Geen info in de tv gids van de Mediabox XL? Lees hier de oplossing!


Reputatie 7
Tijd om wat duidelijkheid te scheppen over de tv-gids. Bij het modereren van topics kom ik de laatste tijd vaker vragen tegen over problemen met de tv-gids op de Ziggo Mediabox XL.

De tv-gids van de Mediabox XL krijgt maximaal 6 keer per dag een update, want we willen natuurlijk niets missen. Helaas komt het soms toch voor dat de zenderinformatie ontbreekt. Dit is natuurlijk frustrerend, want hierdoor mislukken de geplande opnames en je hebt geen idee hoe laat dat ene programma nou ook alweer begon. Maar wees niet getreurd! In dit topic zetten we de stappen op een rij waardoor de tv-gids binnen no time weer draait als een zonnetje.

Allereerst is het handig om te weten wanneer de mediabox voor het laatst een update heeft gehad. Dit check je als volgt:

  • Zet de Ziggo Mediabox XL aan
  • Open het 'Menu' door op de [Menu]-knop van de afstandsbediening te drukken
  • Ga naar de instelling 'Opties'
  • Vervolgens selecteer je 'Diagnostiek'

Onder het kopje 'Software laatst bijgewerkt op' zie je twee verschillende data staan. De rechter tijdsaanduiding geeft aan wanneer de tv-gids van de mediabox voor het laatst is bijgewerkt. Is dit al een paar dagen geleden? Dan is de kans groot dat de tv-gids al wat kuren begint te vertonen.

Het updaten van de tv-gids gebeurt wanneer de Mediabox XL in stand-by staat. Haal je de Mediabox XL bijvoorbeeld van de stroom wanneer je klaar bent met televisie kijken? Dan zal de tv-gids niet worden bijgewerkt. Daarom gaan we nu controleren of de energiestand in stand-by goed staat. Dit doen we als volgt:

  • Open wederom het 'Menu' door op de [Menu]-knop van de afstandsbediening te drukken
  • Ga naar de instelling 'Opties'
  • Vervolgens selecteer je 'Voorkeursinstellingen'
  • Hierna ga je naar 'Energieverbruik in stand-by'
  • Selecteer hier de stand 'Midden' of 'Hoog'

Maar hoe zorgen we er nou voor dat de mediabox weer voorzien wordt van de nieuwste info? Dit gebeurt tijdens de zogeheten "maintenance mode". Vrij vertaald betekent dit het onderhoudsmoment. Dit doet de mediabox automatisch mits hij 20 minuten in stand-by staat. Er zit hier wel een addertje onder het gras: als de mediabox tijdens de stand-by stand ook een programma aan het opnemen is, zal de box niet in de maintenance mode komen. Oftewel, neem je de 24 uur van Le Mans op zal de mediabox niet updaten. Heb je ook een Ziggo Extra Mediabox XL? Dan moet deze ook in stand-by staan. Op zich geen ramp, want iedere update zorgt voor 7 dagen info, maar hou hier wel rekening mee. Als de laatste update langer geleden is dan 24 uur, begin dan bij punt 1. Is deze de afgelopen 24 uur wel al bijgewerkt, begin dan bij punt 3.

  1. Haal de Mediabox XL van de stroom. Dit mag via de schakelaar op de achterkant of je trekt natuurlijk de stekker uit het stopcontact en wacht daarna 5 minuten
  2. Zet de Mediabox XL weer aan de stroom
  3. Wacht tot de tijdsaanduiding weer in de display staat en het offline lampje uit is
  4. Schakel de Mediabox XL in en zet deze na een minuut weer in stand-by
  5. Laat de Mediabox XL 15 minuten in stand-by staan
  6. Na deze 15 minuten schakel je de Mediabox XL weer in
  7. Controleer nu de tv-gids of deze weer up to date is, of kijk weer bij 'Diagnostiek' of de update is bijgewerkt
Werkt de tv-gids weer? Mooi zo! Stel dan gelijk je opnames weer in. Werkt het nog niet, check dan op de display of het offline lampje brandt. Is dit het geval, dan is een update niet mogelijk. Hoe je dit oplost, lees je hier. Als dit is verholpen, doorloop daarna nogmaals de bovenstaande stappen.

Is je Ziggo Mediabox XL wel online, en staan de energie instellingen in stand-by goed? Laat het dan weten in dit topic! Dan denken we graag verder met je mee.

Gerelateerde onderwerpen:
Help ons de TV Gids te verbeteren!
Ziggo On Demand: retoursignaal
6010 - Wat te doen bij deze foutcode?

240 Reacties

Reputatie 7
Super om te horen :)
Veel plezier gewenst en dat je moeder en maar lang van mag genieten.
EnergieBoy schreef:

Hoi @DPhoenix
Je zou eens kunnen proberen om de Mediabox XL een herstart te geven.
Meer info en hoe te doen, zie hier: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/mediabox-herstarten/#Horizon

Laat nog even weten of het is gelukt :)



Hoi @EnergieBoy
Ik zal nog even laten weten of het gelukt is en dat is het geval! Bedankt voor de hulp. Mijn moeder is inmiddels helemaal gewend aan de Mediabox XL en kan er prima mee uit de voeten. 🙂
Reputatie 7
Hoi @DPhoenix
Je zou eens kunnen proberen om de Mediabox XL een herstart te geven.
Meer info en hoe te doen, zie hier: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/mediabox-herstarten/#Horizon

Laat nog even weten of het is gelukt 🙂
Vandaag heb ik mijn moeder geholpen met het installeren van de Mediabox XL aangezien van analoog naar digitaal over moest en graag nog programma's op wil kunnen nemen.

Nu vind ik het gedrag van de TV-gids met opnemen vreemd. Wanneer ik iets voor morgen of overmorgen wil opnemen en in de gids naar morgen of overmorgen navigeer met de ">>" knoppen op de afstandsbediening en vervolgens met de ">" knop naar een ander tijdstip/propgramma wil gaan dan verspringt de gids op eens naar 3 dagen vooruit.

Kort samengevat, ik kan niet iets van opnemen van morgen of overmorgen. Wordt dit ook opgelost door de geboden oplossing van de topicstarter?

Het is een kwestie van proberen maar ik ben nu niet meer bij haar thuis.

Alvast bedankt.
Reputatie 7
We willen je absoluut niet het gevoel geven dat je niet welkom bent en ook niet dat we je niet geloven. Het is voor jou en ook voor ons niet leuk dat je met dit gevoel zit. Je wil dat het probleem wordt opgelost, dat de tv-gids zonder gedoe wordt ingeladen. Mijn collega's en ik helpen je daar graag bij.

In enkele gevallen is erg lastig om op afstand een technische analyse te doen om samen het probleem op te lossen. In dat geval is het oplossing niet voor de hand liggend of makkelijk aantoonbaar. In die situatie stellen we voor dat er nogmaals een monteur langs komt die de oorzaak bij je thuis kan analyseren en herstellen. Uit je reactie begrijp ik dat je hier niet voor open staat.

Toch zie ik graag dat we dit samen tot een goed einde kunnen brengen, zodat je weer ongestoord tv kan kijken. Wij zijn oprecht van mening, dat we dit niet op afstand voor je kunnen doen en dat een monteur je hier het beste bij kan helpen.
Helaas kom ik met hem niet verder dan weer een monteur die komt.
Daar heb ik niets aan omdat ik dan weer problemen krijg een paar weken later.
Je collega zegt zelf ook verschillende metingen te zien de ene keer zegt hij staat mijn modum op laag bij eco en daarna weer hoog.
En hij zegt het niet maar hij denkt dat ik tegen hem.lieg
Ik ben get helemaal zat en eis ern gesprek met een leidinggevende of manager
Ik denk dat het een tijd wordt om de belbus van kassa in te schakelen
Reputatie 7
Super dat je ook via Twitter al contact hebt! Toevallig zit de collega waarmee je contact hebt vlak bij me. Zo te lezen heeft hij je goed advies gegeven en helpt hij je om problemen die je ervaart op te lossen.

Als ik toch via deze weg iets voor je kan doen, laat het weten.
Ik ben ook op ziggo webcare twitter bezig maar weer een monteur die hier voor niets staat volgens mij zit het ergens in een modum aan jullie kant en niet aan mij kant
Reputatie 7
Hallo @Brandje,

Vervelend om te lezen dat je na contact met ons en zoveel bezoeken van onze monteurs de mediabox nog niet optimaal werkt. We willen graag dat je ongestoord onze diensten kan gebruiken. Ik zie dat recent je Mediabox XL is vervangen. Vannacht heb je via Facebook nog contact met mijn collega over het niet laden van de tv gids op de mediabox.

Je hebt deze mediabox nog niet zo lang in huis. Om de vervelende ervaringen met de mediabox te verhelpen heeft mijn collega je een installatiemonteur aangeboden.

Hebben jullie ook direct een afspraak gemaakt?
Reputatie 7
Badge +31
@Brandje Ik ben een klant op dit klant helpt klant forum waar Ziggo moderators eens in paar werkdagen voorbijkomen.

Ik kan niet zien dat je niet gek bent en kan ook niet weten wat je allemaal gehoord hebt en gedaan hebt en beantwoord hebt.

Ik snap je frustratie na 6 monteurs en leg je probleem nu direct weg bij een Ziggo moderator, zij kunnen zien wat er zich afgespeeld heeft en zij kunnen diep in de systemen kijken en zijn uitermate vasthoudend en effectief en mogelijk reageert er morgen al één.

Als jij zorgt dat je postcode en huisnummer in je profiel staan, dan kunnen ze direct alles erbij pakken.

Maar misschien is er al iets te vinden, als je er zin in hebt, anders tot morgen wachten op een moderator.

Kun je hier je downstream en upstream waarden uit de mediabox XL plaatsen met een screenshot?
Als je inlogt in de Mediabox XL zie je links in het menu downstream en upstream.
Beste Bert
Ik ben niet gek en de zelfde vragen heb ik al een keer of 30 gehoord en beantwoord
Eco staat hoog
Singaal is goed en de tweede is uitstekend
Nee niet opgenomen in thuisnetwerk
En aangesloten met kabel
Een maand geleden voor de 6 de keer een monteur geweest en zegt alles is in orde
Maar dit zegt genoeg over jullie kwaliteit
Reputatie 7
Badge +31
@Brandje Even een paar vragen om één en ander uit te sluiten of om de oorzaak te vinden.

De Mediabox XL kan prima werken, maar het is een gevoelig apparaat, vandaar de vragen hieronder.

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators iedere paar werkdagen langskomen in ieder topic.
Voor de zoveelste keer weer problemen
In plaats dat jullie mij aan het werk zetren zou het fijn zijn als jullie eens wat doen.
Ik heb dus geen twee datums links is onbekend en rechts is 12 2 2019 dus 12 dagen geleden.
Energie sraat op hoog dus waarom hebben jullie niet de kennis om iets op te lossen
100 euro per maand mag je toch wel een beetje kwaliteit verwachten
Ik ga nu informatie winnen bij kpn en ga weg bij Ziggo zooi
Bedankt voor het stappenplan, na dit uitgevoerd te hebben werkt de gids weer naar behoren!
Ik heb sinds ik deze media boxx/horizon last van vage kuren,de vorige horizon liep het menu vaak vast maar met de andere heb ik last van dat hij steeds opr scanning blijft staan,als hij klaar is begint het weer op nieuw r scanning,loading saving en weer opnieuw.

En sindskort is de tvgids niet compleet,zender verstrekt geen informatie..
signaal en kwaliteit is allebei uitmuntend.
update is up to date krijg ik te zien.
heb al 5 minuten zonder stroom gedaan en weer opgestart en na 1 minuut aan weer 15 minuten op standby gezet,werkt niet, blijft zelfde.

Toen las ik net om de fabrieksinstelling te doen,gedaan maar viel terug op r scanning..
als ik de box half uur/3/4 uur later aan doe is het weer weg.

Ik had tijd je terug een monteurs afspraak staan voor dit probleem met de scanning.
maar dacht eerst dat de bekabeling niet goed was,splitter e;d.
Had nog een versterker liggen van upc en die gebruikt en splitter eruit.
En alles werkte weer, monteur afgezegd, 1 keer de r scanning nog gehad maar toen ontdekte ik met stroom eraf ruim half uur dat het over was en sindsien geen last meer van gehad maar nu had ik opeens die probleem met de tvgids…

en belde Ziggo op erover en moest toen iets opvolgen waarschijnlijk die vorige stap 5 minuten stroom eraf en 15 minuten weer in standby doen? maar toen begon dat r scanning gebeuren en kon dus niet verder....
Degene aan de foon herkende dit probleem niet.
dit gezeur had ik niet met de vorige horizon .

Heb geen thuiswerk erop en geen internet, heb losse modem omdat ik altijd die box wantrouw met onstabiele gebeuren zoals nu aan de hand is,had ik dan lekker zonder internet en huistelefoon gezeten..
Begin het beetje beu te worden,wat is hier nu een goede juiste oplossing hiervoor?
Een hamer? spreekwoordelijk
😉

Stroom 3/4 uur uit gedaan en fabrieksherstel werkte nu wel en de tv gids is weer goed,
Ben benieuwd voor hoelang,box staat niet op eco stand.
Waar komt dat gebeuren r scanning vandaan?
Werkt nu weer goed.
Mvg Niels
Reputatie 7
Fijn dat het bij jou ook weer werkt RogerBakkers! Het moet nu een hele tijd weer goed gaan zonder handmatig ingrijpen 🙂
Vannacht heb ik de mediabox uit laten staan en wilde ik verder gaan met de rest van de beschrijving. Dat bleek niet meer nodig. Bij software-update staat nu netjes 04.11.18, dus blijkbaar is er zojuist, na het weer inschakelen, een update uitgevoerd. De programma-info is gelukkig ook weer zichtbaar! En dat was mijn doel!
Hoop niet dat ik in de toekomst regelmatig van dit soort handelingen moet uitvoeren om de programma-info weer up to date te krijgen ...
Iedereen dank voor de ondersteuning!
Mijn mediabox is niet bedraad aangesloten op de modem (in tegenstelling tot wat hierboven is beschreven).
Thuisnetwerkmodus staat op Gateway Modus (dan zou volgens Bert het probleem opgelost moeten zijn).
Zal instructie zoals in link hierboven beschreven eerst eens uitvoeren.
Reputatie 7
Badge +19
Zie het antwoord van Bert hierboven.

Dan zit daar waarschijnlijk je probleem.
Er zijn veel problemen met het thuisnetwerk door verschillende oorzaken: zowel het modem en de Mediabox XL hebben een active DHCP server, hierdoor heb je 2 verschillende IP ranges in je netwerk.
192.168.178.XXX en 192.168.192.XXX

Daarnaast heeft de Mediabox XL een bug in de software die met een UTP kabel aangesloten is op je modem en/of de Mediabox XL is opgenomen in het thuisnetwerk vis de afstandsbediening waardoor je problemen krijgt met de gids, replay, on-demand en apps.

De Mediabox XL heeft een eigen IP adres via de coax kabel voor de gids, replay, on-demand en apps.

Helaas verteld de website van Ziggo dat dit mogelijk is, maar de praktijk wijst uit dat het een tijdje goed kan gaan, maar uiteindelijk komen de storingen toch bovendrijven.

Om uit de problemen te raken volg de stappen in dit topic en zet de Mediabox XL na deze stappen 30 seconden van de stroom voor een verse network startup:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580
Hoi Steefb,
Signaalsterkte staat halverwege “goed”
Signaalkwaliteit staat helemaal vol, “uitmuntend”
Heb Horizonbox: SMT-G7401
Status netwerk: actief
Status WAN geeft IP-adres
Mediabox heeft eigen netwerknaam: HZNxxxxxxxxx, hangt niet in mijn algemene Ziggo-netwerk (thuisnetwerk is ingesteld op modem, niet op mediabox
Alvast bedankt weer voor je ondersteuning!
Groeten,
Roger
Reputatie 7
Badge +19
RogerBakkers Wat is je signaal sterkte en kwaliteit?
Heb je een versterker? Zo ja welke ?
Box zit toch niet in je netwerk?
Krijg ook geen programma-info (verder dan de huidige tijd) te zien.
Software-update: VR 08.06.18 / VR 12.10.18
Alle beschreven stappen gevolgd (uitzetten, wachten, aanzetten, uitzetten, wachten, aanzetten), maar probleem is gebleven: geen zenderinfo in de toekomst en software-update blijven staan op VR 08.06.18 / VR 12.10.18.
Dan probleem melden in deze community.
Nou, bij deze dan!
Graag ondersteuning!
Reputatie 7
Willem Evenwel, welkom op onze Community. Dank voor je snelle update! Top dat alles weer werkt 🙂
Update: de zenderinfo is weer beschikbaar! Ik heb de procedure nog maar een keer uitgevoerd, maar nu de mediabox langer zonder stroom laten staan (ong. Een half uur). Of dat de oplossing was, weet ik natuurlijk niet, maar -voor nu- is de zenderinfo weer beschikbaar.
Bedankt !
@steefb: bedankt voor je snelle reactie. Ik had al begrepen dat het thuisnetwerk niet van invloed is op het updaten van de zenderinfo. Het viel mij alleen op, dat de status van het thuisnetwerk op LAN staat, en niet op Gateway (zoals Be rt aan gaf)

Reageer