Sticky

Wat te doen bij foutcode 2020


Zit je lekker televisie te kijken, krijg je opeens foutcode 2020 in beeld. Dat avondje televisie kijken had je vast anders voor je gezien! Gezien deze foutcode vaak voorkomt, leg ik jullie graag uit wat deze inhoudt en wat je hier aan kan doen.

Wat betekent foutcode 2020?
Foutmelding 2020 geeft aan dat de kwaliteit van het tv-signaal niet goed genoeg is om een foutloos beeld te geven. Misschien zie je ook nog andere verstoringen in beeld, zoals haperingen of blokken. Thijs heeft in dit topic ook uitgelegd waar dit vandaan komt en hoe je dit oplost.

Hoe wordt foutcode 2020 veroorzaakt?
De foutcode wordt veroorzaakt door geen of een slecht tv-signaal. Een gedeelte van de bekabeling tot aan je Mediabox XL wordt verstoord of verzwakt. Deze signaalproblemen ontstaan door een verouderde kabel, wandcontactdoos, slechte connectoren of een probleem in het Ziggo netwerk. Hier gaan we achter komen!

Hoe los ik het op?
Is er een storing bij Ziggo waardoor je signaal wordt verstoord? Zo niet, dan controleren we de hoofdaansluiting. Het is belangrijk dat je hoofdaansluiting in orde is, want dat is de basis van een goede tv-ontvangst. Hoe je daar achter komt, vind je zo:
  1. Zoek je hoofdaansluiting. Deze zit in de meterkast of in de wandcontactdoos in de kamer.
  2. Haal vanaf de hoofdaansluiting alle bekabeling weg tot aan de Mediabox XL, zoals de splitter, versterker en coaxkabels. Dit zijn mogelijke stoorfactoren.
  3. Sluit rechtstreeks een nieuwe coaxkabel aan tussen je hoofdaansluiting en de Mediabox XL. Test de rechtstreekse verbinding op de hoofdaansluiting. Werkt het probleemloos, verbeter dan je bekabeling in huis.
  4. Nog steeds foutcode 2020 in beeld? Dan is je hoofdaansluiting niet in orde of is het signaal in ons gedeelte van het netwerk niet goed. En dat is ons pakkie-an! In dat geval is het tijd voor een monteur van Ziggo. Laat in een reactie weten wanneer je hier op uit komt of regel een monteur via onze Klantenservice.

Houd je van plaatjes? Dan is de uitleg op onze website over het controleren van je hoofdaansluiting iets voor jou! Deze vind je hier.

Let op: issue bij Ziggo foutcode 2020
26 oktober: op dit moment speelt er een storing vanuit Ziggo, waardoor je foutcode 2020 zomaar in beeld krijgt terwijl je signaal in orde is. Dit komt alleen voor als je in het voormalige Ziggo gebied woont en is alleen van toepassing wanneer alle bovenstaande mogelijke oorzaken zijn uitgesloten. In de basis dient je aansluiting in orde te zijn. Is je signaal niet in orde, dan krijg je alsnog foutcode 2020. We verzamelen op dit moment voorbeelden en doen ons best om dit op te lossen! Het is belangrijk dat de software van de Mediabox XL up-to-date is. Dit doe je zo:

  1. Reset de Mediabox XL door deze minimaal 10 seconden van de stroom te halen met de powerknop achterop.
  2. Reset ook het modem (voor internet/telefonie), wanneer het probleem met stap 1 niet is opgelost.
  3. Wacht tot het internet modem weer online is en reset nogmaals de Ziggo Mediabox XL.

Heb jij ervaring met het oplossen van foutcode 2020 of heb je hier toch wat hulp bij nodig? Laat het ons weten! We staan voor je klaar.

76 Reacties

Reputatie 2
Badge +5
Marianne Ziggo schreef:

Zit je lekker televisie te kijken, krijg je opeens foutcode 2020 in beeld. Dat avondje televisie kijken had je vast anders voor je gezien! Gezien deze foutcode vaak voorkomt, leg ik jullie graag uit wat deze inhoudt en wat je hier aan kan doen.



Geloof niet dan mijn kabels als ik tv zit te kijken in een keer een slechte verbinding krijgen, of zelfs stuk gaan.
Ook de AOP stuk?
Of zelfs het modem resetten?
De mediabox krijgt zijn signaal via de coax, zonder tussenkomst van het modem, als dat signaal dropt terwijl ik niets anders doe dan tv kijken ligt dit aan het Ziggo netwerk.

Door dit verhaal leg je de schuld en het probleem bij de klant, of misschien het Ziggo netwerk, dat kan dus echt niet.......

Dus niet OF het Ziggo netwerk, het is het Ziggo netwerk!
Reputatie 3
Badge +7
De praktijk leert dat het probleem in de meeste gevallen zich binnen in huis bevindt, maar zoals Marianne zelf al aangeeft, het kan ook zeker komen door het netwerk van hun zelf. Ze vermeldt toch ook niet voor niets dat er op dit moment een storing gaande is binnen het Ziggo netwerk?
Reputatie 2
Badge +5
Evert96 schreef:

Ze vermeldt toch ook niet voor niets dat er op dit moment een storing gaande is binnen het Ziggo netwerk?



Tussen de regels door misschien, maar de rest gaat over de bekabeling bij de klant thuis, en dat gaat er bij mij niet in, als ik zit te kijken veranderen mijn kabels niet, het signaal op het netwerk wel.
Reputatie 3
Badge +7
Het staat er duidelijk, zelfs nog met een vet gedrukte kop erboven. Bovendien geeft ze ook een stappenplan, welke uiteraard begint met het testen van je eigen spullen, omdat daar dus meestal het probleem in zit. Maar bij de laatste stap legt ze ook helder genoeg uit dat het aan hun netwerk kan liggen. Oude kabels/WCD's/wat dan ook kunnen spontaan storing geven.

Maar als je ervan overtuigd ben dat alles bij jou binnen in orde is en je hebt wel problemen, dan kun je altijd een monteur laten komen die dat gaat verbeteren. Blijkt het dan toch binnen te zitten, weet je dat je die monteur mag betalen.
Lijkt mij dus ook uit kostenbesparing beter om er eerst 100% zeker van te zijn dat de storing niet binnen zit.
Reputatie 2
Badge +5
Kostenbesparing?
En de tijd dat klanten geen tv kunnen kijken, de stress en twijfel aan hun eigen/ziggo spullen dat is allemaal gratis voor Ziggo....
Als Ziggo moest betalen voor elke minuut storing zou het vast sneller zijn opgelost!
Reputatie 3
Badge +7
...
Reputatie 2
Badge +3
Marianne Ziggo schreef:



1) Reset ook het modem (voor internet/telefonie), wanneer het probleem met stap 1 niet is opgelost.

2) Wacht tot het internet modem weer online is en reset nogmaals de Ziggo Mediabox XL.



Hoe en in welke situaties leidt een herstart van het modem tot een blijvende oplossing van foutcode 2020?
Reputatie 2
Badge +5
ceskens schreef:

Marianne Ziggo schreef:



1) Reset ook het modem (voor internet/telefonie), wanneer het probleem met stap 1 niet is opgelost.

2) Wacht tot het internet modem weer online is en reset nogmaals de Ziggo Mediabox XL.



Hoe en in welke situaties leidt een herstart van het modem tot een blijvende oplossing van foutcode 2020?



Niet, dat heeft er helemaal niets mee te maken.
Uitgelicht
Reputatie 4
Allen even ter verheldering. De foutmelding 2020 komt normaal plat gezegd wanneer het signaal niet lekker is. Er valt nu dus onderscheid te maken tussen twee categorieën.

  • Slecht signaal. Daarvoor staat een duidelijke uitleg om dat uit te sluiten
  • Storing aan onze kant. Deze speelt alleen in 'oud' Ziggo gebied. Weet je dus zeker dat het niet aan je signaal ligt dan mag je het onder storing scharen. Twijfel je over het signaal, volg dan ook de stappen om dat uit te sluiten. Daarnaast kunnen wij ook je box uitlezen als je over het signaal twijfelt. Laat hier dan een bericht achter. Bij deze storing valt het soms ook samen met een traag opstartende box terwijl de energiestand op 'Hoog' staat.

De uitleg bevat ook een stap om de modem te resetten omdat het blijkt dat, in sommige gevallen, zonder die reset de Mediabox XL de update voor het interne kabelmodem niet bijwerkt. Zoals er is aangegeven, is het belangrijk om die software up to date te hebben maar is het geen directe oplossing. Daarom loopt er nog een onderzoek.
Reputatie 1
Badge +2
ha ha ha zo makelijk blijkt deze 2020 incl de bijbehorende klachten te overwinnen
heb dit fenomeen al een jaar , twee hb boxen gehad kabels vervangen en nog eens kabels vervangen.snap eigenlijk nog steeds niet waarom telkens de kabel die van hb naar muur aansluiting wordt genoemd is tenslotte een kabel die door ziggo geleverd wordt (of is die echt zo slecht 😁 ) .
maar alle gekheid op een stokje , na een jaar een echte monteur incl meetapparatuur in plaats van de drie die eerder waren geweest (werk derde denk ik zonder meet apparatuur), die komen een stekkertje vv een kabeltje vv of zeggen doodleuk zal wel aan je tv liggen etc etc.
maar nu komt het de ziggo monteur zag binnen 5 minuten de oorzaak ja ECHT binnen 5 min ,meet kast aan de inkommende kabel gezet meegekeken op zijn scherm twee hele grote pieken duiken er op, ja slechte verbinding stuk of breuk op 18 meter vanaf hier.
Hij alles in werking gezet bam moet langs komen om de kabel in de grond te rep.
twee weken later kabel gerep prima het is zeggen en schrijven drie dagen goed gegaan.
En ja hoor daar is ie weer piepen kraken blokvorming stilstaand beeld terwijl geluid wel lekker door blijft huppelen .
ben echt blij dat internet goed werkt top zelfs nooit geen problemen mee gehad.datmis volgens mij jullie enigste troef.
ben echt van mening dat jullie echt moeten stoppen met die hb , die eigenlijk al een bak problemen bij upc veroorzaakten .
heb gehoord dat er een update aan komt mij benieuwen .
Maar voorlopig zit ik nog steeds met een probleem.
Verwacht dat het nu toch wel een keer wordt opgelost .



marcel
Ik ben er helemaal klaar mee! Foutcode 2020 ! Niet 1 keer, maar om het half uur, alles uitzetten en dan weer aan, weer halfuurtje kijken en dan weer foutcode 2020,,,, het is een maand goed gegaan, en nu sinds 3 dagen weer ellende! Maandag stap ik over, ben er zo verschrikkelijk klaar mee!
Reputatie 3
Badge +5
@Anita69 Even een foto van de situatie van je bekabeling plaatsen, dan kunnen we proberen je te helpen.

Teun
Er is niets mis met mijn bekabeling, dat weet ik zeker, waar wil je een foto van ? Meterkast?
Reputatie 1
Badge +2
Kom op anita69
Wat probeer je nu met een foto te berijken ???
Heb zelf al een jaar hiet last van zie mijn verhaal.
Bij mij zijn ook alke kabels in orde. Pas na een harde reset gaat het een dag of twee goed, en dan begint het gezek weer. Als je het mij vraagt is het gewoon die verdomde horizon box zelf.
Inderdaad @marcelsan ik zie geen nut vd foto, het werkt gewoon niet. Maandag stap ik over naar telfort, dit kan zo niet, ik betaal veel geld aan ziggo en aan netflix, waardeloos!
Reputatie 3
Badge +7
@Anita69 @marcelsan en bij mij werkt ie feilloos. Ja, het is een gevoelig apparaat, maar hij kan absoluut storingsvrij werken.

Zoals Teun aangeeft, als we meer informatie hebben, kunnen we ons best doen om te helpen, vandaar de vraag om een foto. Dus zou je een foto van het AOP willen plaatsen? En hoe is de box verder aangesloten? Zit tussen het AOP en de box nog een WCD of splitter? En is de box opgenomen in het thuisnetwerk?
@Evert96 , @marcelsan, @teun kijk ik heb er geen bal verstand van , van al deze vragen krijg ik echt alleen maar stress, wat is AOP. Het ding heeft goed gewerkt, toenopeens niet meer, toen weer een maand wel en nu begint de ellende weer....een half uur wel,nu weer niet, dan weer geen netflix....dan krijg ik dit soort antwoorden AOP, WCD? Ik heb geen idee, ik wil gewoon tv kijken !
Reputatie 3
Badge +7
Sorry dat ik het niet uitgelegd heb! Het AOP (Abonnee Overname Punt) is de plek waar Ziggo met een groene kabel je huis binnenkomt. Dat punt zit vaak of in de meterkast of in de woonkamer.
WCD is wandcontactdoos, een vierkant doosje aan de muur, vaak zit daar de mediabox op aangesloten.

Waarom we daar graag foto's van willen zien? We hebben geen glazen bol en zijn slechts medeklanten, we kunnen dus niets uitlezen. Maar aan de hand van foto's hoe de bekabeling eruit ziet, kunnen we wel opzoek gaan naar de juiste oplossing zodat u gewoon ongestoord tv kunt kijken. Ik hoop dat ik het zo beter heb uitgelegd, anders hoor ik het graag en doe ik het nog een keertje over 🙂
@everdina45 dit is de wandcontact doos
@Evert96 dit is de wandcontactdoos
Reputatie 1
Badge +2
Kom op dames en heren.
Heb hier 4 monteurs ovet de vloer gehad aop heb ik al drie verschillende gehad( op dit moment trouwens weer piepen kraken blokvorming etc rtl 😎 voor de rest is er een sound bar aangesloten en alleen een kabel naar de aop en een poa01-upc splitter en ja die heb ik ertussenuit gelaten en het maakt geen reet uit ook de kabel naar aop is al diverse keren vervangen ook ja ook zonder de sounbar ook aan gesloten maakt ook allemaal niets uit
En dit is de meterkast , waar de groene kabel zit @Evert96
Reputatie 1
Badge +2
Zo ziet het er momenteel uit 😤😤😤😤😤.
En als ik nu de box stroom loos maak gaat het een dag goed. Ook de box al terug gezet naar fabrieks instellingen en nee geen thuisnetwerk.
Reputatie 3
Badge +5
Anita69 schreef:

@Evert96 dit is de wandcontactdoos



En hier moet dus een monteur naar toe voor een nieuwe doos. Deze kan niet meer!!

Ook de stekkers trouwens niet.

Dus ziggo bellen.

Teun
Reputatie 1
Badge +2
Hoi evert ben zelf ook een medeklant
Heb al vaak mensen opweg geholpen, maar als bij mij zelfs de monteurs het niet op kunnen lossen dan komen we er hier al helemaal niet uit 😁. Heb nu vior de vierde keer deze week de hb stroomloos gemaakt nu net weer want na een dag was het weer begonnen zie foto csi pffff kan nu teminste met een gerust hart een dagje ongestoord kijken😂.
Kan toch niet anders dat de box de veroorzaker is

Reageer

    Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics