>Gegevens-eigen-modem

Als:

  • De gegevens CM-MAC en MTA-MAC van Fritz!Box en in "Mijn Ziggo App" identiek,
  • EN het vinkje "Use additional connection for internet telephony via cable connection"  staat aan (hadden we al gecheckt gisteren),
  • EN de foutmelding "Aanmelding van het internetnummer is niet geslaagd. Oorzaak: DNS-fout" blijft bestaan

... Dan is helaas de enige vervolgstap in de probleem-oplossing:

De informatie in dat TXT bestand zal dan aantonen wat er bij Ziggo fout gaat.

Je kan alvast op zoek naar de volgende regel in dat TXT bestand:

 

1: name voip (attached)

 

Er zijn ongeveer 20 regels direct onder elkaar die met "1: " beginnen.

 

Kan je die anonimiseren met (XX:XX/XX.XXX) en hier delen net als ik dat doe?

 

1: name voip (attached)
1: sync_group: sync_cable
1: iface erouter0 RBE/14/dsl XX:XX:XX:XX:XX:XX stay online 1
1: IPv6: native (none)
1: IPv6: disabled
1: IPv6: no address
1: IPv6: no prefix (0)
1: IPv4: native
1: IPv4: connected since 2022-09-29 16:10:45 (setup time 0 secs) (connect cnt 1)
1: IPv4: disconnect prevention disabled
1: IPv4: ip 10.32.XX.XXX mask 255.255.255.128 gw 10.32.XX.XXX dhcp mtu 1500
1: IPv4: masqaddr 10.32.XX.XXX
1: IPv4: dns 212.54.XX.XX 212.54.XX.XXX
1: route 10.32.XX.XXX/25 protocol iface
1: route 212.54.XX.XX/32 via 10.32.XX.XXX protocol dns
1: route 212.54.XX.XXX/32 via 10.32.XX.XXX protocol dns
1: RX bytes:4511306 pkt error:0 discard:0 filtered:0 dropped:0
1: RX pkts:28558 unicast:0 multicast:12626 broadcast:18
1: TX bytes:3465510 pkt error:0 discard:0 filtered:0 dropped:0
1: TX pkts:16064 unicast:0 multicast:0 broadcast:102

 

 

bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

@caesar  schreef:

@leo.nagel 

Welke DNS servers gebruik je? Ik kan die adressen niet thuisbrengen. Ik vermoed dat de domain name vmk.voice.ziggo.nl alleen bij de Ziggo DNS servers bekend is.


@caesar  Helaas kan je de DNS Settings voor de VOIP Interface niet troubleshooten in de GUI van de Fritz!Box. Ik heb wel aan AVM gevraagd hier naar te kijken om dit in de GUI zichtbaar te maken. AVM heeft teruggemeld dat men dit in overweging neemt voor de release na Fritz!OS 7.50 die over enkele weken uitkomt.

 

Wat ik in voorgaande topics het afgelopen half jaar gezien heb wat er fout kan gaan:

  • MTA-MAC is niet (of verkeerd, tikfout) opgevoerd bij Ziggo, dus je krijgt geen VOIP Interface/VOIP IP Address. De Fritz!Box valt terug naar Public IP en je krijg "DNS Error" omdat de normale Ziggo DNS Servers niet geschikt zijn voor VOIP.
  • MTA-MAC is opgevoerd in het verkeerde Ziggo-netwerk-segment, daardoor krijgt de VOIP Interface een Public Ziggo IP Address en geen VOIP IP Address. Ook hier, je krijgt dan ook de verkeerde DNS, en die is neit VOIP Compatible, dus je krijgt "DNS Error".

"DNS Error" zet je dus meestal op het verkeerde been. En het is geen DNS Error (ja dat is het wel, maar met een andere oorzaak 😀).

 

bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

Had je mijn andere post over je "DNS Error" gezien?

EDIT: Voorgaande regel. Die post lijkt verdewenen/verwijderd? Lekker dan! Dat was de oplossing! Moet ik de oplossing nogmaals plaatsen met de kans dat het weer verwijderd wordt? Moderator, help!

 

Volgens mij gebruik je de BETA ? Ik ook.

Ik heb dit:

bertus12_1-1664541998357.png

 

En dit:

bertus12_0-1664541822075.png

 

leo.nagel

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

@ Bertus, Kijk hier heb ik wat aan!

Ik weet nu zeker dat ik geen 'domme' invul fouten heb gemaakt. Bij mij staat dit ook zo.

Dank voor het delen Grt Leo

 

bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

@leo.nagel  Ik had een vervolg troubleshooting-stappenplan voor je gemaakt. Maar die is verwijderd. Geen idee waarom of door wie. Ik probeer dat nogmaals, graag een half uurtje geduld.

leo.nagel

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

@ Bertus12

Met jouw ingeving denk ik dat ik de fout nu zie.

Als ik naar Mijn Ziggo App ga, dan zie ik daar bij het kopje MTA MAC adres: Frits!Box (met een s) Dit klopt natuurlijk niet. Omdat ik stap voor stap screenshots heb van de app op mijn telefoon heb gemaakt tijdens de registratie weet ik zeker dat ik dit goed heb ingevuld.

Hier lijkt de fout te zitten.

Wat zou je aanraden?

-de registratie opnieuw doorlopen (overschrijven)

-eerst terugzetten naar de Ziggo modem en dan opnieuw de procedure doorlopen (liever niet natuurlijk)

-Ziggo bellen of zij dit handmatig kunnen invoeren.

 

Ik heb het gevoel dat het probleem bijna is opgelost.

 

Alvast dank, Leo

 

bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

@leo.nagel Ah, da's dan duidelijk. Als de MTA MAC er niet is of foutief, dan houdt het op.

Ik heb begrepen dat veel hiervan nog een handmatig proces is, dus: Alles terug draaien naar het Ziggo-modem en nogmaals invoeren van Fritz!Box CM-MAC/MTA-MAC zal werken, maar is tijdrovend (wachten op de 2x wissel die voltooid moet worden). En ook door Ziggo moet dan 2x deze wijziging (handmatig?) doorgevoerd.

 

Je zou het FMC-Team (Free Modem Choice) hiervoor moeten hebben, maar volgens mij zijn deze door de helpdesk niet meer te benaderen. Een soort-van "opgeheven" dus. Wellicht weet een Moderator of een Expert dat beter, want dat kan een shortcut zijn.

 

Wat werkt is dus: Terugdraaien, afwachten, nogmaals de Fritz!Box opvoeren, afwachten. Maar erg klantvriendelijk vindt ik dat niet. Hoe lang dat duurt weet ik ook niet.

leo.nagel

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Hoi Bertus,

Nogmaals dank. Ik wacht nog even af of iemand anders hier ook op reageert.

Het geheel weer terugdraaien en op nieuw beginnen heb ik niet zo'n zijn, alleen als het niet anders kan.

Ik weet niet wat er zou gebeuren als ik in de app de fritz opnieuw ga aanmelden.

 

Het blijft een rommelig en niet klantvriendelijk gedoe met de Ziggo app. (tweetraps verificatie die niet lekker werkt, buffers en cookies van mobiele browsers die eerst geleegd moet worden (waardoor je ook al je andere instellingen natuurlijk kwijt raakt)). Het is prima dat Ziggo gebruik maakt van een App, maar ik zou het veel handiger vinden als dit soort zaken ook gewoon via een desktop op een internet pagina zou kunnen doen (ook daar kan prima een tweetrapsverificatie plaatst vinden.. Maar goed dat is mijn mening.

Ik wacht dus even af en ik zal laten weten of het gelukt is.

 

leo.nagel

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Update: Zo net toch even met Ziggo gebeld om het MTA MAC adres te laten veranderen, De tweede helpdesk medewerker nam de vraag serieus.

Helaas gaf hij ongevraagd wel een push naar de FB (met de Ziggo gegevens van de Ziggomodem) nog voor dat het verhaal hem helemaal duidelijk was. Hij was nog niet op de hoogte dat er ook andere modems dan de Ziggo modems op het netwerk aangesloten kunnen worden. Hopelijk heeft de FB deze push tegengehouden en blijft internet werken We hebben samen een formulier ingevuld voor een expertteam en binnen 3 werkdagen zal de vraag worden behandeld. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen? Ik houd je/jullie op de hoogte. Groet Leo

 

Uitgelicht topic