Technojunk

Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes

Compensatie voor niet kunnen gebruiken eigen modem

Hallo,

 

Sinds ik lid ben van ziggo (24 februari) heb ik geen gebruik kunnen maken van mijn eigen modem wat voor mij helaas inhoud dat ik een aantal apparaten niet kan gebruiken.
Nu ben ik benieuwd of er enige compensaties mogelijk is aangezien ik nu van een aantal apparaten geen gebruik kan maken.

 

Mvg,

16 Reacties 16
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Technojunk  schreef:

Hallo,

 

Sinds ik lid ben van ziggo (24 februari) heb ik geen gebruik kunnen maken van mijn eigen modem wat voor mij helaas inhoud dat ik een aantal apparaten niet kan gebruiken.
Nu ben ik benieuwd of er enige compensaties mogelijk is aangezien ik nu van een aantal apparaten geen gebruik kan maken.

 

Mvg,


Het is uiteraard niet aan mij , maar je hebt je internet verbinding wel kunnen gebruiken met het Ziggo modem ? 

Zo ja en anders ook, het lijkt mij dat je dan gebruik heb kunnen maken van de dienstverlening , ja een eigen modem en dan apparaten niet kunnen gebruiken ? lijkt me wel een beetje dingentje voor jezelf , maar wat ik al schreef, ligt niet aan mij en iemand van het moderatie team zal er wel wat over zeggen 😉  

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

waarom kun jij je eigen modem niet gebruiken?

Weet je niet hoe je dit aan het ziggo modem kunt koppelen of wil je een fritzbox aansluiten op de kabel?

Template

Level 16
  • 2512Posts
  • 59Oplossingen
  • 802Likes

Het is voldoende om klant/abonnee te zijn bij Ziggo. Lid worden kan bij Ziggo ook niet, heb je bij een andere partij een lidmaatschap afgesloten om een eigen modem aan te kunnen sluiten, bij Ziggo. Dan ben je waarschijnlijk dit geld kwijt. Indien iets aanbied om lid te worden van Ziggo, om bijvoorbeeld een eigen modem aan te sluiten doe dit niet.

Ziggo bied geen lidmaatschap aan, klanten kunnen een eigen modem aansluiten. 

Technojunk
Topicstarter
Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes

@Ronihd 
Ik citeer van ACM:

Consumenten mogen zelf hun modem en router kiezen bij alle providers. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft hierover nieuwe regels gepubliceerd, die in januari 2022 ingaan. Consumenten en bedrijven mogen niet verplicht worden door hun internetprovider om bepaalde apparaten te gebruiken.

 

Aangezien ziggo hier sinds het ingaan vanaf mijn abonnement niet aan voldoet zit ik nu met de gebakken peren.

 

@puppie 
Inderdaad werkt het koppelen van een eigen modem niet.
Zie: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/FRITZ-Box-6660-Cable-FF-aanmelden/m-p/1163135#M207918

 

@Template 
Sorry, ik kan geen touw vastknopen aan je verhaal.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

veel succes met compensatie claimen, je kan gewoon ziggo modem gebruiker dus internet leveren ze gewoon wat betreft eigen modem : het enige wat je kan doen is klacht indienen bij acm

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Technojunk 

Eerst een kleine semantische aanpassing, je wordt geen lid van Ziggo, maar klant van Ziggo door een internet en/of televisie abonnement bij ze af te nemen. Tussen Ziggo en jou bestaat een leverancier - klant verhouding, Ziggo moet als leverancier jou als klant iets leveren.

 

  1. Ziggo heeft de verplichting jou internet te leveren, en daaraan voldoet Ziggo middels hun eigen modem/router.
  2. Ziggo is wettelijk ook verplicht om jou die dienst over jouw eigen modem/router te leveren, en aan die verplichting voldoet Ziggo niet.
  3. Jouw eigen modem/router biedt functionaliteit die de Ziggo modem/router niet biedt, jij wilt daarvan gebruik maken, en dat kan dus niet.
  4. Ziggo hoeft die functionaliteit niet te leveren, maar dat is niet van belang omdat jij daar zelf voor kunt zorgen met jouw eigen modem/router.
  5. Echter, omdat Ziggo niet voldoet aan hun verplichting uit punt 2, kun jij niet gebruik maken van die functionaliteit.
  6. Dus hoewel Ziggo niet verplicht is om die functionaliteit te leveren, zijn ze wel verplicht de modem/router werkend te maken waarmee jij voor jezelf die functionaliteit kunt creëren.
  7. Het voor jou mogelijk kunnen maken van het gebruik van die functionaliteit is dus een afgeleide verplichting van punt 2.
  8. Jij lijdt dus schade omdat Ziggo niet voldoet aan de verplichting uit punt 2., geheel onafhankelijk van de vraag of Ziggo die functionaliteit zelf zou moeten leveren.

Je kunt dus proberen Ziggo aansprakelijk te stellen voor de schade die je lijdt, alhoewel ik vermoed dat ze vervolgschade (daar gaat dit over) uitgesloten hebben in hun leveringsvoorwaarden.

bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

Gewoon klacht indienen bij Ziggo via normale weg: https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact/klacht 

Indien geen gewenst resultaat via De Geschillencommissie: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/telecommunicatiediensten/ 

 

Wat je hier post is erg summier. Ik zou niet direct zeggen dat je in aanmerking komt.

Was er bijvoorbeeld een andere oplossing mogelijk geweest, heb je dat geprobeerd, wat was het resultaat en indien niet gewenst, wat was het resterende probleem en hoe heeft Ziggo daarop gereageert.

Technojunk
Topicstarter
Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes

@MR_CHIPBedankt!
Ik snap dat ik "gewoon" het modem van ziggo kan gebruiken echter is ziggo wettelijk ook verplicht om mij die dienst over mijn eigen modem/router te leveren, en aan die verplichting voldoet Ziggo niet.

 

@caesarBedankt voor de toelichting!

 

@bertus12Bedankt voor je antwoord.
Idd een beetje summier maar dit is waar het op neer komt helaas.
Bellen met ziggo heeft geen enkel nut, de laatste 2 mensen welke ik gesproken heb melden dat een eigen modem bij ziggo helemaal niet mogelijk is, laat staat een work around.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @Technojunk

 

Ik kan mij voorstellen dat je ontzettend baalt dat het aansluiten van je nieuwe modem niet werkt. 

Jammer genoeg kan ik betreft een compensatie niets voor je regelen. Zoals al aangegeven is door users hier, kan Ziggo geen garantie bieden op het functioneren van jouw eigen modem. We bieden de mogelijkheid aan, zoals wij verplicht zijn. Als er dan iets niet werkt, bieden we zoveel mogelijk ondersteuning als wij kunnen zoals bijvoorbeeld hier op de Community. Er bestaat wel een limiet in hoeveel we kunnen, aangezien het niet ons eigen apparaat betreft. 

 

Ziggo levert jou internet. Ziggo levert daarbij een modem zodat je gebruik kunt maken van de verbinding. Jij kiest ervoor om die niet te gebruiken. Ziggo levert je alsnog waar je voor betaald. 

Technojunk
Topicstarter
Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes

@MarijeBedankt voor je bericht!
Wat je schrijft klopt natuurlijk niet helemaal, vooral het stukje dat jullie de mogelijkheid bieden.
Aangezien dat nu niet het geval is.

bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

@Marije  schreef:

[...] Zoals al aangegeven is door users hier, kan Ziggo geen garantie bieden op het functioneren van jouw eigen modem. We bieden de mogelijkheid aan, zoals wij verplicht zijn. Als er dan iets niet werkt, bieden we zoveel mogelijk ondersteuning als wij kunnen zoals bijvoorbeeld hier op de Community. Er bestaat wel een limiet in hoeveel we kunnen, aangezien het niet ons eigen apparaat betreft. 

 

Ziggo levert jou internet. Ziggo levert daarbij een modem zodat je gebruik kunt maken van de verbinding. Jij kiest ervoor om die niet te gebruiken. Ziggo levert je alsnog waar je voor betaald. 


Even generiek, dus niet specifiek voor Technojunk.

@Marije Dat klopt niet helemaal, en dat houdt ook niet stand bij de rechter/geschillencomissie, maar er zijn wel een aantal factoren waar dat van afhankelijk is. Maar niet de factoren die @Marije noemt.

 

  • Ziggo is wettelijk verplicht een werkende verbinding te leveren met een Eigen Modem. Punt. Er worden geen uitzonderingen gemaakt. Het moet gewoon werken.
  • Ja, er zijn wel wat zaken waar de consument zelf de verantwoordelijkheid neemt, maar als de verbinding tot stand komt, b.v. met 1/5Mbit of 1/1Mbit of 5/5Mbit (zoals nu het gros van de problemen). Dan geeft dit gewoon aan dat de consument zijn zaakjes tot dat punt voor elkaar heeft en de verantwoordelijkheid bij Ziggo ligt.

Andre factoren:

  • Als er stabiliteitsproblemen zijn, dan is het discutabel, het tijdelijk terug wisselen naar Ziggo-modem kan dat proces versnellen, dat snap ik ook wel, dus dan moet je meewerken. Maar in de basis moet Ziggo het nog steeds end-to-end supporten en kan dat ook (caesar kan dat goed uitleggen).
  • Als er een "tijdelijke" storing is, biedt Ziggo je dan een alternatief dat "functioneel hetzelfde" oplevert als een Eigen Modem. Ook daar denk ik dat je mee moet werken. De vraag is wat "tijdelijk" is, en wat "functioneel hetzelfde" is en of dat acceptabel is. 

Wat zeker niet klopt:

  • In antwoord van @Marije : " Jij kiest ervoor om die (het Ziggo modem) niet te gebruiken" - Volstrekte onzin. Het is een RECHT om een Eigen Modem te mogen gebruiken.
  • In antwoord van @Marije : " ... ondersteuning als wij kunnen zoals bijvoorbeeld hier op de Community" - Volstrekte onzin natuurlijk. De Community is niet "Ziggo die ondersteuning biedt". Of zijn er Community leden in dienst van Ziggo en ontvangen die geld/vergoedingen? Beetje de omgekeerde wereld.

 

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

enige oplossing : klagen bij ACM niks meer niks minder

Tjeerd85

Level 13
  • 795Posts
  • 75Oplossingen
  • 446Likes

@bertus12 als je je niet hebt ingelezen over de ins en outs van vrije modemkeuze kan je het beter niet neerzetten of het waarheid is.

 

zie onder andere: Beleidsregel handhaving besluit eindapparaten (acm.nl) 

artikel 8.

bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

@Tjeerd85  schreef:

als je je niet hebt ingelezen over de ins en outs van vrije modemkeuze kan je het beter niet neerzetten of het waarheid is.

 

zie onder andere: Beleidsregel handhaving besluit eindapparaten (acm.nl) 

artikel 8.


En waar zit de denkfout dan? Volgens mij heel helder wat je aanhaalt.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Nvt bericht met link naar ander topic gemist.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Marije 

Je maakt een flinke denkfout. Je geeft terecht aan dat Ziggo niet verantwoordelijk is voor het functioneren van de eigen modem. Echter, er is geen enkele reden om te veronderstellen dat de eigen  modem hier niet goed zal functioneren als hij eenmaal door Ziggo geactiveerd is

 

Je geeft tevens aan dat Ziggo de klant de mogelijkheid moet bieden een eigen modem aan te sluiten.  En daar wringt de schoen, dat is momenteel een papieren mogelijkheid. Ziggo blijkt op dit moment in veel gevallen niet in staat om eigen modems te activeren. Daarmee voldoet Ziggo niet aan zijn verplichtingen.

 

Kortom, niet de eigen modem van @Technojunk is hier het probleem, maar het feit dat Ziggo niet in staat is die modem te activeren, zonder dat dit aan de modem geweten kan worden. Ziggo gaat in de fout, niet @Technojunk met zijn modem.

Uitgelicht topic