Sticky

Veelgestelde vragen over de Ziggo Mediabox XL

Reputatie 4
De Mediabox XL wordt veel besproken op onze Community. Hoog tijd om de meest gestelde vragen op een rijtje te zetten! Daarom heb ik 15 klassiekers voor jou opgesomd. Voor het gemak heb ik er ook nog antwoorden bijgezet. 😉 Heb je geen vraag maar ben je wel benieuwd wat je buiten de handleiding om met je Mediabox XL kan? Neem dan een kijkje in dit leuke topic van Anne.

1. De afstandsbediening doet niets, wat nu?
Dat is natuurlijk balen! Ben je net bezig met installeren en wil je verder, gebeurt er niets! De afstandsbediening moet dan nog worden gekoppeld met de Mediabox XL. Omdat de afstandsbediening via radiofrequentie werkt moet deze een koppeling maken met jouw specifieke Mediabox XL. Hoe je dat doet lees je hier. Daar kun je ook een stappenplan vinden om de afstandsbediening te resetten. Het voordeel van deze techniek is dat je niet direct op de box hoeft te mikken met de afstandsbediening, het RF-signaal kan zelfs door materialen heen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de afstandsbediening niet meer werkt terwijl deze al wel gekoppeld was. Hiervoor hebben we een handig stappenplan op onze site staan.

2. Waarom kan ik het volume niet regelen van de Mediabox XL?
Een vraag die we veel zien bij nieuwe installaties van de Mediabox XL. Best logisch ook, dat je verwacht dat het volume via de box te regelen valt. Dit kan namelijk wel bij de andere mediaboxen die we gebruiken. Logische vervolgvraag is; waarom niet? Dit is om een zo natuurgetrouw puur geluid door te geven waar verder niets aan aangepast is. Een CD-speler heeft bijvoorbeeld ook geen eigen volumeregeling. Het regelen van het volume laten we verder over aan de televisie of eventuele versterker. Om toch geen twee afstandsbedieningen te hoeven gebruiken, kun je de afstandsbediening van de mediabox programmeren op jouw tv. Zie daarvoor de stappen op deze pagina.

3. Waarom is er geluidsverschil tussen sommige zenders?
Sowieso kan er tussen omroepen een verschil zitten in de aanlevering van het geluid. Een andere factor in geluidsverschil kan Dolby Digital zijn, het geluid van Dolby Digital en Stereo is niet gelijk. Niet alle zenders hebben Dolby digital geluid. Je hoort dus verschil als je zapt van een zender met Dolby Digital naar een zender zonder Dolby Digital. Maak je geen gebruik van Dolby Digital dan is dat ook eenvoudig uit te schakelen zodat je deze schommelingen niet meer ervaart. Ga hiervoor naar:

Opties -> Uitgebreide Instellingen -> Mediabox XL -> Audio-instellingen -> Dolby digital output

4. Ik heb verkleurd beeld, wat is er aan de hand?
Wanneer er een miscommunicatie tussen de Mediabox XL en je tv is over het beeldmateriaal dan kan het beeld compleet verkleuren. In dit topic zie je een mooi voorbeeld van zo'n verkleurd beeld. Je gaat je dan wel afvragen wat er in die cake zat. 😉 Vaak valt dit op te lossen door de HDMI output op RGB te zetten. De aanpassing naar RGB kun je instellen via:

Opties- > Uitgebreide Instellingen -> Beeldinstellingen -> HDMI Videosignaal

Het is bijna een uitstervend ras maar toch signaleren we af en toe nog mensen die de Mediabox XL via SCART aansluiten op de tv. Via SCART kan het ook gebeuren dat het beeld verkleurt. Het is dan als eerste zaak om te kijken of de kabel aan beide kanten nog wel goed en stevig is aangesloten. Helpt het opnieuw aansluiten niet, sluit dan een andere SCART kabel aan.

5. Hoe moet ik de Extra Mediabox XL (opnieuw) installeren?
Het installeren van een Extra Mediabox XL is relatief eenvoudig maar kan soms door iets kleins in de soep lopen. Wat sowieso als eerste van belang is, is om te controleren of de Mediabox XL (hoofdbox) wel klaar is om signaal te geven aan je Extra Mediabox XL.

Ga hiervoor naar:
Menu -> Opties- > Uitgebreide Instellingen -> Mediabox XL -> Actieve Extra Mediaboxen.
Kijk bij 'Menu -> Opties -> Uitgebreide Instellingen -> Mediabox XL -> Actieve Extra Mediaboxen' of daar het juiste aantal staat.

Zie je daar niet het juiste aantal dan gaat je Extra Mediabox XL sowieso niet werken. Neem dan contact op met de helpdesk of plaats hier een bericht. Staat er wel het juiste getal dan kun je verder met de installatie. Alle situaties en mogelijkheden daarvoor staan in dit handige stappenplan. De instructies zijn helder uitgeschreven en staan ook duidelijk in beeld op de boxen. Door te snel de installatieschermen door te drukken kun je nog wel eens bedrogen uitkomen. Neem dus rustig de tijd! 😉
Als laatste nog een tip voor wanneer je kiest voor MoCa. Heb je een versterker in huis dan kan het zijn dat deze het signaal voor MoCa niet doorlaat. Je kunt dan de extra Mediabox XL niet op een aparte uitgang van de versterker gebruiken. Je zal dan op één van de uitgangen van de versterker een aftakelement moeten plaatsen. Zie het plaatje hieronder. Kom je er toch niet uit dan kun je uiteraard ook van onze installatiegarantie gebruik maken.

6. Kan ik opnames overzetten?

Korte antwoord is nee. 😉 Je kunt geen opnames overzetten van de Mediabox XL naar de andere. De harde schijf is versleuteld en gebonden aan het apparaat. Je kunt er dus geen opnames vanaf halen en overbrengen naar een ander apparaat. Andersom geldt hetzelfde, je kunt geen bestanden van een ander apparaat op de harde schijf van de Mediabox XL zetten.

7. Wat zijn de optimale instellingen voor opnames?

Niets is erger dan je favoriete programma opnemen en er vervolgens achter komen dat je opname is mislukt! 😞 Gelukkig kun je dan vaak nog terugvallen op ReplayTV maar we willen natuurlijk voorkomen dat je opname mislukt. Als eerste is het van belang om een aantal instellingen goed te hebben staan.

• Zet automatisch schijfbeheer op 'Waarschuwen bij conflict'. Ga hiervoor naar Opties>Voorkeursinstellingen>Automatisch schijfbeheer
  • Zet de Energiestand in stand-by op Hoog. Ga hiervoor naar Opties>Voorkeursinstellingen>Energieverbruik in stand-by
  • Wil je meerdere afleveringen van een serie opnemen kies dan voor het opnemen vanaf een enkel kanaal. Te vinden via Opties>Voorkeursinstellingen>Series opnemen. Kies dan voor 'op dezelfde zender'
  • Zorg voor een gevulde EPG, zie de vraag hieronder. 🙂

Heb je al deze instellingen op orde dan ben je goed voorbereid! Stel de marge die voor en na de opname zit naar eigen wens in! Deze optie kun je vinden onder Opties>Voorkeursinstellingen. De Ziggo Mediabox XL kan vier programma's tegelijk opnemen. Let bij het programmeren dat je niet teveel opnames tegelijk plant. Let daarbij dus ook op de automatische uitlooptijd. Gebruik je een Extra Mediabox XL? Deze gaat dan, wanneer deze actief wordt gebruikt, een tuner van de Ziggo Mediabox XL in gebruik nemen. Op dat moment kun je dus drie opnames tegelijk doen.

8. Er ontbreken gegevens in de gids, hoe los ik dit op?
Een vraag die we vaker zien, daarom heeft Sander er een topic aan gewijd. Daar lees je een heldere uitleg met duidelijke instructies. Kom je er niet uit? Laat het dan in dat topic weten.

9. Hoe verwijder ik geplande opnames van een serie?

Er zijn hiervoor meerdere wegen die naar Rome leiden.

Via het menu: Ga naar Mijn Media -> Geplande Opnames. Ga naar de bewuste opname en druk op OK. Je krijgt dan de optie om de opnamereeks te verwijderen.
Via de EPG: Ga naar een opname van het bewuste programma. Druk op Ok en kies Annuleer Opname. Je krijgt dan de keuze om alleen deze opname te annuleren of de gehele reeks.

10. Hoe stel ik ondertiteling in?

Wel zo prettig bij een buitenlandse film of wanneer je het even niet lekker kunt verstaan. Er zijn verschillende soorten ondertitels die je kunt instellen:

• Ondertiteling voor doven en slechthorenden
  • De automatische ondertiteltaal aanpassen
  • Eenmalig een andere ondertiteltaal kiezen

Op deze pagina staan voor deze drie opties een aparte uitleg en instructie. Zo kan het niet meer misgaan! Het is van belang om de automatische ondertiteltaal naar wens in te stellen. Doe je dat namelijk niet, dan moet je bij een On Demand film of serie telkens handmatig de ondertiteling aanzetten.

11. Kan ik bepaalde inhoud blokkeren met een pincode?
Bij Ziggo letten we ook op de kleintjes! 😉 Op tv zijn er genoeg dingen te zien waar je je kinderen, of misschien wel je partner, van wil beschermen. Daarom zijn er twee mogelijkheden om een pincode in te stellen

• Per zender. Spreekt voor zich, je kunt per zender een vergrendeling met pincode instellen.
  • Kinderslot. Met deze optie kun je een blokkade instellen op inhoud op basis van een leeftijdsgrens. Je kunt dus bijvoorbeeld alle inhoud die voor 12 jaar en ouder geschikt wordt geacht in één keer blokkeren.

Hoe je dat instelt, staat op deze pagina.

Mocht je deze pincode ooit kwijtraken dan kun je hem zelf resetten. In Mijn Ziggo zit een optie om de pincode te resetten (Producten> Beheer je televisiediensten). Als ook dat niet lukt dan kunnen wij hem op afstand resetten via onze systemen.

12. Ik krijg een foutcode..... Wat nu??!
Foute boel! Gelukkig kun je veel foutcodes zelf oplossen. Op deze pagina kun je nagaan wat de code betekent en wat je moet doen om er weer vanaf te komen. Over de foutcode 1060 heeft Serkan een mooi topic geschreven, dit is een zeer uitgebreid stappenplan waarmee je geheid tot de oplossing komt!

13. Kan ik mijn Ziggo Mediabox XL als accespoint gebruiken?

Technisch gezien is dit mogelijk. We raden dit momenteel wel af. Er is namelijk sprake van een 'bug' waarbij dit tot haperingen in het geluid kan leiden. Mede hierdoor is het besluit gevallen om in het 'oude' Ziggo gebied deze functie bij nieuwe installaties standaard uit te schakelen.

14. Waarom werkt Netflix niet mee?
Anne heeft hierover een mooi en uitgebreid topic geschreven. Met zijn tips krijg je de boel vast weer aan de gang! Zo niet, haak dan gerust in het topic aan.

15. Kan ik op de Extra Mediabox XL gebruik maken van apps?
Dit is niet mogelijk in de huidige software (3.4.1). Gelukkig hebben we niet stilgezeten en kan dit wel in onze opkomende software! Dat is 3.4.2, nog even geduld dus!

***Ten tijde van het schrijven van het topic is de software 3.4.1. actief. In de nieuwe software (3.4.2) zitten er enkele wijzigingen in de menustructuur. Wanneer 3.4.2 overal is uitgerold dan pas ik de instructies in het topic aan. ***

18 Reacties

Badge +1
Hallo,

Je spreekt over een software update van 3.4.1 naar 3.4.2 ? maar de 'uitrol' zal nog niet tot hier 'gerold' zijn dan 😉Want , ik heb hier de oude nog en geen .2 !
En als ik de HB laat zoeken naar nieuwe software zegt hij dat ik de nieuwste al heb, maar dat is de 3.4.1 en niet de 3.4.2 ........

Groeten,
Mike T
Reputatie 4
Badge +9
@MietekmikeDe update wordt gefaseerd uitgevoerd. Dit kan inderdaad betekenen dat je nog niet aan de beurt bent.
Beste Thijs,

Ik ben ingelogd geweest op de mediabox via gwlogin.net
Ik heb doen in de lan instellingen een tikfout gemaakt en nu geeft de box als IP-adres 192.168.178.250 en DNS 192.168.178.1
Mijn modem zit op 192.168.178.1 met iprange 192.168.178.100-192.168.178.254
Ik kan echter niet meer in de mediabox instellingen komen.
Mijn vraag is nu hoe ik de mediabox weer terug krijg op de standaard instellingen?
Het IP-adres van de mediabox was 192.168.192.1
Ik heb al via het menu fabrieksinstellingen gebruikt en ook front panel reset geprobeerd maar het ipadres blijft 192.168.178.250
Reputatie 4
Badge +10
@jRappido
De fabrieksinstellingen van de Mediabox geven alleen het TV gedeelte de fabrieksinstellingen.

Je modem/router van je Mediabox XL is een volledig apart gedeelte.

Je kunt in je modem/router van je Mediabox door alle kabels eruit te halen.
Dan geef je je computer/laptop handmatig een IP adres in de range van je modem/router, ik zou 192.168.178.249 , verbind deze met een UTP kabel met je modem/router van de Mediabox XL.
Ga naar je browser en vul hier in: 192.168.178.250

Als het goed is krijg je nu het inlogscherm te zien.

Als alles klaar is je computer/laptop weer in automatisch IP adres ontvangen zetten.

Meer informatie over de Mediabox XL en modem/router en thuisnetwerk:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/de-horizon-box-mediabox-xl-gebruiken-als-acces-point-21251
Met alle kabels eruit bedoel je dan ook de coax en HDMI kabel of alleen netwerk kabels behalve die naar mijn laptop?
Reputatie 4
Badge +10
@jRappido
Alleen netwerk kabels behalve die naar de laptop.
Soms kan het even duren voor het inlogscherm volledig gevuld is, refresh de browser wil wel eens helpen.
Bedankt het is gelukt laptop adapter op 192.168.178.249 gezet en DNS op 192.168.178.1
In browser eerst 192.168.178.250 geprobeerd maar dat lukte niet
Toen per ongeluk uit de historie van de browser 192.168.178.1 gekozen en toen kwam ik op het inlogscherm van de mediabox terecht
Reputatie 4
Badge +10
Graag gedaan.☺
Enige probleem wat ik nu nog heb is dat ze ziggo go app de mediabox nog steeds niet ziet
Ik heb de app al een keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar blijf de melding houden dat de mediabox niet gevonden wordt.
Heeft dit soms enige tijd nodig voordat de mediabox weer gevonden kan worden of heb ik nog iets verkeerd gedaan?
Reputatie 4
Badge +10
Dan is het misschien nog een optie om de box 30 seconden van de stroom te halen en weer aan te zetten.
Dan een minuut of 5 TV kijken en zien op die in de app verschijnt.
Beste,

Ik weet niet of ik hier juist zit om mijn vraag te beantwoorden.
Maar ik wil thuis via de Media Horizon Box XL de radiozender Skyradio Christmas station luisteren maar deze staat niet in de lijst. Op de DAB+ radio's wordt hij al wel uitgezonden. Komt deze Christmas zender nog beschikbaar op de horizon box?

Bedankt alvast!

Groeten Rob.
Reputatie 4
Badge +10
@Mirellaenrob

Vragen mag je overal stellen, niet overal komt een antwoord op van Ziggo op dit klant helpt klant forum.
Maar wel wordt alles gelezen en worden dit soort opmerkingen meegenomen en zo mogelijk, bij veelvuldig verzoek op verschillende sociale media gehonoreerd.

Van mij mag hij ook direct op de Mediabox XL uitgezonden worden.
Reputatie 4
Ik ga navraag voor jullie doen over Skyradio Christmas, ik laat het weten zodra ik meer weet!
Beste, hoe kom ik op hoofdletter gebruik op de afstandbediening van mijn mediabox? Groetjes Paul
Uitgelicht
Reputatie 2
Badge +2
Even op de achterkant van de AB op de Caps toets drukken dan krijg je hoofdletters, als je weer op Caps drukt krijg je weer kleineletters 😊
De mediabox werkt uitstekend. Wel een minpunt; de verlichting op het schermpje is ZEER zwak. Hebben alle boxen dat probleem? Ook na opnieuw opstarten van de box duurt het lang ( soms TE lang) voor je zenders gevonden zijn cq je abbonement gevonden is. Dat is hinderlijk.
Verder over ZIGGO ben ik zeer tevreden.
Reputatie 4
Badge +10
@aajh.van.buul

De verlichting kun je aanpassen in opties > instellingen.
Staat de box in stand by hoog en 's-nachts, dan start hij sneller.
Reputatie 2
Badge +5
Be rt schreef:

@aajh.van.buul
De verlichting kun je aanpassen in opties > instellingen.

Om precies te zijn: Menu > Instellingen [Tandwieltje Links] > Uitgebreide Instellingen > Mediabox XL > Helderheid van de Display

Goeie tip @Be rt, dank je wel! Had er zelf nog niet aan gedacht dat dit kon.

Reageer

Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics