NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Connect Box raakt zijn instellingen kwijt & webinterface is ontzettend traag

Hoi! Enige tijd geleden hebben wij een Arris modem mogen ontvangen via de Ziggo community vanwege problemen met het vastlopen en opnieuw opstarten ervan. Nu lopen we wederom tegen problemen aan met dit modem.

 

De webinterface is ontzettend traag geworden tot het punt dat browsers ermee vastlopen, en het modem lijkt ook zijn instellingen niet te bewaren; vanmorgen is mijn netwerk compleet om zeep geholpen omdat alle statische IP instellingen weg waren. Eén zo'n instelling toevoegen duurt meer dan een kwartier door de traagheid, en ik moet hier zo'n 20 van aanmaken.

 

Bovendien hebben wij last van ontzettend hoge latency binnen ons netwerk, Speedtest.net geeft vaak meer dan 30milliseconden aan, gemiddeld zo rond de 20. Herstarten van het modem lijkt het latency probleem tijdelijk te verminderen maar de webinterface blijft onbruikbaar traag.

 

Het modem opnieuw instellen brengt hier helaas geen verandering in.

 

Nu las ik dat het Ubee UBC1318ZG modem beter met dit soort instellingen om zou kunnen gaan en dat deze door het niet gebruiken van de Puma chipset ook veel minder last heeft van latency problemen.

Is er een mogelijkheid voor ons om onze Connect Box om te ruilen met een Ubee modem? De Wifi mogelijkheid gebruiken wij al niet van de Connect Box dus het ontbreken hiervan op de Ubee vormt geen probleem.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @NanoSector,

 

Ik heb een kijkje achter de schermen gezien, maar zie geen extreme signaalafwijkingen die dit zouden veroorzaken. De interface kan inderdaad soms wat traag zijn, maar zo extreem mag het natuurlijk niet zijn 😅

 

Het lijkt me verstandig om je een ander nieuw modem te laten proberen hiervoor, ik heb je daarvoor zojuist een privébericht gestuurd!

Bekijk in context

14 Reacties 14
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Voordat een UBC1318ZG kan worden toegestuurd moeten eerst andere mogelijke problemen worden uitgesloten:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

NanoSector
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Ter illustratie voeg ik, nu dat ik weer thuis ben, een screen recording toe van een simpele refresh op de homepagina van de Connect Box (totdat de 3 status icoontjes geladen zijn en de status weergeven). Dit duurt bijna een hele minuut.

NanoSector
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

@tobiastheebe Onze reacties hebben elkaar gekruist! Bij deze de info waar je om gevraagd hebt.

 

Bij de hoofdaansluiting wordt meteen gesplit, de (in perspectief) onderste aansluiting gaat direct naar de Connect Box, de andere gaat de Tratec splitter in welke vervolgens naar onze TVs split.

 

NanoSector_0-1643304112840.png

NanoSector_1-1643304123626.png

NanoSector_2-1643304137618.png

 

Tevens heeft mijn Home Assistant de ping naar speedtest.net bijgehouden:

NanoSector_3-1643304529098.jpeg

Dit is niet best.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

In de downstream is een (zeer) lichte ruis aanwezig.

 

De installatie ziet er goed uit, er zijn een paar kleine verbeterpunten mogelijk. De IEC/F-kabel tussen splitter en versterker is verouderd en kan het beste worden vervangen door dezelfde kabel als waarmee het modem is aangesloten. Op de versterker missen twee afsluitweerstanden op open aansluitingen.

 

I.v.m. de hoge latency heb ik de moderators (Ziggo-medewerkers) gevraagd om een signaalcontrole te doen, zij hebben inzage in meer uitgebreide gegevens, mogelijk komt hierbij iets aan het licht. Verder heb ik aangegeven dat je interesse hebt in een UBC1318ZG.

NanoSector
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Dank voor je reactie. Ik zal de kabel vervangen en de twee afsluitweerstanden toevoegen, als het goed is moet ik deze nog ergens hebben.

 

Ook bedankt voor het doorzetten. Ik neem aan dat ik een reactie in dit topic kan verwachten? En ben ik correct als ik zeg dat uit je antwoordstelling te halen is dat het traag reageren van de Connect Box "normaal" is?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Naar verwachting komt een moderator morgen in dit topic langs en zal dan inderdaad een reactie achterlaten.

 

Ik heb je video bekeken van de webinterface. Een laadtijd van 45 seconden op de indexpagina is niet normaal, ook niet voor het SmartWifi modem. Waarschijnlijk kwam dit doordat de interface niet berekend is op een refresh. Van de Compal-versie ben ik gewend dat de indexpagina circa 10 seconden nodig heeft om te laden, andere pagina's enkele seconden. De laadtijden worden veroorzaakt doordat voor elke type gegevens er een eigen request naar de backend wordt gedaan. Die requests worden achtereenvolgens uitgevoerd i.p.v. simultaan. Waarschijnlijk is hier bewust voor gekozen om de CPU/RAM-belasting te beperken. Op de UBC1318ZG zijn er overigens ook pagina's die een aantal seconden nodig hebben om te laden. Zo heeft de pagina met downstream/upstream-gegevens een normale laadtijd van 15 seconden.

NanoSector
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Dat een pagina een aantal seconden nodig heeft maakt me niet zo veel uit, het hoeft ook niet instant te zijn. Maar 45 seconden is inderdaad niet normaal, en dit heb ik op zo ongeveer iedere pagina. De DHCP pagina is helemaal een drama aangezien deze client-side ook vaak (tenminste, in Safari en Firefox) vast blijft hangen en daarna ellenlang duurt om wijzigingen door te voeren. Ik denk serieus dat mijn schatting van 15 minuten per entry toevoegen niet eens overdreven is, al dan niet positief ingeschat.

 

Ik heb dan ook het idee, maar kan niets bevestigen, dat de Connect Box overbelast is op zijn CPU en dat dit de hoge latency en lange laadtijden veroorzaakt. Maar waar dit dan door zou komen zou ik je niet durven zeggen, aangezien mijn netwerk niet bizar groot is. Wel host ik een paar services thuis maar slechts één daarvan is ook daadwerkelijk public-facing en dat is Nextcloud. Dit gecombineerd met de Puma bug zou het misschien kunnen verklaren.

 

Maar, ik wacht de reactie van de moderators even af. Ik heb inmiddels de afsluitweerstanden toegevoegd aan de versterker; de kabel die ik nog had liggen is exact dezelfde als degene die er nu tussen zit, dus deze heb ik laten zitten. Onze Mediabox Next en de andere TV hebben overigens nagenoeg geen problemen dus ik verwacht niet dat dit mijn situatie met de Connect Box heeft veranderd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Hierbij een aantal screenshots van de webinterface van de UBC1318ZG. Deze werkt hoe dan ook een stuk soepeler dan de SmartWifi modems en biedt veel meer instellingsmogelijkheden. Er zit wel een gedeelte Ziggo-interface in na het inloggen, maar ook dat werkt snel en je kunt meteen doorgaan naar de Ubee-interface voor meer geavanceerde instellingen.

NanoSector
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Dat ziet er goed uit, functie over vorm in plaats van een fancy interface. Lijkt er ook op dat alle instellingen (en gelukkig meer) in de Ubee zitten. Dankjewel voor het delen!

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @NanoSector,

 

Ik heb een kijkje achter de schermen gezien, maar zie geen extreme signaalafwijkingen die dit zouden veroorzaken. De interface kan inderdaad soms wat traag zijn, maar zo extreem mag het natuurlijk niet zijn 😅

 

Het lijkt me verstandig om je een ander nieuw modem te laten proberen hiervoor, ik heb je daarvoor zojuist een privébericht gestuurd!

NanoSector
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Update! Ik heb het modem vandaag mogen ontvangen en ingesteld, bedankt hiervoor @Alex !

 

 

Het modem reageert supersnel vergeleken met de Connect Box en mijn netwerk voelt ook een stuk responsiever aan. Ik ben helemaal in mijn nopjes ermee.

 

 

Ik loop alleen tegen een klein probleem aan, namelijk dat dit modem geen NAT loopback ondersteund. Dus verbinden met mijn domeinnaam binnen mijn netwerk lukt niet. Dit kan ik oplossen door middel van de AdGuard home instantie die ik heb draaien (domeinnaam rewriten naar een lokaal IP) en de DNS override optie aanzetten. Maar, nu krijgen clients alsnog de IPv6 DNS servers van Ziggo en dat werkt dus niet.

 

 

Bestaat de mogelijkheid om de IPv6 DNS servers ook te veranderen, of moet ik dit per client apparaat regelen (ook geen ramp)?

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Ik vrees dat dit mijn kennis te boven gaat @NanoSector.

 

@efok jij misschien?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De UBC1318ZG ondersteunt alleen het aanpassen van de DNS-servers voor DHCPv4, niet voor DHCPv6. Verder zou ondersteuning voor hairpin/loopback NAT inderdaad handig geweest zijn.

 

Het modem staat hier in bridge mode met een EdgeRouter, dus geen last van deze beperkingen.

NanoSector
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

In dat geval zal ik het op de clients zelf moeten instellen, het is geen groot probleem. Misschien overweeg ik inderdaad nog de bridge modus met een eigen router er achter, maar voor nu voldoet het modem prima en de latency lijkt ook een heel stuk minder te zijn.

 

Dank voor alle reacties en behulpzaamheid!

Uitgelicht topic