Geen info in de tv gids van de Mediabox XL? Lees hier de oplossing!

Toon eerste bericht

227 Reacties

Heb volgens mij alle mogelijke opties uit deze topics geprobeerd maar geen enkele werkt en de update van de sotware dateert inmiddels van 12-04-17. Dus geen opnames meer mogelijk en inmiddels een gigantisch punthoofd van deze box. Inmiddels ook al de derde.
Wie helpt ons nu ?
ron2108 schreef:

Sander Ziggo schreef:

Bij het modereren van topics kom ik de laatste tijd vaker vragen tegen over problemen met de tv-gids op de Ziggo Mediabox XL. Daarom wat mij betreft tijd om hier wat meer duidelijkheid in te scheppen! De tv-gids van de mediabox krijgt maximaal 6 keer per dag een update, want we willen natuurlijk niets missen! Helaas komt het soms toch voor dat de zenderinformatie ontbreekt. Dit is natuurlijk frustrerend, want hierdoor mislukken de geplande opnames en je hebt geen idee hoe laat dat ene programma nou ook alweer begon. Maar wees niet getreurd! In dit topic zetten we de stappen op een rij waardoor de tv-gids binnen no time weer draait als een zonnetje.

Allereerst is het handig om te weten wanneer de mediabox voor het laatst een update heeft gehad. Dit check je als volgt:

• Zet de mediabox aan
  • Open het 'Menu' door op de [Menu]-knop van de afstandsbediening te drukken
  • Ga naar de instelling 'Opties'
  • Vervolgens selecteer je 'Diagnostiek'

Onder het kopje 'Software laatst bijgewerkt op' zie je twee verschillende data staan. De rechter tijdsaanduiding geeft aan wanneer de tv-gids van de mediabox voor het laatst is bijgewerkt. Is dit al een paar dagen geleden? Dan is de kans groot dat de tv-gids al wat kuren begint te vertonen.

Het updaten van de tv-gids gebeurt wanneer de mediabox in stand-by staat. Haal je de mediabox bijvoorbeeld van de stroom wanneer je klaar bent met televisie kijken? Dan zal de tv-gids niet worden bijgewerkt. Daarom gaan we nu controleren of de energiestand in stand-by goed staat. Dit doen we als volgt:

• Open wederom het 'Menu' door op de [Menu]-knop van de afstandsbediening te drukken
  • Ga naar de instelling 'Opties'
  • Vervolgens selecteer je 'Voorkeursinstellingen'
  • Hierna ga je naar 'Energieverbruik in stand-by'
  • Selecteer hier de stand 'Midden' of 'Hoog'

Maar hoe zorgen we er nou voor dat de mediabox weer voorzien wordt van de nieuwste info? Dit gebeurt tijdens de zogeheten "maintenance mode". Vrij vertaald betekent dit het onderhoudsmoment. Dit doet de mediabox automatisch mits hij 20 minuten in stand-by staat. Er zit hier wel een addertje onder het gras: als de mediabox tijdens de stand-by stand ook een programma aan het opnemen is, zal de box niet in de maintenance mode komen. Oftewel, neem je de 24 uur van Le Mans op zal de mediabox niet updaten. Heb je ook een Ziggo Extra Mediabox XL? Dan moet deze ook in stand-by staan. Op zich geen ramp, want iedere update zorgt voor 7 dagen info, maar hou hier wel rekening mee. Als de laatste update langer geleden is dan 24 uur, begin dan bij punt 1. Is deze de afgelopen 24 uur wel al bijgewerkt, begin dan bij punt 3.

1. Haal de mediabox van de stroom. Dit mag via de schakelaar op de achterkant of je trekt natuurlijk de stekker uit het stopcontact en wacht daarna 5 minuten
  2. Zet de mediabox weer aan de stroom
  3. Wacht tot de tijdsaanduiding weer in de display staat en het offline lampje uit is
  4. Schakel de mediabox in en zet deze na een minuut weer in stand-by
  5. Laat de mediabox 15 minuten in stand-by staan
  6. Na deze 15 minuten schakel je de mediabox weer in
  7. Controleer nu de tv-gids of deze weer up to date is, of kijk weer bij 'Diagnostiek' of de update is bijgewerkt
Werkt de tv-gids weer? Mooi zo! Stel dan gelijk je opnames weer in. Werkt het nog niet, check dan op de display of het offline lampje brandt. Is dit het geval, dan is een update niet mogelijk. Hoe je dit oplost, lees je hier. Als dit is verholpen, doorloop daarna nogmaals de bovenstaande stappen.

Is je Ziggo Mediabox XL wel online, en staan de energie instellingen in stand-by goed? Laat het dan weten in dit topic! Dan denken we graag verder met je mee.

Bovenstaande verschillende keren geprobeerd maar geen verbetering.
Ik heb de horizon uiteindelijk naar de fabrieksinstellingen terug gezet en dat heeft gewerkt.
Nu is het afwachten hoe lang het nu gaat duren voor het weer fout gaat.
Bij mij doet de tv gids ook niet wat het moet doen, kan niet verder dan 1 programma vooruit kijken.
Ik heb alle instellingen na gekeken, en die staan volgens dit topic goed.
De laatste update is gedaan op 07-04-2017 om 10:04, vandaag heeft de box 2 uur uitgestaan (volledig van de stroom af) en nog steeds doet de tv gids het niet.
De energieverbruik in stand-by staat op Hoog
wie weet wat ik nog kan doen om het goed te krijgen, ik weet niet of mijn geprogrammeerde opnames uit gevoerd aan worden, want ook de functie mijn geplande opname geeft geen info.
Reputatie 7
Badge +31
Johan J schreef:

Bij mij doet de tv gids ook niet wat het moet doen, kan niet verder dan 1 programma vooruit kijken.
Ik heb alle instellingen na gekeken, en die staan volgens dit topic goed.
De laatste update is gedaan op 07-04-2017 om 10:04, vandaag heeft de box 2 uur uitgestaan (volledig van de stroom af) en nog steeds doet de tv gids het niet.
De energieverbruik in stand-by staat op Hoog
wie weet wat ik nog kan doen om het goed te krijgen, ik weet niet of mijn geprogrammeerde opnames uit gevoerd aan worden, want ook de functie mijn geplande opname geeft geen info.

De laatste optie is reset naar fabrieksinstellingen, maar dan moet u daarna wel de geplande opnamen en series opnieuw inplannen.
Dit probleem komt steeds vaker voor. De mediabox pakt de EPG gewoon niet goed op. Gelukkig geeft de app wel de juiste gegevens en kunnen we hierdoor opnames inplannen.

Update:
Zojuist nogmaals de procedure uitgevoerd. Ditmaal werkt het wel. Waarschijnlijk toch ook een kwestie van even geduld hebben (na de procedure) voordat de mediabox de gegevens weer kan oppakken.

Overigens staat deze mediabox bij "Energieverbruik in stand-by" altijd in de stand Hoog en lopen er 's nachts geen opnames. Zou dus automatisch altijd goed moeten gaan...
Reputatie 7
--- opgelost ---
Reputatie 7
---- opgelost ----
Reputatie 7
Badge +31
EnergieBoy schreef:

Maar bij ons staat hij vaker uit dan aan, waarom kan die dan geen update geven!

Heb je hem dan helemaal uit staan of in stand by hoog?
Reputatie 7
Hij staat Hoog Stand by in een Laag kastje 🙂
Dus dat staat ook heel goed allemaal!

En psst... je hebt gelijk in je privé bericht... hahaha
Er is net een monteur langs geweest van ziggo voor het zelfde probleem wat men hier beschrijft.
Het is een firmware probleem!
Sinds de nieuwe firmware update doet mijn box vaag. tv gids loopt vast, geen replay tv,geen on demand, opstarten duurt soms 15min.

Ik vind dit wel erg lang duren. ik betaal bijna 80 euro per maand en heb nu 3 weken niet waar ik voor betaal.
Reputatie 7
@FluX,

Ik heb jouw situatie en de terugkoppeling van onze monteur bekeken. Hij heeft het specifiek over het "Replay TV" probleem, maar ik lees ook dat je andere klachten ervaart. Daarom wil ik ook graag de verbinding tussen jouw Mediabox XL en het thuisnetwerk verbreken om te kijken of dit een positief effect heeft op de werking van de TV gids en het opstarten van de mediabox.

Als je een internetkabel(UTP) hebt aangesloten op de Mediabox XL, dan mag je deze als eerst los koppelen.

1: Ga naar "Menu"
2: Ga naar "Opties"
3: Ga naar "Mijn Thuisnetwerk"
4: Klik op "Instellen thuisnetwerk"
5: Kies voor "Op de Mediabox"
6: Kies bij de optie "Thuisnetwerk opnieuw instellen" voor "Ja".
7: Je krijgt nu een melding dat "Uw mediabox is nu verbonden met uw thuisnetwerk...." Je kunt nu kiezen voor "Terug"

Ga opnieuw naar:
1: Ga naar "Menu"
2: Ga naar "Opties"
3: Ga naar "Mijn thuisnetwerk"
4: Ga naar "Thuisnetwerkmodus".

Staat er nu "Gateway-modus" of "verbonden"?

Als er Gateway-Modus staat, wil je dan de stappen van het originele bericht nogmaals doorlopen?

Groet,
Sander
De stappen van de eerste post doorlopen, maar nog steeds bij heel veel zender "geen programma-informatie beschikbaar"
Al enkele malen heb ik contact gezocht met Ziggo over problemen met de Horizon Box. Het gaat voornamelijk over de On Demand en de Replay opties; deze werken met enige regelmaat niet meer. Opnieuw starten van de box is dan de enige optie. Tijdens het nalopen van signaalsterkte e.d. kwamen geen gekke dingen naar voren, dus heb ik maar weer aan de bel getrokken.
Uit dit laatste telefonische contact met de klantenservice heb ik begrepen, dat de oorzaak zit in de ECO-stand waarin ik de box heb staan. Dat vond, en vind ik nog steeds, vreemd. Het heeft tot voor een paar maanden geleden altijd goed gewerkt. Ook de handleiding spreekt niet over problemen met Replay of On Demand (of ik kijk er overheen). Deze geeft alleen aan dat er problemen in de ECO-stand zullen optreden bij de optie van opnamen op afstand.

Nu lees ik de voorgaande berichten, en dan ben ik toch erg teleurgesteld hoor. Er moet welhaast iets zijn aangepast in de box, waardoor steeds meer mensen opeens dezelfde problemen hebben. Ook in mijn omgeving hoor ik geregeld dezelfde klachten over de box, die ook zij vroeger niet hebben gehad.
Midden- en hoog standby heb ik juist bewust uitgeschakeld vanwege de hoge verbruikskosten.
Al met al vind ik het een zeer ongelukkige situatie.
Omdat mijn TV gids ook zo raar deed heb ik de "Software laatst bijgewerkt" bekeken. De datum aan de rechterkant is in orde (heden bijgewerkt), maar waarom geeft de linker datum nog steeds een datum aan uit 2016? Waar staat die datum voor?
Reputatie 7
Badge +11
John1502 schreef:

Omdat mijn TV gids ook zo raar deed heb ik de "Software laatst bijgewerkt" bekeken. De datum aan de rechterkant is in orde (heden bijgewerkt), maar waarom geeft de linker datum nog steeds een datum aan uit 2016? Waar staat die datum voor?

De ene datum is de bijgewerkte datum en de 2e datum is de laatste software datum wanneer je een update hebt gehad.
Reputatie 7
Badge +21
Om precies te zijn: is de 1e datum waar de firmware is geupdated. De 2e datum is de maintanace ( onderhouds update)en tv gids.

Dus inderdaad moet de 2e datum altijd recent zijn. ( inz tv gids etc) De 1e datum zal dus pas veranderen als er weer een grote firmware update is...
Dus mijn frimware is sinds november 2016 niet geupdate. Zou dat de oorzaak kunnen zijn van al de "problemen" (zie klachten/vragen op Facebook) die ik ondervind? Digitale tv zou tv kijken leuker maken, maar daar kan ik helaas nog niet van genieten.
Reputatie 7
Badge +21
Nee: dat klopt. De laatste firmware is nov 2016. Dus dat is ok! Als de tweede datum maar recent is voor tv gids ed.
Firmware wordt pas gedaan als er echt een grote update van de horizon zelf is.
OK duidelijk, dan zullen mijn problemen - zoals het o.a. vastlopen van opgenomen programma's - een andere oorzaak hebben. Ik zal verder blijven tobben in de hoop dat het ooit beter wordt. Bedankt voor de reacties.
Reputatie 7
Badge +21
Ok graag gedaan. Tip: zet iig de energie besp. Hoog, dan gaat er in iedergeval na 15 minuten bij uitzetten/standby de box zijn gegevens ophalen. Dit bemerk je nav dat balkje dat heen en weer gaat. En zo blijft de box up to date! Mocht er een nieuwe firmversie zijn gebeurt dat ook automatisch. Ook kan je regelmatig dit zelf controleren als ziggo op zijn site melding geeft dat er een niewe firmware versie is. En de update nog niet bij je binnen is.

Optie> uitgebreide instellingen> mediabox xl > software updates? ( dit is dus de firmware) bij selecteren en ok toets gaat de box scannen. Als er geen update is geeft de box dit aan. Zou er wel een update aanwezig is, wordt er gevraagd om de update uit te voeren. Bevestig dan met ja, en de box gaat zich dus resetten en begint met de installatie proces, lijkend bij de 1e installatie, toen je de box ontving, en de 1e installatie begon.
Ik heb sinds een paar dagen WEER problemen met de tv gids. Geen informatie of de informatie staat bij het verkeerde programma. Pas nog met iemand van Ziggo weer alles in orde gemaakt, kan ik WEER opnieuw beginnen. Ik krijg er ondertussen een sik van. ELKE keer weer gaat er iets fout!! En ELKE keer weer moet alles opnieuw worden ingesteld. Ik heb hier echt geen zin meer in. Ik stap zodra het kan over.
Reputatie 7
Badge +31
Je gebruikt een Mediabox XL.
Zou je de signaalsterkte en signaalkwaliteit hier kunnen aangeven?
Reputatie 2
Bedankt voor alle goede raad maar het werkt natuurlijk niet. Had dit ook niet verwacht. Maar wat is er makkelijker om het de klant zelf uit te laten zoeken als jullie niet kunnen leveren wat jullie beloven. Alle monteurs die probeerden de klachten op te lossen faalden jammerlijk. Alles is geprobeerd en niets heeft geholpen. Toets Ziggo in en de klachten vliegen je om de oren. Meestal dezelfde klachten die al jaren duren.
Doe die duizenden mensen met klachten nou eens een lol en los de problemen ZELF op. Er wordt tenslotte duur betaald voor een goedwerkend product en niet voor gebrekkige producten.
Reputatie 7
Badge +21
@BierIk begrijp de frustratie. Wij ook, in de meeste gevallen ook klant van ziggo ( dit is van origine een klanten helpen klanten site) willen dus andere klanten helpen met tips en advies. Vaak zijn dat inderdaad in 1 e instantie de standaar vragen/ antwoorden die ook wellicht door de helpdesk zijn gevraagd/ gegeven. Het is wel zo dat 80 % voortvloeiend uit deze standaard vragen een oplossing daar is. Ik begrijp dat je denkt als wij wederom vragen om info he niet weer he. Maar wij willen graag helpen. Dus nogmaals even de vraag en begrip als wij vragen hoe is het signaal, hoe alles aangesloten. Wat gebruik je inz splitsers, versterker ( is de medibox wel aan gesloten op de minst versterkende aansluitpunt) zijn de coax kabels cq conectorren nog goed aangesloten, voldoen zij nog aan de huidige norm. Etc etc.

Het heeft echt niets te maken voor het opkomen van ziggo wat vaak gedacht wordt. Ik bv ervaar weinig problemen en wil graag dat andere klanten dit ook ervaren. Dus bijdeze wil ik /wij een helpende hand aanbieden, maar dat betekend dat wij ook even de vragen stellen.

Plaats evt een screenshot van de aansluitingen en geef even de signaal waarden door wat Be rt ook al vroeg. Wellicht kunnen wij net die tip geven, en die de oplossing kan zijn die ziggo over het hoofd zag. Gr Rob

Edit: en heb je toevallig de mbxl in een thuisnetwerk opgenomen?
Reputatie 2
Met behulp van Sander Ziggo de gids weer aan de praat gekregen. Bedankt Sander.
Grote vraag blijf hoe vaak moet ik die hele prcedure opnieuw doen. Ik vermoed 1x per week. Indien dit zo blijkt te zijn dan blijft er alsnog voldoende werk aan de winkel voor Ziggo. Box dient gewooon goed te werken en iedere keer updaten is van de zotte. Maar goed ik zal ff afwachten.
Nogmaals bedankt.

Reageer