snmorbe

Level 4
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes

Storingen mediabox XL

Ik heb mediabox XL aangesloten door Ziggo monteur met allemaal nieuwe kabels eind december 2017. De mediabox XL werkte redelijk. Enkele keer storing. Nu nemen sinds 2 weken de storingen flink toe. Ik heb Samsung TV uit 2012: up to date. Mediabox XL sinds december 2017: up to date.

Kabels en kastjes (onder andere signaal versterker in meterkast) zijn allemaal nieuw aangelegd in december 2017 door Ziggo.

Ik heb:
HMDI high speed cable J1647/01R
Antennekabel Technetix RLA++ Class A++ Compliant 105 dB 1 GHz 16222160m tussen mediabox XL en aansluitpunt in de muur voor TV signaal.

Voorheen had ik CI+ module. Eigenlijk nooit een probleem. Tot nu toe vind ik de mediabox geen aanwinst.

Signaalsterkte: goed (tegen streepje aan van uitmuntend).
Signaalkwaliteit: uitmuntend (balkje helemaal vol)

Inmiddels elke dag (en soms meerdere keren per avond) zoals:
1. Ineens roze / paars beeld. Alles uitzetten enige oplossing. Videosignaal bij beeldinstellingen staat al op RGB (dit werkte een paar dagen) en ik heb GEEN Philips TV, maar een Samsung UE46ES8000S type uit 2012.
2. Ineens herstarten met Welkom.
3. Foutcode 2020 dacht ik of 2010 weet niet meer.
4. Geluid niet meer harder / zachter te zetten met afstand bediening.
5. Ineens uitvallen, mediabox gaat met blokjes lopen, daarna komt de tijd weer terug en kan je het weer aanzetten.

Ik hoor op Facebook dat het aanvragen van een nieuwe mediabox geen zin heeft, omdat je dan toch een oude mediabox krijgt, ze maken geen nieuwe. En met een oude kun je weer dezelfde problemen krijgen.

Het advies is om andere HMDI kabels te bestellen en/of een actieve HDMI splitter. Ik heb geen idee welke. Deze HMDI kabel is van Ziggo (monteur).

Wie kan de volgende 3 vragen beantwoorden?

1. Wat is een goede actieve HDMI splitter?
2. Wat is een actieve HDMI splitter en wat moet dit hebben / hoe moet het werken: waar moet ik dus op letten dat ik niet verkeerde koop? Ik zag iets over female en male ingangen. Geen idee.
3. Wat is een goede HDMI kabel? Moet ik 1 of 2 kabels hebben als ik met een splitter ga werken?

Graag een linkjes naar concrete producten of andere oplossingen.

Zou deze kabel wellicht aangesloten kunnen worden op mediabox XL: https://www.ruconnected.nl/kabels/15-hdmi-kabel.html?instant_page=4K&gclid=EAIaIQobChMIxan_nIuZ2wIVpp3tCh2owQyNEAQYASABEgKCDPD_BwE
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hoi snmorbe, welkom op onze Community. Vervelend dat je zo veel problemen ervaart met je Mediabox XL, hopelijk kunnen we deze samen oplossen.

1. Roze/paars beeld
Dit heeft inderdaad vaak met het hdmi signaal te maken, tussen de mediabox en de tv. Het kan veroorzaakt worden door de mediabox, de hdmi kabel of door de tv zelf.
- De hdmi kabel kun je natuurlijk snel en makkelijk uitsluiten door een andere te testen
- Ook de tv is simpel uit te sluiten door te kijken of andere apparatuur via hdmi (zoals een DVD speler) dezelfde problemen geeft als je dezelfde hdmi kabel/poort gebruikt
- Dan blijft de mediabox over. Bij een defect krijg je natuurlijk een vervangende Mediabox XL die wel goed werkt

Na het omruilen bestaat er een kans dat je nog steeds hetzelfde probleem ervaart, dan zit de oorzaak in de combinatie tussen je tv en de mediabox waar dan blijkbaar iets mis loopt. Een HDMI splitter kan hiervoor een oplossing zijn, maar ik zou eerst alle andere zaken uitsluiten.

2/5. Ineens herstarten/uitvallen
We zien sinds de laatste software updates van de Mediabox XL meer meldingen van spontaan opnieuw opstarten en uitvallen. Dit wordt met een volgende update verbeterd, in de tussentijd adviseren we om de mediabox dagelijks een keer te resetten (stroom er even af) om de impact te minimaliseren.

3. Foutcode 2020/2010
Een 2020 en 2010 melding hebben een soortgelijke oorzaak: signaalproblemen. Op onze website vind je tips & trucs om deze op te lossen.

4. Geluid niet meer aan te passen met afstandsbediening
Is de afstandsbediening nog wel correct ingesteld op het tv toestel? Maak de koppeling eens opnieuw, op onze website vind je een handig stappenplan.
Je kunt de afstandsbediening ook een keer resetten en opnieuw koppelen.

Bekijk in context

8 Reacties 8
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik heb nog een andere vraag om één en ander eerst uit te sluiten voor je van alles gaat doen:

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?

En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?

Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met het deze instelling een aansluiting van de Mediabox XL.
snmorbe
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Beste Bert,

De monteur heeft alles aangesloten. Ik begrijp je vragen niet echt, maar denk dat ik weet wat je bedoelt. Er zit op onze mediabox XL geen Wifi en geen internet. We hebben alleen een antennekabel en een hmdi kabel aan de mediabox XL. Dus geen internet kabel. Ik heb begrepen dat de updates van de mediabox via de TV-kabel aansluiting gaan. Daar is geen internetkabel voor. Is dit een antwoord dat voor jou helpt?
snmorbe
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Ik weet het nu zeker. Bij iemand nagevraagd. Ik heb geen netwerk en ik heb ook geen UTP kabel. Dit is niet gedaan, omdat er anders conflicten komen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Uitstekend antwoord, mijn vraag was precies om de problemen omtrent wat je beschrijft uit te sluiten.
Het komt nogal eens voor dat dit de problemen veroorzaakt.

Het lijkt er nu steeds meer op dat de Mediabox XL zelf de problemen veroorzaakt.

Op dit forum komen iedere paar werkdagen Ziggo moderators in ieder topic en kunnen dieper in de systemen kijken, advies geven dan wel actie ondernemen.

Wil je eerder info en/of actie, dan kun je de helpdesk bellen of chatten via de chatbox die op deze pagina in het midden verschijnt als er iemand beschikbaar is: https://www.ziggo.nl/klantenservice/abonnement/contact/formulier

Laat SVP hier weten hoe het verdere verloop is, dan kan er meegekeken worden of alles goed verloopt.
snmorbe
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Als ik het goed begrijp dan:
1. Komt ergens komende werkdagen vast een moderator op mijn topic, die dan een reactie gaat geven? En mij mogelijk kan helpen?

2. Als ik sneller hulp wil, dan kan ik chatten. Maar dan moet ik deze site open houden, want ik zie nergens een chatbox.

3. Of ik kan een formulier invullen?

Begrijp ik het zo goed?

Ik heb een zakelijk abonnement voor het hele pakket inclusief internet / telefoon.
Ik hoef nu niet direct iets te doen, ik heb donderdag weer tijd hiervoor. Ik zal laten weten hoe het verder verloopt.

Er is mij ook geadviseerd een nieuwe mediabox aan te vragen, want er is wel veel gedoe met deze mediabox (aldus een andere monteur van Ziggo).

Bedankt voor de hulp tot nu toe.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Oeps een zakelijk abonnement, daar kunnen Ziggo moderators niet altijd in kijken.
Dit is de consumentenkant van Ziggo.
Misschien is dan de zakelijke helpdesk toch de eerste optie.

Maar laat het hier weten, dan kan een Ziggo moderator toch misschien een lijntje leggen.

De Mediabox XL heeft nu 1,3 miljoen gebruikers waarbij de meeste probleemloos werken, anders was dit forum al volgelopen met klachten en we zien wel klachten, maar die worden vrijwel allemaal uiteindelijk opgelost.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hoi snmorbe, welkom op onze Community. Vervelend dat je zo veel problemen ervaart met je Mediabox XL, hopelijk kunnen we deze samen oplossen.

1. Roze/paars beeld
Dit heeft inderdaad vaak met het hdmi signaal te maken, tussen de mediabox en de tv. Het kan veroorzaakt worden door de mediabox, de hdmi kabel of door de tv zelf.
- De hdmi kabel kun je natuurlijk snel en makkelijk uitsluiten door een andere te testen
- Ook de tv is simpel uit te sluiten door te kijken of andere apparatuur via hdmi (zoals een DVD speler) dezelfde problemen geeft als je dezelfde hdmi kabel/poort gebruikt
- Dan blijft de mediabox over. Bij een defect krijg je natuurlijk een vervangende Mediabox XL die wel goed werkt

Na het omruilen bestaat er een kans dat je nog steeds hetzelfde probleem ervaart, dan zit de oorzaak in de combinatie tussen je tv en de mediabox waar dan blijkbaar iets mis loopt. Een HDMI splitter kan hiervoor een oplossing zijn, maar ik zou eerst alle andere zaken uitsluiten.

2/5. Ineens herstarten/uitvallen
We zien sinds de laatste software updates van de Mediabox XL meer meldingen van spontaan opnieuw opstarten en uitvallen. Dit wordt met een volgende update verbeterd, in de tussentijd adviseren we om de mediabox dagelijks een keer te resetten (stroom er even af) om de impact te minimaliseren.

3. Foutcode 2020/2010
Een 2020 en 2010 melding hebben een soortgelijke oorzaak: signaalproblemen. Op onze website vind je tips & trucs om deze op te lossen.

4. Geluid niet meer aan te passen met afstandsbediening
Is de afstandsbediening nog wel correct ingesteld op het tv toestel? Maak de koppeling eens opnieuw, op onze website vind je een handig stappenplan.
Je kunt de afstandsbediening ook een keer resetten en opnieuw koppelen.
snmorbe
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Bert en Mark, bedankt voor jullie hulp. Tot nu toe is het nog niet opgelost, maar ik ga het uitproberen met jullie tips.
Het geluid met afstandsbediening is opgelost: even gedraaid aan de batterijen 🙂

Ik ga de HDMI en de TV nog testen.

Uitgelicht topic