Petert87

Level 6
  • 121Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes

Splitter voor Extra Mediabox XL

Op dit moment heb ik een extra mediabox xl aalgesloten via een wat oudere lan kabel. Nog uit mijn tijd bij KPN. Deze wil ik vervangen voor een nieuwe coax kabel. Echter mijn vraag: wat voor splitter heb ik nodig?

Mijn situatie is als volgt: op de AOP heb ik een POA-3IEC-NL splitter. Deze voor de FM radio op mijn home cinema set, mijn Mediabox XL en mijn Technicolor TC7210 wifi-modem. Ik heb nog een POA 01-UPC over, echter past deze er niet tussen, aangezien de tv in het midden zit.


Is er iemand die me hier raad over kan geven?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
bassbuster89

Level 1
  • 17Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes
Dat kan werken hoor. Maar het kan ook zomaar niet werken. Het signaal moet dan namelijk van uitgang 1 naar uitgang 2 en daar zit flink demping tussen. Mijn mening is dat je het best een LAN kabel kunt gebruiken van minimaal categorie 5e. Ik denk dat dit ook de goedkoopste oplossing is.

Bekijk in context

22 Reacties 22
bassbuster89

Level 1
  • 17Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes
Als ik mag adviseren, vervang de oude LAN kabel voor een nieuwe LAN kabel. De Extra mediabox XL werkt het best via UTP. Mocht je toch erg graag coax willen trekken, let er op dat je een kwalitatief goede coax trekt. Hier moet Ziggo gecertificeerd op staan. Wat de splitter betreft is het een ingewikkelder verhaal. Feitelijk zou je een omgekeerd aftakelement moeten hebben. Een omgekeerde splitter werkt ook alleen deze kun je alleen gebruiken als het signaal op je Mediabox voldoende is, anders zou je weer andere problemen ervoor terug kunnen krijgen. Al met al zou ik dus adviseren, als je toch een kabel trekt, een LAN kabel te trekken.
Petert87
Topicstarter
Level 6
  • 121Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
Bedankt voor je reactie bassbuster89.

Wat bedoel je met aftakelement? Heb je hier een voorbeeld van?
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Petert87,

Ik gebruik zelf een Tratec FR 752/N. Altijd goed beeld gehad op 3 verdiepingen (begane, 1e en 2e).

Mvg,

Beeblebrox.



https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/signaal/versterken/
Petert87
Topicstarter
Level 6
  • 121Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
Beeblebrox bedankt voor je reactie.

Ik denk dat in mijn situatie deze versterker overbodig is. Het gaat bij mij om ongeveer 5 meter. Kabel gaat langs de verwarmingsbuis naar de slaapkamer. De tv staat in de hoek waar deze buis uit komt.

Is dit ook op te lossen door een enkele splitter aan te sluiten op de splitter die al op mijn aop zit?
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Petert87,

Ik heb zelf nooit een splitter gebruikt. Je kan "splitter ziggo" googelen of op onderstaande site kijken welke winkel bij jouw in de buurt zit. Zo te zien kan je die rechtstreeks op je AOP zetten.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/geschikt/verkooppunten/
Petert87
Topicstarter
Level 6
  • 121Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
Ik weet dat ze bij Expert ook zo'n beetje alles van Hirschman hebben. Die zit bij ons in het winkelcentrum.

Bedankt voor je reacties!
Verwijderd account
Niet van toepassing
Als de totale kabellengte van de coax naar alle apparaten toe meer dan 10 meter bedraagt, adviseert Ziggo een versterker te monteren om signaalverlies te voorkomen.
De gebruikte materialen dienen het KabelKeur en/of Ziggo-geschikt logo te hebben.
Eerder genoemde versterker binnen dit topic voldoet aan alle Ziggo-voorwaarden en is dus zeer geschikt.
Als er een nieuwe LAN-kabel gebruikt gaat worden dient deze minimaal CAT5e te zijn of hoger.
bassbuster89

Level 1
  • 17Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes
Een Extra mediabox XL communiceert via MoCa met de Mediabox XL. In dit geval is een versterker nutteloos omdat de demping tussen de verschillende uitgangen te hoog is. Signaal moet dan van uitgang X (mediabox XL) naar uitgang Y (Extra mediabox XL). Hier zit veel demping tussen. Versterker zou in zo'n geval alleen maar averechts werken. Ik adviseer Als je een versterker gebruikt de volgende opstelling te gebruikten: AOP --> splitter (voor modem) --> Teleste OV8420 inhuisversterker --> Splitter of aftak --> mediabox XL en extra box. Nogmaals, voorkeur is altijd om UTP te gebruiken aangezien daar geen of nauwelijks problemen uit voort komen.
Petert87
Topicstarter
Level 6
  • 121Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
bassbuster89

Is de Teleste OV8420 persé noodzakelijk? Ik heb deze nu ook niet en het werkt allemaal prima. Heb geen problemen. Mijn AOP zit 2 meter van mijn Mediabox XL.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Je kunt de decoder XL aansluiten op het 0dB-punt van de versterker en de overige tv-aansluitingen op de versterkte aansluitingen.
Maar wat ik al eerder schreef, dat is alleen noodzakelijk bij een totale coax-lengte van meer dan 10 meter.
Petert87
Topicstarter
Level 6
  • 121Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
N.N.

Ik ga net wel/net niet aan deze totale lengte komen. Ik heb de standaard coax die bij het installatie pakket zit en ik zou er dan nog 1 nodig hebben van 7 meter.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Petert87 wrote:
N.N.

Ik ga net wel/net niet aan deze totale lengte komen. Ik heb de standaard coax die bij het installatie pakket zit en ik zou er dan nog 1 nodig hebben van 7 meter.

De versterker is een mooie vervanging voor de extra verdeler die je niet nodig hebt. Op de tv-aansluiting van je originele verdeler sluit je de kabel aan die naar de ingang van de versterker gaat en op het 0dB-punt sluit je de decoder XL aan en de overige tv-apparatuur op de overige aansluitingen.
De decoder XL heeft een ingebouwde versterker i.v.m. de 6 C-tuners, vandaar het advies om op het 0dB-punt aan te sluiten.
Casemaatje

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De extra mediabox werkt het beste via utp direct op de hoofdbox.
Dit is ook de goedkoopste oplossing, via coax heb je een 2e splitter nodig (met extra retourdemping voor de hoofdbox die dan wellicht storing gaat geven) of aftakelement -16 met kabelkeur coax en connectoren.
Een versterker is dan ook overbodig.
Petert87
Topicstarter
Level 6
  • 121Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
Bedankt voor je reactie Casemaatje

Heb je een voorbeeld van het aftakelement wat je bedoelt?
bassbuster89

Level 1
  • 17Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes
Een splitter heeft normaal gesproken per uitgang een gelijke dempin. Een aftak element heeft tussen de in en uitgang geen (of nauwlijks) demping en op de aftak heel veel demping (bijvoorbeeld -16). Deze wordt dus gebruikt om het signaal naar je Mediabox XL niet te veranderen en het MoCa signaal van je Mediabox XL naar de Extra Mediabox XL "af te takken". Voorwaarde is wel dat hij omgekeerd aangesloten wordt, anders werkt het niet.
Petert87
Topicstarter
Level 6
  • 121Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
Heb je een voorbeeld (via een webshop bijv) van een juiste aftakelement die ik kan gebruiken? En wat bedoel je met omgekeerd aansluiten? IK ben wel handig met aansluiten, maar begrijp je niet.
bassbuster89

Level 1
  • 17Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes


Zoals je ziet zit de mediabox XL op de ingang en het inkomend signaal op de uitgang. Dit is omgekeerd aansluiten.

https://www.installatievakwinkel.nl/hirschmann-multimedi-aftakelement-en-verdeler-aansluitingwijze-f-connector-uitvoering-a300316?channable=a6797.MzA1MjAyMDIwNTE&gclid=EAIaIQobChMI8fSEosn_2QIVYSrTCh1DHghnEAkYBiABEgL9I_D_BwE

Dit is een voorbeeld. Echter lijkt hier het aftakgedeelde tot 862Mhz te gaan. Dit kan beter tot de 1218Mhz zijn. Kan zo een twee drie geen betere vinden omdat de meeste webwinkels blijken te vinden dat een aftakelement een gewone spiltter is.
Petert87
Topicstarter
Level 6
  • 121Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
Ok dank je wel. Een "gewone" splitter als de POA 01-UPC zou niet voldoende zijn?
https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/splitter/braun-telecom-poa-01-upc/
bassbuster89

Level 1
  • 17Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes
Dat kan werken hoor. Maar het kan ook zomaar niet werken. Het signaal moet dan namelijk van uitgang 1 naar uitgang 2 en daar zit flink demping tussen. Mijn mening is dat je het best een LAN kabel kunt gebruiken van minimaal categorie 5e. Ik denk dat dit ook de goedkoopste oplossing is.

Uitgelicht topic