VHKNDMEWT

Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Citrix Workspace werkt niet meer icm Sagemcom

Ik had een Ziggo complete abonnement met een stabiele verbinding en een redelijk goede snelheid. Dit kwam door de witte modem icm TP-link/Deco's M4 wifi-versterkers. Hier was ik prima tevreden over en kon er goed mee werken, ook via de Citrix Workspace (app/client). Ik kon gebruik maken van een actie met verdubbeling van de snelheid en naar Ziggo Max abonnement overstappen. Dat klonk wel aantrekkelijk, toch weer wat sneller, want met inladen is dat wel fijn. Maar of ik het merk na een aantal dagen... dat lijkt me tegen te vallen, maar misschien komt dat ook wel door het volgende.

 

Ik zou voor de aanpassing wel een andere modem zou krijgen, de zwarte Sagemcom (model: F3896LG-ZG) en toen begon het gedoe... Ik heb sinds de installatie van deze zwarte modem dus geen toegang meer tot de Citrix Workspace (app/client), niet met mijn laptop, maar ook niet via de desktop. Niet op de wifi, niet bekabeld op de modem zelf, maar let op: wel op mijn werk kunnen inloggen op de Citrix en wel op 4G mbv een hotpot via mijn telefoon.

 

Ik hoor de laatste dagen zoveel verschillende dingen van diverse (Ziggo) medewerkers... wel bridge, geen bridge, wifi aan, wifi uit, access-point, routermodus, IPv4, IPv6, firewall aan, firewall uit, MTU 1978, dus aanpassen, omdat range 0-1500 is, maar bij opnieuw opstarten staat ie weer op 1978, hard reset van de modem, poort forwarding wel of toch niet, monteur wel of toch niet, vinkje hier, vinkje daar, probeer dit, probeer dat, het zou hieraan, het zou daaraan, we proberen dit, we proberen dat, alles is ondertussen wel geprobeerd...

 

En het werkt allemaal niet... En dan gewoon zeggen dat er eigenlijk niks over bekend is bij andere klanten, terwijl ik hier op de community gewoon al 3 meldingen van de Citrix zie staan, echter allemaal weer andere en ene keer opgelost en andere keer niet. Ik ben op het punt aan beland dat ik gewoon weer terug wil naar mijn oude vertrouwde situatie, omdat ze er gewoon niet uit komen. Het werkte toen gewoon, dus waarom nu met een nieuwe modem niet meer... Na 5x telefonische contact en vele uren en testen verder, moest ik dan toch maar een berichtje op de community zetten...

 

Nou, ik hoop dat er iets uit gaat komen, want ik ben er wel klaar mee. Ik zal toch niet de enige zijn die na het enkel en alleen omwisselen van de modem dit probleem heeft met inloggen in de Citrix omgeving i.c.m. bovengenoemde apparaten. PS. werken in de browser (Citrix lite) werkt nog wel, maar wil de normale versie ook gewoon kunnen gebruiken. Alvast bedankt.

43 Reacties 43
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75170Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

MTU 1978

Zet hem eens op 1499, dat is de huidige workaround, vreemd, want die workaround is hier op het forum al maanden bekend en de volgende wil ook wel eens bepaalde data stream problemen oplossen.

 

Bert_0-1679172153558.png

 

VHKNDMEWT
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dit aanpassing aan de MTU (dus op 1499 zetten) werkt niet, dan loopt ie wederom vast, ook op mijn desktop, zie foto. Heel soms gaat ie verder en komt ie net in Citrix en dan hangt ie binnen een minuut en dan loopt alles ook vast.

 

Ik heb Ipv4 firewall tijdelijk uitgezet, zonder effect en heb bij beide (ipv4 en ipv6) de zgn. 'flood det' uitgezet, ook zonder effect.

 

Het stomme is dat alles gewoon goed heeft gewerkt met die witte modem en sinds die zwarte moden zijn de problemen ontstaan. Op werk werkt ook alles gewoon, daar is ook niks veranderd.

 

Ik heb de zwarte ook al omgewisseld voor een nieuwe zwarte, omdat er misschien een fout in zat (zgn. maandagochtend modem), maar dat is ook niet zo.

 

De rest werkt gewoon goed, qua wifi / verbindingen op apparaten en werking met deco / tp-links al merk ik (erg) weinig verschil van de VERDUBBELING van de snelheid, want dat zei Ziggo.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75170Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Een Ziggo moderator komt hier binnenkort langs om naar je probleem te kijken en de nodige stappen te zetten.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

Goedemiddag @VHKNDMEWT en een warm welkom op de Community,

 

Ontzettend vervelend dat je problemen ervaart met het benaderen van Citrix sinds je het Sagemcom modem aangesloten hebt. Ik begrijp uit je bericht dat je ook de TP Link Deco routers gebruikt i.c.m. het Sagemcom modem. Hoe heb je de TP Link Deco's precies ingesteld, in router modus of accespoint modus? En heb je Wifi in- of uitgeschakeld op de Ziggo Modem router (Sagemcom) ? Kun j eens testen of de Citrix verbinding het wel doen als je even tijdelijk rechtstreeks via het modem test, en de TP Link routers tijdelijk buiten beschouwing laat? Mocht het niet lukken dan hoor ik graag wat voor melding je precies te zien krijgt op het moment dat je verbinding probeert te maken met Citrix. 

VHKNDMEWT
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb sinds de start van het probleem sinds 13-03-2023 (installatie nieuwe zwarte modem) meerdere malen lang aan de telefoon gehangen met meerdere Ziggo medewerkers en vele zaken die mogelijk problemen gaven bekeken en geprobeerd en uitgesloten. Dit is ook allemaal in logs bij Ziggo vastgelegd. 

 

Ik heb sinds 18-03-2023 weer een nieuwe zwarte modem geprobeerd icm een nieuwe datakabel echter mocht dit ook niet baten. Sinds vandaag (20-03-2023) een nieuwe duurdere splitter, de POA-254 ipv de standaard POA-01-B en weer een nieuwe datakabel (Wisi DS50UW150), omdat de aansluiting hier anders van zijn, maar dit mocht ook weer niet baten.

 

@Bert ; wat bedoel je met komt langs? Digitaal langs dit onderwerp? Ik heb ook vernomen dat er wat ruis op de lijn zou zitten, maar dat een monteur nog niet alleen daarvoor zou worden ingepland.

 

Ik vraag me toch ook weer af of dit het allemaal wel is en of dit zwarte modem niet gewoon de boosdoener is. Alleen zeggen andere Ziggo medewerkers weer dat er veel meer mensen zo werken, ook met die nieuwe zwarte modems. Ik hoor graag z.s.m. weer een reactie, zodat ik weer gewoon via de Citrix workspace / Citrix storefront (app/client) kan werken.

VHKNDMEWT
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt voor je snelle reactie, maar alles wat je hier vraagt is al geprobeerd en besproken. De Deco's staan in de accespoint modus. De Wifi op de modem is uitgeschakeld. De laptop is al eens met UTP kabel rechtstreeks op het modem aangesloten om de Deco's buiten beschouwing te laten. Toen werkte de Citrix workspace ook niet.

 

Hij werkt overigens wel gewoon in de lite versie via de browser. Dan doet ie het overal. De Citrix workspace (zware versie) werkt ie wel gewoon via de hotspot op de mobiele telefoon en op het werk via de kabel en via de wifi daar. ICT op het werk heeft niks veranderd sinds afgelopen week en ik merk nu ik dit schrijf, dat ik deze zaken ook allemaal al eerder heb beschreven of heb benoemd.

 

Ik heb hier in deze berichten al een foto geupload waarin staat wat ik te zien krijg als ie vast loopt. Dan is mijn muis ook weg en kan ik alleen de muis bovenin het zgn. zwarte uitschuifbare Citrix balkje gebruiken. Heel soms laat ie even door in mijn Citrix werk sessie en dan binnen 1 minuut loopt ie vast, zoals ik al eerder schreef. Dan moet ik actief de verbinding  verbreken, ook weer via dat zwarte uitschuifbare Citrix balkje. Bij de vorige witte modem was er eigenlijk nooit een probleem.

 

Van de verdubbeling van de snelheid merk ik overigens (nog) niet zo heel veel. Als dat niet verbeterd, kan ik beter terug gaan naar mijn vorige abonnement in de hoop dat alles dan wel weer normaal gaat werken.

cvannisselroy

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb sinds 16/03/2023 ook de zwarte SAGEMCOM F3896LG-ZG modem. Ook bij mij werkt sindsdien Citrix Workspace en Citrix Lite niet meer.

 

Ik heb een sterk vermoeden dat het probleem veroorzaakt wordt door de MTU-bug in deze modem. Het probleem doet zich voor bij MTU1978, 1498 en 1499. Mijn modem heeft firmware versie LG-RDK_4.6.24-2206.7

 

Bestaat er een firmware versie waar deze bug is opgelost en die wel MTU 1500 ondersteunt? Zo nee, kan ik een andere modem krijgen die dit probleem niet heeft?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Naast de MTU-waarde, welke in de standaardconfiguratie onjuist is ingesteld op 1978 (een eerdere firmware-upgrade had dat overigens moeten oplossen), is het ook mogelijk dat in jullie situaties, t.b.v. verbinden met de Citrix-server, DNS lookups worden gedaan welke beantwoord worden met een intern IP-adres (RFC 1918). De F3896LG-ZG lijkt dergelijke lookups te blokkeren als een vorm van DNS rebind protection en dit kan niet worden uitgeschakeld. Dit kwam in andere topics naar voren waar VPN-problemen speelden i.c.m. dit type modem. Hebben jullie de mogelijkheid om dit na te vragen bij jullie werkgever?

cvannisselroy

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

VPN werkt. Ik kan alleen niet over de VPN naar applicaties die aangeboden worden via Citrix.

VHKNDMEWT
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Reactie van onze ICT afdeling: DNS lookups worden gedaan welke beantwoord worden met een intern IP-adres (RFC 1918). Dit zou zo maar eens kunnen. Het is geen VPN, echter wordt er in de Citrix config op de laptop wel met een intern IP gepraat.

Om te voorkomen dat we hier heel lang over discussiëren: aan onze zijde wordt niets aangepast. We hebben 500+ mensen die moeten werken met deze omgeving. Aan jou zijde is er een modem vervangen, daar zit de issue.

 

Zoals de expert aangeeft: de F3896LG-ZG modem lijkt dergelijke lookups te blokkeren als een vorm van DNS rebind protection en dit kan niet worden uitgeschakeld. Dit is zeer waarschijnlijk dus het probleem.

Mogelijke oplossing:
Modem van Ziggo in Bridge modus, eigen router. Ik heb een Gigaconnect modem van Ziggo en een eigen router. Werkt prima. Er wordt bij mij niets geblokkeerd.

Dit geeft ICT bij ons dus aan. Ik ben overigens niet voornemens om een eigen dure router te kopen om het probleem van Ziggo op te lossen. Het duurt nu al ca. 2 weken. Het kan toch niet zo zijn dat ik met nog een paar anderen de enige mensen zijn die hier problemen mee hebben? Dat lijkt me echt hoogst onwaarschijnlijk. Het probleem was er niet met de vorige witte modem, nu met de zwarte wel.

 

Ik zou zeggen, wissel hem maar weer om en dan ga ik wel weer terug in het abonnement of laat me gaan werken op de manier die onze ICT-er aan geeft, weer een andere modem en dan in bridge modus met een aparte sterke router, echter ben ik wel van mening dat wel van Ziggo moet komen en niet van mij, omdat het probleem er gewoon niet was voorheen.

 

Ook ga ik niet weer omhoog in mijn abonnement. Ik hoor graag wat Ziggo nu nog kan doen voor mij om dit probleem op te lossen. Graag zsm reactie. Alvast bedankt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Het modem in bridge mode laten configureren en een eigen router gebruiken is inderdaad de meest effectieve oplossing. Er is ook een workaround mogelijk, daarbij moeten de FQDN's met lokale IP-adressen worden toegevoegd aan de lokale hosts file op de PC. De lookups voor deze FQDN's worden daardoor direct beantwoord door de hosts file en lopen niet meer via de modemrouter.

VHKNDMEWT
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt voor je snelle reactie Tobias, maar na je eerste zin ben ik hem kwijt. Daar snap ik niks meer van (ben geen ICT-er) en het kan niet de bedoeling zijn om op zo'n manier dingen aan te passen om iets werkend te krijgen. Ik denk dat Ziggo mijn oude (witte) modem weer mag opsturen en alles mag terug zetten naar hoe het was, want toen werkte alles wel gewoon. Moet ik hiervoor nu zelf weer contact opnemen met de klantenservice of wordt hier vanuit de community iets mee gedaan?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Aanpassen van de hosts file is niet het meest wenselijk, dat ben ik met je eens. Het is wel een eenvoudige workaround waarvoor je geen extra kosten (zoals een eigen router) hoeft te maken. De ICT-afdeling van jouw werkgever kan hier verder bij helpen.

 

Ik weet niet of je hiervoor een Connectbox (Arris TG2492LG-ZG of Compal CH7465-ZG) of Connectbox Giga (Arris TG3492LG-ZG) gebruikte. De TG3492 is niet meer leverbaar en de TG2492 en CH7465 worden op termijn uitgefaseerd omdat het EuroDOCSIS 3.0-modems zijn. Een downgrade naar de CH7465 is nog wel mogelijk. Ik begrijp dat je nu Internet Max als abonnement hebt, de CH7465 is daarvoor (nog) geschikt.

VHKNDMEWT
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Mijn werkgever heeft al aangegeven, ook in hun reactie die ik hierboven had bijgevoegd, dat zij aan hun zijde niets aan gaan passen. En dat snap ik ook wel, het is gewoon een Ziggo probleem lijkt mij. Ik moet gewoon op mijn desktop en laptop gewoon via de Citrix workspace kunnen werken, zoals ik eerst ook al kon, dus zonder die specifieke aanpassingen van host file, etc.

 

Ik weet zo niet welke modem ik had. Het was een witte, ik denk de Connectbox (Arris TG2492LG-ZG of Compal CH7465-ZG), die standaard bij internet Complete werd geleverd. Maar dat kan de klantenservice vast wel zien. Nu internet Max abonnement met dus die zwarte Sagemcom modem. Maar je zegt nu dat ik wellicht geen nieuwe modem nodig had als ik die Compal had... Dan had ik al deze problemen misschien wel helemaal niet gehad... 😞

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

De aanpassing van de hosts file is niet aan serverzijde, maar lokaal op jouw PC. Ik weet niet of de PC door jouw werkgever wordt beheerd c.q. of zij dat zien als 'hun zijde'.

 

De Sagemcom F3896LG-ZG is als DOCSIS 3.1-modem specifiek geschikt voor Internet Giga, maar wordt ook geautomatiseerd toegestuurd aan klanten met lagere abonnementen om de capaciteit van het wijknet beter te verdelen, ook aan klanten die al van een recent type modem als de Connectbox gebruik maken. Er is recent een nieuwe test-firmware uitgebracht voor de F3896, echter in de release notes komt niets naar voren over DNS rebind protection of iets vergelijkbaars. Ik vrees dat dit (vooralsnog) een te specifiek probleem is.

 

Het is mogelijk om de F3896 (terug) te laten vervangen door een CH7465. Een moderator (Ziggo-medewerker) kan dit regelen en komt binnenkort langs in dit topic.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

Goedemiddag @VHKNDMEWT en een warm welkom op de Community,

Ontzettend balen dat de Citrix Workspace op dit moment niet werkt! Zo te lezen hebben de hier aanwezige experts amen met jou al heel wat zaken nagelopen en uitgesloten. Zojuist heb ik je hierover gebeld en in overleg met jou zorgen wij ervoor dat je een ander modem opgestuurd krijgt. Binnen 2 a 3 werkdagen zal je het modem met de pakketdienst van Post NL in huis ontvangen. Het nieuw modem is eenvoudig op dezelfde wijze als het Sagemcom modem aan te sluiten. Laat na het installeren maar weten wat jouw bevindingen zijn. 

cvannisselroy

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb dezelfde problemen als VHKNDMEWT. De ICT afdeling van mijn werkgever heeft ook al van alles geprobeerd (IPv4, IPv6, firewall aan, firewall uit, MTU 1978, dus aanpassen, omdat range 0-1500 is). Helaas zonder succes. Thuiswerken wordt lastig zonder Citrix.

 

Op kantoor en via het mobiele network heb ik dit probleem niet. Het enige dat gewijzigd is mijn Ziggo modem (waar ik overigens niet om gevraagd heb). Zou ik ook die andere modem kunnen krijgen? Ik heb een Internet Complete abonnement.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

@cvannisselroy Ontzettend balen dat jij sinds je dit nieuwe modem ontvangen hebt ook problemen ervaart met de VPN verbinding! Ik zorg ervoor dat je van mij een ander modem toegestuurd krijgt. Binnen 2 a 3 dagen ontvang je deze met de pakketdienst van Post NL in huis. 

cvannisselroy

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt Paul!

Uitgelicht topic