Huig Kuijt

Level 5
  • 92Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Spontaan blokken en strepen bij zonnig weer

Ja er is al heel veel over gezegd maar toch even een vraagje. Bij mij thuis treed het vreemde verschijnsel op dat als het zonnetje gaat schijnen de kwaliteit van bepaalde zenders minder wordt (ONS, Family7, NPO Nieuws). Als ik de Diagnostiek start voor NPO1 dan staat alles goed. Nu is het weer bewolkt dus heb ik weer goed beeld. Is hier een verklaring voor ?
Mijn aansluiting hangt in de meterkast en gaat vanaf het AOP naar de versterker (Hirschmann GHV20M) en van daaruit 2 lijntjes naar boven en 1 naar de Mediabox in de huiskamer.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Huig Kuijt
Topicstarter
Level 5
  • 92Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
Zo daar waren ze weer. Mediabox direct aangesloten op AOP met nieuwe kabel: alles ok.
Mediabox direct aangesloten op AOP met oude kabel: alles ok
Alle aansluitingen nagelopen op versterker en opnieuw gemonteerd: alles ok
Waarschijnlijk dus toch een brakke verbinding met één van de kabels op de versterker.

Bekijk in context

14 Reacties 14
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Zenders zitten op 794 mhz, dus instraling van 4G. Even kijken naar aansluitingen, stekker splitter etc. Bij helder weer geleiden de luchtlagen beter, denk daarom dat je bij helder weer dit probleem ondervind. Denk ik?
Misschien dat iemand anders nog een optie heeft.

Ook even het plaatsen van een foto van je aansluitpunt kan soms wel eens verhelderend werken.
Teun.
Huig Kuijt
Topicstarter
Level 5
  • 92Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
Beste Teun,
Bedankt voor je reactie. Heb jij toevallig een overzicht van die gevoelige zenders?
Aansluitingen dateren van 2009 dus zou best kunnen dat deze niet meer voldoen.
Toch maar een keer mijn bekabeling upgraden ?
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
heb wel een overzichtje maar lukt mij niet om hier te plaatsen. de meeste problemen zitten bij arte op 72, de italiaan op74 , family7 op 230, brava op 607. Vooral deze stations.

Teun.
Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
Wat hier mis gaat dat is de versterker sluit eens de xl box rechtstreeks op de aop om zie zien of het probleem op lost mag dat zo zijn stel de versterker eens op nieuw in zet op npo 1 staat deze zo midden goed dan staat de downstream rond de +6 de upstream zou rond de 42 goed staan log in op de xl box om. De down en de upstream te zien. post deze dan kunnen we zien wat er nog mis gaat
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Is een versterker weersgevoelig dan? Overigens gaat het bij SBS 6 ook vaak mis, maar doorgaans ligt dat aan de kabels en/of aansluitingen, en/of aan een te hoge sterkte.
Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
Dit soort versterkers hebben ook een verstelbare demping hebben ook een upstream versterking daarom als je op de mediabox kan inloggen kun je de down en de up stream in zien en de snr er is iets wat de singaal verstoord een slechte stekker kabel of splitter kan al veel doen splitter geeft al gauw 3 db demping het is niet alleen op de downstream maaar ook in de upstream probeer eens met een goede kwaliteit kabel direct op de aop na mediabox en zien wat er dan gebeurd is de storing weg dan is de oorzaak zoeken I. De eigen netwerk. Stoort het nog dan gaat er wat mis van buiten af zoals aop of ergens op het netwerk. Van ziggo dan is het aan ziggo om. Een monteur te sturen.
Huig Kuijt
Topicstarter
Level 5
  • 92Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
Testen heeft op dit moment weinig zin. Even wachten tot het zonnetje weer schijnt.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Huig Kuijt wrote:
Testen heeft op dit moment weinig zin. Even wachten tot het zonnetje weer schijnt.



dat duurt nog 6 weken hoorde ik net ... :closed_umbrella: En dat 'zonnetje' is 30 keer groter dan de aarde...

Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
Gaat het storen test dan meteen uit of wat veranderd met nieuwe kabel is het opgelost dan heb je de probleem te pakken lost het nog niet op dan zit het ergens buiten een slechte stekker in de verdelers kast buiten en dan is het aan een monteur om dat op te lossen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Fester 538 wrote:
Gaat het storen test dan meteen uit of wat veranderd met nieuwe kabel is het opgelost dan heb je de probleem te pakken lost het nog niet op dan zit het ergens buiten een slechte stekker in de verdelers kast buiten en dan is het aan een monteur om dat op te lossen


Dat hoeft niet, want ook het AOP zelf, en/of de splitter daarop kan verouderd zijn. Een paar foto's zouden mooi zijn, maar ik kan dit niet bepaald koppelen aan de weersomstandigheden... Dus ik zeg in dit geval ook maar wat.

Maar wie weet staat de verdeelkast in de zon en is er daar iets wat op de warmte reageert. Dat hebben we vaker gezien. Hebben meer mensen deze klachten Huig Kuijt ? Of weet je dat niet?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Huig Kuijt Voor je van alles gaat kopen, het volgende:

Kun je hier een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt?
Als dit een oude is, dan komt een Ziggo monteur die gratis omwisselen en hij laat waarschijnlijk ook een nieuwe splitter en nieuwe korte kabel achter en kan direct kijken of het opgelost is en wat er eventueel nog moet gebeuren.
Mocht er ook een langere kabel nodig zijn is dat tegen kostprijs.
Huig Kuijt
Topicstarter
Level 5
  • 92Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
Vandaag geen problemen. Even afwachten totdat het weer optreed. Ga dan direct op het AOP aansluiten. In ieder geval iedereen bedankt voor de input.
Huig Kuijt
Topicstarter
Level 5
  • 92Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
Zo daar waren ze weer. Mediabox direct aangesloten op AOP met nieuwe kabel: alles ok.
Mediabox direct aangesloten op AOP met oude kabel: alles ok
Alle aansluitingen nagelopen op versterker en opnieuw gemonteerd: alles ok
Waarschijnlijk dus toch een brakke verbinding met één van de kabels op de versterker.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dank voor je update, dat is altijd stap één, 75% van alle storingen zit in de kabels was mijn ervaring in 8 jaar op locatie ICT troubleshooting.

Ik loop hier alles eens per jaar altijd even langs, haal niet alles uit elkaar, maar voel wel even of alles stekkers en splitters nog stevig vast zitten en vrijwel altijd vind ik toch wel een stekker die niet helemaal lekker meer zit, een beetje erin knijpen of de binnenste wat samenknijpen en hij gaat weer stevig vast.

Veel kijkplezier gewenst.:relaxed:

Uitgelicht topic