Geen info in de tv gids van de Mediabox XL? Lees hier de oplossing!


Reputatie 7
Tijd om wat duidelijkheid te scheppen over de tv-gids. Bij het modereren van topics kom ik de laatste tijd vaker vragen tegen over problemen met de tv-gids op de Ziggo Mediabox XL.

De tv-gids van de Mediabox XL krijgt maximaal 6 keer per dag een update, want we willen natuurlijk niets missen. Helaas komt het soms toch voor dat de zenderinformatie ontbreekt. Dit is natuurlijk frustrerend, want hierdoor mislukken de geplande opnames en je hebt geen idee hoe laat dat ene programma nou ook alweer begon. Maar wees niet getreurd! In dit topic zetten we de stappen op een rij waardoor de tv-gids binnen no time weer draait als een zonnetje.

Allereerst is het handig om te weten wanneer de mediabox voor het laatst een update heeft gehad. Dit check je als volgt:

  • Zet de Ziggo Mediabox XL aan
  • Open het 'Menu' door op de [Menu]-knop van de afstandsbediening te drukken
  • Ga naar de instelling 'Opties'
  • Vervolgens selecteer je 'Diagnostiek'

Onder het kopje 'Software laatst bijgewerkt op' zie je twee verschillende data staan. De rechter tijdsaanduiding geeft aan wanneer de tv-gids van de mediabox voor het laatst is bijgewerkt. Is dit al een paar dagen geleden? Dan is de kans groot dat de tv-gids al wat kuren begint te vertonen.

Het updaten van de tv-gids gebeurt wanneer de Mediabox XL in stand-by staat. Haal je de Mediabox XL bijvoorbeeld van de stroom wanneer je klaar bent met televisie kijken? Dan zal de tv-gids niet worden bijgewerkt. Daarom gaan we nu controleren of de energiestand in stand-by goed staat. Dit doen we als volgt:

  • Open wederom het 'Menu' door op de [Menu]-knop van de afstandsbediening te drukken
  • Ga naar de instelling 'Opties'
  • Vervolgens selecteer je 'Voorkeursinstellingen'
  • Hierna ga je naar 'Energieverbruik in stand-by'
  • Selecteer hier de stand 'Midden' of 'Hoog'

Maar hoe zorgen we er nou voor dat de mediabox weer voorzien wordt van de nieuwste info? Dit gebeurt tijdens de zogeheten "maintenance mode". Vrij vertaald betekent dit het onderhoudsmoment. Dit doet de mediabox automatisch mits hij 20 minuten in stand-by staat. Er zit hier wel een addertje onder het gras: als de mediabox tijdens de stand-by stand ook een programma aan het opnemen is, zal de box niet in de maintenance mode komen. Oftewel, neem je de 24 uur van Le Mans op zal de mediabox niet updaten. Heb je ook een Ziggo Extra Mediabox XL? Dan moet deze ook in stand-by staan. Op zich geen ramp, want iedere update zorgt voor 7 dagen info, maar hou hier wel rekening mee. Als de laatste update langer geleden is dan 24 uur, begin dan bij punt 1. Is deze de afgelopen 24 uur wel al bijgewerkt, begin dan bij punt 3.

  1. Haal de Mediabox XL van de stroom. Dit mag via de schakelaar op de achterkant of je trekt natuurlijk de stekker uit het stopcontact en wacht daarna 5 minuten
  2. Zet de Mediabox XL weer aan de stroom
  3. Wacht tot de tijdsaanduiding weer in de display staat en het offline lampje uit is
  4. Schakel de Mediabox XL in en zet deze na een minuut weer in stand-by
  5. Laat de Mediabox XL 15 minuten in stand-by staan
  6. Na deze 15 minuten schakel je de Mediabox XL weer in
  7. Controleer nu de tv-gids of deze weer up to date is, of kijk weer bij 'Diagnostiek' of de update is bijgewerkt
Werkt de tv-gids weer? Mooi zo! Stel dan gelijk je opnames weer in. Werkt het nog niet, check dan op de display of het offline lampje brandt. Is dit het geval, dan is een update niet mogelijk. Hoe je dit oplost, lees je hier. Als dit is verholpen, doorloop daarna nogmaals de bovenstaande stappen.

Is je Ziggo Mediabox XL wel online, en staan de energie instellingen in stand-by goed? Laat het dan weten in dit topic! Dan denken we graag verder met je mee.

Gerelateerde onderwerpen:
Help ons de TV Gids te verbeteren!
Ziggo On Demand: retoursignaal
6010 - Wat te doen bij deze foutcode?

240 Reacties

Reputatie 5
Badge +2
Ik vind het een lap middel dit. Het zou gewoon niet noodzakelijk moeten zijn dat klanten dit regelmatig moeten uitvoeren om de gids fatsoenlijk te laten werken.
Ik heb dezelfde problemen gehad, maar zover ik het weet zijn ze nu opgelost.

Wat heb ik gedaan.
1. Eerst heb ik de Horizon compleet terug gezet naar fabrieksinstellingen.

2. Omdat het signaalsterkte niet op elk kanaal even sterk is, maar om er toch het beste eruit te halen, heb ik bij de bouwmarkt een signaalversterker gekocht van het merk ( Elro Profi ) deze werd mij ook door een Ziggo monteur aangeraden.

3. Na alles te hebben aangesloten en terug gezet naar fabrieksinstellingen, op ned.1 gezet via menu naar diagnostiek en naar signaalsterkte, het witte balkje moet dan tussen de O en de E van goed staan niet hoger, dit is aan te passen met de rode draaiknop van de Elro Profi.
Kosten van de Elro Profi is tussen de €18,- en €25,-
En het stroomverbruik in stand-bij stand staat op Midden.

4. Ik zet de Horizon niet meer geheel uit, dus de powerknop op de achterzijde niet uit doen, waarom niet... omdat het apparaat dan moeilijker zijn updates binnen haalt, en als je tv kijkt of op een andere manier gebruik maakt van de Horizon zal er geen update worden binnen gehaalt, het apparaat zal altijd in de stand-bij moeten staan.

5. Zelf deed ik het eerst ook niet (ik deed de kast ook voledig uit) en ondervond daardoor vaak problemen.
De Horizon kreeg daardoor nooit de kans om de updates binnen te halen.

Hopende dat anderen hier ook wat aan hebben.
niks werkt, ziggo schuift de problemen altijd naar de klant toe de fout ligt nooit bij hun,ik stap over naar een andere aanbieder ZIGGO is waardeloos,veel betalen en geen service !!!!!!!!!!!!!!
EnergieBoy schreef:

Hoi @DPhoenix
Je zou eens kunnen proberen om de Mediabox XL een herstart te geven.
Meer info en hoe te doen, zie hier: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/mediabox-herstarten/#Horizon

Laat nog even weten of het is gelukt :)



Hoi @EnergieBoy
Ik zal nog even laten weten of het gelukt is en dat is het geval! Bedankt voor de hulp. Mijn moeder is inmiddels helemaal gewend aan de Mediabox XL en kan er prima mee uit de voeten. 🙂
Reputatie 7
Goedemorgen @Benno47,

Super dat je het op deze manier wilde testen en fijn dat het weer werkt! De splitter voor de tv aansluitingen boven, mogen aan het eind opgesplitst worden. Mocht dit toch geen goed beeld opleveren, kun je vanaf de POA 03 een kabeltje rechtstreeks op de FRA 752/N aansluiten om zodoende een extra splitter te vermijden. We horen graag het resultaat.

Succes!
Bedankt voor het stappenplan, na dit uitgevoerd te hebben werkt de gids weer naar behoren!
Reputatie 7
Badge +25
Hoi @Rocker,

De Mediabox XL krijgt zijn IP adres via de coax kabel, daarom is een utp kabel tussen het modem en de box niet nodig 🙂 Het zorgt juist voor dezelfde storingen als wanneer je de box opneemt in het thuisnetwerk.

Het beste is om die utp kabel eruit te halen en dan de box opnieuw op te starten.
Hopelijk ben je daarna dan ook van de niet goed gevulde tv gids af!

Groet,
Evert
Update: de zenderinfo is weer beschikbaar! Ik heb de procedure nog maar een keer uitgevoerd, maar nu de mediabox langer zonder stroom laten staan (ong. Een half uur). Of dat de oplossing was, weet ik natuurlijk niet, maar -voor nu- is de zenderinfo weer beschikbaar.
Bedankt !
Replay tv geeft geen programma's weer in het verleden, programma gids laat alleen het heden en de toekomst zien. opnemen lukt wel maar een programma vanaf het begin kijken lukt niet en progamma van een uurtje geleden of een dag geleden kan niet. De programma's worden niet weergegeven en ik kan ook niet een dag retour dan loopt alles vast. rara hoe kan dit?
Reputatie 2
Bedankt voor alle goede raad maar het werkt natuurlijk niet. Had dit ook niet verwacht. Maar wat is er makkelijker om het de klant zelf uit te laten zoeken als jullie niet kunnen leveren wat jullie beloven. Alle monteurs die probeerden de klachten op te lossen faalden jammerlijk. Alles is geprobeerd en niets heeft geholpen. Toets Ziggo in en de klachten vliegen je om de oren. Meestal dezelfde klachten die al jaren duren.
Doe die duizenden mensen met klachten nou eens een lol en los de problemen ZELF op. Er wordt tenslotte duur betaald voor een goedwerkend product en niet voor gebrekkige producten.
Heb hier zo'n geweldig Horizon Box, tenminste als alles normaal werkt. Er gaat werkelijk geen week voorbij of de tv-gids in dat ding werkt niet of slaat hele dagen over, echt te belachelijk voor woorden. En het 'trucje' wat hier beschreven wordt, 5 minuten zonder stroom, aanzetten etc, allemaal prachtig, maar om dat wekelijks uit te moeten voeren is diep triest. Je (ik) betaal elke maand een aanzienlijk bedrag voor al mijn pakketten, maar heb zoals gezegd nog bijna geen enkele week gehad waarbij dit probleem zich niet voordeed. Ja ik controleer dat de diagnostiek en zie daar dan vaak een datum van 1 week oud staan, nu echter weer hetzelfde gezeik, en de datum is nu van afgelopen nacht om 00:23 dusssss. Ga maar wederom het hele verhaal uitvoeren in de hoop dat het dan weer een week werkt. Oh signaal sterkte etc is goed en uitstekend...dus dat is het ook niet, voordat er weer begonnen wordt over slechte kabels etc binnenshuis😒
Reputatie 3
@Eva.post @Evert

Bij Menu -> instellingen -> algemene instellingen -> achtergrond TV-Gids kan je de standaardinstelling transparant omzetten naar vaste achtergrond. Scrollen door de tv gids gaat dan als het goed is een stuk soepeler.

Gr. Coen
Reputatie 3
Goedemorgen Junior, deze tip is ook vooral bedoeld om de snelheid van een reeds gevulde en replay gecheckte tv-gids te verhogen. Als dit nog niet het geval is zal deze instelling minder effect hebben.
Hoi Sander,
Het is toch gelukt om enkele geplande opnamen te verwijderen.
Op nieuw protocol uitgevoerd, met aangesloten datakabel.
EPG is bijgewerkt, zie foto.
Zou het probleem van het niet bijwerken van de EPG kunnen zitten in een te veel geplande opnames.
Hoor graag van je of dit een mogelijkheid zou kunnen zijn.

Bij voorbaat bedankt voor je hulp.

M. Vr. Gr.

Benno47
Reputatie 7
Dat ligt ook een beetje aan de tijd van de ingeplande opname.. Zodra je een opname inplant, houdt de Mediabox XL een tuner gereserveerd. In principe is dat geen probleem als je 's nachts geen opnames op de planning hebt staan want dan kan de update gewoon doorgaan. Is het mogelijk om voor vannacht de aansluiting zo te laten dat zowel het modem en de box rechtstreeks op de POA zitten? Dan kun je morgen checken of er een update is geweest. Zo niet, dan gaan we verder zoeken.
Reputatie 7
Super om te horen :)
Veel plezier gewenst en dat je moeder en maar lang van mag genieten.
Reputatie 7
Badge +31
Als dit werkt kun je de andere aansluitingen maken.
Als de signaalsterkte op de Mediabox XL maar ergens in goed blijft staan, niet in zwak en niet in uitmuntend.
In een ander topic had ik al mijn problemen mbt zenderinformatie gedeeld. Gister heb ik nog een keer het ritueel van “de stroom er af” uitegoerd en helaas geen effect. Vanochtend geen journaal opgenomen op pno1 en rtl4. Nog een keer de stekker eruit en nu bingo overzicht bijgewerkt.

Het blijft echt een flop dat je a: de voeding op max moet laten staan om updates te krijgen en b: dat die update dan ook nog slecht werkt dat je om de zoveel tijd dit rirueel moet uitvoeren.

Op zolder heb ik nog mijn oude Humax recorder achter 25 meter antieke coax kabel en die heeft nooit een probleem met het zenderoverzicht.

Kan iemand mij dan uitleggen waarom deze Horizon boxen dat dan niet kunnen.
Reputatie 1
Badge +1
Goede middag, kan het zijn dat er meer problemen hebben met de tv gids? Een aantal programma's staan er in voor 2 dagen. NPO1 en RTL4

Edit: lijkt opgelost. De box van stroom gehaald en daarna standby gezet. Heeft daarna zelf weer update opgehaald.
Reputatie 7
Badge +21
Zal het wel een kleine storing zijn geweest. maar iig thx voor de terug koppeling.
Reputatie 7
Het staat me bij dat ze vooral zaken kunnen ontdekken aan gids items die nu verkeerd staan. Dat zoeken we!

Als alles al weer in orde is op jouw box dan is het voorbeeld eigenlijk niet super bruikbaar helaas. Maar dank voor je gegevens en de moeite om het te verzamelen, ik stuur ze natuurlijk toch door - met foto's - voor de zekerheid 🙂
Reputatie 7
Badge +21
Het staat mij bij met name in de meen ik 1e test voordat de mediabox echt uitgerold werd, in fziggo gebied. ook bij npo zenders dit wel eens voorkwam. Ook replay veel storingen bij npo zenders. ( tenminste als dit hier ook om npo zenders gaat. Het staat mij bij dat idd npo verkeerde info signaal of zo iets... Doorgaf. En daar door ook de tv gids verstoort. Maar dit lijkt er weer op, als dit het is.
Gisterenavond nog een keertje stappenplan van Sander Ziggo doorlopen. Vanmorgen was de tv gids weer volledig gevuld en is programmeren vanuit de tv gids weer mogelijk. Verlichting box is in standby ook weer rood.
Reputatie 7
Badge +31
@Kantman

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Zwak, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening en/of met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met het thuisnetwerk via de Mediabox XL.
Reputatie 7
Badge +31
@Kantman Top, als het werkt is het goed. Veel kijkplezier verder.☺

Reageer