1
Vraag
2
Reacties
rene rosier

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Glasvezel: Rol van Ziggo?

Okee, hopelijk bij het goede forum.

Er is veel gedoe en reclamepost over glasvezel. Weet iemand hoe  het nou precies allemaal zit? Ik woon in born/sittard en hier is e-fiber blijkbaar de glasvezel-legger ism de gemeente. Ziggo participeert daar niet in volgens alle info. Wat is glasvezel van ziggo dan eigenlijk? Lijkt mij niet dat meerdere glasvezel-netwerken naast elkaar komen te liggen. Of gaat het zoals met de koperen leidingen van KPN waar anderen gebruik van konden maken. 

Erg verwarrend!!

 

Een tweede: ik gebruik in mijn ouder huis meerdere devolo's omdat nieuwe bekabeling geen optie is. Met glasvezel blijft uiteindelijk de wi-fi verbinding via devolo de beperkende factor, hoe snel de internetverbinding naar het modem  ook wordt. 

Ik wil rustig investeren, maar geen geld weggooien.....

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Ziggo maakt vaak reclame met glasvezel en dat hebben ze ook, maar slechts tot aan de straatkasten, niet tot in huis. Daar loopt nog altijd de koperen kabel.

Ik weet niet of ze al aan het testen zijn met glasvezel tot in huis. Maar dit is dus glasvezel van Ziggo.

 

Glasvezel van anderen is volledig glasvezel tot in jouw huis. Deze wordt aangelegd door KPN omdat deze ook eigenaar is van het bedrijf wat die glasvezel aanlegt als dat Reggefiber is.
Dat is echter bij E-fiber niet het geval. KPN zit bij mijn weten niet op de glasvezel van E-Fiber, omdat je per sé eerst een postcode en huisnummer moet invullen voordat je mogelijkheden kunt bekijken, kan ik niet zien welke providers er bij e-fiber zitten.
Maar er maken dus ook andere provider van die glasvezel aansluiting gebruik, net als bij de koperen leidingen van KPN. Het is inderdaad wel verwarrend dat E-fiber geen KPN heeft of daar niet mee samenwerkt.

 

Het maakt inderdaad niet echt uit of je Ziggo of glasvezel hebt in jouw geval, want de max. snelheid is die wat de Develo's kunnen halen, dus dat is inderdaad de beperkende factor.

 

Als je dat wilt houden kun je op zoek naar de meest gunstige aanbieding. Denk wel aan bepaalde opname mogelijkheden die er met bijv. de Nextbox bij Ziggo wel zijn maar bij glasvezel aanbieders weliswaar opname mogelijkheden zijn, maar een stuk beperkter. Voor het geval je graag opnames maakt.

Als het alleen om internet gaat zou ik de goedkoopste nemen.

Bekijk in context

4 Reacties 4
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Glasvezel internet » Ga voor snel internet van Ziggo

 

We combineren glasvezel internet en coax voor ons krachtige GigaNet. Hiervan loopt 97% over glasvezel en het laatste stukje via coaxkabel.

 

 

Ziggo blijft dit zo doen, glasvezel en coax komen beiden je huis binnen.

Heb ik ook, je hebt dus een keuze.

 

 

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Ziggo maakt vaak reclame met glasvezel en dat hebben ze ook, maar slechts tot aan de straatkasten, niet tot in huis. Daar loopt nog altijd de koperen kabel.

Ik weet niet of ze al aan het testen zijn met glasvezel tot in huis. Maar dit is dus glasvezel van Ziggo.

 

Glasvezel van anderen is volledig glasvezel tot in jouw huis. Deze wordt aangelegd door KPN omdat deze ook eigenaar is van het bedrijf wat die glasvezel aanlegt als dat Reggefiber is.
Dat is echter bij E-fiber niet het geval. KPN zit bij mijn weten niet op de glasvezel van E-Fiber, omdat je per sé eerst een postcode en huisnummer moet invullen voordat je mogelijkheden kunt bekijken, kan ik niet zien welke providers er bij e-fiber zitten.
Maar er maken dus ook andere provider van die glasvezel aansluiting gebruik, net als bij de koperen leidingen van KPN. Het is inderdaad wel verwarrend dat E-fiber geen KPN heeft of daar niet mee samenwerkt.

 

Het maakt inderdaad niet echt uit of je Ziggo of glasvezel hebt in jouw geval, want de max. snelheid is die wat de Develo's kunnen halen, dus dat is inderdaad de beperkende factor.

 

Als je dat wilt houden kun je op zoek naar de meest gunstige aanbieding. Denk wel aan bepaalde opname mogelijkheden die er met bijv. de Nextbox bij Ziggo wel zijn maar bij glasvezel aanbieders weliswaar opname mogelijkheden zijn, maar een stuk beperkter. Voor het geval je graag opnames maakt.

Als het alleen om internet gaat zou ik de goedkoopste nemen.

rene rosier
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wow bedankt Richard. Helder en duidelijk. Het bevestigt mijn gevoel bij al die mooie verhalen over snelheden tot 1 gb. Immers IN huis is (bij mij iig) wifi snelheid de beperkende factor. 

Maar begrijp ik nou uit jouw bericht dat er dus meerdere glasvezelnetwerken gaan ontstaan of er al zijn? Lijkt mij overdreven.......

 

Bedankt voor je snelle reactie, fijne avond.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Meerdere glasvezel lijkt mij ook overdreven. Hier in Maastricht is het Reggefiber en wij krijgen dus een KPN glasvezel aansluiting. Ik kon de providers al zien, daaronder waren ook bijv. T-Mobile en het goedkope Tweak met 1 GB inderdaad waar ik uit kon kiezen. Echter de beperkende factor is altijd de apparatuur binnenshuis.

 

Ik was misschien wat onduidelijk. 1 GB is zeker haalbaar, er zijn ook Gigabit Develo adapters (ik dacht nog teveel in het verleden) dus daarmee kun je ook hogere snelheden halen. Wel moet je rekening houden met een behoorlijk verlies over stopcontact.

Je kunt ongeveer berekenen wat je overhoudt van een 1 GB verbinding als je weet wat je nu voor snelheid officieel hebt via kabel en welke snelheid daarvan over blijft op de Develo aansluiting.

Als je bijv. een 300 mbit abo hebt en je hebt op de Develo nog maar 150 mbit over, dan is er 50% verlies. Dus bij een 1 gbit verbinding zul je dan ook 500 mbit (of minder) over houden. Zo ongeveer moet je het zien.

Als je snelheid 250 mbit is, dan heb je dus weinig verlies. Met goede Develo's heb je dan ook weinig verlies op een 1 Gbit aansluiting van glas.

Hopelijk maakt dit het nog iets duidelijker.

 

V.w.b. de reactie graag gedaan en ook nog een fijne avond gewenst!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic