Vraag

Replay TV crasht na snel vooruit spoelen op Samsung SMT-G7400/XEN


Het verschil tussen alle mediaboxen is me niet helemaal duidelijk, maar ik heb sinds ruim een jaar een settop box waar aan de voorkant alleen "horizon" op staat en aan de onderkant Samsung SMT-G7400/XEN

In het begin was ik er laaiend enthousiast over, maar hij is sindsdien eigenlijk steeds slechter gaan werken. Het meest urgente probleem is sinds een paar weken dat als ik in Replay TV versneld vooruit spoel en op het juiste punt aangekomen op de afspeel/pauze toets druk, de afspeel app ca. 3 van de 4 keer crasht en hij terugvalt naar het gids/replay overzicht. Als ik dan weer op de afspeeltoets druk krijg ik soms de optie "verder gaan waar u gebleven was" maar vaak kan ik alleen opnieuw bij het begin afspelen.

Hebben meer mensen dit probleem? Ik heb ergens het gevoel dat het een software probleem is, op de mediabox of de replay servers.

Minder vaak komt voor, maar toch hinderlijk:
- versneld terugspoelen is niet af te breken. Er gebeurt niets als ik op de afspeel/pauze toets druk, hij scheurt door naar 0:00
- in het gids/replay overzicht reageert hij soms 30 sec. of meer helemaal op geen enkele toets
- afspelen stopt soms zomaar ergens halverwege en hij schakelt naar live TV
- minstens eens per week komt hij niet uit (ECO) slaapstand, ik heb het wel eens 15 min. volgehouden, naar die 3 wandelende streepjes kijken. Enige oplossing is dan hard uit en weer aan te zetten met een schakelaar die aan de achterkant zit.

9 Reacties

Reputatie 4
Badge +3
Hallo Willem,

Je box lijkt inderdaad niet meer dezelfde die je in het begin kreeg. Heb je zelf ook al wat dingen geprobeerd om het te verhelpen?
Ik heb in ieder geval een paar opties om te proberen, een keer de fabrieksinstellingen herstellen, zorg ervoor dat het thuisnetwerk niet is ingesteld (geen netwerk kabel in de Horizon), automatisch schijfbeheer uitschakelen en anders de box eens een tijdje in hoge standby testen.

Het kan zijn dat de issues onafhankelijk van elkaar veroorzaakt worden, ik ben daarom benieuwd wat deze stappen per stuk opleveren.

Sowieso wil ik graag met je kijken waar het hem in zit.

Gr,
Beste Ronald,

Ik ben inmiddels wat wijzer geworden:
1. Volgens de (zeer summiere) handleiding is het een "Horizon Mediabox" maar ik zie nu bij de instellingen dat hij in de software "Mediabox XL" heet. Hier zijn marketingmensen bezig geweest :(
2. Het crashen van Replay TV na snel vooruit spoelen gebeurt alleen vanaf eind vd middag t/m 's avonds (als het druk is op uw servers/netwerk?).
3. Er zijn instellingen voor vooruit- en achteruitspoelen. Zie ik voor het eerst, staan allebei op 5 min. Ik kan echter in Replay TV veel verder vooruit en achteruit spoelen.
4. Het thuisnetwerk is niet aangesloten. Ik kijk alleen (Replay-) TV en neem programma's op. Ik heb indertijd begrepen dat hij daarvoor niet met mijn modem verbonden hoeft te zijn. Ik heb de indruk dat hij via de digitale TV aansluiting zijn updates krijgt. Bij "software updates?" zegt hij dat er geen updates zijn. Signaalsterkte en -kwaliteit geven allebei "uitmuntend" aan.
5. De optie "fabrieksinstellingen herstellen" heb ik gevonden, maar daar is een PIN code voor nodig die ik niet weet. Raak ik met "fabrieksinstellingen herstellen" mijn opnames kwijt? En mijn favorieten? Het was een crime om al die pulpzenders waar ik nooit naar kijk uit de zap te krijgen.
6. "automatisch schijfbeheer" heb ik uitgeschakeld, zal vanavond proberen of dat wat uitmaakt. (ik dacht eigenlijk dat Replay TV van uw servers komt ipv de harde schijf).
Reputatie 4
Badge
Hoe is je signaalsterkte en signaalkwaliteit?
Menu > opties > diagnose - even wachten op 2 witte balkjes.
Hier staan ook 2 datums, kun je die ook hier plaatsen of alles met 1 foto van je diagnose scherm hier plaatsen.
Staat je stand by al op hoog en op 's-nachts?
Dan kan de box regelmatig updates voor de gids en andere functies ophalen.
Signaalsterkte en -kwaliteit geven allebei "uitmuntend" aan. Kwaliteit maximaal, sterkte tot onder de n van uitmuntend, heel constant.

Even voor mijn begrip (ik heb meer verstand van PC's en netwerken dan van mediaboxen) het is toch zo dat bij Replay TV de video gestreamed wordt vanaf servers van Ziggo? Als ik eenmaal aan het afspelen ben spelen mijn standby- en harddisk instellingen toch geen rol?

Mijn voornaamste probleem is dat als ik van versneld "vooruitspoelen" op de afspelen/pauzeren toets druk, hij vaak terugvalt naar de gids. In Windows termen: de mediaplayer app crasht en je komt terug in de verkenner. Vanaf ongeveer 20:00 gebeurt dat af en toe, rond 21:30 begint het vervelend te worden en tegen middernacht gebeurt het minstens in de helft van de gevallen. Ik heb de indruk dat het vanavond wat beter is dan vorige week. Meer mensen op vakantie, dus minder belasting van de Horizon servers? Het probleem is denk ik ongeveer 6 weken geleden begonnen.

Ik heb op verzoek van Ronald Ziggo hierboven standby nu op "HOOG" staan. Normaal heb ik hem op ECO staan. Op "MIDDEN" gebruikt hij 34 Watt, op HOOG 33. Daarmee gebruikt dit monster per etmaal meer energie dan mijn koelkast. Het enige nadeel van ECO was tot nu toe dat ik altijd een 6010 krijg ca. 2 min. na aanzetten. Als ik dan nog ca. 2 min. wacht gaat het beeld heel even op zwart en kort daarna kan ik terugbladeren door de gids en Replay TV gebruiken.
Reputatie 4
Badge
Dan is je signaalsterkte te hoog wat oversturing met storingen veroorzaakt.
Zowel te hoog geeft oversturing, als iets in uitmuntend, als te laag, al iets in matig geeft storingen.

Gebruik je een versterker?
Zo ja, kun je de Mediabox dan aansluiten op één versterking lager?
In goed zit je op de juiste sterkte.
Be rt schreef:

Dan is je signaalsterkte te hoog wat oversturing met storingen veroorzaakt.
Zowel te hoog geeft oversturing, als iets in uitmuntend, als te laag, al iets in matig geeft storingen.

Gebruik je een versterker?
Zo ja, kun je de Mediabox dan aansluiten op één versterking lager?
In goed zit je op de juiste sterkte.



Ik heb alleen het coax verdeelkastje van het standaard aansluitpakket. Er is wel kort na mijn eerste aansluiting een jaar of 5 geleden een monteur van Ziggo langs geweest omdat het (Ubee) modem kuren had. Die heeft een signaalverzwakker tussen het verdeelkastje en het modem geplaatst. Maar als "uitmuntend" eigenlijk "te hoog" betekent hoor ik dat graag even van een Ziggo official.

Ik heb gisteravond expres veel vooruit en terug gespoeld in Replay TV. Het probleem trad maar 2 keer op:
1x met "automatisch schijfbeheer" uit en standby op HOOG en 1x met "automatisch schijfbeheer" aan en standby op ECO. Toen ik vorige week dit topic startte was het zo erg dat Replay TV nauwelijks bruikbaar was, maar momenteel is het probleem dus nauwelijks te reproduceren. Wel viel Replay TV vannacht om ongeveer 01:30 helemaal uit, ik kon ook niet meer terugbladeren in de gids.

Ik moet nu een paar dagen op reis, kom me hier wel weer melden als het probleem weer regelmatig optreedt.
Reputatie 4
Badge
Hier kun je o.a. de adviezen vinden over de signaalsterkte:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/signaal
Zie bijlage waar je dit kunt vinden op bovenstaande pagina.
Reputatie 4
Badge +3
Bedankt voor de toelichting Willem,

Wat Be rt aangeeft klopt in ieder geval. Maar het probleem is ineens minder geworden? Ik geloof nooit zo in de magie van ineens werkt het weer :P
Om nog in te gaan op je punten, de fabrieksinstellingen herstellen geeft de vraag of je je opnames wilt bewaren en daarna of je je huidige instellingen wilt behouden. De standaard pin code is 0000.
De schijfbeheer instellingen hebben helaas invloed op de werking van de gehele box, dus ook als je de schijf niet gebruikt.

In ieder geval eerst een goede reis gewenst.

Gr,
Reputatie 2
Badge
willemb2 schreef:

Het meest urgente probleem is sinds een paar weken dat als ik in Replay TV versneld vooruit spoel en op het juiste punt aangekomen op de afspeel/pauze toets druk, de afspeel app ca. 3 van de 4 keer crasht en hij terugvalt naar het gids/replay overzicht. Als ik dan weer op de afspeeltoets druk krijg ik soms de optie "verder gaan waar u gebleven was" maar vaak kan ik alleen opnieuw bij het begin afspelen.



Het probleem bij versneld doorspoelen in Replay TV, waarna het programma terugspringt naar de guide, werd ook al besproken in het topic "Replay TV" in het (besloten) forum voor de softwaretesters en komt bij meerdere gebruikers voor. Ik heb ook regelmatig last van dit irritante fenomeen, zowel op de Horizon als op de TC-box.

Reageer

    Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics