Nieuwer

Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Traag internet en haperende televisie op replay

We hebben al enige tijd een probleem met het terug kijken van series ed. Op replay valt het beeld steeds stil, terwijl  het geluid doorloopt. Ik heb een 250mbit abonnement maar mijn internet wordt steeds trager de laatste tijd dus ben ik gaan testen. de speedtest direct via mijn connectbox geeft:

 en de test via mijn Wifi direct erna geeft betere download snelheden:

 

Ikheb de diagnostische tests uitgevoerd zoals in dit forum is voorgesteld:

Connect Box status voor monteurs

Onderdeel

Status

Status

Ingesteld Downstream kanaal (Hz)

418000000

Goed (Locked)

Ingesteld Upstream kanaal (Hz)

52000000

Goed (Ranged)

Provisioning status

Verbonden

Goed (Operational)

Kanaal

Frequentie (Hz)

Vermogen (dBmV)

Symbol Rate (ksps)

Modulatie

Kanaalnummer

1

52000000

41

5.120

64qam

1

2

58800000

40

5.120

64qam

4

3

36000000

40

5.120

64qam

3

4

44500000

40

5.120

64qam

2

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal

Kanaal soort

T1 Timeouts

T2 Timeouts

T3 Timeouts

T4 Timeouts

1

2.0

0

0

7

0

2

2.0

0

0

6

0

3

2.0

0

0

46

0

4

2.0

0

0

7

0

 

Algemene configuratie

 

Netwerk toegang

Toegang tot internet

Maximaal aantal apparaten

2

Standaard beveiliging

Ingeschakeld

DOCSIS-Modus

DOCSIS 3.0

Config bestand

bac105000106546751ef14c7

 

 

 

 

 

 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 

 

Ik zie veel T3 timeouts maar persoonlijk zegt me dat niet vel. Ik weet alleen dat ik traag internet heb die niet past bij mijn abonnement en dat als ik TV kijk op replay ik eigenlijk constant naar stilstaande beelden zit te kijken en dus steeds juist de spannendste momenten mis (maar wel hoor)!

 

Heeft iemand enig idee wat ik moet doen om dit op te lossen? Ik hoor graag. BVD.

34 Reacties 34
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Om je signaal volledig te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream waarden plaatsen met een screenshot en de laatste dagen Netwerk historie?

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Gezien je gemeten Upload snelheden, heb je volgens mij een 500/40 abo = Internet-Max.

de speedtest direct via mijn connectbox geeft

Is dit bekabeld of via de Wifi van de Connectbox?

 en de test via mijn Wifi direct erna geeft betere download snelheden:

Is ‘mijn Wifi’ een ander Wireless Access Point dan de Connectbox?
Zo ja, welk?

Nieuwer
Topicstarter
Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

netwerk historie:

  Prioriteit Omschrijving
 
28-01-2020 10:26:52 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.87];CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28-01-2020 10:26:41 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.114.132.73 MAC=00:01:5C:71:86:46;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27-01-2020 13:41:04 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27-01-2020 13:40:20 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=17.56.8.133 MAC=00:01:5C:71:86:46;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27-01-2020 06:25:31 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27-01-2020 06:08:17 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=88.221.144.67 MAC=00:01:5C:71:86:46;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-01-2020 14:59:09 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-01-2020 14:45:23 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=17.253.53.209 MAC=00:01:5C:71:86:46;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-01-2020 13:01:36 error DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-01-2020 12:54:21 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=185.71.66.40 MAC=00:01:5C:71:86:46;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
23-01-2020 23:21:08 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
23-01-2020 23:06:18 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=74.63.227.26 MAC=00:01:5C:71:86:46;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
23-01-2020 02:06:27 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
23-01-2020 02:03:16 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=88.221.144.67 MAC=00:01:5C:71:86:46;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21-01-2020 12:02:10 notice GUI Token verify failed; client ip=[192.168.178.87];CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21-01-2020 12:01:58 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=172.217.20.100 MAC=00:01:5C:71:86:46;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21-01-2020 11:33:49 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.87];CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21-01-2020 11:32:59 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=172.217.20.100 MAC=00:01:5C:71:86:46;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21-01-2020 11:28:32 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.87];CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-12-2019 18:53:26 warning [54:67:51:E4:7F:7A][DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 100 to 44
Nieuwer
Topicstarter
Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
 
1 418000000 10 37 256qam 19
2 274000000 10 38 256qam 1
3 282000000 10 38 256qam 2
4 290000000 10 37 256qam 3
5 298000000 10 37 256qam 4
6 306000000 10 38 256qam 5
7 314000000 10 38 256qam 6
8 322000000 10 37 256qam 7
9 330000000 10 37 256qam 8
10 338000000 10 37 256qam 9
11 346000000 10 37 256qam 10
12 354000000 10 37 256qam 11
13 362000000 10 37 256qam 12
14 370000000 10 38 256qam 13
15 378000000 10 37 256qam 14
16 386000000 10 37 256qam 15
17 394000000 10 37 256qam 16
18 402000000 10 37 256qam 17
19 410000000 10 37 256qam 18
20 426000000 9 37 256qam 20
21 434000000 10 37 256qam 21
22 442000000 10 37 256qam 22
23 450000000 9 37 256qam 23
24 458000000 9 37 256qam 24

 

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
 
1 Goed (Locked) 37.636 144425470411 27465
2 Goed (Locked) 38.605 144422477729 72737
3 Goed (Locked) 38.983 144422502988 51817
4 Goed (Locked) 37.636 144422484209 71049
5 Goed (Locked) 37.356 144422499134 52265
6 Goed (Locked) 38.605 144422504810 50195
7 Goed (Locked) 38.605 144422507448 47467
8 Goed (Locked) 37.636 144422504988 44688
9 Goed (Locked) 37.636 144422514625 42124
10 Goed (Locked) 37.636 144422517789 40337
11 Goed (Locked) 37.636 144422529996 36690
12 Goed (Locked) 37.636 144422523226 35828
13 Goed (Locked) 37.636 144422531865 36331
14 Goed (Locked) 38.605 144422535319 33773
15 Goed (Locked) 37.636 144422531063 31616
16 Goed (Locked) 37.356 144422538427 31970
17 Goed (Locked) 37.356 144422515892 31189
18 Goed (Locked) 37.356 144422540015 31047
19 Goed (Locked) 37.636 144422533156 29716
20 Goed (Locked) 37.356 144422533855 25656
21 Goed (Locked) 37.636 144422550926 21688
22 Goed (Locked) 37.356 144422554780 20119
23 Goed (Locked) 37.636 144422543176 20310
24 Goed (Locked) 37.356 144422539067 21161

 

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 52000000 40 5.120 64qam 1
2 58800000 40 5.120 64qam 4
3 36000000 40 5.120 64qam 3
4 44500000 40 5.120 64qam 2
  Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 7 0
2 2.0 0 0 8 0
3 2.0 0 0 47 0
4 2.0 0 0 9 0

!-----config------------------------------------------------------------------------------>

Algemene configuratie
 
  Primaire Downstream Service Flow
 
  Primaire Upstream Service Flow
 

!-----network>

Netwerk historie
Tijd Prioriteit Omschrijving
 
28-01-2020 10:26:52 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.87];CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28-01-2020 10:26:41 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.114.132.73 MAC=00:01:5C:71:86:46;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27-01-2020 13:41:04 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27-01-2020 13:40:20 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=17.56.8.133 MAC=00:01:5C:71:86:46;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27-01-2020 06:25:31 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27-01-2020 06:08:17 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=88.221.144.67 MAC=00:01:5C:71:86:46;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-01-2020 14:59:09 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-01-2020 14:45:23 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=17.253.53.209 MAC=00:01:5C:71:86:46;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-01-2020 13:01:36 error DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-01-2020 12:54:21 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=185.71.66.40 MAC=00:01:5C:71:86:46;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
23-01-2020 23:21:08 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
23-01-2020 23:06:18 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=74.63.227.26 MAC=00:01:5C:71:86:46;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
23-01-2020 02:06:27 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
23-01-2020 02:03:16 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=88.221.144.67 MAC=00:01:5C:71:86:46;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21-01-2020 12:02:10 notice GUI Token verify failed; client ip=[192.168.178.87];CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21-01-2020 12:01:58 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=172.217.20.100 MAC=00:01:5C:71:86:46;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21-01-2020 11:33:49 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.87];CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21-01-2020 11:32:59 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=172.217.20.100 MAC=00:01:5C:71:86:46;CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21-01-2020 11:28:32 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.87];CM-MAC=54:67:51:ef:14:c7;CMTS-MAC=00:01:5c:71:86:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-12-2019 18:53:26 warning [54:67:51:E4:7F:7A][DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 100 to 44

            !--

Nieuwer
Topicstarter
Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hier de aansluiting:

 

Nieuwer
Topicstarter
Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Aan Hanh: mijn wifi is gewoon de wifi hier in huis, connectbox is bekabeld en gaat dan nar een apple airport extreme die als wifi werkt. dus als ik via mijn wifi signaal pak dan is dat connectbox> airport extreme> computer.

ik heb hierboven ale data gemeld die  Bert vroeg ,hoop dat jullie er iets mee kunnen. dank voor de hulp

dank.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Is de mediabox xl d.m.v. een netwerk (utp) kabel verbonden met de connextbox? Dit veroorzaakt vele problemen. Zo ja, verwijder deze eens. 

Nieuwer
Topicstarter
Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Kbx458, nee mediabox is verbonden via coax kabel naar de ingang splitter en via hdmi naar tv..

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik zie heel veel Post RS Errors.

Het modem zit nu achter een versterker, ik vermoed al van een behoorlijk leeftijd en dat kan storingen veroorzaken.

Kun je ook een foto plaatsen van de aansluiting achter die versterker?

Mocht die ook niet meer hedendaags zijn, dan kan een Ziggo monteur die eerste plaats gratis vervangen.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Het log geeft ook een DFS melding. Dit kan van invloed zijn op de wifi. Ook de dBmV waarden van de download kanalen zijn n.m.m. aan de hoge kant. 

Nieuwer
Topicstarter
Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dit zit achter de box met stekkers.

Nieuwer
Topicstarter
Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Kbx458, je zal gelijk hebben maar ik begrijp niet wat je bedoelt met dBmv waarden, wat kan ik daar aan doen?

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Nieuwer wrote:

Kbx458, je zal gelijk hebben maar ik begrijp niet wat je bedoelt met dBmv waarden, wat kan ik daar aan doen?

 

Haal die tratec BDA er tussenuit….die verstierd denk ik de boel aardig en is niet geschikt voor de toekomst en loopt maar tot 862 mhz omdat het een oudje is. 

De nieuwe lopen tot 1000 mhz en zijn dus ook niet geschikt.

Koop ipv een versterker deze en soortgelijke zijn geschikt maar moeten wel lopen tot ruim 1200 mhz 

 

https://www.kabelshop.nl/Hirschmann-HMV41-Coax-versterker-Ziggo-gecertificeerd-695004725-i9249-t1933...

 

Je zal wel een paar extra f-connectoren moeten bij kopen om de stekkers die nu op de kabel zitten te vervangen.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Nieuwer wrote:

Aan Hanh: mijn wifi is gewoon de wifi hier in huis, connectbox is bekabeld en gaat dan nar een apple airport extreme die als wifi werkt. dus als ik via mijn wifi signaal pak dan is dat connectbox> airport extreme> computer.

ik heb hierboven ale data gemeld die  Bert vroeg ,hoop dat jullie er iets mee kunnen. dank voor de hulp

dank.

Check de kabelverbindng tussen Airport Extreme en de Connectbox. Je speedtest resultaat met Down 86.4 doet vermoeden, dat we hier te maken hebben met een 100 Mbps verbindng in plaats van te verwachten 1 Gbps.

Je eerste test geeft wel een heel armzalig resultaat. Hoe is die gedaan?

Waar je niet op reageerde:

  • Gezien je gemeten Upload snelheden, heb je volgens mij een 500/40 abo = Internet-Max.
  • Is de eerste test bekabeld of via de Wifi van de Connectbox?

Voor het meten van je Internetsnelheid is een bekabelde test nodig. Te beginnen rechtstreeks aan de Connectbox.

De versterker kan maar beter vervangen worden, zoals al gesuggereerd door Ron. Is een prehistorisch kastje.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Of deze versterker, als je een andere versterking verdeling (0 dB - 2 dB - 4 dB - 8 dB) zoekt voor je coax kabelnetwerk:

https://www.allekabels.nl/technetix-tratec/7085/2292570/technetix-fra-752x-s.html

Nieuwer
Topicstarter
Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hanh, ik heb idd internet max abonnement 500/40. de 1e test heb ik gedaan door een kabel aan de connect box direct te leggen en aan mijn computer en dan de speedtest te doen, niet wifi dus, die test was beter.

Nieuwer
Topicstarter
Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

heren ik ben een leek, waarom de verdeling 0-2-4-8db, waar is die voor en wat sluit ik daar op aan? de huidige versterker is dacht ik door Ziggo geplaatst dus vandaar mijn gebrek aan kennis

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Nieuwer  Bedankt. Je hebt me helemaal bijgepraat.
Dat die bekabelde test zo’n raar slecht resultaat gaf, daar staat mijn verstand even bij stil.
Is dat allemaal wel goed gedaan? Goed gecontroleerd dat er niet nog een Wifi verbinding liep op- het testSysteem? Zou dat nog eens zorgvuldig proberen.

0-2-4-8db gaat over de mate van versterking van het signaal. Hoe hoger hoe langer de kabel mag zijn (eventuele afsplitsingen onderweg spelen ook nog een rol).
Dat je een leek zou zijn, geloof ik, omdat je het zelf zegt. Geloof zelf dit: Helemaal niks weten is niet echt handig, zodra niet alles meer helemaal lekker loopt. Mooier kan ik het niet maken.

Je kunt natuurlijk voor je gemak een Ziggo Monteur bestellen. Daar kunnen kosten aan verbonden zitten als er dingen moeten worden verbeterd aan je eigen installatie. Je versterker valt daar ook onder. Die is nu in eigendom. Zo gaat dat in de loop der tijd.

Problemen met AOP, Splitter daarop, kabeltje naar de Connectbox en de Connectbox zelf, zijn voor rekening van Ziggo. Een monteur heeft tegen betaling een versterker bij zich, waarnaar Bert en link gaf (FRA-752-X). Geen rare hoge prijs, hoor. Dat doet Ziggo niet.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur/

De keus is aan jou of je zelf nog veel wilt uitzoeken en doen.

Nieuwer
Topicstarter
Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

 

Uitgelicht topic