Nieuwe Mediabox XL offline en gaat niet verder bij installatie


Reputatie 7
Badge +31
  • Super Expert
  • 20363 reacties
Nieuwe Mediabox XL offline en gaat niet verder bij installatie.

Als je je eerste Mediabox XL in huis krijgt, verstuurt via Ziggo of meegekregen in een electronica winkel kan het zijn dat deze niet online komt en niets doet.

Dit is in veel gevallen te wijten aan een oud AOP = Abonnee Overname Punt, het eerste punt in je woonhuis waar Ziggo binnenkomt of oude splitters of oude wandcontactdozen.
Deze aansluiting moet retourgeschikt zijn om de Mediabox XL niet alleen informatie te laten ophalen, maar ook om verbinding te maken met de Ziggo servers en opdrachten die je geeft via de afstandsbediening terug te zenden.
Daarnaast geven heel oude coax kabels vaak storing, doordat deze kabels niet afgeschermd zijn voor zenders al mobiele telefoons, mobiele telefoonmasten en zenders en verder alles wat maar een signaal uitzend. Voor meer info lees je het topic van Thijs.

Advies:
Als je een nieuw apparaat van Ziggo hebt ontvangen heb je installatie garantie:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/installatiegarantie

Als je je aanmeldt als nieuwe klant, een nieuw apparaat bestelt of als je verhuist, garandeert Ziggo dat de opstart van internet, tv en bellen moeiteloos verloopt. Zij noemen dat de installatiegarantie. Deze garantie geldt voor 1 televisietoestel, 1 computer en 1 telefoon.

De monteur komt bij je langs.
Komen jullie er samen telefonisch niet uit? De Ziggo medewerker plant dan een afspraak met de monteur voor je in. Gratis. Want dat garandeert Ziggo: de diensten werkend op 1 televisietoestel, 1 computer en 1 telefoon.

En wil je dat de monteur meteen meer apparaten voor je aansluit, zoals een extra tv of computer? Geen probleem. Voor € 10 per kwartier maakt de monteur het voor je in orde.

Op de genoemde website staan ook de kosten voor extra kabels en stekkers die een monteur kan gebruiken als hij meer apparaten voor je aansluit.

Afspraak maken
Bel Ziggo gratis via 1200 (vanaf je vaste Ziggo telefoonaansluiting) of via 0900 – 1884 (normaal tarief). Elke dag van 8.00 tot 22.00 uur.

45 Reacties

Reputatie 7
Badge +25
@Pabras, je kunt zelf allerlei splitters en versterkers kopen waar Ziggo totaal geen weet van heeft, en dat hoeven ze ook niet te weten.

Bij mij staat in het installatieboekje uitgelegd, met plaatjes erbij, of het AOP geschikt is of niet. Ik neem aan dat dat er nu nog steeds in staat?
jullie weten alles van ons, is het dan niet eenvoudiger om eerst in je docs te kijken of er iemand moet langskomen. Nu heb ik een hele ochtend verpruts aan het wachten op iets wat nooit gaat werken.

Ja ik heb dus zo'n oud ding (misschien handig om even een foto te plaatsen zodat iemand tenminste kan zien of ze zo'n oud ding hebben).

Nu moet ik dus een afspraak gaan maken en dan maar hopen dat het in de avond uren kan anders heb ik weer een probleem.
Reputatie 7
Hoi AnneP,

Ik zie dat er iets misgaat in de activatie van jouw Mediabox XL. Dit proberen we zo gauw mogelijk op te lossen. Ik zie dat er ook een monteur ingepland staat voor je. Deze zal dat probleem niet op kunnen lossen. Echter kan deze wel jouw wandcontactdoos vervangen en het signaal optimaliseren zodat dat allemaal in ieder geval geregeld is.

Groet,
Thijs
Reputatie 7
Badge +11
Hallo

Dan toch maar even bellen of wachten tot er een moderator langskomt en die het gaat oppikken.

Teun
Box rechtstreeks aansluiten, kijken wat er dan gaat gebeuren. Als alles meezit gaat hij wel werken, dan ziggo bellen en de oude doos laten vervangen voor een nieuw model. Deze oude moet dus weg.

Teun.

Dit heb ik geprobeerd maar dan doet de box het ook niet. Blijft hangen op hetzelfde scherm.
Reputatie 7
Badge +11
Box rechtstreeks aansluiten, kijken wat er dan gaat gebeuren. Als alles meezit gaat hij wel werken, dan ziggo bellen en de oude doos laten vervangen voor een nieuw model. Deze oude moet dus weg.

Teun.
Is er een rode tekst voorop de box met Offline? @AnneP

Kun je een foto plaatsen van je AOP met eventuele splitters en versterkers?
AOP = de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt.


Nee er staat C001. Hier een foto van mijn aansluiting.
Reputatie 7
Badge +31
Is er een rode tekst voorop de box met Offline? @AnneP

Kun je een foto plaatsen van je AOP met eventuele splitters en versterkers?
AOP = de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt.
Hallo, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn probleem: Ik heb afgelopen vrijdag de upc mediaboc HD aangesloten en het beeld blijft hangen op " Een moment geduld de installatie wordt voltooid."
Als ik op 'guide' klik heb ik wel beeld maar zodra ik terug ga verdwijnt dit weer.

Iemand tips/ideeën?
@hanh Het kastje met rode sticker is verwijderd. Inderdaad een ouderwetse splitter. Een 4 weg versterker gevolgd door een nieuwe splitter is geplaatst. Verder een nieuw CBN Ziggo wireless gateway. Complimenten voor de monteur die na twee uur alles keurig opgelost heeft.
@hanh:
Ja deze installatie garantie kun je van tevoren aanvragen !
Natuurlijk moet je als klant eerst wachten op het totale pakket wat je binnen krijgt.
Hierna moet je contact opnemen met Ziggo (zodat ze niet voor niets komen) om een afspraak te maken met een monteur.
Natuurlijk gaat hier wat tijd overheen maar goed werk kost tijd (jammer dat het bij mij nog steeds niet werkt 🤐 ).
Je abonnement begint dan namelijk pas als de monteur alle apparatuur aangemeld heeft.
Dus concreet zou ik dit iedereen aanraden.
Waarom:
Ik had dus bijvoorbeeld een Hirschmann versterker er tussen hangen en Ziggo wist te melden dat deze niet geschikt was voor hun retour systeem.
Op dat moment vervangen ze deze voor een juiste versterker.
Had ik het nu zelf gedaan dan was ik daar nooit achter gekomen.

Succes allemaal.
Ok. Zou wellicht in je advies kunnen worden opgenomen.
Gr Han
Reputatie 7
Badge +31
@hanh
Dat is, denk ik, een lastige, eerst moet het pakket binnen zijn, dan kan pas een monteur aan de gang.
Maar voor veel mensen zou het een uitkomst zijn, monteur met pakket bestellen.

Op de website staat: Je begint met het doe-het-zelf-installatiepakket. Maar kom je er echt niet uit? Bel dan, dan helpen we je telefonisch. Als dat ook niet lukt, plant onze medewerker een afspraak met de monteur voor je in. Gratis (tot 8 weken na ontvangst pakket). Want dat garanderen we: onze diensten werkend op 1 televisietoestel, 1 computer en 1 telefoon.
@bert
Sorry. Bovenstaande reaktie was bedoeld voor:
@Be rt
@bert
Vraagje: kun je de installatiegarantie ook vooraf regelen bij de bestelling van de
Mediabox?
Zou wat dagen kunnen schelen.
Reputatie 7
Badge +31
@acol
8 oktober, plannen ze de monteur ook op zondag?
Consumenten contracten van alle providers hebben vaak een monteur na ongeveer 5 werkdagen.
Bedrijfscontracten hebben een monteur binnen 4 uur, maar de kosten zijn dan ook 4 maal hoger.
@acol

Ik begrijp je gevoelens wel, maar zie niet wat we er in de community binnen dit topic mee moeten.

De eerste suggestie is: probeer gebruik te maken van de installatiegarantie
voor de Mediabox XL.

Dat doe je.
Nu moet je ff wachten. Niet leuk.

Kom terug als dit de spuigaten uit gaat lopen.
Blijf in communicatie met Ziggo als je nu al niet tevreden bent.

Gr Han
mijn mediabox xl is ook niet aan de praat te krijgen. mijn oude Samsung box deed het prima ook met retour verkeer. Installatie garantie ?? op 29 sept box ontvangen op 2 oktober nog niet aan de praat. bij eerste contact op 1 okt werd gezegd dat het wel een administratieve fout zou zijn en ik nog 24 uur moest wachten. op 2 okt de boodschap"ik maak een afspraak met een monteur voor u". echter de monteur kan pas 8 okt. dat is niet acceptabel vind ik.

[i][i]onderstaande tekst op een contactformulier naar Ziggo gestuurd 5 uur later nog niks zelfs geen ontvangstbevestiging.
ik denk dat Ziggo niet van zijn klanten houdt.

dit is de tekst die ik ze stuurde:

De door mij ontvangen mediabox xl op 29 september is niet aan de praat te krijgen. Telefonisch contact met u heeft niet geleid tot een oplossing. U heeft geprobeerd mij een afspraak aan te praten met een monteur niet eerder dan op 8 oktober. Dat is onacceptabel. Het telefonisch contact met uw medewerker is geescaleerd en heeft dus niet geleid tot een oplossing of afspraak met een monteur. Ik sommeer u per ommegaande voor een oplossing te zorgen en met een acceptabele afspraak te komen voor een monteur. U begrijpt als dit niet tot en bevredigend antwoord leidt ik genoodzaakt ben mijn relatie met Ziggo te heroverwegen.
Mocht ik lang op respons moeten wachten voel ik me genoodzaakt mijn ongenoegen publiekelijk te maken.
Vragen, vragen.

De foto met het kastje-rood-etiket laat
een nogal uitgebreide CAI installatie zien.

De groene aanvoerkabel onderaan zal dan wel
het Ziggo aanvoersignaal dragen.
Waar komt die kabel vandaan?

Is die groene kabel thans 'de' Ziggo kabel?
Of is ie afgetakt van wat @Robbo vermoedt het evt originele
inderdaad verouderde AOP te zijn,
waarop nu niets lijkt te zijn aangesloten?
Hoe zit dat in elkaar?

En dat kastje-rood-etiket lijkt een Antenne-Versterker te zijn,
maar ik zie geen 220V aansluiting....
Is het slechts een ouderwetse Splitter?

Jouw reaktie geeft aan dat je met de zwarte kabel op dat kastje
een voor jou bevredigende internetverbinding hebt.
Ik twijfel of dit technisch optimaal is.
Het kastje moet kennelijk een retour-signaal kunnen geven,
anders wordt het niks met de internet-verbinding.

Dat die Multitap niet retourgeschikt zou zijn, hoeft geen probleem
te zijn, zolang je de erop aangesloten TV's en/of Settop box(es)
niet wilt gebruiken voor interaktieve TV.
Je kunt hoogstwaarschijnlijk analoge of (beter nog) 'free to cable'
digitale Ziggo TV gebruiken resp je pakket met een Ziggo decoder-card. Testen! Als je dat genoeg vindt: why bother?

Voor de Mediabox heb je m.i wel een goed werkend retour nodig.

Ben benieuwd wat de monteur gaat doen.
Laat je dat hier nog weten?

Leer ik en anderen er ook nog wat van.


Gr Han
Dank voor jullie reacties. Ik denk dat de bekabeling inderdaad niet retourgeschikt is. De zwarte kabel gaat naar het modem/router. Het is me een stuk duidelijker nu. Gezien de reacties laat ik een monteur komen om de Mediabox online te krijgen. Peter.
Reputatie 7
Badge +22
@hanh@Peter1958Maar de aop in ik denk de woonkamer is zeker niet retour geschikt zo ik het kan zien. De meeste 2 gats aop's zijn met name in fziggo gebied niet retour geschikt. Deze moet in iedergeval door de monteur vervangen worden. Dus een afspraak maken zal ik zo en zo doen.
@Peter1958
Ik besef ineens dat je Ziggo Modem/Router
misschien ook op je Multitap is aangesloten.
Dat kun je niet zien op de foto.

Als dat zo is dan is de Multitap retourgeschikt.

Of zit het anders?

Gr Han
Ja die 'Multitap' bovenaan. Ik zat er met enige verbazing naar te kijken.
Zo zie je het niet vaak, hier.
Inderdaad moet ie retourgeschikt zijn als de Mediabox op
een van de taps moet worden aangesloten. Dat zal wel zo zijn.

Het zou bovendien wel eens nodig kunnen worden een versterker te gaan gebruiken
omdat een Multitap hehoorlijk wat meeer demping geeft dan een Splitter.

Omdat de boel behoorlijk complex in elkaar zit en wat ouderwets kan zijn
verwijs ik juist in dit geval graag naar het eerste advies van TS Bert.

Advies:
Als je een nieuw apparaat van Ziggo hebt ontvangen heb je installatie garantie:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/installatiegarantie

Eerst dit maar eens proberen.

Gr, Han
Reputatie 7
Badge +22
Inderdaad is de aop verouderd, en moet vervangen worden door een monteur. Dus even een afspraak maken met de ziggo help desk. en die coax blok onder de stopcontact noem ik het maar even zo: wees zeker dat deze ook retour geschikt is. Retour geschikt van zowel de aop en die blok is nodig om de horizon te laten functioneren.
Gisteren heb ik een nieuw abonnement afgesloten met de Mediabox XL. Het installeren lukt niet. Apparaat blijft offline en ook na uren blijft de melding "Een ogenblik a.u.b." ik vermoed dat de bekabeling niet voldoet. Zie foto's.



Heeft iemand tips? Peter.

Reageer