Bas.h

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ziggo Mediabox XL meerdere problemen

Avond,
We hebben al een lange tijd de mediabox xl.
Eigenlijk zijn we vanaf het begin af aan al niet echt tevreden.
Hij is traag, laden van zaken duurt soms wel 15 seconden (tv gids, etc).
Als je op een knop drukt op de afstandsbediening reageert de box traag of soms helemaal niet.

De laatste tijd komen er steeds meer problemen bij.
Zo gauw we een opname pauzeren en weer willen starten begint de box te haperen en loopt het geluid niet meer samen met het beeld.
We zijn al gestopt met het gebruiken van apps want die zijn helemaal niet te starten.

Ik heb al eens gebeld met ziggo maar deze kunnen alleen maar zeggen dat het aan de kabel ligt en dat ik deze maar eerst moet vervangen.
Dit heb ik gedaan maar de problemen blijven.
Ze willen nu wel iemand langs sturen maar als die constateert dat het toch aan de kabel ligt krijg ik een boel kosten op mijn dak.
Hier heb ik niet echt veel behoefte aan zoals jullie kunnen begrijpen:wink:

Hier voor heb ik een humax ontvanger gehad met opname functionaliteit.
Waarbij ik 0 problemen had.
Hij werkte snel, opnames geen punt het enige nadeel (en de reden dat ik overgestapt ben naar de mediabox) is dat je niet meerdere opnames tegelijk kon doen.

Ik heb het internet wat doorgespit en kom veel mensen tegen met gelijke problemen maar niet echt een oplossing.
Kan iemand mij de juiste kant opsturen waar ik zou kunnen beginnen met troubleshooten?

Alvast bedankt.
Bas
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Als je een apart modem hebt geeft het op den duur gegarandeerd problemen als je die met een UTP kabel aansluit op de Mediabox XL door een bug in de Mediabox XL.
De Mediabox XL heeft een eigen IP adres voor het TV deel 82.74.131.130
Het modem is een volledig apart deel in de Mediabox XL.
Het TV deel ziet de andere IP mogelijkheden en lijkt te blijven zoeken naar een verbinding en dat lijkt haperen in de hand te werken.

Ik zie ook 192.168.178.XXX als IP adressen, heb je die er zelf ingezet, zo nee, dan krijgt hij die van het modem.

Ik zou echt de stappen uitvoeren die in dit topic staan om te kijken of het bij jou ook de oplossing is, ik verwacht van wel, omdat het topic meer dan 40.000 keer is gelezen en gemiddeld 90 keer per dag en dat is niet omdat het thuisnetwerk en een aansluiting met een UTP kabel op het modem zo goed werkt: Thuisnetwerk storing of werkt niet of niet te installeren op Mediabox XL.

Bekijk in context

13 Reacties 13
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Bas.h En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?
Bas.h
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hey Bert,
Top van je super snelle reactie.

Mijn mediabox is op beide manieren aangesloten.
Hij zit via een coax kabel die eerst naar een splitter gaat (het is de rechter kabel)

De bovenste kabel gaat naar de hoofdaansluiting.

Deze zie je hier boven.
1 kabel gaat naar het modem en de andere naar de verdeler die je net zag.
Daarnaast zit er een utp in die verbinding maakt met mijn thuis netwerk.
Hierbij de gevraagde foto van mijn config scherm.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Als ik je goed begrijp dan is er een UTP kabel tussen je modem en je Mediabox XL.

Dat zou moeten kunnen volgens de website van Ziggo, maar heeft nog nooit goed gewerkt door een bug in de software en nog wat problemen met een DHCP server van je modem en een DHCP server van je Mediabox XL en heb je 2 DHCP servers in je netwerk in 2 verschillende IP ranges.

De oplossing: Thuisnetwerk storing of werkt niet of niet te installeren op Mediabox XL.
Bas.h
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dat is niet het geval:

Hij verwijst alleen wel naar zichzelf als default gateway.
Dat is op zich prima omdat hij zelf ook een internet verbinding maakt toch?
Bas.h
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Maar hoe komt het dat de box over het algemeen traag reageert als ik bijvoorbeeld naar mijn opnames heen ga?
Het enige wat hij doet is toch info ophalen van zijn eigen interne harde schijf?
Ik zie even niet in wat dit met het netwerk te maken heeft?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Als je een apart modem hebt geeft het op den duur gegarandeerd problemen als je die met een UTP kabel aansluit op de Mediabox XL door een bug in de Mediabox XL.
De Mediabox XL heeft een eigen IP adres voor het TV deel 82.74.131.130
Het modem is een volledig apart deel in de Mediabox XL.
Het TV deel ziet de andere IP mogelijkheden en lijkt te blijven zoeken naar een verbinding en dat lijkt haperen in de hand te werken.

Ik zie ook 192.168.178.XXX als IP adressen, heb je die er zelf ingezet, zo nee, dan krijgt hij die van het modem.

Ik zou echt de stappen uitvoeren die in dit topic staan om te kijken of het bij jou ook de oplossing is, ik verwacht van wel, omdat het topic meer dan 40.000 keer is gelezen en gemiddeld 90 keer per dag en dat is niet omdat het thuisnetwerk en een aansluiting met een UTP kabel op het modem zo goed werkt: Thuisnetwerk storing of werkt niet of niet te installeren op Mediabox XL.
Bas.h
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ok zal ik het morgen eens proberen.
Bedankt voor je hulp zover.
Als het geen verbetering oplevert meld ik me weer.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Dag Bas.h, welkom op de Community.

Heb je nog een terugkoppeling voor ons?
Bas.h
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Michael Ziggo wrote:
Dag Bas.h, welkom op de Community.

Heb je nog een terugkoppeling voor ons?

Hallo,
Excuses voor de late reactie.
Sinterklaas en 2 kids is top drukte..
De aanpassingen zijn doorgevoerd en er is inderdaad een verbetering van de klachten.
Zo is het stotteren weg en kunnen we gewoon pauzeren en opnemen.
Dat is positief en nogmaals bedankt voor de hulp.

Alleen ben ik wel benieuwd wanneer dit gepatched gaat worden.
Ik had mijn box gekoppeld aan mijn thuis netwerken voor verschillende doeleinden.
Dat kan nu dus niet meer.
En dat bied weer andere kleine frustraties ?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Bas.h Dit is al vanaf het eerste moment en zal, denk ik vrijwel zeker te weten, niet meer worden gepatched.

Volgend jaar komt er een nieuwe box, dus ik verwacht geen grote aanpassingen meer.

In ieder geval veel kijkplezier gewenst.:relaxed:
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
@Bas.h .Ik reken er niet op dat dit gepacht gaat worden. De slechte interactie van de horizon box met een bestaand netwerk is al heel lang bekend, en er is nooit iets aangedaan. Ondanks maakt en Ziggo mederwerker hier de terloopse opmerking dat hij niet verwacht dat er nog patches voor de huidige box uitkomen omdat ze de nieuwe mediabox aan het testen zijn.
Het is echter nog onbekend wanneer en voor wie deze box beschikbaar zal komen.
Bas.h
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt wrote:
Bas.h Dit is al vanaf het eerste moment en zal, denk ik vrijwel zeker te weten, niet meer worden gepatched.

Volgend jaar komt er een nieuwe box, dus ik verwacht geen grote aanpassingen meer.

In ieder geval veel kijkplezier gewenst.:relaxed:

Dan hoop ik op coulance van Ziggo en dat ze ons gratis die nieuwe box geven. (Hint Hint Ziggo ?)
Nogmaals bedankt voor je hulp Be rt

Uitgelicht topic