1
Vraag
2
Reageer en help mee
Linda15

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Factuur na opzegging

Eind januari 2023 mijn abonnement opgezegd. Gisteren overgegaan naar een andere provider. Toch krijg ik nog een factuur voor de maand april.

Bel je met de klantenservice hierover, hangen ze na 15 minuten zonder pardon op. Dus ik bel terug, word er gevraagd of ik het een probleem vind dat ik in de wacht word gezet, waarmee ik een probleem heb. Wordt zonder pardon alsnog in de wacht gezet, waar ik inmiddels ook alweer een kwartier insta.

@KlantenserviceZiggo, asociaal…

23 Reacties 23
puppie

Level 16
Expert
  • 1993Posts
  • 53Oplossingen
  • 809Likes

ja bij de telefonische klantenservice gaat het vaker mis dan goed lees ik hier op het forum.

Je zult nu geduld moeten hebben tot een medewerker van ziggo hier binnen komt en jou dan gaat helpen 

Zet even in het profiel jouw postcode en huisnummer dan kan de medewerker van ziggo de papieren erbij pakken (digitaal)

Wij, klanten kunnen dat niet zien hoor.

Bert

Level 21
Super Expert
  • 64984Posts
  • 4547Oplossingen
  • 17514Likes

Per welke datum zou je abonnement aflopen?

Wat is de factuurdatum die op de factuur staat?

Simba24

Level 13
Expert
  • 759Posts
  • 36Oplossingen
  • 178Likes

Hoi @Linda15 
Dat klopt je krijgt altijd nog een laatste rekening om de eventuele kosten van gehuurde films e.d. af te rekenen.
Daarna komt er een creditnota waarop je het reeds betaalde geld terugkrijgt.

Je kunt het storneren als er geen kosten op de rekening staan.
Je hoeft geen bank voor ziggo te zijn.
Die rente kun je zelf wel gebruiken, neem ik aan.

Linda15
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Een laatste rekening begrijp ik. Ik ga echter niet nog een extra maand betalen, terwijl ik geen klant meer ben.

Ik zou voor de maand januari compensatie krijgen ivm niet werkend internet. Op 10 feb bericht van ontvangen, zou verrekend worden met volgende factuur. Factuur februari (betaling voor maand maart) is opgemaakt op de 13e, dus zou je verwachten dat de verrekening plaatsvind in deze maand. Niet gebeurd.

Afgelopen donderdag over gegaan op andere provider, maand maart is al betaald. Je zou dan dus denken, deze maand alleen verrekening compensatie, maar niks is minder waar. Op rekening staat doodleuk dat ik maand april nog moet betalen, maar door verrekening compensatie komt rekening op 0 te staan.

Dat zou dus betekenen dat ik volgende maand verrekening krijg van de maand maart en april. 
Ik ga uiteraard niet voor een maand betalen waarin ik niks meer in huis heb van Ziggo en zitten wachten op mn geld. Er geldt niet voor niks een maand opzegtermijn (in mijn geval bijna 2 maand van tevoren opgezegd). Die maand is om ervoor te zorgen dat ze de administratie in orde kunnen brengen. In mijn geval hebben ze dus nog bijna een maand extra daarvoor gehad.

Gisteren een dik uur met klantenservice aan de lijn gezeten, krijg te horen dat ik april niet betaal bla bla bla en uiteindelijk moesten ze het gesprek beeindigen vanwege dat het na 20.00 uur was en kreeg ik te horen dat ik volgende maand de verrekening kreeg.

Ik heb ze gevraagd of ik dan ook mn rente kreeg, dat krijg ik uiteraard niet.

Denk dat ik mn eigen factuur nog even naar hen ga sturen, immers: uurtje, factuurtje.

zijn ze nog iets duurder uit dan de rente.

Ik ga zeker geen bank voor de ziggo zijn, dat ben ik afgelopen maand al geweest. Ben benieuwd wat ik volgende maand voor factuur ga krijgen 😬

Linda15
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Per donderdag, toen ik overgegaan ben naar nieuwe provider. 
Factuurdatum 14-03.

Opzegdatum 25-1-2023. 
Compensatie (gehele maand) voor geen internet januari 10-02-2023, verrekening op volgende factuur.

Factuur Februari opgemaakt 13-02-2023, echter geen verrekening gezien op deze factuur.

Men kan niet verwachten dat als een klant opzegt per bepaalde datum, dat klant voor volledige maand waarin die GEEN klant meer is, nog moet gaan betalen. Dan is je systeem niet op orde. 
Verrekening begrijp ik dat volgende maand plaatsvind, omdat deze maand nog niet is afgelopen. Ik zou echter geen enkele reden kunnen bedenken waarom ik voor volgende maand (april) moet betalen, terwijl ik geen klant meer ben en geen apparatuur meer in huis heb. Das pure diefstal in mijn ogen. En ja, volgende maand zal ik t vast terug ontvangen, echter schrijven zij dan al 2 maanden rente bij, die ik zou moeten ontvangen.. die gaan ze vast niet aan mij uit betalen, denkt u wel? 😉

Linda15
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Geduld prima, maar niet als de hoorn zonder pardon op de haak wordt gegooid, je ik weet niet hoelang in de wacht wordt geplaatst of dat er opgehangen wordt, omdat de tijd verstreken is en je geen enkel normaal antwoord krijgt.

Ik ga iig voor niemand bankje spekken, behalve voor mezelf, dus daarmee komt Ziggo bedrogen uit. Miss ACM maar eens even aanschrijven wat ze hier doen 😉

Bedankt iig voor uw tip.

Bert

Level 21
Super Expert
  • 64984Posts
  • 4547Oplossingen
  • 17514Likes

@Simba24 "Je kunt het storneren als er geen kosten op de rekening staan."

Dat kun je doen, maar dan start je automatisch een incasso traject en wordt het een nog grotere rommel.

@Linda15 Een Ziggo moderator komt hier binnenkort langs om naar je probleem te kijken en de nodige stappen te zetten.

Zij kunnen dieper in de systemen en/of de juiste mensen bereiken.

MR_CHIP

Level 18
Expert
  • 7079Posts
  • 100Oplossingen
  • 2453Likes

tip zorg ervoor dat je postcode en huisnummer in je profiel staan https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 4247Posts
  • 392Oplossingen
  • 1027Likes

Hoi @Linda15 

Ik kijk graag voor je hoe dit precies zit maar beschik niet over je gegevens. Wil je die invullen en me hier een seintje geven zodra dat gelukt is? Dan gaan we aan de slag!

Linda15
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Als het goed is moet het nu lukken

Linda15
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@Rikst Als het goed is, moet het nu lukken

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 4247Posts
  • 392Oplossingen
  • 1027Likes

Klopt inderdaad, dankjewel! Ik zie dat je abonnement is beëindigd op 16 maart jl. Ik zie dat we je net daarvoor een factuur hebben gestuurd met de abonnementskosten voor de maand april. Dat je daar raar van opkijkt snap ik wel hoor! Ik zal je uitleggen hoe dit zo gelopen is. 

De factuur heeft als datum 14 maart 2023. En hoewel je natuurlijk daarvoor je opzegging al had doorgegeven, stond je abonnement op dat moment nog actief. Het factuursysteem ziet geen opzeggingen in de toekomst en daarom is dus deze factuur gewoon opgemaakt. We maken na de opzegging altijd binnen 4 weken een eindfactuur op en daarop verrekenen we dan eventueel teveel in rekening gebrachte abonnementskosten. Dat proces kan ik niet voor je veranderen, de collega's die je hier eerder over hebt gesproken kunnen dan ook niet. 

Nu zie ik overigens wel dat er op deze factuur ook een eerdere verrekening staat, dat is de compensatie die je hier zelf ook al beschreef. Die verrekening is precies even hoog als de abonnementskosten en daarom is het totaal van deze laatste factuur € 0,-. Omdat de periode van 16 maart t/m 30 april vooraf in rekening zijn gebracht maar je achteraf in de periode geen diensten van ons afneemt zal er een eindfactuur opgemaakt worden met een verrekening voor die gehele periode. De te veel in rekening gebrachte kosten storten we terug. 

Linda15
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hoi Rikst,

dank voor je antwoord. Om een of andere reden kon ik niet meer inloggen en dus niet eerder reageren.

Ik begrijp je punt, echter betaal ik nu ten onrechte voor een maand waarin ik geen klant meer ben en geen producten meer heb van Ziggo. Dit vind ik niet correct, ook al wordt het verrekend. Het lijkt mij dan ook logisch dat het facturatiesysteem aangepast dient te worden. Het was in mijn geval immers al bijna 2 maanden bekend dat ik geen klant meer zou zijn in maart, dus het is niet logisch iemand dubbele lasten te laten betalen, zeker niet in een tijd zoals deze.

Daarnaast is mij beloofd dat de verrekening die op deze factuur staat, verrekend zou worden bij de eerstvolgende factuur (heb ik zwart op wit). Zoals te zien is, gaat het om een verrekening van 10 februari. De eerstvolgende factuur was 13 februari, maar toen is er niks verrekend. Ik heb dus al een maand extra betaald ten onrechte en loop hierdoor al rente mis. Nu is het verrekend met de maand april, waardoor ik deze maand dus ook rente mis.

En nu mag ik nog weer 4 weken wachten eer ik de verrekening heb, dus weer een maand bijna. Het gaat hier om bijna 3 maanden wat ik aan rente misloop. Gaat Ziggo die rente vergoeden? Wat ik van de klantenservice begrijp, niet.

Kortom: Ziggo belooft dingen die ze niet waarmaken en vervolgens mag ik nog even extra betalen, omdat het factuursysteem niet goed is ingericht. Daarnaast is het belachelijk dat ik 4 weken moet wachten op de eindafrekening, terwijl die op 17 maart al aangemaakt had kunnen worden als het facturatiesysteem goed ingericht was geweest. Daar ga ik als klant niet mee akkoord.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 3578Posts
  • 430Oplossingen
  • 1166Likes

Goedemorgen @Linda15 

Ik begrijp jouw logica hoor, maar zo werkt de administratie niet. Het systeem factureert automatisch alle actieve abonnement. 

We kunnen daarbij geen rekening houden met opzeggingen in de toekomst die nog verwerkt moeten worden. Staat het abonnement actief op het moment van aanmaken van de factuur? Dan wordt de factuur gedraaid. Doordat je bij ons vooruit betaald, kan dit dus soms onhandig zijn.

Maar, na de definitieve beeindiging worden altijd de berekende kosten na opzegging vergoed en teruggestort.

youriy

Level 17
Expert
  • 2628Posts
  • 137Oplossingen
  • 574Likes

@Jamyla  schreef:

Goedemorgen @Linda15 

Ik begrijp jouw logica hoor, maar zo werkt de administratie niet. Het systeem factureert automatisch alle actieve abonnement. 

We kunnen daarbij geen rekening houden met opzeggingen in de toekomst die nog verwerkt moeten worden. 

En waarom zou dat niet kunnen? Ziggo kiest er bewust voor om dat niet te doen. De topicstarter kan het best een melding maken bij de ACM.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 3578Posts
  • 430Oplossingen
  • 1166Likes

Heel simpel en kort antwoord: administratief en technisch gezien niet mogelijk 🙂 @youriy 

Snap heus dat het fijner en handiger is, maar dat gaat systematisch niet. 

youriy

Level 17
Expert
  • 2628Posts
  • 137Oplossingen
  • 574Likes

@Jamyla  schreef:

Heel simpel en kort antwoord: administratief en technisch gezien niet mogelijk 🙂

Dit is gewoon niet waar.

Bert

Level 21
Super Expert
  • 64984Posts
  • 4547Oplossingen
  • 17514Likes

@youriy  schreef:

@Jamyla  schreef:

Heel simpel en kort antwoord: administratief en technisch gezien niet mogelijk 🙂

Dit is gewoon niet waar.

@youriy Leg jij Ziggo dan maar eens uit hoe dat wel mogelijk is met hun huidige systeem, dan is dat probleem alvast opgelost.

HBO Fan

Level 7
  • 176Posts
  • 5Oplossingen
  • 92Likes

Heel makkelijk aan te passen, kopieer de module van "klant betaalt te laat" maar gewoon. Wedden dat deze module er bovenop zit, vanaf dag 1.

Dat het technisch niet kan (zal best) is gewoon een keuze. Alles is op te lossen, ken ook weinig bedrijven waar je maanden lang vooruit betaald en dan uiteindelijk een pak geld terugkrijgt. Als we naar de maan kunnen, dan toch zeker wel een klant opzegging in redelijke termijn afwikkelen.

Dergelijk administratie moet gewoon binnen 30 dagen opgelost zijn, anders heb je gewoon een heel slecht product.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Kijk jij je favoriete programma het liefst live of op een later moment?

Uitgelicht topic