Abvdwater

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Tip! Andersom aansluiten verdeler lost MOCA verbindingsprobleem extra Horizon Mediabox op

Misschien interessant voor anderen om de volgende “aansluittruc” te weten.

Sinds enkele weken heb ik een ziggo abonnement en na enige opstartproblemen lijkt nu alles te werken. Ik heb voor de installatie bijna 125 meter COAX kabel gelegd en via 4 verdelers en 1 versterker zijn er nu 4 tv's aangesloten. Twee tv's via een Horizon MediaBox, 1 TV via een CI+ module en 1 TV werkt op het analoge signaal. Ik heb het installatieschema toegevoegd. De afstand tussen de meterkast en woonkamer is minder dan 10 meter maar de lengtes tussen meterkast en andere vertrekken loopt op tot meer dan 40 meter.
Doordat er zoveel meter kabel tussen de twee Horizon MediaBoxen zit en bovendien het signaal via twee verdelers loopt lukte het in eerste instantie niet om verbinding te krijgen via de MOCA verbinding tussen de twee Horizon MediaBoxen. Het signaal werd blijkbaar teveel verzwakt. Ik had zelf het signaal vanaf de verdeler op de AOP met de ingang van een tweede verdeler aangesloten en de twee MediaBoxen op de uitgangen van deze tweede verdeler aangesloten. Dit is hoe je normaal de verdeler zou aansluiten.
De installateur wees mij erop dat de demping tussen de twee uitgangen van de verdeler behoorlijk groot is n.l. 20 dB en dat de twee Horizon Mediaboxen met elkaar via de COAX kabel communiceren en dus last hebben van deze hoge demping. De demping tussen de ingang en de uitgang van een verdeler ligt normaal rond de 4 dB. Door het te verdelen signaal van de AOP op de UITGANG van de tweede verdeler aan te sluiten, de Horizon MediaBox op de INGANG van de tweede verdeler en de extra Horizon MediaBox op de vrije uitgang van de tweede verdeler aan te sluiten staan de Horizon Mediaboxen met elkaar in verbinding met dus 16dB minder demping, zie ook bijgevoegde schets. En.....Het werkt. Ik ben behoorlijk technisch maar deze aansluiting van de verdeler zou ik zelf niet bedacht hebben.
19 Reacties 19
Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2179Likes
Heel erg bedankt voor jouw tip, Abvdwater! Dit is zeker interessant voor andere gebruikers van de Extra Horizon Mediabox. Top dat je dit via de Community deelt!

*Aangepast door moderator
Wiechje

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Abvdwater

Ik heb thuis zo,n beetje de zelfde situatie. Extra box in de woonkamer i.v.m. formaat, en de grote in de slaapkamer. Heb geen problemen met verbinding te maken tussen de boxen via moca en alles lijkt stabiel.
Signaalsterkte en kwaliteit zijn ok. Kan op beide boxen opnemen en terugkijken, alleen ondemand en replay
werkt niet meer. Enig idee waar het aan kan liggen? Werkt alles nog naar behoren bij jouw?
Hoor het graag.
Gr Wiechert
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Wiechje wrote:
Hallo Abvdwater

Ik heb thuis zo,n beetje de zelfde situatie. Extra box in de woonkamer i.v.m. formaat, en de grote in de slaapkamer. Heb geen problemen met verbinding te maken tussen de boxen via moca en alles lijkt stabiel.
Signaalsterkte en kwaliteit zijn ok. Kan op beide boxen opnemen en terugkijken, alleen ondemand en replay
werkt niet meer. Enig idee waar het aan kan liggen? Werkt alles nog naar behoren bij jouw?
Hoor het graag.
Gr Wiechert


Zou het zo kunnen zijn ivm ondemand en replay dat er bij een van verdelers/splitsers bv niet retour geschikt is?
Wiechje

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Robbo

Ga morgen alles nog even nalopen qua verdelers enz, rare is dat het wel allemaal werkte. Heb toen beide boxen gereset naar fabrinst. Kreeg toen foutcode 1060 en kon de installatie niet afmaken, ook niet na een harde reset. Alles is kabelkeur overigens.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Wiechje wrote:
Hallo Robbo

Ga morgen alles nog even nalopen qua verdelers enz, rare is dat het wel allemaal werkte. Heb toen beide boxen gereset naar fabrinst. Kreeg toen foutcode 1060 en kon de installatie niet afmaken, ook niet na een harde reset. Alles is kabelkeur overigens.


Die code 1060 is idd een latige:( dit kan in de meeste gevallen 2 dingen betekenen. 1: fout inz. Ziggo intern dat oa bv de box nog aangemeld moet worden etc. ( meestal bij de 1e keer installeren bij nieuwe horizon) 2: (Hier ga ik maar even van uit omdat bij jou het altijd goed is gegaan) idd een fout in de bekabeling ( coax netwerk , splitsers, versterker etc) wees er iig zeker van dat alles retour geschikt is. Test iig even alles om 1 voor 1 alles opnieuw aan te sluiten zodat je de verstoring kan ontdekken. Succes gr Rob
Wiechje

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Bedankt Robbo, ga er morgen even mee bezig. Alles zonder toestanden aansluiten en alles uitsluiten wat het probleem kan zijn. Wel raar dat het goed gewerkt heeft. Laat nog wel weten hoe het er voor staat.
Bedankt voor het meedenken.

Gr Wiechert
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Wiechje wrote:
Bedankt Robbo, ga er morgen even mee bezig. Alles zonder toestanden aansluiten en alles uitsluiten wat het probleem kan zijn. Wel raar dat het goed gewerkt heeft. Laat nog wel weten hoe het er voor staat.
Bedankt voor het meedenken.

Gr Wiechert


Ok prima! Ik hoor wel of je hulp nodig hebt van mij of anderen.
Abvdwater
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bij mij werkt alles goed inclusief ondemand en replay. Merkwaardig dat het bij jou in eerste instantie wel werkte en na een reset niet meer.
Om alle verbindingsproblemen uit te sluiten en om zeker te weten dat de reset naar fabrieksinstellingen niet ergens een instelling ongewenst heeft veranderd zou je het volgende kunnen doen:

Je sluit de hoofd Horizon Mediabox aan op de TV en zorgt dat hierop alles werkt. Daarna sluit je de extra Horizon Mediabox direct aan op de eerste Horizon media box met een korte coax kabel. Je kan de extra Horizon Mediabox eventueel op dezelfde TV aansluiten maar dan moet je op de TV wel steeds schakelen tussen de HDMI kanalen om de schermen van beide Horizon Mediaboxen afwisselend te kunnen bekijken.
Als beide Horizon boxen zijn aangesloten volg je de installatieinstructies op volgens de handleiding. Dit is de minimale aansluitconfiguratie. Als het NIET werkt dan hoef je ook niet verder te kijken naar alle kabels, aansluitngen en verdelers maar eerst verder onderzoeken wat de oorzaak is waarom dit niet (meer) werkt. Als het wel werkt dan kan je stap voor stap de installatie uitbreiden met de extra verdelers en andere aansluitingen om te onderzoeken wanneer en waar het fout gaat.
Wiechje

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Ab.

Dit was ook een beetje mijn plan om te gaan doen. Zou ik dan dan eerst beide boxen weer moeten resetten? En is het van invloed of wifi van de HZ box is ingeschakeld e.d. Ben namelijk wel eens beetje aan het rommelen geweest met de box. Dacht zelf dat dit dit los staat van het TV en coax gedeelte,wat denk jij?
Abvdwater
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik zou de boxen wel resetten en uitgaan van een bekende situatie. Het speelt wel een rol of er een WIFI/internet verbinding is. Het TV signaal staat los van WIFI/Internet maar voor de Replay en ondemand functie heeft de HZ box een internet verbinding nodig. Dit zou het probleem kunnen zijn. Daarom is het idd handig om met een minimale installatie te beginnen om eerst weer alles te laten werken voordat je alle kabels/verdelers weer aansluit.
Wiechje

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Dus ik zou eerst de HZ een hard reset moeten geven zonder huidige instellingen te bewaren en dan met een schone lei moeten beginnen? Heb ik inderdaad nog niet geprobeerd omdat ik dacht dat het internet gedeelte los stond van het TV gedeelte. Alvast bedankt voor het meedenken en de tips. Ben morgen wel even onder de pannen, hou jullie op de hoogte'. Gr Wiechert
Abvdwater
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja. Begin met de HZ mediabox en zorg dat je eerst hierop alles aan het werk krijgt. Als de Hoofd HZ mediabox ook een internet verbinding heeft zou de Ondemand en Replay ook weer moeten werken (deze functies worden via Internet naar de HZ gestreamd). Hierna de extra HZ mediabox aansluiten. De extra HZ communiceert via de MOCA of WIFI verbinding met de Hoofd HZ Mediabox (afhankelijk van welke optie je gekozen hebt bij de installatie. Succes.
Wiechje

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Thanks, t,is dat de vrouw de Voice of Holland wil kijken, anders was ik al bezig.
Masimo

Level 7
  • 152Posts
  • 12Oplossingen
  • 13Likes
De logica van dit systeem ontgaat mij helemaal. Veel te veel splitters en veel te weinig gebruik gemaakt van de versterker uitgangen.
Wiechje

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Het gaat denk ik meer om de omgekeerde aansluiting van de splitter wat een betere MOCA connectie tussen beide
HZ boxen geeft, dit had ik al in een eerder topic gelezen. Maar ja wat bij de een werkt hoeft bij de ander nog niet te werken. Maar ben blij dat iedereen meedenkt met andermans problemen.
Abvdwater
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mijn verhaal ging idd om de omgekeerde verdeler aansluiting en de dempingwinst die je daarbij boekt.
Specifiek over de opmerking van Masimo: In mijn specifieke geval voegt de versterker niet voor alle signalen iets toe. Het Ziggo signaal dat binnenkomt is al erg sterk en hoeft niet meer versterkt te worden. De woonkamer is vlak bij de meterkast en het signaal via de versterker laten lopen zou zelfs een te sterk signaal opleveren. Alleen het signaal naar de bovenverdieping moest versterkt worden (>40 meter coax kabel). Als het zonder versterker kan heeft dat ook nog het bijkomende voordeel dat je TV kan blijven kijken als de versterker uitvalt. De beste configuratie is dus afhankelijk van de situatie ter plaatste. Mijn bericht geeft alleen aan hoe het bij mij werkt en wellicht bij anderen in vergelijkbare situaties.
Wiechje

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik ben in ieder geval een en ander wijzer geworden door dit topic, wil niet zeggen dat alles straks prima werkt, maar kan wel het een en ander uitsluiten waardoor het niet werkt. En ach blijft ook een beetje een uitdaging.
Wiechje

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Even update.
Alles werkt sinds gister weer prima, ook on demand en replay. Heb de laptop aangesloten op de HZ box en het modem gedeelte weer op fabrieksinst. gezet. Ab je had dus gelijk, heb de box ooit als accespoint ingesteld en dat bleek dus het euvel te zijn. Mag ik iedereen bedanken voor het meedenken en de hulp.
Abvdwater
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goed om te horen dat alles weer werkt. Veel kijkplezier.

Uitgelicht topic