Replay TV crasht na snel vooruit spoelen op Samsung SMT-G7400/XEN

Reputatie 1
Badge +3
Het verschil tussen alle mediaboxen is me niet helemaal duidelijk, maar ik heb sinds ruim een jaar een settop box waar aan de voorkant alleen "horizon" op staat en aan de onderkant Samsung SMT-G7400/XEN

In het begin was ik er laaiend enthousiast over, maar hij is sindsdien eigenlijk steeds slechter gaan werken. Het meest urgente probleem is sinds een paar weken dat als ik in Replay TV versneld vooruit spoel en op het juiste punt aangekomen op de afspeel/pauze toets druk, de afspeel app ca. 3 van de 4 keer crasht en hij terugvalt naar het gids/replay overzicht. Als ik dan weer op de afspeeltoets druk krijg ik soms de optie "verder gaan waar u gebleven was" maar vaak kan ik alleen opnieuw bij het begin afspelen.

Hebben meer mensen dit probleem? Ik heb ergens het gevoel dat het een software probleem is, op de mediabox of de replay servers.

Minder vaak komt voor, maar toch hinderlijk:
- versneld terugspoelen is niet af te breken. Er gebeurt niets als ik op de afspeel/pauze toets druk, hij scheurt door naar 0:00
- in het gids/replay overzicht reageert hij soms 30 sec. of meer helemaal op geen enkele toets
- afspelen stopt soms zomaar ergens halverwege en hij schakelt naar live TV
- minstens eens per week komt hij niet uit (ECO) slaapstand, ik heb het wel eens 15 min. volgehouden, naar die 3 wandelende streepjes kijken. Enige oplossing is dan hard uit en weer aan te zetten met een schakelaar die aan de achterkant zit.

20 Reacties

Reputatie 4
Hallo Willem,

Je box lijkt inderdaad niet meer dezelfde die je in het begin kreeg. Heb je zelf ook al wat dingen geprobeerd om het te verhelpen?
Ik heb in ieder geval een paar opties om te proberen, een keer de fabrieksinstellingen herstellen, zorg ervoor dat het thuisnetwerk niet is ingesteld (geen netwerk kabel in de Horizon), automatisch schijfbeheer uitschakelen en anders de box eens een tijdje in hoge standby testen.

Het kan zijn dat de issues onafhankelijk van elkaar veroorzaakt worden, ik ben daarom benieuwd wat deze stappen per stuk opleveren.

Sowieso wil ik graag met je kijken waar het hem in zit.

Gr,
Reputatie 1
Badge +3
Beste Ronald,

Ik ben inmiddels wat wijzer geworden:
1. Volgens de (zeer summiere) handleiding is het een "Horizon Mediabox" maar ik zie nu bij de instellingen dat hij in de software "Mediabox XL" heet. Hier zijn marketingmensen bezig geweest 😞
2. Het crashen van Replay TV na snel vooruit spoelen gebeurt alleen vanaf eind vd middag t/m 's avonds (als het druk is op uw servers/netwerk?).
3. Er zijn instellingen voor vooruit- en achteruitspoelen. Zie ik voor het eerst, staan allebei op 5 min. Ik kan echter in Replay TV veel verder vooruit en achteruit spoelen.
4. Het thuisnetwerk is niet aangesloten. Ik kijk alleen (Replay-) TV en neem programma's op. Ik heb indertijd begrepen dat hij daarvoor niet met mijn modem verbonden hoeft te zijn. Ik heb de indruk dat hij via de digitale TV aansluiting zijn updates krijgt. Bij "software updates?" zegt hij dat er geen updates zijn. Signaalsterkte en -kwaliteit geven allebei "uitmuntend" aan.
5. De optie "fabrieksinstellingen herstellen" heb ik gevonden, maar daar is een PIN code voor nodig die ik niet weet. Raak ik met "fabrieksinstellingen herstellen" mijn opnames kwijt? En mijn favorieten? Het was een crime om al die pulpzenders waar ik nooit naar kijk uit de zap te krijgen.
6. "automatisch schijfbeheer" heb ik uitgeschakeld, zal vanavond proberen of dat wat uitmaakt. (ik dacht eigenlijk dat Replay TV van uw servers komt ipv de harde schijf).
Reputatie 4
Badge +10
Hoe is je signaalsterkte en signaalkwaliteit?
Menu > opties > diagnose - even wachten op 2 witte balkjes.
Hier staan ook 2 datums, kun je die ook hier plaatsen of alles met 1 foto van je diagnose scherm hier plaatsen.
Staat je stand by al op hoog en op 's-nachts?
Dan kan de box regelmatig updates voor de gids en andere functies ophalen.
Reputatie 1
Badge +3
Signaalsterkte en -kwaliteit geven allebei "uitmuntend" aan. Kwaliteit maximaal, sterkte tot onder de n van uitmuntend, heel constant.

Even voor mijn begrip (ik heb meer verstand van PC's en netwerken dan van mediaboxen) het is toch zo dat bij Replay TV de video gestreamed wordt vanaf servers van Ziggo? Als ik eenmaal aan het afspelen ben spelen mijn standby- en harddisk instellingen toch geen rol?

Mijn voornaamste probleem is dat als ik van versneld "vooruitspoelen" op de afspelen/pauzeren toets druk, hij vaak terugvalt naar de gids. In Windows termen: de mediaplayer app crasht en je komt terug in de verkenner. Vanaf ongeveer 20:00 gebeurt dat af en toe, rond 21:30 begint het vervelend te worden en tegen middernacht gebeurt het minstens in de helft van de gevallen. Ik heb de indruk dat het vanavond wat beter is dan vorige week. Meer mensen op vakantie, dus minder belasting van de Horizon servers? Het probleem is denk ik ongeveer 6 weken geleden begonnen.

Ik heb op verzoek van Ronald Ziggo hierboven standby nu op "HOOG" staan. Normaal heb ik hem op ECO staan. Op "MIDDEN" gebruikt hij 34 Watt, op HOOG 33. Daarmee gebruikt dit monster per etmaal meer energie dan mijn koelkast. Het enige nadeel van ECO was tot nu toe dat ik altijd een 6010 krijg ca. 2 min. na aanzetten. Als ik dan nog ca. 2 min. wacht gaat het beeld heel even op zwart en kort daarna kan ik terugbladeren door de gids en Replay TV gebruiken.
Reputatie 4
Badge +10
Dan is je signaalsterkte te hoog wat oversturing met storingen veroorzaakt.
Zowel te hoog geeft oversturing, als iets in uitmuntend, als te laag, al iets in matig geeft storingen.

Gebruik je een versterker?
Zo ja, kun je de Mediabox dan aansluiten op één versterking lager?
In goed zit je op de juiste sterkte.
Reputatie 1
Badge +3
Be rt schreef:

Dan is je signaalsterkte te hoog wat oversturing met storingen veroorzaakt.
Zowel te hoog geeft oversturing, als iets in uitmuntend, als te laag, al iets in matig geeft storingen.

Gebruik je een versterker?
Zo ja, kun je de Mediabox dan aansluiten op één versterking lager?
In goed zit je op de juiste sterkte.

Ik heb alleen het coax verdeelkastje van het standaard aansluitpakket. Er is wel kort na mijn eerste aansluiting een jaar of 5 geleden een monteur van Ziggo langs geweest omdat het (Ubee) modem kuren had. Die heeft een signaalverzwakker tussen het verdeelkastje en het modem geplaatst. Maar als "uitmuntend" eigenlijk "te hoog" betekent hoor ik dat graag even van een Ziggo official.

Ik heb gisteravond expres veel vooruit en terug gespoeld in Replay TV. Het probleem trad maar 2 keer op:
1x met "automatisch schijfbeheer" uit en standby op HOOG en 1x met "automatisch schijfbeheer" aan en standby op ECO. Toen ik vorige week dit topic startte was het zo erg dat Replay TV nauwelijks bruikbaar was, maar momenteel is het probleem dus nauwelijks te reproduceren. Wel viel Replay TV vannacht om ongeveer 01:30 helemaal uit, ik kon ook niet meer terugbladeren in de gids.

Ik moet nu een paar dagen op reis, kom me hier wel weer melden als het probleem weer regelmatig optreedt.
Reputatie 4
Badge +10
Hier kun je o.a. de adviezen vinden over de signaalsterkte:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/signaal
Zie bijlage waar je dit kunt vinden op bovenstaande pagina.
Reputatie 4
Bedankt voor de toelichting Willem,

Wat Be rt aangeeft klopt in ieder geval. Maar het probleem is ineens minder geworden? Ik geloof nooit zo in de magie van ineens werkt het weer 😛

Om nog in te gaan op je punten,
de fabrieksinstellingen herstellen geeft de vraag of je je opnames wilt bewaren en daarna of je je huidige instellingen wilt behouden. De standaard pin code is 0000.
De schijfbeheer instellingen hebben helaas invloed op de werking van de gehele box, dus ook als je de schijf niet gebruikt.

In ieder geval eerst een goede reis gewenst.

Gr,
Reputatie 3
Badge +4
willemb2 schreef:

Het meest urgente probleem is sinds een paar weken dat als ik in Replay TV versneld vooruit spoel en op het juiste punt aangekomen op de afspeel/pauze toets druk, de afspeel app ca. 3 van de 4 keer crasht en hij terugvalt naar het gids/replay overzicht. Als ik dan weer op de afspeeltoets druk krijg ik soms de optie "verder gaan waar u gebleven was" maar vaak kan ik alleen opnieuw bij het begin afspelen.

Het probleem bij versneld doorspoelen in Replay TV, waarna het programma terugspringt naar de guide, werd ook al besproken in het topic "Replay TV" in het (besloten) forum voor de softwaretesters en komt bij meerdere gebruikers voor. Ik heb ook regelmatig last van dit irritante fenomeen, zowel op de Horizon als op de TC-box.
Reputatie 1
Badge +3
De afgelopen weken was het probleem niet helemaal weg, maar het ging wel veel beter dan in mei/juni. Sinds zat. 12 aug. gaat het weer slechter. Veel mensen terug van vakantie dus meer belasting op de servers?
Ik krijg in de situatie dat terugspoelen niet af te breken is nu vaak een foutcode 6080 ipv 8062. Die 6080 blijft in beeld staan, ook als je op de achtergrond het beeld wel weer ziet reageren op pauze/play/vooruit/achteruit-toetsen. Soms is uitschakelen de enige manier om die 6080 weg te krijgen. Die 6080 was nog niet bekend bij https://www.ziggo.nl/klantenservice/mediabox-xl/foutcodes/

Ik heb een paar keer gewisseld tussen wel en geen automatisch schijfbeheer en tussen standby-energieniveau ECO en HOOG. Maakt geen verschil. Rest de suggestie hierboven dat het signaalniveau te hoog is. Zoals gezegd geeft de Mediabox zelf aan dat het signaal "uitmuntend" is, maar het balkje staat niet helemaal op het maximum. Ik heb mogelijk meer informatie: Er staat niets over in de handleiding, maar het blijkt dat je hem in je bestaande netwerk kan hangen. Ik heb hem als WiFi client met de WiFi in mijn Ubee modem verbonden. Hij doet heel vreemde dingen met DHCP, maar daarover een andere keer. Via de webinterface (staat ook niets over in de handleiding) zie ik bij Verbinding tabelletjes met een kolom Vermogen. Kan iemand daar wat mee?

Status upstreamkanaal
Zender # Kanaal ID Vergrendelingsstatus Frequentie Modulatie Symbolenratio Kanaaltype Vermogen
1 43 Locked 36000000 64QAM 5120 ATDMA 43.2
2 44 Locked 58800000 64QAM 5120 ATDMA 48.2
3 42 Locked 44500000 64QAM 5120 ATDMA 44.2
4 41 Locked 52000000 64QAM 5120 ATDMA 46.0

Status downstreamkanaal
Ontvanger # Kanaal ID Status Frequentie Modulatie Symbol Rate SNR Vermogen
1 1 Locked 178000000 256QAM 6952 36.0 13.9
2 2 Locked 186000000 256QAM 6952 36.2 14.1
3 3 Locked 194000000 256QAM 6952 36.2 14.2
4 4 Locked 202000000 256QAM 6952 36.2 13.7
5 5 Locked 210000000 256QAM 6952 36.8 13.2
6 6 Locked 218000000 256QAM 6952 36.6 13.0
7 7 Locked 226000000 256QAM 6952 36.4 12.8
8 8 Locked 234000000 256QAM 6952 36.2 12.7
Reputatie 4
Badge +10
@willemb2
Heb je de box achter een versterker hangen?
Dan zou ik als eerste proberen de aansluiting te maken op veel lagere versterking of de 0 db uitgang tot het vermogen van je downstream tussen -7 en +7 zit.

Signaalsterkte uitmuntend op NPO1 is sowieso ook veel te hoog.
De box werkt het best in -goed-
Matig is te laag en uitmuntend overstuurd de box met vergelijkbare storingen als te laag.

Kun je een foto plaatsen van je AOP met verdeelkastje, eventuele splitters en versterkers?
Anders wordt het heel moeilijk om een advies te kunnen geven op je vragen.

De box in een thuisnetwerk hangen kan op dit moment ook een probleem geven met replay en apps, door een bug in de software, maar dat had je al gemerkt.
De box terugzetten in Gateway en de kabel weer tussen de box en het modem uithalen kan de storingen door het thuisnetwerk weer opheffen.

***nog het één en ander later toegevoegd aan dit bericht***
Reputatie 1
Badge +3
@Be rt Ik heb dit standaard Ziggo kastje:

De monteur heeft indertijd mijn modem op aansluiting 1 (0 dB) gezet (met nog een verzwakker er in) en de kabel naar de woonkamer verplaatst van de +2 dB naar de +8 dB aansluiting omdat het signaal daar juist te zwak was. Ik had toen echter nog een Cisco 8485dvb.
Ik zou die eens terug kunnen zetten naar de +2 dB.
Het kastje zit op een ongelukkige plaats, maar ik zal kijken of ik een er met een passend sleuteltje bij kan komen, met de hand krijg ik het niet losgedraaid.
Reputatie 4
Badge +10
Ah, dit is de verdeelkast die je noemde, maar dit is een versterker.
Ik schat zo in dat je met +2 db -goed- zit, ben echt benieuwd naar het resultaat.
Succes gewenst.
Reputatie 1
Badge +3
Op de +2 dB aansluiting is het signaalniveau nu "goed", kwaliteit nog steeds "uitmuntend". In de web-interface zie ik nu onder "vermogen" veel lagere waarden, rond de 7 à 8.
Maar het probleem treedt nog steeds op, al was het niet zo vaak als het afgelopen weekend. Ik had gisteravond nog 2 andere problemen die mogelijk een andere oorzaak hebben en nu ook niet meer optreden:
- direct na het verzetten van de aansluiting zat er een "gat" van 2 dagen in de gids. Hij gaf steeds het eerstvolgende programma aan en sprong vervolgens naar donderdag 17 aug. Dat bleef de rest van de avond zo.
- om ca. 01:00 werd het life TV beeld schokkerig. Ik heb toen snel bij diagnose gekeken. Signaalniveau en kwaliteit hadden een heel kort streepje, nog niet eens bij de "m" van matig. Dit duurde ca. een kwartier. Daarna werkte Replay TV helemaal niet meer en was de gids helemaal een bende.
Reputatie 4
Badge +10
Dan lijkt er toch nog meer aan de hand te zijn zoals een fluctuerend signaal.
Kun je ook nog een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo binnenkomt?
Misschien dat hier nog iets te zien is.
Reputatie 1
Badge +3
Be rt schreef:

Dan lijkt er toch nog meer aan de hand te zijn zoals een fluctuerend signaal.
Kun je ook nog een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo binnenkomt?
Misschien dat hier nog iets te zien is.

Is door een Ziggo monteur geplaatst. Toen ik hier kwam wonen zat er een F-connector op de groene hoofdkabel en die had ik aanvankelijk direct in die versterker van het aansluitpakket geprikt. Maar dat deed mijn modem veelvuldig herstarten, waarna ik die monteur heb laten komen. De aansluiting in de woonkamer was wel volgens de norm, maar hij heeft de kabel naar de woonkamer toch vervangen door zo'n dikke groene, want volgens zijn meter was het signaal daar juist aan de zwakke kant. Maar zoals gezegd, toe had ik nog een Cisco ontvanger/recorder.
Ik heb met live TV kijken zelden of nooit enige hapering of blokkerig beeld.
Reputatie 1
Badge +3
Be rt schreef:

@willemb2
(..) De box in een thuisnetwerk hangen kan op dit moment ook een probleem geven met replay en apps, door een bug in de software, maar dat had je al gemerkt.

Ik zie in meerdere topics op dit forum opmerkingen over een bug in de software. Vindt Ziggo zelf dat ook? Er staats niets over op https://www.ziggo.nl/klantenservice/storingen/ of https://www.ziggo.nl/klantenservice/mediabox-xl/verbinden-met-thuisnetwerk/. Het is mij niet duidelijk of het steeds over dezelfde bug gaat, maar als ik zie welke IP-adressen hij kiest voor zichzelf, gateway en DNS denk ik: "die jongens van Samsung hebben op een andere DHCP cursus gezeten dan ik".
Reputatie 4
Badge +10
Zo te zien is je AOP al een tijd geleden vervangen, hoe lang geleden?
Het lijkt erop dat deze weer een keer vervangen mag worden, maar dat kan een Ziggo moderator beter beoordelen, die hier één dezer dagen langskomt.

Het gaat over dezelfde bug in het DHCP onderdeel.
Als je het DHCP deel weet uit te schakelen, dan kan de box wel in een netwerk als AP.
Maar er is geen garantie en/of ondersteuning mijnerzijds en Ziggozijds.☺
Reputatie 1
Badge +3
@Be rt Ik denk dat het AOP een jaar of 5 à 6 geleden geplaatst is.

Ik wacht nog even op die moderator, anders ga ik me maar eens tot de klantenservice wenden.
Reputatie 4
Badge +10
Bellen is altijd de snelste weg.
Laat SVP even weten hoe het verloop is?

Reageer

Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics