1
Vraag
2
Reacties
RicoSt

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Fritzbox 7490 + Fritz!fon voor analoge telefonie Ziggo

Ik zou graag een Fritzbox 7490 gebruiken zodat ik de analoge telefonie van Ziggo kan doorsluizen naar mijn mobiel via Fritz!fon. Dus ik wil graag dat wanneer ik gebeld wordt op mijn analoog nummer dat ik deze via mijn mobiel kan opnemen.  Ik wil dus niet de Fritzbox als router gebruiken, puur alleen voor telefonie.

 

Ik heb de Fritzbox achter mijn Giga Connectbox van Ziggo gezet. DHCP optie in de Fritzbox uit, en de Fritzbox een statisch IP gegeven in mijn netwerk. Ik kan ook de configuratiepagina van de Fritzbox makkelijk bereiken. Ook Fritzfon herkent mijn Fritzbox, dus dat zit allemaal goed.

 

Enkel het verbinden met de analoge fon1 uitgang met de Fritzbox werkt niet. Ik heb een RJ11 naar RJ45 kabel aangesloten (op de fon1 uitgang van de Connectbox en op de DSL/TEL ingang van de Fritzbox). Alleen wanneer ik in de Fritzbox een landline configureer, blijft het bolletje hiervoor grijs staan. 

 

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op de juiste manier moet aansluiten? 

 

Zie foto's in bijlage voor configuratiepagina van mijn Fritzbox & pinout van de RJ11 naar RJ45 kabel.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

Origineel moet je een Y-kabel hebben. En dan het zwarte uiteinde van de Y-kabel aansluiten op het zwarte-koppelblokje.

De RJ11 van het zwarte koppelblokje kan dan in de Connectbox. De RJ45 helemaal aan het andere einde van de kabel in de "DSL" aansluiting van de 7490. Zie foto/plaatjes hieronder.

 

Als je die kabel niet (meer) hebt kan je zelf een simpele kabel maken. De kabel die je nu hebt is niet juist.

Zie dit aansluitschema, en kijk dan bij het plaatje van optie "1 DSL-/telefoonkabel (Y-kabel)" - https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7490/56_Pintoewijzing-van-kabels-adapters-en-... 

Belangrijk daarbij is het volgende:

  • Fritz!Box RJ45 Stekker - Pin 3 en 6 is voor "Analoog" - andere pinnen zijn niet noodzakelijk. Bij jou huidige kabel zijn pin 3 en 6 de kleuren ZWART en GEEL.
  • En dan moet je zelf inventief zijn in het "lezen" van het schema. Op de RJ11 stekker die je in de ConnecBox gaat steken moeten deze draden (ZWART/GEEL) dan op de middelste 2 posities. Dit is anders dan in het plaatje op die AVM Service-pagina omdat je je eigen kabel maakt. En daar klopt jou huidige kabel dus niet, want de middelste 2 draden op de RJ11 zijn rood en groen. Omdat het een flat-cable is, zal aanpassen daarvan lastig zijn, maar op de middelste 2 connectoren van de RJ11 moeten dus de ZWARTE en GELE draden.

Ik hoop dat je hier iets verder mee komt.

Maar het is wel even knutselen.

Laat vooral weten als je het niet snapt, ik help je graag.

 

bertus12_0-1661186851950.png

bertus12_1-1661186868155.png

 

Bekijk in context

4 Reacties 4
bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

Origineel moet je een Y-kabel hebben. En dan het zwarte uiteinde van de Y-kabel aansluiten op het zwarte-koppelblokje.

De RJ11 van het zwarte koppelblokje kan dan in de Connectbox. De RJ45 helemaal aan het andere einde van de kabel in de "DSL" aansluiting van de 7490. Zie foto/plaatjes hieronder.

 

Als je die kabel niet (meer) hebt kan je zelf een simpele kabel maken. De kabel die je nu hebt is niet juist.

Zie dit aansluitschema, en kijk dan bij het plaatje van optie "1 DSL-/telefoonkabel (Y-kabel)" - https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7490/56_Pintoewijzing-van-kabels-adapters-en-... 

Belangrijk daarbij is het volgende:

  • Fritz!Box RJ45 Stekker - Pin 3 en 6 is voor "Analoog" - andere pinnen zijn niet noodzakelijk. Bij jou huidige kabel zijn pin 3 en 6 de kleuren ZWART en GEEL.
  • En dan moet je zelf inventief zijn in het "lezen" van het schema. Op de RJ11 stekker die je in de ConnecBox gaat steken moeten deze draden (ZWART/GEEL) dan op de middelste 2 posities. Dit is anders dan in het plaatje op die AVM Service-pagina omdat je je eigen kabel maakt. En daar klopt jou huidige kabel dus niet, want de middelste 2 draden op de RJ11 zijn rood en groen. Omdat het een flat-cable is, zal aanpassen daarvan lastig zijn, maar op de middelste 2 connectoren van de RJ11 moeten dus de ZWARTE en GELE draden.

Ik hoop dat je hier iets verder mee komt.

Maar het is wel even knutselen.

Laat vooral weten als je het niet snapt, ik help je graag.

 

bertus12_0-1661186851950.png

bertus12_1-1661186868155.png

 

bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes
Jos1409

Level 9
  • 355Posts
  • 4Oplossingen
  • 87Likes

Door Bertus al prima uitgelegd maar gewoon even voor de zekerheid. Heb hier al jaren een fritzbox als dectststion met twee fritzfon en de mobiele app. Werkt perfect maar inderdaad met y-kabel en zwart verloop blok..

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@bertus12  schreef:

 

Maar best wel prijzig.

 


Als je geen (A)DSL hebt, dan is is een Y-kabel niet niet nodig; een kabeltje met aan de ene kant een RJ45- en aan de ander kant een RJ11-tekkertje volstaat in dat geval. De kunst is om even het "schema" te achterhalen op internet.

Het analoge telefoonsignaal loop over slechts twee draadjes: bij de RJ-11 verbonden op de twee middelste contactjes maar op de RJ45 NIET op de twee middelste contacten. Nee, die sluit je op de RJ45 aan op pin 3 en 6. Zie deze link.

Dit dan aansluiten de de RJ11 op de Tel-aansluiting van de Ziggo-modem en de RJ45 aansluiten op de Frizbox.

N.B.: Er blijken ook verloop-kabeltjes of -blokjes in de handel te zijn.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic

Vast Bellen van Ziggo: Tips & Trucs

Gebruik jij alle opties en functies van je Vast Bellen abonnement al? In dit artikel delen we de interessantste tips en trucs. Doorschakelen Voicemail Nummerweergave/anoniem bellen Extra telefoonlijn ...

Geplaatst in Tips van Ziggo