Leermakers0

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mediabox XL verbruikt veel stroom

De Horizon gebruikt 50W continu (24/7), als de TV uitstaat. Als je maar 2 a 3 uur per dag kijkt is dat dus een enorme stroomverkwisting.
Als ik de box uitzet en weer aan, moet ik heel lang wachten tot de box weer is opgestart en daarna de tv weer op het juiste HDMI kanaal zien te krijgen, wat ook nogal een gepuzzel is.
Kost al met al zo'n 10 minuten om de boel aan de gang te krijgen.
Weet iemand een eenvoudige en doelmatige manier om deze verkwisting te bestrijden?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Bij de kwalificatie: 'gebruikt veel stroom' moet wel rekening worden gehouden, dat de Mediabox eigenlijk meerdere apparaten in één zijn, namelijk:

- een mini-computer, voor de algemene van de werking van de mediabox.
- een multi - DVB-C Tuner (6x, om meerdere programma's tegelijkertijd te kunnen opnemen)
- een docsis 3.0 modem (verbruikt veel stroom, moet signaal zenden over kilometers coax)
- MoCA 2.0 adapter
- 2.4 + 5.0 Ghz AccessPoint

Als je al deze onderdelen los zou aanschaffen, dan verbruik je volgens mij minstens zoveel.
De Ziggo Mediabox is daarom eigenlijk met niets te vergelijken, er is geen ander apparaat die precies hetzelfde doet.

Dit alleen ter info; of en hoe u wilt besparen is aan uzelf natuurlijk 🙂

Bekijk in context

26 Reacties 26
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Misschien overbodige vragen, maar toch even.
Zet je de box wel uit met de afstandsbediening?
Het wil eens helpen om de bos in stand by hoog te hebben staan, eerst de TV aan te zetten en dan de box pas aan te zetten om direct de juiste HDMI op te pakken.

Welke TV gebruik je?
Misschien kunnen we helpen met bepaalde instellingen.

De box is vergelijkbaar met een computer die snel op te starten is en dan direct verbinding heeft met de Ziggo servers.

Staat de box in eco, moet hij eerste opstarten en de verbindingen weer opbouwen, dat kost tijd.
De box in stand by hoog gebruikt iets meer stroom, maar start wel direct op.
Leermakers0
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bert bedankt voor je reactie.
Als ik de box uitzet met de A.B. dan gebruikt ie nog 44 W. Dus dat schiet niet op. Ik had overwogen om de stroomkabel op een timer te zetten en dan een half uur voor we gaan kijken aan te laten slaan. Maar dan krijg je dus dat geëmmer met het zoeken van de juiste HDMI-poort. Voor mij nog wel te doen, maar mijn vrouw...afijn je snapt het al.

Of hij in de eco stand staat weet ik niet. Hoe kan ik dat zien? En evt. veranderen naar hoog?

Ik heb een splintenieuwe LG tv met 4 HDMI-poorten. Bij het starten na uitschakeling via de stroomkabel staat gemeld dat ie op het juiste kanaal (3) staat, maar toch de melding dat er geen verbinding is. Dan moet ik handmatig opnieuw HDMI3 aan zetten.
Sjef
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Druk op de Menu-knop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Voorkeursinstellingen en druk op OK.
Selecteer Energieverbruik in stand-by en druk op OK.
Selecteer Hoog, Midden of Eco en druk op OK.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Als je toch geen programma's opneemt (en aangezien je de box helemaal uit zet neem ik aan van niet) zou je misschien beter kunnen kijken of je de box kunt ruilen voor een normale mediabox zonder opname. Die gebruikt een stuk minder stroom.
Leermakers0
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nick bedankt. Ja, ik neem soms wel op, dus deze box wil ik wel houden.

Ik heb inmiddels al een oplossing gevonden:
Stroomkabel op een timer gezet, gaat 19:30 aan. 20:00 zet ik de TV aan met de linkerknop van de Horizon-AB.
Daarna achtereenvolgens de middelste en rechter knop indrukken en ik heb beeld.
Dan moet ik nog wel even met de TV-AB het menu en de aanwijzer uitzetten, maar dat gaat eenvoudig met O.k. knop.
En zo spaar ik zo'n 10W/u per dag uit. Niet zozeer voor het geld maar meer voor de ijsberen, hurricanes, e.d.
En...oh ja, ook tegen -over een jaar of 30- de overstroming van Nederland.

Overigens vind ik het wel raar dat in deze tijd Ziggo nog met zo'n energieslurper komt. Maar misschien technisch nog niet anders mogelijk ?
Bedankt voor het meedenken en groet,
Sjef
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ik ben wel bang dat je opnamen dan mislukken. Want de box zal nu geen programmagids meer updaten, dat doet hij nl alleen als hij (10-15 min) standby staat en niet als je kijkt.
Leermakers0
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
O.k. wellicht is dat een probleem. Maar de box gaat om 19:30 aan en staat dus elke dag 30 min. standby.
Ga ik uitproberen.
Sjef
Leermakers0
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bert nog bedankt voor je hulp, maar dat werkt hier niet.
Als ik de menuknop van de horizon indruk krijg ik de volgende keuzen:
Tijd bijstellen
Enkele zender
Volgens genre
Gids & replay.

Gr. Sjef
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Staat er niet ergens een sterretje met opties nadat je menu hebt ingedrukt?
Meestal helemaal aan de linkerkant van het menu, met pijltje links naar links gaan na op menu te hebben gedrukt.

De box haalt zijn updates op 15 minuten nadat je TV hebt gekeken en de box met de afstandsbediening hebt uitgezet en je stand by standaard op hoog staat en op 's-nachts.
Leermakers0
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Je hebt gelijk Bert, er staan links idd een aantal opties. Hij staat nu ingesteld op ''Hoog"' dus dat laat ik voorlopig maar zo. Want ik had al gemeten dat hij in de stanby nog steeds 44W gebruikt.
Overigens zag ik nu dat je de standby ook kunt programmeren op tijd. Dat ga ik ook nog eens uitpuzzelen, misschien nog gemakkelijker dan wat ik nu heb bedacht en wie weet kan ik ook zo meer stroom uitsparen.
Je weet het pas als je het gedaan hebt. Niet dan? Ja toch? Nou dan.
Wederom bedankt. Leuk forum, dit.
groet, Sjef
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Ja, dat vindt ik ook, leuk forum.:relaxed:
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Mijn mediabox XL staat in eco stand en verbruikt dus weinig stroom.
Geplande opnames worden eigenlijk altijd wel opgenomen.
Ok, zet je de box aan moet je even geduld hebben.
Voor mij werkt het zo prima.
Leermakers0
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb hem nu ook in de eco stand gezet, maar gebruikt ie toch altijd nog 45 W.
Dat schiet dus niet echt op.
Sjef
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Is jouw mediabox XL dan niet gewoon defect?
Alle verlichting uit, display ook?
Bij mij verbruikt hij dan echt amper wat(t)
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Bij de kwalificatie: 'gebruikt veel stroom' moet wel rekening worden gehouden, dat de Mediabox eigenlijk meerdere apparaten in één zijn, namelijk:

- een mini-computer, voor de algemene van de werking van de mediabox.
- een multi - DVB-C Tuner (6x, om meerdere programma's tegelijkertijd te kunnen opnemen)
- een docsis 3.0 modem (verbruikt veel stroom, moet signaal zenden over kilometers coax)
- MoCA 2.0 adapter
- 2.4 + 5.0 Ghz AccessPoint

Als je al deze onderdelen los zou aanschaffen, dan verbruik je volgens mij minstens zoveel.
De Ziggo Mediabox is daarom eigenlijk met niets te vergelijken, er is geen ander apparaat die precies hetzelfde doet.

Dit alleen ter info; of en hoe u wilt besparen is aan uzelf natuurlijk 🙂
Leermakers0
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Je hebt gelijk Robert, ik was te snel met mijn meting. De box stond nog niet helemaal in de standby-modus. Een uur later mat ik slechts 7W en dat is prima. Maar toen stond ie ook eigenlijk uit, want moest hij weer een tijdje opstarten, hetzelfde dus als bij het stoppen van de stroomtoevoer. Kan ik hem dus net zo goed uitzetten.

En ook Level4 (rare naam kreeg je van je ouders) heeft wellicht gelijk. Het is natuurlijk een ingenieus, multifunctioneel apparaat. Misschien wil ik teveel.
Ik heb het nu wel voor elkaar, heb de tijd standby-tijd(ECO) geprogrammeerd naar de incourante uren en dat scheelt al een flink stuk in het verbruik

Overigens heb ik een splinternieuwe TV (LG) en die verbruikt in standby 16W, wat ik dan weer erg veel vindt voor een modern apparaat van klasse. Maar die kan ik eenvoudig met een schakelaar aan en uit zetten.
Aan gebruikt ie slechts 100W en dat is 35W pure winst t.o.v. mijn vorige toestel (met een veel kleiner display).
Bedankt voor alle reacties.
Sjef
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Sjef.

Weet je zeker dat je Tv 16 Watt gebruikt in stand-by? Hoe is dat gemeten? Veel meters redden het n.l. niet een zeer klein verbruik te meten. En een moderne Tv zit vaak nog onder de 1, zelfs 0,5 Watt. Om heel lage verbruiken te meten kun je samen met het te meten apparaat b.v. een lamp aansluiten waarvan je eerst precies het verbruik meet. Dat kan altijd iets wisselen doirdat de spanning zelden helemaal stabiel is, maar dan zie je vaak wel de juiste, zeer lage waarde, die anders soms zeer foutief kan worden weergegeven.

Een Tv zal wel iets meer gaan gebruiken bij het laden van de updates of als b.v. de smartcard wordt bijgewerkt. Maar 16 Watt in de normale stand-by is erg hoog.

Hier een Plasma die nog geen 0,9 Watt doet in stand-by.

PS: het is trouwens vrij uniek aan het worden als je een Tv nog geheel kan uitschakelen, want doorgaans kan dat niet meer. Is op zich ook wel logisch, want bij het geheel uitschakelen kan de Tv natuurlijk niet de nodige updates uitvoeren. Eigenlijk te vergelijken met een ontvanger/mediabox.
Ruud R.

Level 1
  • 637Posts
  • 3Oplossingen
  • 8Likes
Leermakers0
Gewoon de box in de Eco-stand zetten, dat doe ik al bijna 5 jaar en ingeplande opnames worden gewoon keurig opgenomen, ook de gids wordt bijgewerkt. Enige nadeel is dat het opstarten iets langer duurt en dat Replay laden ook iets langer duurt, voordeel is, dat je een stuk minder stroom verbruikt in stand-by.
p.s., gebruik je naast de Mediabox-XL nog een gekoppelde Extra-Mediabox, dan moet je de instelling wél op hoog of midden zetten, anders werkt die Extra-Mediabox niet wanneer de hoofdbox in de Eco-stand in slaap is gegaan.
Leermakers0
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Oef, als dat waar is wordt het wel heel eenvoudig. ga ik uitproberen. Alvast bedankt voor de tip Ruud.

Willem: mijn meter geeft idd 16 W aan, maar misschien heb je gelijk en kan hij hele kleine wattages niet aan. Zal er nog eens naar kijken, want ik vind 16W voor een moderne led-tv (49") ook wel erg veel.
Overigens kan ik deze TV ook niet uitschakelen, daarom heb ik een wipschakelaar op de stekker gezet.

Uitgelicht topic