1
Vraag
2
Reacties
Ouroboros

Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Default IP modem wijzigen mogelijk?

Hoi, 

 

Ik ben pas net klant bij jullie maar ben echt niet blij 😞 

Ik ga m'n best doen om niet de vervelende klant uit te hangen hier, ik begrijp dat er hier niet veel mensen iets aan kunnen doen, maar ik voel me echt wel benadeeld nu.

 

Ten eerste is mij aan de deur vezel verkocht 2 maanden terug, xs4all dienst zou stoppen en dan zou bij jullie de vezel ingaan.

Uiteraard ging de vezel natuurlijk niet live afgelopen donderdag toen xs4all stopte, en zat ik vanaf dat moment zonder internet.

Vanuit de logs van de Sagemcom volop CMTS-QAM errors, en ook kreeg mijn modem ondanks goed aangesloten geen DHCP vanuit jullie. Het leek na bellen de helpdesk verstandig dan maar een nieuwe voeding te sturen. Op vrijdag nog maar eens gebeld omdat de voeding niet geleverd werd, en kreeg toen iemand die wel een monteur heeft gestuurd, en ik dacht dat het verhaal daar zou eindigen.

 

De monteur is nu net geweest deze ochtend, ten eerste was de aansluiting nog helemaal niet geregeld in mijn woning, dus er is een dienst verkocht met automatisch overstappen terwijl dit fysiek nog niet eens mogelijk was. Verder allemaal prima, het werkt nu dat is het belangrijkste.

 

Nu kom ik er als klap op de vuurpijl achter dat ik de meest basale instellingen van dit modem, dat door jullie als provider wordt geleverd, niet kan aanpassen. Klopt dit, of is dit iets dat ziggo helpdesk verzint?

 

Het enige wat ik wil is simpelweg het default IP van de box van 192.168.178.1 overzetten naar 192.168.1.1. 

Dit krijg ik constant niet geregeld omdat er wordt gezegd: 'dit adres wordt gebruikt voor andere functionaliteit' ookzal zit het adres op een volledig andere subnet range, EN ook dit doorgaans niet het juiste menu om dit te doen, het default IP is namelijk iets anders als DHCP range, dus nogal verwarrend.

 

Ik vind oprecht dat dit iets is dat jullie aan moeten geven bij het verkopen van een dienst aan klanten.

 

Let op: als je klant wordt bij ons kan je het default IP van het modem niet meer aanpassen.

Als je toevallig een bepaalde range wil gebruiken in je eigen huis ga dan maar voor een andere provider.

Als ik dit had geweten van tevoren was ik nooit overgegaan namelijk.

 

Is het daadwerkelijk zo dat dit niet kan, en moet dit perse met een bridge mode op je andere modem, of is er gewoon iets verteld wat niet helemaal klopt en doe ik iets verkeerd?

Ik heb het geprobeerd met een Draytek 2860 series erachter en ik krijg het niet werkend. 

Ik hoor graag wat de beste manier is om te bereiken wat ik wil volgens jullie.

 

groet

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Je kunt de Draytek-router inderdaad niet gebruiken als vervanging voor de modemrouter, maar je kunt deze wel als router gebruiken achter het modem. Het is niet noodzakelijk om bridge mode te gebruiken, wel aanbevolen. De Draytek-router op de WAN-interface een IP-adres binnen 192.168.178.0/24 van de DHCP-server van het modem, als dit in router mode is geconfigureerd. Voor IPv6 moet DHCPv6 PD (prefix delegation) worden geconfigureerd op de WAN-interface, /56 in voormalig Ziggo-gebied of /57 in voormalig UPC-gebied. Downstream prefix delegation (naar de eigen router) wordt echter niet ondersteunt wanneer het modem in router mode is geconfigureerd, hiervoor is bridge mode noodzakelijk.

Bekijk in context

31 Reacties 31
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het LAN-subnet kan in de standaardconfiguratie alleen worden aangepast van 192.168.178.0/24 naar 192.168.0.0/24 en vice-versa door klanten. Indien een ander subnet gewenst is, dan kan een verzoek worden aangemaakt bij InHome Engineering om dit subnet toe te voegen als instelbaar LAN-subnet. Mogelijk wordt het in de toekomst mogelijk om deze aanpassing (een willekeurige /24 binnen 192.168.0.0/16 gebruiken) zelf uit te voeren.

 

Uiteraard is een eigen router gebruiken ook mogelijk. Bridge mode kan bijvoorbeeld d.m.v. dit formulier worden aangevraagd. Waar loop je precies tegenaan m.b.t. jouw eigen router?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Het enige wat ik wil is simpelweg het default IP van de box van 192.168.178.1 overzetten naar 192.168.1.1. 

Dit krijg ik constant niet geregeld omdat er wordt gezegd: 'dit adres wordt gebruikt voor andere functionaliteit' ookzal zit het adres op een volledig andere subnet range, EN ook dit doorgaans niet het juiste menu om dit te doen, het default IP is namelijk iets anders als DHCP range, dus nogal verwarrend.

 

Ik vind oprecht dat dit iets is dat jullie aan moeten geven bij het verkopen van een dienst aan klanten."

 

Als je de DHCP server start van 192.168.178.10 naar 192.168.0.10, dan gaat hij daar naartoe, dan wordt het modem vanzelf 192.168.0.1

Andre mogelijkheden voor een wijziging van het derde octet moet een Ziggo moderator aanvragen, voor configuratie wijziging.

Laat hier weten welke je wenst.

 

Ziggo houd zijn modem/routers zo beperkt, en daardoor overzichtelijk, mogelijk, wat voor 95% van de gebruikers geschikt is.

 

Heb je meer en uitgebreidere router wensen, dan is een Ziggo modem-router in bridge met een eigen modem erachter of een eigen modem/router de meest geschikte weg: FRITZ!Box | AVM Nederland

Je eigen modem/router gebruiken? | Ziggo

 

Als Ziggo alle functies, die allemaal mogelijk zijn in routers, die niet in het modem/router van Ziggo zitten zou moeten vermelden, ben je grofweg 4 A4tjes verder.

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Hoi thanks voor je bericht, het 192.168.1.0/24 is dus gewenst voor mij.

deze stel ik in, of dat probeer ik, en dat is waar ik tegenaan loop.

 

Het staat nu als ip op 192.168.178.1 en de DHCP range staat uitgedeeld vanaf .50.

maar ik wil deze hele range niet, allemaal extra typen. 

Ik wil simpelweg 192.168.1.0/24, of 10.10.0.0/24 ook best.

 

Als je bedoeld als verzoek bij inHome Engineering, bedoel je dan voor alle ziggo klanten of voor mijn modem specifiek?

 

Ik vind een heel extra modem om deze setting te wijzigen een beetje overkill moet ik eerlijk zeggen

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Je kunt alleen een /24 binnen 192.168.0.0/16 gebruiken, 10.10.0.0/24 is dus niet mogelijk. Voor dit type modem geldt dat alle klanten een subnet anders dan 192.168.0.0/16 of 192.168.178.0/24 moeten laten toevoegen door InHome Engineering.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan je verzoek doorsturen naar IHE en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Hoi thanks voor je bericht, het 192.168.1.0/24 is dus gewenst voor mij.

deze stel ik in, of dat probeer ik, en dat is waar ik tegenaan loop.

 

Het staat nu als ip op 192.168.178.1 en de DHCP range staat uitgedeeld vanaf .50.

maar ik wil deze hele range niet, allemaal extra typen. 

Ik wil simpelweg 192.168.1.0/24, of 10.10.0.0/24 ook best.

 

Als je bedoeld als verzoek bij inHome Engineering, bedoel je dan voor alle ziggo klanten of voor mijn modem specifiek?

 

Ik vind een heel extra modem om deze setting te wijzigen een beetje overkill

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Dit is echt een strawman argument. Het gaat ook zeker niet om ALLE functionaliteit die een modem kan bevatten, en dat heb ik ook niet gezegd. Dit is echt een basis-dingetje dat een normaal modem moet kunnen, dat je het zo durft te verkopen alsof ik iets geavanceerd wil is nogal schocking. Iedereen die iets meer weet als ' mijn wifi werkt niet' die heeft hier een probleem mee.

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Ik vind het echt een schande dat het zo werkt, maar prima ik ga er wel achteraan. Thanks.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

een moderator kan een verzoeken indienen voor jouw specifieke modem 

ze komen langs ongeveer binnen 1-2 dagen dan kan het tot maximaal 48 uur duren eerdat het verzoek is verwerkt door de afdeling 

 

ik ben blij dat ik tegenwoordig het modem in bridge mode heb, eindelijk vrijheid qua netwerkconfiguratie hoe ik het wil

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Het zijn medeklanten die proberen om je te helpen op deze klant helpt klant community.

Geen chat medewerkers van Ziggo.

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Ik zal het in de gaten houden. Bedankt. Gewenste instellingen voor mij:

Range:

192.168.1.0/24

modem IP:

192.168.1.1

 

DHCP range:

192.168.1.50-

192.168.1.200

Broadcast: 192.168.1.255

 

 

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Ik denk dat dat ook het beste is uiteindelijk inderdaad, maar ik heb het met de draytek die ik hier heb liggen nooit hoeven doen, die kon ik gewoon intrainen direct met de PPoE vanuit xs4all, daarnaast weet ik niet eens of hij supported is voor ziggo, allemaal dingen die ik nu opeens uit moet gaan zoeken met het idee dat ik dit echt wel minimaal zou moeten kunnen bij overgang, het IP omzetten en 1 of 2 poort forwardings. 

Lijkt me doorgaans niet zo bijzonder, ziggo mederwerker of niet.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ziggo maakt geen gebruik van PPPoE, de WAN-interface moet op automatische configuratie (DHCP) worden ingesteld.

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Hi.

 

Er gingen een paar comments door elkaar en ik heb maybe het verkeerde woord gebruikt. Ik kan voor nu helaas niet mijn eigen modem ipv het ziggo modem gebruiken, deze draytek heeft geen DOCSIS 3.1 support en geen coax aansluiting, dus is volgensmij niet geschikt als direct modem vervanging.

 

 

iK denk dat ik uiteindelijk een volledig nieuw modem haal met DOCSIS 3.1, zoals de fritzbox 6660.

 

Maar for the time being; Als ik mijn ziggo in bridged wil zetten en mijn draytek erachter de DHCP en NAT wil laten regelen, hoe dien ik de boel dan aan te sluiten volgens ziggo?

Ik heb zowel van connectbox poort 1 en 4 naar de draytek WAN2 en LAN1 geprobeert met FW en ipv6 aan, maar ik heb het idee dat ik nog wel meer in moet stellen op mijn modemrouter, want ik krijg nog geen adressen uitgedeelt op apparaten zo.

 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Dat artikel heb ik doorgenomen. Ik zou dus zeggen dat ik dit gevolgd heb. Uitdaging is uiteraard ook dat ik het alleen kan testen op het moment dat ziggo het actief zet en het niet zelf kan doen, en dus als het niet werkt op alle devices zonder internet zit. het is elke x een belletje om het aan/uit te zetten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Je kunt de Draytek-router inderdaad niet gebruiken als vervanging voor de modemrouter, maar je kunt deze wel als router gebruiken achter het modem. Het is niet noodzakelijk om bridge mode te gebruiken, wel aanbevolen. De Draytek-router op de WAN-interface een IP-adres binnen 192.168.178.0/24 van de DHCP-server van het modem, als dit in router mode is geconfigureerd. Voor IPv6 moet DHCPv6 PD (prefix delegation) worden geconfigureerd op de WAN-interface, /56 in voormalig Ziggo-gebied of /57 in voormalig UPC-gebied. Downstream prefix delegation (naar de eigen router) wordt echter niet ondersteunt wanneer het modem in router mode is geconfigureerd, hiervoor is bridge mode noodzakelijk.

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Jouw verhaal lezende ga ik dat morgen toch proberen of het me op die manier lukt. Ik ben niet genoeg bekend in ipv6 om op te maken uit jouw verhaal of ik de Downstream prefix delegation strikt gezien nodig heb. Als ik en mijn servers maar naar meeste bekende websites naar buiten kunnen resolven vind ik alles goed. Op mijn eigen omgeving heb ik ipv6 doorgaans uitstaan of gebruik ik het niet echt. Zou optie 2 die je hier hebt omschreven dan dus voor mij werken zonder de volledige bridged mode?

 

De volledige bridged mode heb ik door ziggo nogmaals aan laten zetten. Vervolgens deed ik kabel in poort 1 van de connectbox, en die gaat op mn draytek vigor 2860 in poort LAN1. Dit lijkt te werken, maar niet naar alle sites. ook niet strict alleen ipv4, bepaalde ipv6 adressen kon ik wel heen. Wellicht is dit in lijn met jouw verhaal.

Ik kon het op deze manier echter niet op de WAN aansluiten, en alle settings voor ipv6 leken alleen voor de WAN interfaces aanwezig te zijn op de draytek, en voor zover ik kon zien stond de IPv6 voor LAN al wel default aan. Ik heb inmiddels de bridge mode er weer af laten halen, dus nu staat de connectbox weer in router mode.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het configureren van IPv6 is nog niet noodzakelijk, met alleen IPv4 zijn vrijwel alle servers en websites bereikbaar.

 

Als je router mode laat omzetten naar bridge mode terwijl (ook) een ander apparaat als de eigen router op het modem is aangesloten, dan moet die laatste opnieuw opgestart worden. Dit i.v.m. het MAC-filter op het modem, dat WAN-toegang aan slechts een extern MAC-adres verstrekt.

 

Het modem moet op de WAN-interface van de router worden aangesloten.

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Ik heb het op deze volgorde gedaan:

 

ziggo modem in bridged mode

draytek aangesloten op connectbox poort 1 naar de LAN1 van de draytek

 

dit werkte naar beperkte sites, ook na volledige reboot van mn PC en ophalen nieuwe lease etc.

 

de kabel overgezet naar de WAN1 van de draytek, zowel het ziggo  modem als de draytek volledig herstart, en mijn PC volledig herstart.

dit werkte niet en kreeg hier geen internet.

Wellicht dat ik de instellingen van de draytek nog moest aanpassen toen hij op de WAN1 zat en het daarom niet werkte?

 

maar ik heb beide zeker herstart

 

hierna mijn router weer van bridged mode laten halen

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic