Ik had problemen met de Mediabox, liep af en toe vast, reageerde niet/slecht, On Demand, Replay TV etc werkte niet goed, foutmeldingen. Ziggo gebeld, die zagen dat het signaal op de Mediabox en modem wel wat aan de lage kant was.
Oorspronkelijke situatie, twee splitters:
AOP -> splitter 1
splitter 1 -> modem + splitter 2
splitter 2 -> Mediabox + versterker (Spaun HNV30) -> huisinstallatie (voor overige tv's)
Kabels: Hirschmann Koka 799 + TS9 alles met gecrimpte F-connectors (Cabelcon/Tratec)
Heb de splitter (van Ziggo) vervangen door een eigen model, het werd al iets beter, maar signaalsterkte nog steeds matig. Aansluiting Mediabox en modem verwisseld, nog steeds matig. Pas wanneer ik alleen de Mediabox aan het AOP koppelde werd de signaalsterkte goed (nog steeds tegen matig aan). Maar ja, het is wel zo fijn als ik TV + Internet heb (waar ik voor betaal)
Vervolgens beide splitters vervangen door 1 -> 3 splitter (Axing BVE 3-01P, klasse A+10dB 6,5dB demping), dus werd het:
AOP -> splitter
splitter > modem + Mediabox + huisinstallatie
Signaalsterkte: precies op de grens van matig en goed.
Toch maar even Ziggo gebeld voor afspraak monteur. Ja, ik weet als het probleem ná het AOP (binnenshuis) ligt dat er kosten aan verbonden zijn.
Monteur kwam en heb hem verteld dat het signaal te zwak is.
Heeft eerst van alles in huis geprobeerd, maar dat werkte averechts. Andere splitter, AOP vervangen door IEC model ipv F-connector (die was minder dan 3 jaar geleden al vervangen), IEC-stekker van de kabel naar de mediabox, het werd eigenlijk alleen maar minder/slechter (nu ook schommelende kwaliteit). Zelf zou ik het anders aangepakt hebben en als eerste het signaal op de AOP meten. Maar ja, hij is de monteur, dus ik bemoei me niet met zijn werk.
Na een tijdje toch maar naar de wijkkast aan de overkant en de kabel op een andere aansluiting gezet, kleine verbetering, maar nog steeds tegen matig aan (ook op de meter die hij bij zich had). Er waren geen andere aansluitingen in de wijkkast beschikbaar met een hogere versterking.
Conclusie: signaalsterkte AOP is te laag. Uiteindelijk heeft de monteur maar een versterker (Technetix) geplaatst om dit te compenseren.
Het is nu dus:
AOP -> Technetix
Aansluitingen Technetix:
2/0dB Versterker huisinstallatie (TV's)
2/2dB Modem
2/4dB Mediabox
2/8dB -
Het werkt (duh), signaalsterkte nu goed en kwaliteit blijft nu ook op uitmuntend, maar met de mededeling dat hier wel kosten aan verbonden waren.
Pardon? Het netwerk Ziggo is niet goed en daar zou ik dan voor op moeten draaien? Ziggo moet zorgen dat het signaal op het AOP goed is, zodat je zonder problemen een Mediabox, modem en tv kunt aansluiten.