Ed.beekhuizen

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Deco m4 gastnetwerk en Google Chromecast

Ik heb sinds een maand het TP Link deco M4 mesh WiFi systeem met succes geïnstalleerd met gebruikmaking van de access point bewerkingsmodus. De router functie loopt dus via de Ziggo Connectbox. Ik heb alle drie de satellieten aangesloten via een utp kabel. De utp kabels van alle drie de satellieten (de hoofd-deco en de 2 slaves) lopen naar eenzelfde switch welke op zijn beurt weer is verbonden met de Connectbox. Alles werkt naar behoren, ook de Google Chrome connectie op mijn Samsung tv in de huiskamer. So far so good.

Echter omdat we een Bed & Bike runnen heb ik vorige week de functie gastennetwerk met WPA2 beveiliging ingeschakeld. Dat lijkt goed te werken alhoewel ik er nog niet helemaal zeker van ben omdat bij het uittesten het signaal van mijn ipad 2de laatste tijd toch regelmatig overschakelde naar het hoofdnetwerk maar dat kan ook te maken hebben gehad met mogelijke storingen in het ziggo netwerk. 

Het probleem wat ik heb, is dat in onze Bed & Bike een Philips tv staat met daarop een Google Chromecast v3 aangesloten. Die krijg ik wel werkzaam op het hoofdnetwerk maar niet op het gastennetwerk. Uiteraard heb ik bij gebruikmaking van het gastennetwerk de Google Chromecast teruggezet naar fabrieksinstellingen en met het WiFi gastennetwerk trachten te verbinden. Dat is me helaas niet gelukt, ook niet met alleen 2,4 Ghz aan (dus 5 Ghz uit) en met snelle roaming uit. De Chromecast wordt wel gevonden maar helemaal op het einde gaat het mis en geeft Google Home aan dat de verbinding (mogelijk) niet is gelukt. Heeft iemand een suggestie?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Ed

7 Reacties 7
Dave!
Super Expert
Super Expert
  • 16037Posts
  • 691Oplossingen
  • 3883Likes

Als je de Deco M4 op Gastennetwerk zet kan het zijn omdat je ook met het hoofdnetwerk verbonden bent terug schakelt, dan zal je de Deco van Gastennetwerk een Naam moeten geven en je vergeten van het hoofdnetwerk alleen gasten die op je netwerk kunnen. Let wel dat de passwords niet met de netwerken overeen komen.

Ed.beekhuizen
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank voor je reactie Dave.  Ik vrees dat ik je niet helemaal kan volgen maar bij het in werking stellen van het gastennetwerk worden alle drie de satellieten tegelijkertijd gekoppeld. Ik zie geen mogelijkheid om slechts 1 satelliet te koppelen aan het gastennetwerk. Ik heb alle satellieten overigens een unieke naam gegeven. Het gastennetwerk heeft uiteraard een naam en een wachtwoord dat afwijkt van het hoofdnetwerk. Begrijp ik dat je zegt dat ik mijn WiFi van het hoofdnetwerk zou moeten vergeten op mijn iPad/iPhone en dan nog eens het gastennetwerk moet testen?

Ed.beekhuizen
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb inmiddels het gastennetwerk getest nadat ik “vergeet het hoofdnetwerk” heb aangeklikt. Dat is nu inderdaad stabiel. Chromecast installeren lukt me echter nog steeds niet op het gastennetwerk, alleen op het hoofdnetwerk. Iemand nog ideeën zodat het ook op het gastennetwerk kan gaan werken?

Erik P
Community Moderator
Community Moderator
  • 2629Posts
  • 421Oplossingen
  • 442Likes

Goedemorgen @Ed.beekhuizen, fijn dat het gastennetwerk nu stabiel werkt. Top! Wel spijtig dat dit nog niet zo bij de Chromecast is. Heb je al eens geprobeerd om via de Deco app de 5.0 GHZ optie van het gastennetwerk uit te zetten? Sommige apparaten zijn namelijk niet voor 5.0 GHZ geschikt. 

Ed.beekhuizen
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank voor je reactie Erik. Dat heb ik inderdaad allemaal al geprobeerd. Ik lees verder op internet dat dit te maken zou (kunnen) hebben het feit dat een gastennetwerk in principe niet praat met externe apparaten. Dat zou met een router met uitgebreide gastennetwerk mogelijkheden wellicht wel een optie zijn. Ik heb nu maar een ethernet adapter besteld en ga binnenkort uittesten of dat wel werkt, dan heb ik geen WiFi meer nodig. Ik zal mijn bevindingen hier met jullie delen.

Dave!
Super Expert
Super Expert
  • 16037Posts
  • 691Oplossingen
  • 3883Likes

@Erik P  weet dat dit beetje ongewoon is, maar ik heb een vraag over iets, kan je mij daarvoor PB benaderen. Dank je wel, ik probeer iets te leren, maar ik snap iets niet helemaal. 

Lotte
Community Moderator
Community Moderator
  • 1203Posts
  • 128Oplossingen
  • 312Likes

@Ed.beekhuizen Wij zijn super benieuwd naar je bevindingen, wil je deze met ons delen? 

Uitgelicht topic