Beantwoord

Stilstaand beeld

Al enkele maanden proberen we om problemen met de Mediabox XL (Horizon) op te lossen. Eerder hadden we het probleem dat het beeld en geluid regelmatig wegvielen. Een aantal monteurs en vervangende mediaboxen verder leek het steeds iets beter te gaan en we merken dat het signaal aanzienlijk is verbeterd. Het geluid lijkt ten alle tijden goed te zijn, maar het beeld staat toch nog regelmatig stil op zowel de Mediabox XL als de extra mediaboxen.

Het AOP-PUNT zit in de meterkast. De laatste monteur heeft deze geheel vervangen. Een paar dagen daarvoor had een andere monteur dat ook gedaan, maar het punt was toen niet goed bevestigd en veroorzaakte verstoring op zowel internet als TV. Dit is netjes door de laatste monteur herstel (en heeft het punt tevens geaard).

Vanaf daar loopt een kabel naar de WCD, welke ook door de laatste monteur is vervangen.

Vervolgens komen we uit op een 3DSS3 3-way splitter, ook deze is geplaatst door de laatste monteur. Vanaf deze splitter loopt er een kabel naar de Mediabox XL in de woonkamer, een kabel naar een radio ontvanger in de woonkamer en een kabel naar de eerste verdieping voor 2 extra mediaboxen.

Alle kabels tussen het AOP-PUNT en de Mediabox XL zijn vervangen voor Hirschmann KOKA 799 coax kabels (of de kabel naar de radio ontvanger toe na). Ook zijn alle IEC connectoren vervangen voor Hirschmann connectoren. De F-connectoren zijn vervangen door de laatste monteur.

Tevens heeft de laatste monteur een door Ziggo geplaatste kabelversterker weggehaald. Het signaal kwam volgens de monteur veel te hard binnen op de Mediabox. Sindsdien geen problemen meer met het geluid. Het balkje voor signaalsterkte (in het diagnostiek menu) staat keurig in het midden, en signaal kwaliteit kan volgens het balkje daaronder niet uitmuntender.

Iemand nog ideeën waar het stilstaande beeld vandaan kan komen?

Victor Witkamp
icon

Best beantwoord door Be rt 10 juli 2018, 13:35

Sowieso is een thuisnetwerk uiteindelijk vrijwel nooit werkbaar bij de Mediabox XL.
Het staat wel op de website van Ziggo, maar levert op den duur gegarandeerd problemen op is de ervaring, ook advies van de Ziggo moderators in een heel bos met topics, haal de Mediabox XL uit het thuisnetwerk om problemen te voorkomen.

De Mediabox XL heeft ook een DHCP server actief en door een bug gaat er van alles haperen door het blijven zoeken naar een goede netwerkverbinding. @victorwitkamp

Zie dit topic wat al meer dan 25.000 keer is gelezen en dat is niet omdat het zo goed werkt.
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580

Zet na wijzigingen de Mediabox XL 30 seconden van de stroom voor een verse netwerk startup.

Wil je wel de Mediabox XL als Acces Point gebruiken, lees dan dit topic, Ziggo ondersteund dit niet, maar uit de praktijk blijkt dat het wel werkt:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/de-horizon-box-mediabox-xl-gebruiken-als-acces-point-21251

Bekijk origineel

33 Reacties

Uitgelicht
Reputatie 7
Badge +11
Deze stekker zou zomaar de boosdoener kunnen zijn, die is niet afgeschermd en open en kan alle zendersignalen, zoals mobiele telefoonzenders enz, opvangen en als storingssignaal op je coax netwerk zetten.

Dat is de kabel die naar de radio ontvanger toegaat. Kan het feit dat die kabel op de splitter zit al kwaad?
Update: Ik heb de kabel losgehaald en inderdaad .... veel minder storing.
Het is nog steeds niet helemaal weg. Maar er gaat ook nog een Coax kabel vanaf de 2de mediabox naar de 3de mediabox. Op die kabel zitten nog dezelfde oude connectoren.

Ik ga ze maar eens vervangen.

bedankt voor de tip
Reputatie 7
Badge +11
@victorwitkamp Succes gewenst, hoop dat dat de oorzaak was, dan is het snel opgelost.

Laat SVP even weten of aale storingen weg zijn, zo niet en je bekabeling is in orde, dan kunnen we nog even verder kijken.
Reputatie 5
Badge +3
Even off-topic in de specs van de eerste splitter:Braun Telecom POA-3IEC-NL, lees ik dit:
"– TV und DATA-Port mit FM-Filter, dadurch Übertragungsbereich
von 5-65 + 120- 2.000 MHz (kein FM, S 2 und S 3)"

Dan zou er sowieso geen bruikbaar signaal voor een radio meer uit de tweede splitter kunnen komen.
Er moet ook nog een afsluitweerstand op een lege uitgang.
@Be rt
Kabels naar radio ontvanger is verwijderd. De lege uitgang is voorzien van een afsluitweerstand.
Kabel naar boven toe hebben we ook (tijdelijk) losgehaald en ook die uitgang op de splitter voorzien van een afsluitweerstand.

Maar nog steeds haperend/stilstaand beeld. Ik weet het niet echt niet meer....
Reputatie 7
Badge +11
Hoe is je signaalsterkte nu op NPO1?

Misschien kan ook een Ziggo moderator even meekijken naar de interne signaalsterkte in de Mediabox XL.

Je kunt dit zelf ook zien door een computer/laptop aan te sluiten met een UTP kabel aan de Mediabox XL en in te loggen op http://192.168.192.1 met admin / admin

Hier kun je links de tabbladen downstream en upstream dBmV waarden vinden.
Als dit lukt, kun je die hier dan plaatsen met een screenshot of copy/paste?
Reputatie 7
Badge +8
@youriy Persoonlijk zou ik deze splitter niet meer gebruiken. Splitters voor afzonderlijk radio/tv/data freqquenties zijn niet meer van deze tijd omdat de frequenties steeds meer in elkaar overlopen (nieuwe DOCSIS zit straks ook deels in het oude FM bereik)

ik zou die splitter daar vervangen door een 2-wegsplitter zodat je in ieder geval zeker weet dat het volledige spectrum wordt doorgegeven naar de WCD in de huiskamer, zonder dat daar bepaalde frequenties uitgefilterd zijn.

verder heb ik inderdaad al verschillende malen meegemaakt dat de storing niet van buitenaf kwam, maar vanaf andere etages. Slechte bekabeling daar kan ruis genereren die vervolgens netjes teruggestuurd wordt de splitters in en deels weer bij de box terechtkomt.

verder ben ik benieuwd naar welke extra mediaboxen gebruikt worden. Zijn dat soms beide de XL versies of zijn het aparte zoals PACE?

Als het de XL versie is dan is het beeld deels te verklaren omdat die gebruik maken van de tuners in de hoofdbox. Dus als die storing heeft werken de andere ook niet.

Overigens kan stilstaand beeld ook worden veroorzaakt door een slechte harddisk in de hoofdbox. De XL neemt nl alles standaard op wat gekeken wordt en slaat dit constant op op de harddisk. Als daar iets mis is of een vertraging optreedt blijft de box ook vaak "wachten" iop de harddisk.
Badge
victorwitkamp schreef:

Maar er gaat ook nog een Coax kabel vanaf de 2de mediabox naar de 3de mediabox.

Zoals ik heb begrijp heb je dus 3 mediaboxen. Waarvan er 2 direct zijn aangesloten via coax op de DSS3 3-way splitter. En dat je bij de 2e mediabox het signaal hebt gesplit en er een kabel vandaar loopt naar de 3e mediabox.

Indien dat juist is.. Hoe heb je het gesplit? Met een splitter? Zo ja graag foto van situatie.

@Nick999Hij geeft in zijn beginpost aan dat de mediabox meerdere malen is vervangen. En als het bij allemaal hetzelfde probleem is lijkt mij een slechte harddisk uitgesloten.
Reputatie 7
Badge +8
@C0sm0s Ik las het. Maar daarom ben ik ook benieuwd wat voor mediaboxen de 2de en 3de zijn. Als het Pace etc zijn dan zit het probleem al voor de splitters, maar als het de extra XL mediaboxen zijn (die op zich al heel veel problemen geven) dan kan het bijna alleen maar bij de box of het stuk naar de box liggen omdat de extra mediabox XL geen eigen tuner heeft maar het signaal van de grote box binnenkrijgt via wifi/utp/coax. het kan natuurlijk ook dat er heel veel wordt opgenomen of gelijktijdig on demand gekeken,. Ook dan zijn op gegeven moment alle tuners in gebruik en gaat bv zappen trager.
Badge
Nick999 schreef:

@C0sm0s Ik las het. Maar daarom ben ik ook benieuwd wat voor mediaboxen de 2de en 3de zijn. .........................

Ah ik snap je. Maar mag aannemen dat toch wel 1 van de monteurs die is geweest daar even naar heeft gekeken. Kijk heel je binnenhuisinstallatie qua bekabeling/connectoren/splitters nakijken is teveel gevraagd..
Maar even de ontvangers checken mag ik aannemen dat ze dat wel hebben gedaan.
Zeker omdat het probleem al zolang speelt.

Maar laten we even wachten op een reactie van @victorwitkamp Misschien dat dan een hoop meer duidelijk wordt.
@Be rt

@C0sm0s 3 mediaboxen. In de woonkamer WCD met kabel naar de DSS3 3-way splitter. Vanaf daar een kabel naar de hoofd-box, en een kabel naar boven toe.
Daar zit inderdaad weer een splitter.

Maar ook als we de kabel naar boven toe loshalen en afsluitweerstanden op de 2 lege aansluitingen zetten van de 1ste splitter, dan nog steeds happeringen op de hoofd-box.

Splitter boven:

2de mediabox (3de is exact dezelfde)

@Nick999 Opnemen en on-demand gebruiken we eigenlijk niet echt meer (aangezien al die opnames toch weer verloren gaan bij het vervangen van de Mediabox🙃 )
Reputatie 7
Badge +8
Signaal ziet er goed uit. Blijft nog over dat de extra boxen het probleem veroorzaken. Er zijn momenteel zoveel problemen met de extra mediabox XL dat ze niet meer geleverd/vervangen worden.

Als jullie inderdaad (vrijwel) geen opname gebruiken, dan kun je misschien beter overstappen op "normale" extra mediaboxen zoals bv de Pace. Deze ontvangen hun eigen signaal, hebben eigen tuners en hebben ook geen verbinding meer met de grote XL zodat storingen niet meer "gedeeld" worden. Grote kans dat een flink deel van de problemen dan opgelost zijn.
@Nick999
"Blijft nog over dat de extra boxen het probleem veroorzaken."

"Maar ook als we de kabel naar boven toe loshalen en afsluitweerstanden op de 2 lege aansluitingen zetten van de 1ste splitter, dan nog steeds happeringen op de hoofd-box."
En de reden dat we het niet gebruiken is, zoals ik aangaf, dat we door het wisselen van de boxen steeds de opnames kwijt zijn. Het wil niet zeggen dat we het niet graag willen gebruiken.
Reputatie 7
Badge +11
Even voor de zekerheid.
Heb je een UTP kabel tussen een modem en de Mediabox XL?
Zo nee, ook niet doen.
@Be rt

Nope. Mediabox is wel verbonden via Wi-Fi met het modem. (Voor de YouTube App, en NAS in het thuisnetwerk.)

Mag ik vragen waarom ethernet geen goed idee is?
Reputatie 7
Badge +11
Sowieso is een thuisnetwerk uiteindelijk vrijwel nooit werkbaar bij de Mediabox XL.
Het staat wel op de website van Ziggo, maar levert op den duur gegarandeerd problemen op is de ervaring, ook advies van de Ziggo moderators in een heel bos met topics, haal de Mediabox XL uit het thuisnetwerk om problemen te voorkomen.

De Mediabox XL heeft ook een DHCP server actief en door een bug gaat er van alles haperen door het blijven zoeken naar een goede netwerkverbinding. @victorwitkamp

Zie dit topic wat al meer dan 25.000 keer is gelezen en dat is niet omdat het zo goed werkt.
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580

Zet na wijzigingen de Mediabox XL 30 seconden van de stroom voor een verse netwerk startup.

Wil je wel de Mediabox XL als Acces Point gebruiken, lees dan dit topic, Ziggo ondersteund dit niet, maar uit de praktijk blijkt dat het wel werkt:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/de-horizon-box-mediabox-xl-gebruiken-als-acces-point-21251
@Be rt Begrijpelijk, al werkt het "thuisnetwerk" bij ons verder prima. Video's kijken die op m'n NAS staan gaat harstikkke prima vanaf de 3de mediabox op zolder.
(Verbinding is dus NAS > Ethernetkabel > Modem > Wi-Fi > Mediabox woonkamer > COAX > Mediabox zolder).

Maar goed, ook zonder dat het thuisnetwerk verbonden is hebben we problemen. Ik zal de verbinding met het thuisnetwerk nu verbreken, en laat weten of de problemen aanhouden.
Reputatie 7
Badge +11
Beeld en geluid wegval komt meestal door het thuisnetwerk, omdat de Mediabox XL blijft zoeken in zijn netwerken naar IP verbindingen en je hebt, met het modem en de Mediabox XL en het IP adres wat via de coax kabel komt voor replay, on-demand, apps en de gids, 3 verschillende netwerken lopen in 3 verschillende IP ranges.

Als er dan geen haperingen en uitvalsverschijnselen komen zou dat een wonder mogen heten. @victorwitkamp
"Beeld en geluid wegval komt meestal door het thuisnetwerk"
Vind ik maar een vreemd verhaal.... We hebben duidelijk gemerkt dat het vervangen van de COAX bekabeling, AOP-punt, connectoren en splitters veel verschil maakte op het probleem.

"Als er dan geen haperingen en uitvalsverschijnselen komen zou dat een wonder mogen heten."
Lekker product dan. Waarom biedt Ziggo de functionaliteit dan? Daar had wel even iemand eerder iets over kunnen zeggen. Duur grapje al die kabels en connectoren 🙂
Reputatie 7
Badge +11
Hier ben ik het volledig mee eens en anderen ook in dit topic: https://community.ziggo.nl/ziggo-mediabox-xl-154/mediabox-xl-zeeeeer-slecht-22023/index3.html#post269104
Badge
Het is echt een apart probleem dat je hebt. Wat zegt Ziggo er nu van nu er al meerdere monteurs zijn geweest en het nog steeds niet is opgelost?

Storing vanuit andere elektrische/draadloze apparatuur al uitgesloten? Ver gezocht maarja het moet toch ergens vandaan komen.

Reageer

Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics