1
Vraag
2
Reacties
ZigNZag

Level 9
  • 284Posts
  • 1Oplossingen
  • 99Likes

Komen er nieuwe snelheden in 2024?

Ik ben benieuwd; zouden er snelheidsverhogingen komen?

meestal loopt zakelijk iets voorop, en daarom verwacht ik voor consumenten dit:

Elite 1200/120 (wellicht zelfs 200 upload)

55 euro

Start XXL 500/50 (wellicht zelfs 100 upload) 50 euro

Start 250/50

45 euro

Ook verwacht ik prijsverlagingen naar Odido achtige ronde getallen. Wel minder kortingsmogelijkheden.

Wat denk jij?

611 Reacties 611
Meldingen
Aan Uit
wewanl

Level 17
  • 2650Posts
  • 23Oplossingen
  • 1028Likes

Die hogere upload zal in muizenstapjes gaan omdat Ziggo enorm beperkt wordt door te blijven hangen aan de coaxkabel en Docsis.

De achterstand in uploadsnelheid van Ziggo coaxkabel met Docsis ten opzichte van de glasvezel providers zal alleen maar toenemen de komende jaren. 

ZigNZag
Topicstarter
Level 9
  • 284Posts
  • 1Oplossingen
  • 99Likes

@wewanl Elk muizenstapje wordt door mij gewaardeerd. Ik ben voorstander als eerstvolgende stap elk abonnement 100 Mbit upload te geven zonder verdere verhoging voor Elite qua upload. XXL naar 500/600 Mbit download en dan is XXL voldoende en heb ik Elite niet meer nodig.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78829Posts
  • 5325Oplossingen
  • 23554Likes

De "enorme beperkingen" van de coaxkabel lijken alleen gezien te worden door mensen die Docsis niet begrijpen of niet willen begrijpen en/of verblind zijn door de glasvezelkabel.

Door deze onjuiste berichten hier op het forum steeds te blijven herhalen, kan mogelijk ook duiden op een glasvezel mol, die voor de glasvezel providers deze volledig onjuiste berichten op het forum blijft plaatsen.

De beperking zit in ieder geval niet in de coaxkabel of in Docsis, zoals hieronder duidelijk weergegeven wordt.

DOCSIS® 4.0 Technology - CableLabs

Bert_0-1718654687762.png

Garihd

Level 17
  • 3653Posts
  • 119Oplossingen
  • 2006Likes

@Bert 

Die afbeelding en de link zijn totaal niets zeggend. Wat er theoretisch mogelijk is zegt helemaal niets over wat Ziggo hiermee gaat doen.

De uiteindelijke uitrol gaat zeer langzaam de mogelijkheden van Docsis 3.1 wordt nog niet eens volledig benut.

De werkelijke invoering en ingebruikname van nieuwe Pon technieken gaat toch echt sneller dan de implementatie van nieuwe Docsis technieken.

Ook op de glasvezelnetwerken gaat het niet overal even snel moet ik toegeven. In de Gpon gebieden biedt KPN nu bijvoorbeeld 4 Gb aan in de AON gebieden oorspronkelijk door Reggefiber aangelegd moet de nodige hardware worden vervangen daar is 1 Gbps nog steeds het maximale.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78829Posts
  • 5325Oplossingen
  • 23554Likes

@Garihd Het ging uitsluitend om de coax kabel en de zogenaamde enorme beperkingen die de coaxkabel zou hebben en die er niet zijn.

Wanneer Ziggo het één en ander gaat verhogen, geen idee, de praktische mogelijkheden zijn er wel.

Ziggo test 50 keer sneller upload internet | Totaal TV

Garihd

Level 17
  • 3653Posts
  • 119Oplossingen
  • 2006Likes

Toch klopt het wel dat de fysieke coax kabel een beperking kan zijn, de backbone is niet voor niks al glasvezel. De aansluitpunt moet in bijna elke woning wel worden vervangen. Net zo goed dat regelmatig de coax kabels bij de klant in huis vervangen moet worden om meerdere redenen.

Als de implementatie van Docsis 4.0 net zo snel gaat als Docsis 3.1 dan zijn we wel een jaar of twee mischien wel 3 verder.

DON PAPA

Level 17
  • 4078Posts
  • 64Oplossingen
  • 3434Likes

@Bert Schreef: de praktische mogelijkheden zijn er wel.

Ja dat heb je bij glasvezel toch ook:

https://tweakers.net/nieuws/184582/japanse-onderzoekers-halen-snelheid-van-319tbit-s-over-3001km-via... 🤣

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78829Posts
  • 5325Oplossingen
  • 23554Likes

@Garihd Het aansluitpunt wordt al 8 jaar, sinds 2016, vervangen voor een AOP wat tot 2 GHz kan en Docsis 4.0 gaat tot 1.8 GHz.

Alles heeft natuurlijk zijn beperking, ook glasvezel, de "enorme beperking" die genoemd werd voor de coaxkabel, lijkt nu 10 Gbit/s download en 6 Gbit/s upload bij gebruik van Docsis 4.0.

Er zijn al hogere testsnelheden gehaald, dus de beperkende grens van de coaxkabel is nog steeds niet bereikt.

Garihd

Level 17
  • 3653Posts
  • 119Oplossingen
  • 2006Likes

@Bert  schreef:

@Garihd Het aansluitpunt wordt al 8 jaar, sinds 2016, vervangen voor een AOP wat tot 2 GHz kan en Docsis 4.0 gaat tot 1.8 GHz.

Alles heeft natuurlijk zijn beperking, ook glasvezel, de "enorme beperking" die genoemd werd voor de coaxkabel, lijkt nu 10 Gbit/s download en 6 Gbit/s upload bij gebruik van Docsis 4.0.

Er zijn al hogere testsnelheden gehaald, dus de beperkende grens van de coaxkabel is nog steeds niet bereikt.

Al 8 jaar dat is gruwelijk lang en dan zijn in die periode nog lang niet alle woningen gedaan blijkens de diverse topics met verouderde AOP's nu weet ik uiteraard ook dat dit vervangen niet pro-actief gebeurt. 

De werkelijke beperkende factoren zit op de kantoren. 

wewanl

Level 17
  • 2650Posts
  • 23Oplossingen
  • 1028Likes

Leuk hoor. De theoretische snelheden van Docsis 4.

Nu terug naar de realiteit van nu . Waar KPN al een upload snelheid biedt van 4gbit/s, piept en kraakt Ziggo met een upload snelheid van 100 mbit /s.

KPN kan zijn klanten dus nu al  een 40 keer hogere upload snelheid bieden.

Dus laat Ziggo eerst maar eens zien wat het zijn klanten nu kan bieden.

Ik verwacht dat zolang Ziggo blijft hangen aan de coaxkabel de achterstand met glasvezel eeuwig zal blijven.

Hatolex

Level 16
  • 1670Posts
  • 51Oplossingen
  • 1107Likes

@wewanl , De vraag is natuurlijk, wie heeft een 40 keer hogere upload nodig. Een enkele uitzondering daar gelaten, niemand vermoed ik.

Dave

Level 20
T.E.A.M.
  • 24846Posts
  • 1075Oplossingen
  • 8110Likes

@wewanl  schreef:

Leuk hoor. De theoretische snelheden van Docsis 4.

Nu terug naar de realiteit van nu . Waar KPN al een upload snelheid biedt van 4gbit/s, piept en kraakt Ziggo met een upload snelheid van 100 mbit /s.

KPN kan zijn klanten dus nu al  een 40 keer hogere upload snelheid bieden.

Dus laat Ziggo eerst maar eens zien wat het zijn klanten nu kan bieden.

Ik verwacht dat zolang Ziggo blijft hangen aan de coaxkabel de achterstand met glasvezel eeuwig zal blijven.

Sorry hoor maar KPN red hier de 4 gbps niet eens, 1000/1000 kan ik krijgen dat is alles, en niet alle huizen zijn berekend op 4000/4000 mbps

Zo goed is KPN nu ook weer niet. En stabielteit kunnen ze niet garanderen, want ken mensen met 4gbps en die klagen steen en been omdat constant de verbinding bij 3gbps er uit klapt omdat de modems het gewoon geen gehele dag aan kunnen.

Mijn reden genoeg bij Ziggo te blijven plakken, beter langere werkzaamheid voor upload maar wel wetend dat goed gaat.

Pasi

Level 19
  • 10645Posts
  • 509Oplossingen
  • 5900Likes

@Dave  schreef:
...

Sorry hoor maar KPN red hier de 4 gbps niet eens, 1000/1000 kan ik krijgen dat is alles, en niet alle huizen zijn berekend op 4000/4000 mbps

Zo goed is KPN nu ook weer niet. En stabielteit kunnen ze niet garanderen, want ken mensen met 4gbps en die klagen steen en been omdat constant de verbinding bij 3gbps er uit klapt omdat de modems het gewoon geen gehele dag aan kunnen.

Mijn reden genoeg bij Ziggo te blijven plakken, beter langere werkzaamheid voor upload maar wel wetend dat goed gaat.

Maar KPN verwijten dan ze 4000/4000 bij jou niet kunnen leveren, terwijl Ziggo nog niet eens een vierde daarvan haalt, dat is niet helemaal eerlijk. Dan zou je ook 1000/1000 of 400/400 kunnen nemen, dat is qua upload nog steeds veel sneller dan Ziggo kan leveren !

Natuurlijk zou een bedrijf moeten leveren, wat men qua abonnement afspreekt, echter weten we ook dat b.v. DSL niet ( zelden ) die snelheid haalt. Dat b.v. nieuwe ( net ontwikkelde ) apparatuur bij zulke hoge snelheden nog niet stabiel is, dat is Ziggo natuurlijk ook niet onbekend. Hoeveel pret modem/routers hebben we daar de afgelopen jaren wel niet gehad. Waren de eerste grote bugs net opgelost, dan kwam de volgende nieuwe modem/router al weer uit, met vaak dezelfde brakke software.

Dat 4Gbps niet overal goed werkt, dan kan. Maar zoals we allemaal weten hebben de meeste particulieren dat niet echt nodig. Als 4000/4000 dan nét niet goed werkt, dan zal iets langzamer toch wel lukken !

Pineapple

Level 16
  • 2031Posts
  • 192Oplossingen
  • 837Likes

@Hatolex  schreef:

@wewanl , De vraag is natuurlijk, wie heeft een 40 keer hogere upload nodig. Een enkele uitzondering daar gelaten, niemand vermoed ik.

Helemaal met je eens @Hatolex

wewanl

Level 17
  • 2650Posts
  • 23Oplossingen
  • 1028Likes

Maar feit is dat Ziggo geen hoge upload snelheid kan bieden aan klanten die het nodig hebben.

Ik vind dat niet meer van deze tijd. 
De glasvezel providers stellen nu de norm en Ziggo hobbelt daar een kilometer achteraan.

Zijn de klanten in Nederland dan zoveel anders dan in het Verenigd Koninkrijk, dat daar wel de noodzaak wordt gezien van symmetrische snelheden en hier niet? 

Hatolex

Level 16
  • 1670Posts
  • 51Oplossingen
  • 1107Likes

@wewanl , dat is je al eerder verteld, de penetratie van COAX is in GB veel lager dan hier, dus logisch dat er nu glas wordt aangelegd natuurlijk. Dat heeft dus niets te maken met de klant, maar alles met de infrastructuur.

MR_CHIP

Level 19
  • 12991Posts
  • 139Oplossingen
  • 4331Likes

@Hatolex waarom kan Virgin Media dan 2000/200 over coax leveren en ziggo noet

amvih

Level 10
  • 489Posts
  • 11Oplossingen
  • 248Likes

Lees ook dit rapport eens van het ACM, Nederlanders weten als ik het goed lees eigenlijk niet wat ze nodig hebben qua internetsnelheid, dat zegt eigenlijk alles al.

Rapport (acm.nl)

Nederlanders lijken geen goede inschatting te
kunnen maken welke internetsnelheid voorziet in
hun (digitale) behoeften

MR_CHIP

Level 19
  • 12991Posts
  • 139Oplossingen
  • 4331Likes

@amvih  schreef:

Lees ook dit rapport eens van het ACM, Nederlanders weten als ik het goed lees eigenlijk niet wat ze nodig hebben qua internetsnelheid, dat zegt eigenlijk alles al.

Rapport (acm.nl)

Nederlanders lijken geen goede inschatting te
kunnen maken welke internetsnelheid voorziet in
hun (digitale) behoeften

HAHAHA

en dat concludeert de ACM een onzin organisatie 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78829Posts
  • 5325Oplossingen
  • 23554Likes

@MR_CHIP  schreef:

@Hatolex waarom kan Virgin Media dan 2000/200 over coax leveren en ziggo noet

@MR_CHIP Ziggo kan dat ook, alleen doet dat nu nog niet.

Het is een kwestie van tijd voordat Ziggo ook hogere snelheden aan gaat bieden.