Geen info in de tv gids van de Mediabox XL? Lees hier de oplossing!


Reputatie 7
Tijd om wat duidelijkheid te scheppen over de tv-gids. Bij het modereren van topics kom ik de laatste tijd vaker vragen tegen over problemen met de tv-gids op de Ziggo Mediabox XL.

De tv-gids van de Mediabox XL krijgt maximaal 6 keer per dag een update, want we willen natuurlijk niets missen. Helaas komt het soms toch voor dat de zenderinformatie ontbreekt. Dit is natuurlijk frustrerend, want hierdoor mislukken de geplande opnames en je hebt geen idee hoe laat dat ene programma nou ook alweer begon. Maar wees niet getreurd! In dit topic zetten we de stappen op een rij waardoor de tv-gids binnen no time weer draait als een zonnetje.

Allereerst is het handig om te weten wanneer de mediabox voor het laatst een update heeft gehad. Dit check je als volgt:

  • Zet de Ziggo Mediabox XL aan
  • Open het 'Menu' door op de [Menu]-knop van de afstandsbediening te drukken
  • Ga naar de instelling 'Opties'
  • Vervolgens selecteer je 'Diagnostiek'

Onder het kopje 'Software laatst bijgewerkt op' zie je twee verschillende data staan. De rechter tijdsaanduiding geeft aan wanneer de tv-gids van de mediabox voor het laatst is bijgewerkt. Is dit al een paar dagen geleden? Dan is de kans groot dat de tv-gids al wat kuren begint te vertonen.

Het updaten van de tv-gids gebeurt wanneer de Mediabox XL in stand-by staat. Haal je de Mediabox XL bijvoorbeeld van de stroom wanneer je klaar bent met televisie kijken? Dan zal de tv-gids niet worden bijgewerkt. Daarom gaan we nu controleren of de energiestand in stand-by goed staat. Dit doen we als volgt:

  • Open wederom het 'Menu' door op de [Menu]-knop van de afstandsbediening te drukken
  • Ga naar de instelling 'Opties'
  • Vervolgens selecteer je 'Voorkeursinstellingen'
  • Hierna ga je naar 'Energieverbruik in stand-by'
  • Selecteer hier de stand 'Midden' of 'Hoog'

Maar hoe zorgen we er nou voor dat de mediabox weer voorzien wordt van de nieuwste info? Dit gebeurt tijdens de zogeheten "maintenance mode". Vrij vertaald betekent dit het onderhoudsmoment. Dit doet de mediabox automatisch mits hij 20 minuten in stand-by staat. Er zit hier wel een addertje onder het gras: als de mediabox tijdens de stand-by stand ook een programma aan het opnemen is, zal de box niet in de maintenance mode komen. Oftewel, neem je de 24 uur van Le Mans op zal de mediabox niet updaten. Heb je ook een Ziggo Extra Mediabox XL? Dan moet deze ook in stand-by staan. Op zich geen ramp, want iedere update zorgt voor 7 dagen info, maar hou hier wel rekening mee. Als de laatste update langer geleden is dan 24 uur, begin dan bij punt 1. Is deze de afgelopen 24 uur wel al bijgewerkt, begin dan bij punt 3.

  1. Haal de Mediabox XL van de stroom. Dit mag via de schakelaar op de achterkant of je trekt natuurlijk de stekker uit het stopcontact en wacht daarna 5 minuten
  2. Zet de Mediabox XL weer aan de stroom
  3. Wacht tot de tijdsaanduiding weer in de display staat en het offline lampje uit is
  4. Schakel de Mediabox XL in en zet deze na een minuut weer in stand-by
  5. Laat de Mediabox XL 15 minuten in stand-by staan
  6. Na deze 15 minuten schakel je de Mediabox XL weer in
  7. Controleer nu de tv-gids of deze weer up to date is, of kijk weer bij 'Diagnostiek' of de update is bijgewerkt
Werkt de tv-gids weer? Mooi zo! Stel dan gelijk je opnames weer in. Werkt het nog niet, check dan op de display of het offline lampje brandt. Is dit het geval, dan is een update niet mogelijk. Hoe je dit oplost, lees je hier. Als dit is verholpen, doorloop daarna nogmaals de bovenstaande stappen.

Is je Ziggo Mediabox XL wel online, en staan de energie instellingen in stand-by goed? Laat het dan weten in dit topic! Dan denken we graag verder met je mee.

Gerelateerde onderwerpen:
Help ons de TV Gids te verbeteren!
Ziggo On Demand: retoursignaal
6010 - Wat te doen bij deze foutcode?

227 Reacties

Bedankt voor het stappenplan, na dit uitgevoerd te hebben werkt de gids weer naar behoren!
Ik heb sinds ik deze media boxx/horizon last van vage kuren,de vorige horizon liep het menu vaak vast maar met de andere heb ik last van dat hij steeds opr scanning blijft staan,als hij klaar is begint het weer op nieuw r scanning,loading saving en weer opnieuw.

En sindskort is de tvgids niet compleet,zender verstrekt geen informatie..
signaal en kwaliteit is allebei uitmuntend.
update is up to date krijg ik te zien.
heb al 5 minuten zonder stroom gedaan en weer opgestart en na 1 minuut aan weer 15 minuten op standby gezet,werkt niet, blijft zelfde.

Toen las ik net om de fabrieksinstelling te doen,gedaan maar viel terug op r scanning..
als ik de box half uur/3/4 uur later aan doe is het weer weg.

Ik had tijd je terug een monteurs afspraak staan voor dit probleem met de scanning.
maar dacht eerst dat de bekabeling niet goed was,splitter e;d.
Had nog een versterker liggen van upc en die gebruikt en splitter eruit.
En alles werkte weer, monteur afgezegd, 1 keer de r scanning nog gehad maar toen ontdekte ik met stroom eraf ruim half uur dat het over was en sindsien geen last meer van gehad maar nu had ik opeens die probleem met de tvgids…

en belde Ziggo op erover en moest toen iets opvolgen waarschijnlijk die vorige stap 5 minuten stroom eraf en 15 minuten weer in standby doen? maar toen begon dat r scanning gebeuren en kon dus niet verder....
Degene aan de foon herkende dit probleem niet.
dit gezeur had ik niet met de vorige horizon .

Heb geen thuiswerk erop en geen internet, heb losse modem omdat ik altijd die box wantrouw met onstabiele gebeuren zoals nu aan de hand is,had ik dan lekker zonder internet en huistelefoon gezeten..
Begin het beetje beu te worden,wat is hier nu een goede juiste oplossing hiervoor?
Een hamer? spreekwoordelijk
😉

Stroom 3/4 uur uit gedaan en fabrieksherstel werkte nu wel en de tv gids is weer goed,
Ben benieuwd voor hoelang,box staat niet op eco stand.
Waar komt dat gebeuren r scanning vandaan?
Werkt nu weer goed.
Mvg Niels
Reputatie 7
Fijn dat het bij jou ook weer werkt RogerBakkers! Het moet nu een hele tijd weer goed gaan zonder handmatig ingrijpen 🙂
Vannacht heb ik de mediabox uit laten staan en wilde ik verder gaan met de rest van de beschrijving. Dat bleek niet meer nodig. Bij software-update staat nu netjes 04.11.18, dus blijkbaar is er zojuist, na het weer inschakelen, een update uitgevoerd. De programma-info is gelukkig ook weer zichtbaar! En dat was mijn doel!
Hoop niet dat ik in de toekomst regelmatig van dit soort handelingen moet uitvoeren om de programma-info weer up to date te krijgen ...
Iedereen dank voor de ondersteuning!
Mijn mediabox is niet bedraad aangesloten op de modem (in tegenstelling tot wat hierboven is beschreven).
Thuisnetwerkmodus staat op Gateway Modus (dan zou volgens Bert het probleem opgelost moeten zijn).
Zal instructie zoals in link hierboven beschreven eerst eens uitvoeren.
Reputatie 7
Badge +17
Zie het antwoord van Bert hierboven.

Dan zit daar waarschijnlijk je probleem.
Er zijn veel problemen met het thuisnetwerk door verschillende oorzaken: zowel het modem en de Mediabox XL hebben een active DHCP server, hierdoor heb je 2 verschillende IP ranges in je netwerk.
192.168.178.XXX en 192.168.192.XXX

Daarnaast heeft de Mediabox XL een bug in de software die met een UTP kabel aangesloten is op je modem en/of de Mediabox XL is opgenomen in het thuisnetwerk vis de afstandsbediening waardoor je problemen krijgt met de gids, replay, on-demand en apps.

De Mediabox XL heeft een eigen IP adres via de coax kabel voor de gids, replay, on-demand en apps.

Helaas verteld de website van Ziggo dat dit mogelijk is, maar de praktijk wijst uit dat het een tijdje goed kan gaan, maar uiteindelijk komen de storingen toch bovendrijven.

Om uit de problemen te raken volg de stappen in dit topic en zet de Mediabox XL na deze stappen 30 seconden van de stroom voor een verse network startup:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580
Hoi Steefb,
Signaalsterkte staat halverwege “goed”
Signaalkwaliteit staat helemaal vol, “uitmuntend”
Heb Horizonbox: SMT-G7401
Status netwerk: actief
Status WAN geeft IP-adres
Mediabox heeft eigen netwerknaam: HZNxxxxxxxxx, hangt niet in mijn algemene Ziggo-netwerk (thuisnetwerk is ingesteld op modem, niet op mediabox
Alvast bedankt weer voor je ondersteuning!
Groeten,
Roger
Reputatie 7
Badge +17
RogerBakkers Wat is je signaal sterkte en kwaliteit?
Heb je een versterker? Zo ja welke ?
Box zit toch niet in je netwerk?
Krijg ook geen programma-info (verder dan de huidige tijd) te zien.
Software-update: VR 08.06.18 / VR 12.10.18
Alle beschreven stappen gevolgd (uitzetten, wachten, aanzetten, uitzetten, wachten, aanzetten), maar probleem is gebleven: geen zenderinfo in de toekomst en software-update blijven staan op VR 08.06.18 / VR 12.10.18.
Dan probleem melden in deze community.
Nou, bij deze dan!
Graag ondersteuning!
Reputatie 7
Willem Evenwel, welkom op onze Community. Dank voor je snelle update! Top dat alles weer werkt 🙂
Update: de zenderinfo is weer beschikbaar! Ik heb de procedure nog maar een keer uitgevoerd, maar nu de mediabox langer zonder stroom laten staan (ong. Een half uur). Of dat de oplossing was, weet ik natuurlijk niet, maar -voor nu- is de zenderinfo weer beschikbaar.
Bedankt !
@steefb: bedankt voor je snelle reactie. Ik had al begrepen dat het thuisnetwerk niet van invloed is op het updaten van de zenderinfo. Het viel mij alleen op, dat de status van het thuisnetwerk op LAN staat, en niet op Gateway (zoals Be rt aan gaf)
Reputatie 7
Badge +17
Be rt heeft hierboven al aangegeven dat dat thuisnetwerk rare dingen doet, daar staat ook hoe je het kunt stoppen, voor updates heb je het niet nodig.
Sinds kort heb ik hetzelfde probleem met de zenderinfo: de laatste update is van 16-10-2018. Ik heb inmiddels de tips en aanwijzingen van dit forum opgevolgd ( wat geweldig overigens dat jullie dit voor de Ziggo klanten doen ! ).
Energieverbruik staat op Hoog, Standby heb ik nu gewijzigd naar ‘s Nachts.
De signaalsterkte op NPO1 is halverwege Goed, de signaalkwaliteit is Uitmuntend
De mediabox is niet gekoppeld aan het Ciscomodem. Het Thuisnetwerk staat op Op de mediabox; op zich wat vreemd omdat ik Internet en telefonie vanaf het modem krijg. Maar met deze instelling ging het updaten altijd goed.
De Status van het thuisnetwerk staat op LAN. Ik had gelezen dat ik hier eigenlijk Gateway zou moeten zien!
De bekabeling is m.i nog steeds in orde; deze is een tijd geleden door een monteur van Ziggo aangelegd. De kabels zitten ook goed vast.
ik had ook gelezen dat er een relatie is met Netflix: ook daar gaat het soms fout. Soms start Netflix niet op, soms gaat het haperen en zie je dat de film opnieuw wordt ingeladen.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
groeten Willem
Reputatie 7
Badge +31
@Saxtaz68 Haal even je email adres weg van dit open forum voor je volgestopt wordt met spam door spammers.
Dit kun je doen door op de drie grijze stipjes te klikken rechts onderin je bericht en op bewerk.
Reputatie 7
Badge +31
@Saxtaz68 Het gaat fout met je signaalsterkte, deze moet ergens in Goed staan en je signaalkwaliteit in Uitmuntend op 100%.

Kun je hier een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers?
Misschien is de oorzaak te vinden en kan het opgelost worden.

Zzowel mediabox als modem uit gehad en daarna in standby laten staan. 2,5 uur later nog steeds geen gids.
Bij diagnostiek staat bij software voor het laatst bijgewerkt op VR 08.06.18 / 11:25 VR 21.09.18.
Bij signaalsterkte en signaalkwaliteit staat bij beide matig.
Emailadres is nog maar Ziggo heeft zo langzamerhand zijn credits wel verspeeld
Reputatie 7
Badge +31
@Thiago schreef: "Had mijn Mediabox XL opgenomen in het thuiswerk op de modem en is aangesloten met een UHP kabel."

Dan zit daar waarschijnlijk je probleem.
Er zijn veel problemen met het thuisnetwerk door verschillende oorzaken: zowel het modem en de Mediabox XL hebben een active DHCP server, hierdoor heb je 2 verschillende IP ranges in je netwerk.
192.168.178.XXX en 192.168.192.XXX

Daarnaast heeft de Mediabox XL een bug in de software die met een UTP kabel aangesloten is op je modem en/of de Mediabox XL is opgenomen in het thuisnetwerk vis de afstandsbediening waardoor je problemen krijgt met de gids, replay, on-demand en apps.

De Mediabox XL heeft een eigen IP adres via de coax kabel voor de gids, replay, on-demand en apps.

Helaas verteld de website van Ziggo dat dit mogelijk is, maar de praktijk wijst uit dat het een tijdje goed kan gaan, maar uiteindelijk komen de storingen toch bovendrijven.

Om uit de problemen te raken volg de stappen in dit topic en zet de Mediabox XL na deze stappen 30 seconden van de stroom voor een verse network startup:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580
Hoi Bert,

allereerst wil ik je bedanken voor het reageren.
Na een paar dagen heb ik opnieuw geprobeerd wat Sander hier eerder schreef om de gids te up-daten. Wat de vorige 3 x niet lukte, lukte nu ineens wel.
Dus in het vervolg ga ik eerst een paar dagen proberen up te daten op verschillende tijden.

P.S mijn signaal sterkte was goed en mijn signaalkwaliteit uitmuntend.
Had mijn Mediabox XL opgenomen in het thuiswerk op de modem en is aangesloten met een UHP kabel.

Gr.
Reputatie 7
Badge +31
@Thiago

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?

En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?

Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.
Hallo,

medibox blijft aangeven bij bepaalde zenders: zender verstrekt geen informatie. De mediabox is 8 dagen geleden ge update. Ik heb alle stappen doorlopen zoals hierboven beschreven staat. Rode offline lampje staat niet aan en na deze stappen heeft hij niet geupdate.
Help, wat nu.

Gr Thiago
Reputatie 7
Badge +31
Hier meer informatie over het thuisnetwerk:
Er zit een bug in de software van de Mediabox XL en die gooit zijn verbinding met Ziggo overhoop.

Volg deze stappen om uit het thuisnetwerk te komen:

* Haal de kabel tussen de Mediabox XL en het modem of andere apparaten af.

Ga naar Menu
Ga naar Opties
Ga naar Mijn Thuisnetwerk
Ga naar Instellen Thuisnetwerk
Kies Op de Mediabox
Kies Terug bij Mediabox bibliotheek samenstellen

Controleer daarna bij Thuisnetwerkmodus. Staat deze nu op Gateway Modus? Dan is het gelukt!

Haal nu de Mediabox XL 30 seconden van de stroom en weer aan voor een frisse netwerk startup.
Of doorloop alle stappen nog een keer of kijk morgenvroeg of de box de gids goed opgehaald heeft.

Vragen, stel ze gerust, anders veel succes gewenst.☺

Voor meer informatie: https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580
@Ice
Hij zit op het thuisnetwerk. Ik heb wel een beetje zitten prutsen aan die instellingen gisteren, omdat ik daar wat over las, maar dat heeft tot nu toe niet geholpen. Er zit geen aparte kabel van de box naar het modem.
Reputatie 7
Badge +31
@Ice Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?

En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?

Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met het deze instelling en aansluiting van de Mediabox XL.
Ik heb ook het probleem dat mijn tv-gids bij een aantal zenders de melding geeft dat de zender geen informatie verstrekt. Ik heb alle stappen al een aantal keren doorlopen, maar helaas zonder resultaat.
Het offline lampje brandt niet, het energieverbuik in standby staat op hoog, maar toch is de laatste software update van 28-5-18. Signaalsterkte is ruim goed en signaalkwaliteit uitmuntend.
De box staat 's nachts altijd op standy, niet uit.
Tot voor kort heb ik nooit problemen gehad met de tv-gids.

Reageer