Wes_210

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mediabox XL connectie weg Fout 1201

Hallo allemaal,

Heb problemen met mijn 2 Mediabox XL apparaten (MOCA aangesloten).

Na wat televisie gekeken te hebben zetten we de hoofdmediabox uit (met hoog energieverbuik).
Na een paar minuten krijgt deze een herstart/update (blokjes op de horizon box lopen heen en weer, doet hij vaker nadat we de mediabox hebben uitgezet.)
Nu willen beide Mediabox XL apparaten geen verbinding meer maken met de hoofdmediabox.
Kabels gecontroleerd en de mediaboxen opnieuw proberen te verbinden, geen effect.
Mediaboxen verwijderd uit de hoofdbox, daarna opnieuw koppelen, ook geen effect.
De opstelling mbt de mediaboxen draait zo al een kleine 2 jaar zonder problemen.

Wat te doen?

Bij voorbaat dank.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes
Ziggyman wrote:
Is er voor bovenstaand probleem al een goed oplossing? Ik ervaar het iedere avond! Box woonkamer gaat uit (lopende streepjes in display) de extra xl box gaat uit in de slaapkamer (1201) op het moment dat de xl box in de woonkamer klaar is gaat de mediabox in de slaapkamer weer normaal functioneren! Vele onderbrekingen in Jinek. Kan het ook te maken hebben met de oude UPC horizon box versus extra mediabox xl? Het wordt een beetje vervelend en heb nog nergens een goed antwoord kunnen lezen.


Bij mij is het inmiddels opgelost. Alle binnenhuisbekabeling is vervangen, hierna zijn mijn nieuwe wandcontactdozen (Ziggo geschikt) weer vervangen door een Ziggo monteur. Deze heeft ook alle verdere aansluitingen vervangen (Met push on F-connector). Verder is zowel de hoofdbox als de kleine vervangen en ook de versterker.
In de periode dat de kleine box vervangen is is ook een nieuwe software-update door Ziggo uitgerold dus of het nu werkt dankzij de nieuwe box of de nwe software in combinatie met volledig nieuwe binnenhuisbekabeling moet ik in het midden laten.

Hoofdbox staat op Hoog en Aan en de kleine staat op Eco stand. Dat laatste zorgt er wel voor dat deze wat meer tijd nodig heeft om op te starten maar het is 's nachts nu wel stil in de slaapkamer 😛
En een pluim voor Ziggo: nu de nieuwe software erop zit kan ik ook Netflix boven kijken 😄

Een kleine aanvulling: Deze mediabox vraagt natuurlijk meer van je bestaande coax netwerk dan een 'normale' decoder (Een Humax oid.). Bij Ziggo kan je altijd een extra service monteur bestellen. Die zijn op zich niet zo duur, in verhouding met een elektricien, maar die kunnen wel je hele bestaande coax netwerk met alle bestaande wandcontactdozen, aansluitingen en bekabeling zo vervangen. Scheelt een heleboel gedoe in elk geval...

Bekijk in context

19 Reacties 19
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Hallo Wes,

Geen fijne gewaarwording als de boel ineens besluit te stoppen :open_mouth:

Heb je ook de mogelijkheid opnieuw de verbinding te testen met een korte kabel dichtbij de hoofd box?
Zou je daarnaast kunnen testen of een netwerk kabel wel werkt i.p.v. MOCA?

Ik snap dat je dit liever niet zo laat, maar puur zodat ik weet wat er wel en eventueel nog meer niet functioneert.

Gr,
Wes_210
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dag Ronald,

Dank voor je antwoord.
Zondag avond heb ik eerste beide mediaboxen verwijderd van de hoofdbox.
Daarna de procedure gestart voor het koppelen van de boxen. Geen succes.
Gisterenavond stroom van de hoofdbox gehaald en daarna proberen opnieuw te koppelen.
Nu gaf de kleine mediabox zelf aan dat hij naar de fabrieksinstellingen wou. Dit laten doen en daarna procedure gestart voor koppelen en hij koppelde direct zonder problemen.

Dus alles lijkt weer te werken. De tweede box heb ik nog niet gekoppeld. Is er een mogelijkheid dat ik deze kleine box zelf naar de fabrieksinstellingen breng??

Is wel vreemd dat de hoofdbox eerst van het stroom moet voordat hij weer gaat functioneren.

Ik hoor het graag.

Gr. Wesley
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Hallo Wesley,

Ok dus 50% goed nieuws! Dat de hoofdbox eerst van de stroom moest is inderdaad vreemd, maar wellicht was er iets niet goed gegaan in het updaten.
Op zich zou de kleine box de reset zelf moeten aangeven, dit wordt namelijk getriggerd door het koppelen.

Maar als hij bij opstarten de hoofdbox niet wil vinden, kan een reset handig zijn.
Dit kan je zelf doen met deze stappen:


  • Schakel de Ziggo (Extra) Mediabox XL uit via de schakelaar aan de achterkant
  • Schakel de (Extra) Mediabox XL weer aan
  • Druk na 2 seconden de aan/uit softkey aan de rechtervoorzijde in
  • De softkey moet ingedrukt zijn voordat de blauwe indicatie zichtbaar is
  • Houd de softkey 12 seconden ingedrukt
  • Laat de softkey los als de welkomsttekst voor de 2e keer verschijnt
  • Op het front panel is SCANNING/LOADING/SAVING zichtbaar
  • De (Extra) Mediabox XL reset nu automatisch en begint opnieuw aan het installatieproces
  • Leg de afstandsbediening van de Mediabox XL op het apparaat om deze opnieuw te koppelen
  • Zie je geen scanning? Begin dan opnieuw


Ik hoor graag hoe het verloopt!

Gr,
Wes_210
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dag Ronald,

Het heeft even geduurd maar gisterenavond was er toch even tijd om de tweede extra mediabox te koppelen. Ook dit is uiteindelijk gelukt.
Factory reset uitgevoerd en draait alles weer top.

Dank voor de hulp.

Gr. Wesley
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Ah, goed om te horen Wesley, dank je voor de terugkoppeling 🙂
Nog een fijne week gewenst!

Gr,
Wes_210
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Helaas ben ik er weer. Het probleem blijft aanwezig.

De kleine mediaboxen werken, maar na een paar dagen verliezen zij de verbinding met de grote box.
Er wordt elke avond via de kleintjes gekeken. Dus dat ze na inactiviteit de verbinding verliezen oid kan niet.

Het enige wat ik kan doen is de kleine boxen een factory reset geven, daarna in de grote box de connectie met de kleine verbreken, om daarna alles te koppelen alsof het nieuwe apparaten zijn.
Dan doet hij het weer voor een x dagen en begint het probleem weer van vooraf aan.
Deze cyclus loopt nu +/- 1.5 week en is het 3 maal voorgekomen.
Het is net of dat de hoofdbox een reset MBT de kleine boxen krijgt.

Wat te doen?
Ik weet dat het weinig tot geen invloed heeft maar deze problemen zijn gekomen nadat het grote onderhoud is geweest van midden juni.
Wat te doen?

Bij voorbaat dank.
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Hallo Wesley,

Dat is niet fijn en zeer jammer :disappointed_relieved:, het onderhoud heeft echter niks te maken gehad met de software op de boxen of hun verbinding. MOCA is echter wel veel storingsgevoeliger. Kan je de boxen testen via netwerk kabel in plaats van MOCA? Ik wil graag uitsluiten of het in MOCA zit.

Gr,
Wes_210
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Ronald,

Dank voor je antwoord. Helaas is een internetkabel niet mogelijk om te testen. De boxen staan te ver uit elkaar om dit te doen. Maar hoe kan het dat deze problemen begonnen zijn nadat het onderhoud is geweest. Hiervoor geen 1 probleem gehad in 2 jaar tijd. Mbt apparatuur en aansluitingen is bij ons niks veranderd. Vrijdagavond heb ik gebeld met de helpdesk en die gaan bij een volgend probleem een monteur sturen om te kijken ofdat kan helpen.

Dank voor het meedenken
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Tja, ik snap dat het zo lijkt, maar het onderhoud is alleen op de zender indeling geweest, bij deze is het meer toeval dat jouw boxen ineens niet meer willen verbinden. De frequentie van MOCA is niet veranderd. Een monteur kan in ieder geval de aansluitingen en kabels nakijken, ik denk in dit geval dat er interferentie optreed in de MOCA verbinding. Wil je deze monteur alvast inplannen, dan kan ik dit ook met je doen?

Gr,
Wes_210
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De monteur hoeft nog niet ingepland te worden. Ik heb nog wat geprobeerd met de helpdesk en wacht nu af wat er gaat gebeuren
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Ok, maar mocht je het willen dan weet je het 🙂
Kan je nog toelichten wat je precies geprobeerd hebt met de helpdesk?

Gr,
Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes
Dag mensen, is er al een oplossing voor bovenstaande probleem? Hier precies hetzelfde. In eerste instantie gecombineerd met een 1204 foutmelding. Deze werd veroorzaakt door tuner fouten. Nieuwe Mediabox xl gekregen en nu is die weg.
Nu is door een Ziggo monteur de volledige binnenhuisbekabeling vervangen (AOP, WCD, splitter, kabelkeur kabels en alle connectoren) en hebben we de hoofdbox een Frond Panel Reset uitgevoerd. Tevens de Extra box terug naar fabrieksinstellingen en ook een Frond Panel Reset. Ging ongeveer een dag goed maar nu komt de foutmelding met enige regelmaat weer terug en is steeds binnen een minuutje ook weer weg.
Ik heb geen idee wat ik nu nog meer kan doen.

Alvast bedankt voor de hulp!
Ziggyman

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Is er voor bovenstaand probleem al een goed oplossing? Ik ervaar het iedere avond! Box woonkamer gaat uit (lopende streepjes in display) de extra xl box gaat uit in de slaapkamer (1201) op het moment dat de xl box in de woonkamer klaar is gaat de mediabox in de slaapkamer weer normaal functioneren! Vele onderbrekingen in Jinek. Kan het ook te maken hebben met de oude UPC horizon box versus extra mediabox xl? Het wordt een beetje vervelend en heb nog nergens een goed antwoord kunnen lezen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Ziggyman Even wat vragen over de huidige instelling:
Heb je de Mediabox XL op stand by hoog en 's-nachts staan?
Ziggyman

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De box staat op Hoog en op Aan (dus niet op 's nachts) Ik heb de laatste update binnen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Probeer eens op 's-nachts, wie weet helpt het. Ziggyman
Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes
Ziggyman wrote:
Is er voor bovenstaand probleem al een goed oplossing? Ik ervaar het iedere avond! Box woonkamer gaat uit (lopende streepjes in display) de extra xl box gaat uit in de slaapkamer (1201) op het moment dat de xl box in de woonkamer klaar is gaat de mediabox in de slaapkamer weer normaal functioneren! Vele onderbrekingen in Jinek. Kan het ook te maken hebben met de oude UPC horizon box versus extra mediabox xl? Het wordt een beetje vervelend en heb nog nergens een goed antwoord kunnen lezen.


Bij mij is het inmiddels opgelost. Alle binnenhuisbekabeling is vervangen, hierna zijn mijn nieuwe wandcontactdozen (Ziggo geschikt) weer vervangen door een Ziggo monteur. Deze heeft ook alle verdere aansluitingen vervangen (Met push on F-connector). Verder is zowel de hoofdbox als de kleine vervangen en ook de versterker.
In de periode dat de kleine box vervangen is is ook een nieuwe software-update door Ziggo uitgerold dus of het nu werkt dankzij de nieuwe box of de nwe software in combinatie met volledig nieuwe binnenhuisbekabeling moet ik in het midden laten.

Hoofdbox staat op Hoog en Aan en de kleine staat op Eco stand. Dat laatste zorgt er wel voor dat deze wat meer tijd nodig heeft om op te starten maar het is 's nachts nu wel stil in de slaapkamer 😛
En een pluim voor Ziggo: nu de nieuwe software erop zit kan ik ook Netflix boven kijken 😄

Een kleine aanvulling: Deze mediabox vraagt natuurlijk meer van je bestaande coax netwerk dan een 'normale' decoder (Een Humax oid.). Bij Ziggo kan je altijd een extra service monteur bestellen. Die zijn op zich niet zo duur, in verhouding met een elektricien, maar die kunnen wel je hele bestaande coax netwerk met alle bestaande wandcontactdozen, aansluitingen en bekabeling zo vervangen. Scheelt een heleboel gedoe in elk geval...
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Huizinga Dank voor het delen van je oplossing, daar komen anderen ook weer een stuk verder mee.
Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes
Be rt wrote:
Huizinga Dank voor het delen van je oplossing, daar komen anderen ook weer een stuk verder mee.


Graag gedaan!

Uitgelicht topic