1
Vraag
2
Reageer en help mee
simonlebon

Level 8
  • 260Posts
  • 4Oplossingen
  • 61Likes

Nieuwe-klant-maar-nu-al-de-buik-goed-vol-van-ziggo-2 RANT

https://community.ziggo.nl/over-de-community-210/nieuwe-klant-maar-nu-al-de-buik-goed-vol-van-ziggo-30252
Is gesloten zonder vermelding van de reden.

[rant mode]
Beetje flauw van Ziggo, terwijl de beschreven ervaring mij (en waarschijnlijk ook anderen) ook zeer bekend voor kwam. Soms ben je maanden bezig voordat er een oplossing komt, en voor sommige zaken is er geen oplossing (of beter gezegd geen wil om op te lossen omdat "computer says no", "technisch kan het, maar bij ons kan het inderdaad niet").
Administratief gaat het per definitie fout bij een wijziging. Komt achteraf wel een correctie, maar die is vaak in 1e instantie ook niet goed.

Praktisch wil het ook niet vlotten. Moet je eens 4 tv's (woonkamer, keuken, slaapkamer, puberkamer) in huis willen aansluiten en van het extra zenderpakket proberen gebruik te maken (of iets simpels als RTL4 in HD bekijken) ZONDER een i.m.o. brakke box van Ziggo.

Als tech savy hoor ik in mijn omgeving ik dezelfde problematiek, zowel bij Ziggo als bij KPN. Dat beiden het niet goed doen is geen excuus. Ziggo komt aan de deur voor een tevredenheidsonderzoek, maar doet niets, het is een toneelstukje dat wordt opgevoerd en keihard ontkent dat de Horizon Box/Multimediabox XL (of wat voor naam ze aan dat wanprodukt ook plakken) problematisch is... Sterker nog, de klachten worden niet eens genoteerd door de subjectieve enquêteur van Ziggo.

Suggestie: Als Ziggo het beste met de klant (en zichzelf) voor zou hebben, zouden ze wel investeren in FTTH i.c.m. een modem met DVB-C uitgang (is gewoon een standaardoplossing). Maar nee, kortzichtig beleid van pappen en nathouden en inzetten op het verdienmodel van huur. Vasthouden aan het verleden, gebruikers beperken, dat zal vast werken (sarcastisch).....

Gelukkig komen er hierdoor (en alle prijsverhogingen van het duopolie koppel) weer aanbieders die het wel begrijpen. Mede dankzij die >€ 100 per maand die ik bij Ziggo kwijt ben, zijn betere alternatieven op komst.
[/rant mode]

Misschien dat dit onderwerp gebruikt kan worden om iedereen even zijn frustratie te laten uiten, dat kan bevrijdend werken.... En als er eventueel een oplossing erbij verzonnen wordt, zou dat helemaal mooi zijn.
8 Reacties 8
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Wat gaat er niet goed met de Mediabox XL?

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.
simonlebon
Topicstarter
Level 8
  • 260Posts
  • 4Oplossingen
  • 61Likes
Be rt, wat is er met je geheugen aan de hand? 😉
Ik waardeer je inzet om vele anderen hier belangeloos te helpen, TOP!

In een ander topic heb ik de 'problemen' waar ik tegenaan loop ook al aangehaald.

De mediabox XL/Horizon box is rechtstreeks verbonden met het AOP (wel via splitter naar modem) dmv 9m koka 9TS (voorheen koka 799). Ik crimp de F-connectors op de kabel (Tratec spul). Verder is alleen de HDMI-kabel en het netwerksnoer aangesloten.

Wanneer ik de splitter er tussen uit haal wordt het signaal te sterk, nu (met splitter) staat de balk van de signaalsterkte zo'n beetje in het midden en staat de kwaliteit maximaal. Ik heb ook met demper (attenuators) van 6dB - 20dB geëxperimenteerd andere splitters/kabels, signaalsterkte zakte, maar dat gaf geen verandering in de problemen die ik ervaar met de box.

Ik zal je even door een deel van de rest van mijn installatie leiden:
Vanaf de andere aftakking van de splitter zit weer een splitter (allemaal F) met een aftakking naar het modem (in bridge).
De overgebleven aftakking gaat naar een Hirschmann versterker die het DVB-C signaal in een Multiswitch pompt. Aan de multiswitch hangen (via aardstrip) 4 Quattro Inverto Black Ultra LNB's voor de GSO. Vanaf de multiswitch lopen de kabels naar de wanddozen in huis die allemaal voorzien zijn van Radio, TV en satelliet aansluiting. Ook zit in elke ruimte één of meerdere dubbele netwerkaansluitingen. Deze komen in een 10U 19"rack uit op een patch-panel. In het rack zitten ook een NAS, servertjes, twee switches (load balancing) en een POE switch voor IP camera's e.d.

Ik ben al zo'n beetje 40 jaar actief met HF, antennes, zenders, satellietontvangst etc. Dat begonnen met de Yagi (+ rotor) die mijn vader vroeger op dak had gezet. Ik was 8 jaar en mocht van mijn ouders spelen met de rotor en de afstemming van de TV (op de 6e voorkeuze). Op mooie dagen kon ik Engelse zenders ontvangen. Uiteraard later bezig geweest met zenders, ontvangers, beeld, geluid, electronica, computers (ook zelfbouw), industriële automatisering (o.a. PLC's programmeren en interfaces ontwikkelen), beveiliging, datacommunicatie, repareren van van alles en nog wat, etc. etc. Niet alleen hobbymatig, maar ook professioneel.

Heb de opkomst en ondergang van technologieën meegemaakt die de basis vormden voor de huidige technologie.

Begrijp je nu waarom ik denk te weten genoeg referentiekaders te hebben om te bepalen dat de box van Ziggo gewoon een wanproduct is? Rond de eeuwwisseling zou dit een prachtig apparaat geweest zijn, maar we zitten inmiddels in het 19e jaar van dit millennium. En dat is in technologisch opzicht een eeuwigheid (kijk maar naar de mogelijkheden van je smartphone).

Ik heb heus niet alle wijsheid in pacht, en ik leer nog steeds nieuwe dingen, maar op sommige gebieden kan ik mezelf gerust expert noemen.

Ziggo faalt hard, vooral door vast te houden aan het verleden en problemen weigeren te onderkennen. Ze heeft problemen met het feit dat TV-kijken steeds meer transformeert naar On Demand, de jeugd kijkt amper nog TV.
Er zijn diverse oplossingen die zowel met DVB-tuners als met IPTV kunnen omgaan, in de retail kosten dit soort apparaten minder dan € 100. Maar Ziggo wil te veel controle houden en een verdienmodel uitmelken. Ik begrijp dat die controle ook afgedwongen wordt door de content providers met hun dalende reclame-inkomsten, dus het is iets wat gegroeid is.

Nu lijken ze nog weg te komen met de controledwang, maar in de praktijk blijkt dat het aantal coax-abonnementen nog steeds dalende is. Prijsverhogingen versnellen dit proces alleen maar. Ze zitten in een lastige situatie, maar ik kan geen medelijden opbrengen voor een duopolist.

Met vriendelijke groet,
Simon
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
simonlebon Ik heb niet alles meer op mijn harde schijf staan en niet alles is makkelijk terug te vinden helaas.
En ik begrijp dat je problemen hebt met de box en ook de kennis hebt om het perfect aan te sluiten.

Maar het is voor mij altijd een uitdaging om de oorzaak en de oplossing te vinden als het ergens maar niet wil lukken.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat er een klein percentage situaties is waar dit niet lukt, gelukkig bij de meeste wel.

Ik begrijp ook dat er een grens is aan de rekbaarheid van een mens als er storingen op blijven treden, dat is mij persoonlijk ook niet vreemd en heb ook wel eens een apparaat het grijze archief in gegooid.

Wil je nog dat we specifiek met de Mediabox XL meedenken, geef de storingen aan, maar ik begrijp het ook als je dit zat bent.

In ieder geval, met wat dan ook, veel succes gewenst.:relaxed:
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey @simonlebon. De reden dat het topic waar je naar verwijst gesloten is, is omdat er al 23 dagen geen reactie in gekomen is. Ik begrijp ook niet helemaal waarom je naar dat topic verwijst. Het is het topic van iemand anders, toch? Ik zie het verband tussen dat topic en jouw verhaal ook niet helemaal. Kan je me uitleggen wat ik over het hoofd zie/wat ik voor je kan doen?
gebruikers-naam

Level 1
  • 574Posts
  • 15Oplossingen
  • 55Likes
Lycke Ziggo wrote:
Hey @simonlebon. De reden dat het topic waar je naar verwijst gesloten is, is omdat er al 23 dagen geen reactie in gekomen is. Ik begrijp ook niet helemaal waarom je naar dat topic verwijst. Het is het topic van iemand anders, toch? Ik zie het verband tussen dat topic en jouw verhaal ook niet helemaal. Kan je me uitleggen wat ik over het hoofd zie/wat ik voor je kan doen?

Lycke Ziggo Het zou verstandiger zijn om als Ziggo de expertise van simonlebon te gebruiken en daarmee de nieuwe box welke nu in test loopt ook gelijk aan hem te verzenden, dat kan na de uitrol een hoop frustratie en overspannen klanten voorkomen.
simonlebon
Topicstarter
Level 8
  • 260Posts
  • 4Oplossingen
  • 61Likes
gebruikers-naam wrote:

Lycke Ziggo Het zou verstandiger zijn om als Ziggo de expertise van simonlebon te gebruiken en daarmee de nieuwe box welke nu in test loopt ook gelijk aan hem te verzenden, dat kan na de uitrol een hoop frustratie en overspannen klanten voorkomen.


Ik weet het niet, het probleem van Ziggo is dat zij doen alsof ze luisteren, maar eigenlijk niets doen. Ik begrijp de houding wel, want ze zitten niet te wachten op een golf van problemen na een uitrol. Verandering valt vaak ook niet zo goed bij gebruikers.

Laatst had ik contact met Trined omdat ik een suggestie had voor een onderwerp in de FAQ op hun website. Binnen een paar uur was deze aanpassing gemaakt en doorgevoerd. Zo kan het ook.

Het probleem van de box is de opzet van het apparaat. In principe kan Ziggo gewoon boxen met meer of minder functies toepassen, maar ze gaan maar voor de alles-in-één-box oplossing. Voordeel: simpele bekabeling. Nadeel: veel minder flexibel en altijd een compromis.

Ook vind ik het niet van deze tijd dat je een CI-module nodig hebt om 'standaard'-zenders in HD te kunnen zien. Je kunt via de satelliet al 4k zenders vrij ontvangen. Dat je voor een extra pakket een CI-module nodig hebt, begrijp ik ook wel.

Ik wil niet vastzitten aan een provider en heb de installatie thuis zo ingericht dat ik voor de providerwissel het modem van de provider in bridge op mijn router aansluit en alles werkt.
In mijn router heb ik de voor mij belangrijke zaken ingesteld (bijv. wifi, VOIP, VPN, netwerkprinters, NAS, DNS server, vuurmuur, etc.).

Dus als er hier glasvezel komt, is het een kwestie van omstekkeren, klaar.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Er is nou eenmaal een hemelsbreed verschil tussen wat technisch mogelijk is en wat de klant wil/eist. (kijk alleen maar naar de manier waarop de Horizon AB tot stand is gekomen)
Vooral dat laatste zorgt ervoor dat je de meest exotische apparaten krijgt.
Mijn standpunt is altijd, maak een product en hou zoveel mogelijk rekening met wensen, maar uiteindelijk lever je een product af en de klanten die het een onding vinden staat het vrij om elders een abbo te nemen.
simonlebon Juist door teveel te luisteren naar klanten zijn al die opties in de Horizonbox gekomen en is het zo'n uitgebreid apparaat geworden.

Overigens is er een hemelsbreed verschil tussen Satelliet uitzendingen en kabel. Bij Sat heb je veel minder last van (capaciteits) beperkingen en werk je ook met veel hogere frequenties, waardoor je meer info in je stream kan krijgen.
Op de kabel werk je grotendeels met frequenties beneden de 1 Ghz en kun je óf meer kanalen gaan bundelen om meer bandbreedte te krijgen (en die bandbreedte is er niet), óf je gaat met een hogere QAM modulatie werken met als gevolg nog vele meer storingen, óf je gaat de bestaande streams van minder zenders voorzien zodat je meer bandbreedte krijgt. En dat laatste zou dan wede betekenen minder zenders in je pakket.
simonlebon
Topicstarter
Level 8
  • 260Posts
  • 4Oplossingen
  • 61Likes
Wat is er exotisch aan een los modem/router en een STB? Een DVB-C ontvanger is nu niet echt iets bijzonders (zie de vele Humaxen die hun taak prima vervullen), net zo min als een IPTV-ontvanger.

Juist door de krampachtige alles-in-1 oplossing, met verouderde stroomverslindende hardware, ontstaan er problemen. Dat is niet veroorzaakt door wensen van de klant, maar door verkeerde keuzes.

Ik heb er nu een gewoonte van gemaakt de HB aan te zetten, dan mijn koffiezetautomaat, melk uit de koelkast in een kannetje schenken, aansluiten op de automaat, latte macchiato selecteren, melk terug in de koelkast, kopje er onder uit, automaat spoelen etc.etc.
Genieten van mijn eerste slok en zelfs dan is de box nog niet opgestart vanuit standby.

Waarom start de HB niet eerst de DVB-tuner op en gaat op de achtergrond verder met de rest van de onzin? Zou wel zo praktisch zijn.

Kabel wordt binnenkort al tot 1,2GHz gebruikt en bij de uitrol van DOCSIS 3.1 fase 3 zelfs tot 1,7GHz. 1024QAM vereist wel gevoeliger apparatuur (vanwege hogere SNR), maar hoeft zeker niet met veel storingen gepaard te gaan.
Met de uitschakeling van analoog is nu niet alleen de VHF (deels), maar ook de UHF band beschikbaar, dus voorlopig weer zat ruimte voor streams.

Toch is dat het zwakke punt van HFC; de gelimiteerde bandbreedte.
Overigens doet KPN het IMO ook fout door voor Super Vectoring te kiezen; IMO is dat net als HFC korte termijnvisie.

HFC kan prima zijn, maar heeft toch beperkingen t.o.v. FttH, zoals de latency, gevoeligheid voor interferentie en de limiet van de bandbreedte. De coaxkabels die hier in wijk in de grond liggen zijn ondertussen wel aan vervanging toe, die liggen er al een jaar of 40-50 en zijn al diverse keren gelast. Ook steekt bij sommige huizen hier in de straat de groene kabel uit de grond, het pvc pijpje waar ze oorspronkelijk in zaten, is allang verteerd/beschadigd (ik zal straks even wat foto's maken).
Kan Ziggo wel roepen dat ze het netwerk onderhouden, maar ik zie dat toch een beetje anders.....
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic