Popeye

Level 6
  • 104Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes

Slecht cluster op HDD van Mediabox XL?

Is er een manier op de kwaliteit van de opname hard-disk in een Mediabox XL te testen? Het lijkt alsof die van onze een slecht cluster of een beschadiging heeft. Het lijkt steeds vaker voor te komen dat de een opname volledig vastloopt bij het afspelen. Stukje terugspoelen en weer vast op het zelfde punt. Vaak valt het geluid helemaal weg, soms een zoem of meer een kraak. Het zit niet in het signaal want onlangs had ik iets opgenomen en tijdens de uitzending geen probleem, maar toen de opname later teruggekeken werd, liep deze wel vast.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik zie een mogelijke andere oorzaak van je problemen.

Het witte kapje op de splitter laat met regelmaat problemen zien, door een ontwerpprobleem in het witte kapje, het kan te ver over de splitter, waardoor de splitter niet diep genoeg in de wandcontactdoos kan.
Dat probleem komt met de nieuwe witte kapjes niet meer voor, omdat die minder diep is geworden en er minder randjes inzitten die het kapje te ver over de splitter vast kunnen houden.

 

Bekijk in context

27 Reacties 27
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Hoe staat je automatisch schijfbeheer? Op aan of auto wil dat wel eens problemen geven.

Popeye
Topicstarter
Level 6
  • 104Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes

Automatisch schrijfbeheer staat UIT.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

OK duidelijk, daar lijkt het inderdaad op.

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, vrijwel iedere werkdag langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.

Klik hier om je postcode en huisnummer in je profiel te zetten.
Op de pagina iets naar beneden scrollen.

Popeye
Topicstarter
Level 6
  • 104Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes

Dus? Zou dat AAN moeten staan?

Of de derde optie; bij conflicten?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Popeye Nee uit is goed. Dit was het probleem dus niet.

Ik heb ook wel eens begrepen dat een schijf die te vol was problemen kon geven.

Popeye
Topicstarter
Level 6
  • 104Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes

Opnames worden zo snel mogelijk gekeken. En de schijf is zelden halfvol (50%). Ik denk nog nooit boven de 65% geweest. Dus daar kan het volgens mij ook niet aan liggen.

Misschien is hij te leeg?

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hi @Popeye 

Je neemt natuurlijk iets op om het later ook goed terug te kunnen kijken. Jammer dat dat nu niet altijd lukt, tenminste, dat begrijp ik uit je verhaal. Klopt dat? Gaat het bij de ene opname wel goed en bij de andere niet?

Popeye
Topicstarter
Level 6
  • 104Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes

@Rikst Ziggo inderdaad. En als het fout gaat, loopt het afspelen vast. 

Gerrit Z

Level 1
  • 519Posts
  • 29Oplossingen
  • 83Likes

Goedemorgen @Popeye,

Uiterst irritant allemaal, natuurlijk! 

Zojuist heb ik op afstand je mediabox benaderd en zie dat je schijf alles behalve vol is 😉 Ook heb ik niet direct eigenaardigheden kunnen vinden in de harde schijf of de tuners van de box. Daar lijkt mij het probleem niet te zitten. Automatisch schijfbeheer heb je ook al uit, las ik. Dus ook dat zit wel goed.

Het probleem kan ook nog veroorzaakt worden door het signaal naar de box of het signaal dat de box weer terugstuurt naar je AOP (hoofdaansluiting). Daarom ben ik benieuwd hoe de aansluiting verloopt vanaf je AOP. Ben je in de gelegenheid om hiervan een foto met ons te delen (inclusief beschrijving van de aansluiting)? Test voor de aardigheid ook eens een rechtstreekse verbinding met de Ziggo hoofdaansluiting. Check vervolgens of opnames dan wel helemaal goed gaan. Op die manier kunnen we uitsluiten of het probleem door het signaal veroorzaakt wordt.

Een heleboel informatie en ik ben zeer benieuwd naar de uitkomst van de test. Houd je ons hier op de hoogte?

Popeye
Topicstarter
Level 6
  • 104Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes

Zoals ik eerder aangaf, gaat het bijna altijd goed. Maar als het fout gaat, loopt de zaak vast. Ook bij opnames terwijl ik zelf de uitzending "live” heb gekeken en daarbij geen problemen heb gehad.

De Mediabox zit rechtstreeks op de AOP. Zwarte kabel, is gemonteerd / geinstalleerd door een Ziggo monteur. Ik denk een jaar geleden (misschien inmiddels 2). Die stond opeens voor de deur. Hij was bezig met een verdeelkast in de straat (ter hoogte van onze buren). Volgens zijn test was er iets met het signaal bij ons en hij wilde de aansluiting controleren. Hij heeft toen het AOP kastje vervangen en de kabels tussen AOP - modem en AOP - Mediabox.

Op basis hiervan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het in het signaal zit.

 

 

Gerrit Z

Level 1
  • 519Posts
  • 29Oplossingen
  • 83Likes

@Popeye, thnx voor de toelichting. Ik had inderdaad gelezen dat het niet altijd het geval was en dat je bij lineaire televisie geen problemen ervaart. 

Het opnemen van programma's gebruikt een ander signaal dan dat er gebruikt wordt voor lineaire televisie. Vandaar dat ik zo benieuwd ben naar de rechtstreekse verbinding. Ook zie ik dat je een los internetmodem van ons gebruikt, dus helemaal rechtstreeks is de mediabox niet aangesloten. Er zit hoe dan ook een splitter/versterker tussen die het signaal verdeelt naar je modem en mediabox. Ook dat kan een boosdoener zijn die deze storing veroorzaakt.

Ik begrijp dat het onwaarschijnlijk voor je klinkt, omdat een Ziggo monteur je aansluiting geoptimaliseerd heeft. Toch wil ik je vragen om het eens te testen via een rechtstreekse verbinding met het AOP. Puur om een mogelijk signaalprobleem uit te sluiten.

 

Popeye
Topicstarter
Level 6
  • 104Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes

Buiten het feit dat het onwaarschijnlijk klinkt, nog los van het feit dat je op afstand een collega lijkt af te vallen die hier de aansluiting geoptimaliseerd heeft en ter plekke allerlei signaalkwaliteit en stekte heeft staan meten, hoe verwacht je dat ik een rechtstreekse verbinding ga maken? Kabel komt van buiten naar binnen en zit afgemonteerd in dat kastje op de muur. Vandaar uit gaat een kabel naar de Mediabox en een andere kabel op een andere aansluting naar het modem. Verwacht je nu dat ik dat kastje van de muur haal, de aansluitingen verwijder en dan de Mediabox aansluit op de kabel die van buiten komt #hoedan? Op die kabel die van buiten komt zit toch geen aansluiting?

Misschien dat dit gesneden koek is voor een techneut, maar voor mij als a-techneut klinkt het onlogisch en als een enorme uitdaging. Bovendien vind ik het een raar verhaal dat de opname via een ander signaal binnenkomt. Op basis van de info op jullie website zitten er meerdere tuners in een Mediabox en de verschillende tuners maken het mogelijk om tegelijkertijd verschillende uitzendingen op te nemen. Het is voor mij aannemelijker dat er 1 signaal binnenkomt dat in de Mediabox gesplitst en verspreidt wordt over de verschillende tuners in de Mediabox.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

“Bovendien vind ik het een raar verhaal dat de opname via een ander signaal binnenkomt.”

Ik zou het zo omschrijven, er is niet 1 signaal wat de Mediabox XL binnenkomt, er komen meerdere frequenties in frequentieblokken binnen en in een bepaald frequentieblok kan zich en storing bevinden, dat kan door de splitter komen of door de coax kabel of stekker die net niet goed contact maakt en alles kan defect raken en rare storingen veroorzaken.

Vandaar dat Gerrit Ziggo vroeg om je Mediabox XL rechtstreeks op het AOP aan te sluiten, Gaat het dan wel goed, dan weet je dat het aan de splitter ligt en stuurt Gerrit je een nieuwe splitter.
Sluit je niet eerst zoveel mogelijk uit, 75% van de storingen komt voort uit wandcontactdozen, splitters, kabels en stekkers, dan kun je een nieuwe Mediabox XL sturen, maar die kan dan weer mogelijk dezelfde storingen laten zien.

Maar om alles uit te sluiten of om de oorzaak te vinden:

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heeft de Mediabox XL met een netwerkkabel of wifi verbinding met het modem?

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?

Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters op de foto?

Popeye
Topicstarter
Level 6
  • 104Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes

@Be rt , @Gerrit Ziggo 

Dit is de aansluiting op de kabel die van buiten komt;

 

De onderste witte kabel gaat naar het modem (TC 7210),

De linker zwarte kabel gaat naar de Mediabox XL,

De middelste zwarte kabel gaat naar Denon tuner,

De rechter kabel ging naar de 2e TV maar is niet meer in gebruik.

Mediabox heeft 3 aansluitingen;

  1. Voeding,
  2. HDMI verbinding met de Denon,
  3. Aansluiting op AOP.

Mediabox is niet verbonden met modem door een kabel. Voor zover ik weet ook niet met WiFi (zie info hieronder),

Thuiswerkmodus » Gateway-modus,

Instellen thuisnetwerk » krijg ik de opties “op de Mediabox”, “op het modem”, “terug”. Ik weet niet beter dan dat dit ingesteld is op het modem,

WiFi 2.4GHZ Status » er staat een netwerknaam die ik niet herken, maar als ik in mijn WiFi lijst kijk, komt die wel op als netwerk? Het WiFi netwerk dat wij gebruiken is van het modem,

Signaalsterkte zit op het streepje tussen “Goed” en “Uitmuntend”. Op sommige momenten zit hij er net over, op andere momenten er net voor. De monteur heeft toen aangegeven dat ervoor beter is dan erover. En daarom had hij ook een filtertje (?) geplaatst en een langere kabel gebruikt,

Signaalkwaliteit is 100% score; hele balk is wit,

Status netwerk (DOCSIS) » actief,

Status netwerk (WAN) » staat een ip-adres.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik zie een mogelijke andere oorzaak van je problemen.

Het witte kapje op de splitter laat met regelmaat problemen zien, door een ontwerpprobleem in het witte kapje, het kan te ver over de splitter, waardoor de splitter niet diep genoeg in de wandcontactdoos kan.
Dat probleem komt met de nieuwe witte kapjes niet meer voor, omdat die minder diep is geworden en er minder randjes inzitten die het kapje te ver over de splitter vast kunnen houden.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Vervolg op bericht hier zojuist boven:

Op welke uitgang zit je Mediabox XL? 1, 2 of 3?

 

Popeye
Topicstarter
Level 6
  • 104Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes
  1. Is de Mediabox,
  2. Is de Denon receiver,
  3. Is de tweede TV die niet meer in gebruik is. 

Je eerste bericht over de witte kapjes snap ik niet? (Edit: het filmpje was eerst niet te zien). 

Popeye
Topicstarter
Level 6
  • 104Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes

@Be rt , witte kapje over splitter losgehaald. Splitter lag verzonken in het witte kapje. Witte kapje eraf gehaald en splitter teruggeplaatst zonder kapje. Kijken of dit beter gaat.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik duim met je mee.

Uitgelicht topic