1
Vraag
2
Reageer en help mee
hnijenhuis

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

DNS probleem IPv4 LAN verbindingen

Hallo,

 

Ik heb een probleem met de DNS servers van Ziggo. Ik heb hiervoor een nieuwe Connextbox van Ziggo ontvangen, maar dit lost het helaas niet op! Ik heb IPv6 uitgeschakeld op mijn eigen router. Sinds kort (fix aantal weken) heb ik geen internetverbinding meer via de LAN verbindingen met IPv4 (meerderen). Als ik verschillende LAN kabels aansluit op de poort 1 van de Connextbox modem van Ziggo, omdat deze in Bridge staat, krijg ik ook geen internet, of zo traag dat het zeker 10 minuten duurt voordat de pagina uberhaupt helemaal laad.

 

Ik heb in DOS al een ping gedaan maar krijg geen antwoord van de DNS servers van Ziggo. Ook Windows Probleemoplosser geeft aan dat er problemen zijn met DNS servers.

 

De netwerkadapter heb ik ook al geupdated naar de nieuwste versie van Intel. Dit ook op andere pc's gedaan, maar nog steeds hetzelfde probleem, geen internet. Alle Windows 10 en Windows 11 versie's zijn bijgewerkt. Daarna Windows opnieuw een schone installatie gedaan, lost het ook niet op! Dus ook dat is niet het probleem! Andere internetbrowsers lossen het probleem helaas ook niet op!

 

Als ik IPv6 op mijn eigen router inschakel lukt het wel om internet te krijgen via alle LAN verbindingen. Het lijkt wel of IPv4 bij mij is uitgezet, of dat er iets mis is met de LAN verbinding, maar via WIFI heb ik via IPv4 wel internet, zo vreemd. Ik wil IPv4, omdat niet al mijn apparaten IPv6 hebben, daarom heb ik hem uitgeschakeld op mijn eigen router. En in de mail van Ziggo met IPv6 inschakelen staat ook dat dat geen probleem is!

 

Als ik op de netwerkadapter de DNS verander naar 8.8.8.8 heb ik opeens met Ipv4 wel internet via LAN op alle pc's. Het is dus lijkt mij duidelijk een probleem met de IPv4 DNS servers van Ziggo.

 

Alleen krijg ik dat niet opgelost, want aan de klantenservice zeggen ze keer op keer dat kan niet want anders hadden wel meer mensen daar last van, wat een onzin antwoord. Ik heb ook al geopperd dat het misschien hier in de kast buiten vlakbij iets niet goed staat of kapot is, of verkeerd aangesloten.

 

Ik heb al zoveel problemen in het verleden gehad met Ziggo dat ik er wel een beetje klaar mee ben.


In mijn logboek van mijn modem (zowel mijn oude als nieuwe) staan waarschuwingen (critical). Maar elke keer wordt ik bij de klantenservice afgewimpeld...ik ben het zat.

 

Kan er iemand van de technische kant (ICT) mee kijken achter de schermen.

 

Warme groet,

H. Nijenhuis

16 Reacties 16
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

hnijenhuis
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ja hoor natuurlijk. AOP is zo'n 2 jaar geleden ongeveer vervangen. Ik zet de laaste waarschuwingen uit het logboek van de Ziggo Connext Box er ook bij... Zie bijlagen!

 

Ik had het Ziggo modem ook al meerdere keren opnieuw opgestart, daarbij natuurlijk eerst losgekoppeld van de andere apparaten (deze ook allemaal uitgeschakeld en toen met verschillende LAN kabels verbonden met poort 1 van Ziggo bridge modus modem naar verschillende pc's, maar ook dat werkt niet) en toen het Ziggo modem weer opnieuw opgestart, daarna de andere apparaten die daar achter hangen 1 voor 1 weer ingeschakeld en opnieuw op laten starten, maar ook dit lost het probleem niet op.

 

Ik vermoed dat het echt iets met de DNS servers van Ziggo heeft te maken, misschien in combinatie met Ipv4 en de nieuwe activatie op het modem van IPv6 in Bridgemodus.

 

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik zie geen directe problemen m.b.t. de installatie of het signaal. Ervaar je op dit moment problemen?

 

Zou je het kapje van de splitter (POA 01-UPC) willen verwijderen (instructies)? Dit zorgt soms voor problemen. Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.

hnijenhuis
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ja ik ervaar op dit moment problemen, heb nu bekabeld internet via DNS van Google en dat WIL ik niet! Ik wil dat de DNS servers van Ziggo voor IPv4 het gewoon doen, zoals ze tot een paar weken geleden dat ook gewoon deden. Toen had ik nergens problemen mee via LAN kabels en gewoon internet met IPv4! Heb je het logboek ook gezien van de Ziggo Connextbox?


Ga ik doen! Ik kom trouwens nooit aan dat kapje, hoe kan dat dan ineens storingen veroorzaken, kan dat zomaar gewoon spontaan? Nou ja, ik ga het proberen...laat het je weten!

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

waarom zou je persee de dns server van je eigen provider willen ik heb liever die van een grotere minder storingsgevoelige partij 

zoals Google of Cloudflare

hnijenhuis
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Daar heb ik heel bewust mijn eigen redenen voor... maar inderdaad hebben de DNS servers van Ziggo heel vaak storingen en/of problemen! Frustrerend!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik zie nu dat je ook de log geplaatst hebt. Twee reboots om 3:05 en 3:35, vermoedelijk heb jij die niet zelf gedaan?

 

De oude versie van het kapje kan inderdaad spontaan problemen veroorzaken als hierdoor de splitter net geen goed contact maakt met het AOP.

 

Er zijn bij mij geen actieve problemen bekend met DNS-servers van Ziggo. Wel hebben deze inderdaad een minder goede uptime en betrouwbaarheid dan globale servers. Bij Ziggo zijn verschillende DNS-servers actief, met welke servers/IP-adressen ervaar je problemen?

hnijenhuis
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nou het werkt helaas niet! Ik heb het kapje er voorzichtig afgehaald maar bied geen oplossing helaas. Maar weer de DNS server veranderd naar Google (8.8.8.8).

 

Ik kan dat denk ik vinden in mijn eigen router wat de DNS servers van Ziggo zijn? Ik heb namelijk geen flauw idee waar ik dat anders zou moeten kunnen vinden. Ik heb het volgens mij al gevonden, deze staan in mijn eigen router achter Domeinnaamserver...84.116.46.22 en 84.116.46.23.

 

Op mijn netwerkadapters van de pc's staan ze op automatisch DNS server toewijzen (IPv4 en IPv6).

 

Het is toch raar dat het bekend is dat de DNS servers van Ziggo zo slecht en onbetrouwbaar zijn, waarom gebeurd daar dan niets aan...dat is toch raar van een bedrijf zoals Ziggo. En het wil overigens ook niet automatisch zeggen dat als er geen problemen bekend zijn met de DNS servers van Ziggo dat ze er misschien dieper onderliggend wel zeker zijn. Ik zie nu meerdere topics voorbij komen, dus Ziggo zou dat misschien eens goed moeten onderzoeken lijkt mij. Helemaal nu met IPv6. Is IPv6 wel voldoende icm IPv4 samen in Bridge modus voldoende getest en zijn daarvan voldoende onderzoeken gedaan?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De door jou genoemde DNS-servers zijn de nieuwste servers van Ziggo. Tot voor kort had ik deze nog in de forwarding van mijn eigen router staan (mijn modem staat ook in bridge mode), geen enkel probleem mee, ook niet als ik nu lookups naar de servers doe. Inmiddels gebruik ik Cloudflare en Google (met load balancing).

 

IPv6 van Ziggo gebruik ik nog niet. Mijn modem heeft een uptime van 44 dagen dus heeft de nieuwe configuratie nog niet ontvangen.

hnijenhuis
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

En dan ineens klapt internet er helemaal uit...dus Ziggo modem maar weer opnieuw opgestart!

 

Oke. Misschien gekke vraag maar wat is forwarding? En wat is load balancing?

 

IPv6 op mijn Ziggo Connextbox kan ik niet zien of die ingeschakeld is, want hij staat in Bridge modus. Daarnaast heb ik 16 november een e-mail gehad dat over 2 weken bij mijn Ziggo modem in Bridgemodus IPv6 zou worden ingeschakeld. En het is nu bijna een maand verder, dus dat zal wel gebeurd zijn inmiddels, maar ja, ik heb ook net in die periode een nieuw modem gekregen.

 

Hoe en waar kun je dat zien en wat betekent dat (uptime)?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zou je nog eens de log willen plaatsen? Ik vermoed dat de problemen die je ervaart, niets met de DNS-servers of IPv4/IPv6 te maken hebben.

 

 

Vermoedelijk is IPv6 al actief omdat het modem recentelijk al meerdere keren opnieuw opgestart is. Als jouw eigen router een IPv6-adres kan ontvangen op de WAN-interface dan is het actief, niet nodig om IPv6 op het LAN in te stellen (via PD = Prefix Delegation).

 

Op mijn router is de applicatie dnsmasq actief. Deze ontvangt DNS lookups binnen het LAN en stuurt deze door naar de ingestelde servers (= forwarding). Verder is er caching om veelgebruikte lookups op te slaan en te beantwoorden zonder dat de lookup het LAN hoeft te verlaten. Ik heb twee servers ingesteld voor forwarding en dnsmasq gebruikt deze willekeurig (= load balancing). DHCP wordt ook verzorgd door dnsmasq, het IP-adres van de router wordt uitgedeeld als enige DNS-server.

 

----------------
Cache statistics
----------------
Cache size: 10000
Queries forwarded: 1140663
Queries answered locally: 235653
Total DNS entries inserted into cache: 3561662
DNS entries removed from cache before expiry: 0

---------------------
Nameserver statistics
---------------------
Server: 1.1.1.1
Queries sent: 415747
Queries retried or failed: 576

Server: 8.8.8.8
Queries sent: 329492
Queries retried or failed: 195

hnijenhuis
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nou ik vermoed het wel degelijk, in ieder geval bij mij. 

 

Want sinds een paar weken heb ik deze problemen met de IPv4 en IPv6, precies rond de tijd dat ik die mail van Ziggo kreeg. En de problemen hebben ook heel duidelijk met IPv4 en IPv6 te maken. Ik ben erachter dat op verschillende pc's waarbij ik verschillende LAN kabels heb uitgeprobeerd rechtstreeks vanuit LAN poort 1 van het Ziggo modem naar de verschillende pc's, met verschillende Windows versie's de 1 alleen IPv4 adres laat zien (doorlaat), de ander alleen een IPv6 adres (doorlaat), en op weer een andere pc zowel IPv4 als IPv6 (doorlaat), maar geen internet via LAN. Volgens de klantenservice staat op mijn Bridgemodus IPv4 AAN en IPv6 UIT. Maar dat klopt echt niet. Want waarom krijg ik dan IPv6 adressen door als ik het modem in Bridge heb staan (uberhaupt trouwens), dan kan dat ook niet.

 

Bij alle drie de pc's heb ik de LAN kabel rechtstreeks in de LAN 1 poort van het modem van Ziggo gedaan (dat is namelijk de enige die werkt in Bridgemodus en actief is). Dus rechtstreeks verbinding met Ziggo. Maar geen IPv4 internet verbindingen via LAN.

 

Ik heb daarop de klantenservice eens mijn modem uit Bridge laten halen, want ik weet bijna 100% zeker dat er ergens iets niet goed is bij de kant van Ziggo. En wat schetst inderdaad mijn verbazing, dat als het modem uit Bridge is ik gewoon internet heb en jawel hoor netjes op alledrie de pc's zowel een IPv4 als een IPv6 adres door krijg.

 

Ik vraag de medewerker of er wel getest is met IPv6 in Bridge en ik krijg als antwoord dat dit niet het geval is en dat vind ik een zeer slechte zaak. Het veroorzaakt duidelijk van allerlei problemen!

 

Nu mijn modem van Ziggo weer in Bridge laten zetten en de problemen zijn weer hetzelfde. En dan herhaal ik nogmaals dat ik dus alleen rechtstreeks een verbinding heb met Ziggo modem vanuit de LAN 1 poort van het modem van Ziggo die rechtstreeks naar mijn pc (LAN) gaat. Het maakt ook niet uit of je andere LAN kabels gebruikt, of je Windows 10 of Windows 11 gebruikt.

 

Er zijn duidelijk directe problemen met IPv4 en IPv6 in Bridge modus (en dat begint al dat je geen internet hebt als je verschillende LAN kabels aansluit op het Ziggo modem in LAN poort 1 naar de LAN aansluiting (op meerdere pc's geprobeerd met verschillende LAN kabels) op de pc's.

 

Ik vermoed dat er bugs zijn, conflicten, of dat er ergens iets niet goed staat.

Het is in ieder geval duidelijk dat er iets bij Ziggo niet goed gaat of staat.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik herken de problemen die je ervaart helemaal niet, ook niet elders op de community gelezen hierover, behalve dat gebruikers soms moeite hebben met het ontvangen van een IPv6 delegated prefix op hun eigen router.

 

Kun je screenshots plaatsen van IPv4- en IPv6-configuraties die je ziet wanneer een PC rechtstreeks met met het modem in bridge mode is verbonden? IP-adressen mag je uiteraard gedeeltelijk onherkenbaar maken.

hnijenhuis
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Raar ik zie ze wel voorbij komen, mensen die sinds de IPv6 in Bridge ineens van allerlei verschillende problemen hebben..o.a. deze https://community.ziggo.nl/t5/Internet/IPv6-zorgt-voor-internetstoring-bepaalde-apps/td-p/882678

 

Als ik mijn router die erachter hangt op IPv6 zet heb ik nergens problemen mee, doet zowel LAN als WIFi het, maar ik heb apparaten die IPv6 niet ondersteunen, daarom wil ik deze uitzetten in mijn router, maar dan krijg ik van het Ziggo modem geen IPv4 (internet) meer rechtstreeks vanuit het Ziggo modem via LAN, dus geen internet. In de mail stond ook dat IPv6 uitschakelen geen probleem zou zijn.

 

Er wat je nog niet tegen bent gekomen wil niet zeggen dat het geen probleem is he. Ik zie wel steeds meer berichten voorbij komen met problemen IPv4 en IPv6 in Bridge...Maar goed.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het vreemde is dat je (ook) problemen ervaart als je een PC direct op het modem aansluit, vandaar de vraag in mijn vorige bericht. Dit specifieke probleem ben ik namelijk nog niet tegengekomen.

 

Je moet op het apparaat dat op het modem wordt aangesloten (of dat nu een router of een PC is) zowel een IPv4- als IPv6-adres ontvangen. Daarnaast vraagt de router een delegated prefix (grootte /56) aan voor het LAN, welke opgedeeld wordt in /64-prefixes.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @hnijenhuis. Welkom! 

Ik zie dat je al flink wordt geholpen door @tobiastheebe. Super fijn! 

 

Lukt het je nog de gegevens te plaatsen waar hij om vraagt in zijn 1 na laatste bericht? Dan kunnen jullie samen verder om deze irritante zaak op te lossen ^^. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic