Mediabox XL: veelgestelde vragen


Reputatie 7
De Mediabox XL wordt veel besproken op onze Community. Hoog tijd om de meest gestelde vragen op een rijtje te zetten! Daarom heb ik 15 klassiekers voor jou opgesomd. Voor het gemak heb ik er ook nog antwoorden bijgezet. 😉 Heb je geen vraag maar ben je wel benieuwd wat je buiten de handleiding om met je Mediabox XL kan? Neem dan een kijkje in dit leuke topic van Anne.

1. De afstandsbediening doet niets, wat nu?
Dat is natuurlijk balen! Ben je net bezig met installeren en wil je verder, gebeurt er niets! De afstandsbediening moet dan nog worden gekoppeld met de Mediabox XL. Omdat de afstandsbediening via radiofrequentie werkt moet deze een koppeling maken met jouw specifieke Mediabox XL. Hoe je dat doet lees je hier. Daar kun je ook een stappenplan vinden om de afstandsbediening te resetten. Het voordeel van deze techniek is dat je niet direct op de box hoeft te mikken met de afstandsbediening, het RF-signaal kan zelfs door materialen heen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de afstandsbediening niet meer werkt terwijl deze al wel gekoppeld was. Hiervoor hebben we een handig stappenplan op onze site staan.

2. Waarom kan ik het volume niet regelen van de Mediabox XL?
Een vraag die we veel zien bij nieuwe installaties van de Mediabox XL. Best logisch ook, dat je verwacht dat het volume via de box te regelen valt. Dit kan namelijk wel bij de andere mediaboxen die we gebruiken. Logische vervolgvraag is; waarom niet? Dit is om een zo natuurgetrouw puur geluid door te geven waar verder niets aan aangepast is. Een CD-speler heeft bijvoorbeeld ook geen eigen volumeregeling. Het regelen van het volume laten we verder over aan de televisie of eventuele versterker. Om toch geen twee afstandsbedieningen te hoeven gebruiken, kun je de afstandsbediening van de mediabox programmeren op jouw tv. Zie daarvoor de stappen op deze pagina.

3. Waarom is er geluidsverschil tussen sommige zenders?
Sowieso kan er tussen omroepen een verschil zitten in de aanlevering van het geluid. Een andere factor in geluidsverschil kan Dolby Digital zijn, het geluid van Dolby Digital en Stereo is niet gelijk. Niet alle zenders hebben Dolby digital geluid. Je hoort dus verschil als je zapt van een zender met Dolby Digital naar een zender zonder Dolby Digital. Maak je geen gebruik van Dolby Digital dan is dat ook eenvoudig uit te schakelen zodat je deze schommelingen niet meer ervaart. Ga hiervoor naar:

Opties -> Uitgebreide Instellingen -> Audio-instellingen -> Dolby digital output

4. Ik heb verkleurd beeld, wat is er aan de hand?
Wanneer er een miscommunicatie tussen de Mediabox XL en je tv is over het beeldmateriaal dan kan het beeld compleet verkleuren. In dit topic zie je een mooi voorbeeld van zo'n verkleurd beeld. Je gaat je dan wel afvragen wat er in die cake zat. 😉 Vaak valt dit op te lossen door de HDMI output op RGB te zetten. De aanpassing naar RGB kun je instellen via:

Opties- > Uitgebreide Instellingen -> Beeldinstellingen -> HDMI Videosignaal

Het is bijna een uitstervend ras maar toch signaleren we af en toe nog mensen die de Mediabox XL via SCART aansluiten op de tv. Via SCART kan het ook gebeuren dat het beeld verkleurt. Het is dan als eerste zaak om te kijken of de kabel aan beide kanten nog wel goed en stevig is aangesloten. Helpt het opnieuw aansluiten niet, sluit dan een andere SCART kabel aan.

5. Hoe moet ik de Extra Mediabox XL opnieuw installeren?
Het installeren van een Extra Mediabox XL is relatief eenvoudig maar kan soms door iets kleins in de soep lopen. Wat sowieso als eerste van belang is, is om te controleren of de Mediabox XL (hoofdbox) wel klaar is om signaal te geven aan je Extra Mediabox XL.

Ga hiervoor naar:
Menu -> Opties- > Uitgebreide Instellingen -> Mediabox XL -> Actieve Extra Mediaboxen.
Kijk bij 'Menu -> Opties -> Uitgebreide Instellingen -> Mediabox XL -> Actieve Extra Mediaboxen' of daar het juiste aantal staat.

Zie je daar niet het juiste aantal dan gaat je Extra Mediabox XL sowieso niet werken. Neem dan contact op met de helpdesk of plaats hier een bericht. Staat er wel het juiste getal dan kun je verder met de installatie. Alle situaties en mogelijkheden daarvoor staan in dit handige stappenplan. De instructies zijn helder uitgeschreven en staan ook duidelijk in beeld op de boxen. Door te snel de installatieschermen door te drukken kun je nog wel eens bedrogen uitkomen. Neem dus rustig de tijd! 😉
Als laatste nog een tip voor wanneer je kiest voor MoCa. Heb je een versterker in huis dan kan het zijn dat deze het signaal voor MoCa niet doorlaat. Je kunt dan de extra Mediabox XL niet op een aparte uitgang van de versterker gebruiken. Je zal dan op één van de uitgangen van de versterker een aftakelement moeten plaatsen. Zie het plaatje hieronder. Kom je er toch niet uit dan kun je uiteraard ook van onze installatiegarantie gebruik maken.

6. Kan ik opnames overzetten?
Korte antwoord is nee. 😉 Je kunt geen opnames overzetten van de Mediabox XL naar de andere. De harde schijf is versleuteld en gebonden aan het apparaat. Je kunt er dus geen opnames vanaf halen en overbrengen naar een ander apparaat. Andersom geldt hetzelfde, je kunt geen bestanden van een ander apparaat op de harde schijf van de Mediabox XL zetten.

7. Wat zijn de optimale instellingen voor opnames?
Niets is erger dan je favoriete programma opnemen en er vervolgens achter komen dat je opname is mislukt! 😞 Gelukkig kun je dan vaak nog terugvallen op ReplayTV maar we willen natuurlijk voorkomen dat je opname mislukt. Als eerste is het van belang om een aantal instellingen goed te hebben staan.

  • Zet automatisch schijfbeheer op 'Waarschuwen bij conflict'. Ga hiervoor naar Opties>Voorkeursinstellingen>Automatisch schijfbeheer
  • Zet de Energiestand in stand-by op Hoog. Ga hiervoor naar Opties>Voorkeursinstellingen>Energieverbruik in stand-by
  • Wil je meerdere afleveringen van een serie opnemen kies dan voor het opnemen vanaf een enkel kanaal. Te vinden via Opties>Voorkeursinstellingen>Series opnemen. Kies dan voor 'op dezelfde zender'
  • Zorg voor een gevulde EPG, zie de vraag hieronder. 🙂
Heb je al deze instellingen op orde dan ben je goed voorbereid! Stel de marge die voor en na de opname zit naar eigen wens in! Deze optie kun je vinden onder Opties>Voorkeursinstellingen. De Ziggo Mediabox XL kan vier programma's tegelijk opnemen. Let bij het programmeren dat je niet teveel opnames tegelijk plant. Let daarbij dus ook op de automatische uitlooptijd. Gebruik je een Extra Mediabox XL? Deze gaat dan, wanneer deze actief wordt gebruikt, een tuner van de Ziggo Mediabox XL in gebruik nemen. Op dat moment kun je dus drie opnames tegelijk doen.

8. Er ontbreken gegevens in de gids, hoe los ik dit op?
Een vraag die we vaker zien, daarom heeft Sander er een topic aan gewijd. Daar lees je een heldere uitleg met duidelijke instructies. Kom je er niet uit? Laat het dan in dat topic weten.

9. Hoe verwijder ik geplande opnames van een serie?
Er zijn hiervoor meerdere wegen die naar Rome leiden.

Via het menu: Ga naar Media -> Geplande Opname. Ga naar de bewuste opname en druk op OK. Je krijgt dan de optie om de opnamereeks te verwijderen.
Via de EPG: Ga naar een opname van het bewuste programma. Druk op Ok en kies Annuleer Opname. Je krijgt dan de keuze om alleen deze opname te annuleren of de gehele reeks.

10. Hoe stel ik ondertiteling in?
Wel zo prettig bij een buitenlandse film of wanneer je het even niet lekker kunt verstaan. Er zijn verschillende soorten ondertitels die je kunt instellen:

  • Ondertiteling voor doven en slechthorenden
  • De automatische ondertiteltaal aanpassen
  • Eenmalig een andere ondertiteltaal kiezen
Op deze pagina staan voor deze drie opties een aparte uitleg en instructie. Zo kan het niet meer misgaan! Het is van belang om de automatische ondertiteltaal naar wens in te stellen. Doe je dat namelijk niet, dan moet je bij een On Demand film of serie telkens handmatig de ondertiteling aanzetten.

11. Kan ik bepaalde inhoud blokkeren met een pincode?
Bij Ziggo letten we ook op de kleintjes! 😉 Op tv zijn er genoeg dingen te zien waar je je kinderen, of misschien wel je partner, van wil beschermen. Daarom zijn er twee mogelijkheden om een pincode in te stellen

  • Per zender. Spreekt voor zich, je kunt per zender een vergrendeling met pincode instellen.
  • Kinderslot. Met deze optie kun je een blokkade instellen op inhoud op basis van een leeftijdsgrens. Je kunt dus bijvoorbeeld alle inhoud die voor 12 jaar en ouder geschikt wordt geacht in één keer blokkeren.
Hoe je dat instelt, staat op deze pagina.

Mocht je deze pincode ooit kwijtraken dan kun je hem zelf resetten. In Mijn Ziggo zit een optie om de pincode te resetten (Producten> Beheer je televisiediensten). Als ook dat niet lukt dan kunnen wij hem op afstand resetten via onze systemen.

12. Ik krijg een foutcode..... Wat nu??!
Foute boel! Gelukkig kun je veel foutcodes zelf oplossen. Op deze pagina kun je nagaan wat de code betekent en wat je moet doen om er weer vanaf te komen. Over de foutcode 1060 heeft Serkan een mooi topic geschreven, dit is een zeer uitgebreid stappenplan waarmee je geheid tot de oplossing komt!

13. Kan ik mijn Ziggo Mediabox XL als accespoint gebruiken?
Technisch gezien is dit mogelijk. We raden dit momenteel wel af. Er is namelijk sprake van een 'bug' waarbij dit tot haperingen in het geluid kan leiden. Mede hierdoor is het besluit gevallen om in het 'oude' Ziggo gebied deze functie bij nieuwe installaties standaard uit te schakelen.

14. Waarom werkt Netflix niet mee?
Anne heeft hierover een mooi en uitgebreid topic geschreven. Met zijn tips krijg je de boel vast weer aan de gang! Zo niet, haak dan gerust in het topic aan.


Gerelateerde onderwerpen:
Geen info in de tv gids van de Mediabox XL? Lees hier de oplossing!
6010 - Wat te doen bij deze foutcode?
8182 - Wat te doen bij deze foutcode?

62 Reacties

Reputatie 7
Badge +25
@monismeets Dan staat de Mediabox XL op een energiebesparende stand in standby. Wil je dit niet meer, zet dan de Energieverbruik in Standby op Hoog. (Menu > Opties > Voorkeursinstellingen > Energieverbruik in Standby)
Reputatie 7
Badge +31
@aajh.van.buul

De verlichting kun je aanpassen in opties > instellingen.
Staat de box in stand by hoog en 's-nachts, dan start hij sneller.
Reputatie 5
Badge +1
Be rt schreef:

@aajh.van.buul
De verlichting kun je aanpassen in opties > instellingen.


Om precies te zijn: Menu > Instellingen [Tandwieltje Links] > Uitgebreide Instellingen > Mediabox XL > Helderheid van de Display

Goeie tip @Be rt, dank je wel! Had er zelf nog niet aan gedacht dat dit kon.
Reputatie 7
Badge +31
@FransJansen

Even voor de zekerheid, heb je alle stappen gevolgd van het thuisnetwerk uitschakelen:
Hoe deze storingen weer kwijt te raken:

* De Mediabox XL uit het thuisnetwerk halen:
Ga naar Menu
Ga naar Opties
Ga naar Mijn Thuisnetwerk
Ga naar Instellen Thuisnetwerk
Kies Op de Mediabox
Kies Terug bij Mediabox bibliotheek samenstellen

Controleer daarna bij Thuisnetwerkmodus. Staat deze nu op Gateway Modus? Dan is het gelukt!

Nu nog de box 30 seconden van de stroom voor een volledige verse startup van zijn eigen netwerk en volledige ontkoppeling van het TV deel en modem deel.
Reputatie 7
Badge +31
@martwoutnl

Je kunt sneller scrollen door op de CH knop te drukken met de pijltjes naar boven en beneden.
Reputatie 7
Badge +25
Hoi @Herrn,

Als het lampje geel blijft dan betekent dat dat de box of aan staat, of hij staat in standby maar met energieverbruik op hoog.

Om te kijken wanneer je box naar standby gaat, moet je gaan naar Menu > Opties > Voorkeursinstellingen > Automatisch naar standby. Hier kun je kiezen uit 'Aan' of 's Nachts'.
Deze kun je het beste op 's Nachts zetten.

Om te kijken welke energie stand de box heeft als hij in standby staat, moet je ook bij Menu > Opties > Voorkeursinstellingen zijn en als laatste bij Energieverbruik in Standby. Die staat als het goed is precies boven Automatisch naar standby.

Voor de beste werking is Hoog het beste, maar op Midden werkt hij bij mij ook goed. Het opstarten duurt alleen wat langer. En het lampje wordt dan weer rood als je de box op Midden zet.
Als je hem op Eco zet, loop je het risico dat ingestelde opnames niet opgenomen worden of dat de TV gids niet goed bijgewerkt wordt, dus Eco zou ik niet kiezen.

Groet,
Evert
Reputatie 7
Badge +25
Hoi Herrn,

Super dat het weer werkt en dankjewel voor de update! 🙂
Is beter voor het milieu zo 🌳 👍🏽

Fijn weekend!
Reputatie 7
Badge +17
Dag @Wouter Duijndam

Als je een Full HD scherm hebt, moet je de mediabox ook eigenlijk @gewoon instellen op 1080P. Anders gaat de box de HD zenders eerst doownscalen, waarna de Tv deze weer gaat upscalen. Stappen die de weergave geen goed doen. Een 4K Tv moet er in dat geval nog meer beeldlijnen bij 'verzinnnen' ofwel een fikse upscaling uitvoeren en dat moet je niet willen.

Er zijn soms wel gevallen waarbij een resolutie van 720P betere resultaten geeft, maar vaak is dat in vergelijking met 1080I waarin bepaalde mediaboxen/ontvangers uitsturen. Maar de XL voert al een deinterlacing uit op het signaal en stuurt dus al een Progressief signaal uit. De Humax doet dat niet en stuurt het signaal Interlaced uit, ofwel in 1080I, waarin Ziggo ook de HD zenders uitstuurt.
Reputatie 7
Badge +21
LOUD schreef:

Serieus waarom gebruiken mensen überhaupt nog die inferieure mediabox.

Ik begrijp je vraag/opmerking. Voor die gene die problemen ondervinden. Echter ook heel veel gebruikers hebben ( uitgezonderd evt bugs die inderdaad aanwezig zijn eerlijk gezegd oa bij netwerk, teletekst , geen grote problemen ondervinden. Uiteraard zou het prettig zijn als iedereen kan genieten van een goed werkende box.

Echter ik denk dat bij 75% van de gevallen wij een oplossing hebben kunnen aandragen. Door evt kabel netwerk verbetering etc.

Ook heeft sommige tv merken/modellen een handshake propleem. Door enige aanpassing van de instellingen of gebruikmaken van een hdmi switch is ook hier vaak een oplossing gevonden.

En er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen waar wij forumleden weinig kunnen betekenen. Maar ook ik zou het mooi vinden dat iedereen een goedwerkende box zou hebben. Uiteraard lees je hoofdzakelijk de problemen hier. Maar inderdaad ziggo moet wel scherp blijven dat een en ander goed verloopt. Maar nogmaals het grotendeels van de problemen kan gezocht worden inz de aansluiting, en de box die dan is opgenomen in een netwerk. ( uitzonderingen nogmaals kan gebeuren, en erg vervelend)

Op naar een goed werkende box !
Reputatie 5
Badge
Ik ben een Horizonbox-gebruiker sinds december en op kleine puntjes (langzaam laden teletekst en soms te snel reageren op een cijfer; dan tik je 1 en krijg je 11) na ben ik er goed aan gewend. Opnemen op afstand werkt feilloos. En ik ben een type die figuurlijk weleens een apparaat door het raam wil gooien als het niet werkt. Hij staat er nog dus dat zegt genoeg. En ja, is geen topbox maar ook andere decoders hebben hun probleempjes hier en daar.
Reputatie 7
Mol schreef:

Hallo,
Ik heb heel lang meegedaan met een IPV6 test en nu moet ik volgende week weer mijn eigen mediabox XL gebruiken. geen probleem want die heeft tijden op de slaapkamer zijn dienst bewezen.
Nu heb ik Ziggo Go ook op de testaccount gedraaid.
Nu heb ik al eerder een keer MijnZiggo account gekoppeld aan Vodafone. en nu kan ik mijn Mediabox XL niet meer vinden in mijn eigen inlog op de ZiggoGo omgeving.
Ik heb net gebeld met de helpdesk en die hebben mijn account en de mediabox gecontroleerd. Alles is geregistreerd en zichtbaar voor de medewerker.
Echter krijg in hem niet te zien in mijn ZIggoGo omgeving.
Voorheen had ik een andere inlog voor ZiggoGo, echter sinds de samenvoeging met Vodafone heb ik nu een andere inlognaam en nu heb ik dus dit probleem.

HELP!!!



Wil je een mail sturen naar community@vodafoneziggo.com ? Dan pakken de testcollega's het op 🙂
Reputatie 2
Badge +2
Na de testperiode iPV6 de "oude" box weer aangesloten.
Echter, hoewel ik de laatste update heb en CPU op 2 staat, de batterijen heb vervangen valt het gebruik mij zwaar tegen.
De instellingen zijn sinds de vorige testperiode niet gewijzigd.
*Het laden van de programmagids gaat erg traag en als ik binnen de gids gaat zoeken naar de info dan krijg ik vaak de voorgaande programmaomschrijvingen voorgeschoteld.
*Als ik op de programmagids voor of achteruit wil kijken of naar andere zenders, dan zapt het zelf nog enkele plaatsen of zenders door voordat het stopt en niet waar ik wil dat het stopt.
*Hetzelfde doet zich voor als ik "gewoon" van kanaal wil wisselen. Ik ben dan een paar kanalen verder voordat het stopt en dan kan ik weer terug zappen en hopen dat ik op de zender kom waar ik wil.
*Een maal een zender gekozen, heb ik vaak een zwart beeld. Ik moet dan even door of terug zappen om beeld te krijgen.
*Het zelfde doet zich ook voor bij ondemand, Videoland en keuzemomenten binnen apps als YouTube ed. Ook bij programma's terugkijken vindt het probleem plaats.
*Het geluid valt soms tegen, het klinkt dan of je door een rioolbuis luistert.
Maar goed, een maal beeld en op de juiste zender, kan ik mijn oververhitte vingers weer rust gunnen, toch? Maar het blijft behelpen.
Hallo,

Je spreekt over een software update van 3.4.1 naar 3.4.2 ? maar de 'uitrol' zal nog niet tot hier 'gerold' zijn dan ?Want , ik heb hier de oude nog en geen .2 !
En als ik de HB laat zoeken naar nieuwe software zegt hij dat ik de nieuwste al heb, maar dat is de 3.4.1 en niet de 3.4.2 ........

Groeten,
Mike T
Reputatie 7
Badge +21
@MietekmikeDe update wordt gefaseerd uitgevoerd. Dit kan inderdaad betekenen dat je nog niet aan de beurt bent.
Beste Thijs,

Ik ben ingelogd geweest op de mediabox via gwlogin.net
Ik heb doen in de lan instellingen een tikfout gemaakt en nu geeft de box als IP-adres 192.168.178.250 en DNS 192.168.178.1
Mijn modem zit op 192.168.178.1 met iprange 192.168.178.100-192.168.178.254
Ik kan echter niet meer in de mediabox instellingen komen.
Mijn vraag is nu hoe ik de mediabox weer terug krijg op de standaard instellingen?
Het IP-adres van de mediabox was 192.168.192.1
Ik heb al via het menu fabrieksinstellingen gebruikt en ook front panel reset geprobeerd maar het ipadres blijft 192.168.178.250
Reputatie 7
Badge +31
@jRappido
De fabrieksinstellingen van de Mediabox geven alleen het TV gedeelte de fabrieksinstellingen.

Je modem/router van je Mediabox XL is een volledig apart gedeelte.

Je kunt in je modem/router van je Mediabox door alle kabels eruit te halen.
Dan geef je je computer/laptop handmatig een IP adres in de range van je modem/router, ik zou 192.168.178.249 , verbind deze met een UTP kabel met je modem/router van de Mediabox XL.
Ga naar je browser en vul hier in: 192.168.178.250

Als het goed is krijg je nu het inlogscherm te zien.

Als alles klaar is je computer/laptop weer in automatisch IP adres ontvangen zetten.

Meer informatie over de Mediabox XL en modem/router en thuisnetwerk:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/de-horizon-box-mediabox-xl-gebruiken-als-acces-point-21251
Met alle kabels eruit bedoel je dan ook de coax en HDMI kabel of alleen netwerk kabels behalve die naar mijn laptop?
Reputatie 7
Badge +31
@jRappido
Alleen netwerk kabels behalve die naar de laptop.
Soms kan het even duren voor het inlogscherm volledig gevuld is, refresh de browser wil wel eens helpen.
Bedankt het is gelukt laptop adapter op 192.168.178.249 gezet en DNS op 192.168.178.1
In browser eerst 192.168.178.250 geprobeerd maar dat lukte niet
Toen per ongeluk uit de historie van de browser 192.168.178.1 gekozen en toen kwam ik op het inlogscherm van de mediabox terecht
Reputatie 7
Badge +31
Graag gedaan.☺
Enige probleem wat ik nu nog heb is dat ze ziggo go app de mediabox nog steeds niet ziet
Ik heb de app al een keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar blijf de melding houden dat de mediabox niet gevonden wordt.
Heeft dit soms enige tijd nodig voordat de mediabox weer gevonden kan worden of heb ik nog iets verkeerd gedaan?
Reputatie 7
Badge +31
Dan is het misschien nog een optie om de box 30 seconden van de stroom te halen en weer aan te zetten.
Dan een minuut of 5 TV kijken en zien op die in de app verschijnt.
Beste,

Ik weet niet of ik hier juist zit om mijn vraag te beantwoorden.
Maar ik wil thuis via de Media Horizon Box XL de radiozender Skyradio Christmas station luisteren maar deze staat niet in de lijst. Op de DAB+ radio's wordt hij al wel uitgezonden. Komt deze Christmas zender nog beschikbaar op de horizon box?

Bedankt alvast!

Groeten Rob.
Reputatie 7
Badge +31
@Mirellaenrob

Vragen mag je overal stellen, niet overal komt een antwoord op van Ziggo op dit klant helpt klant forum.
Maar wel wordt alles gelezen en worden dit soort opmerkingen meegenomen en zo mogelijk, bij veelvuldig verzoek op verschillende sociale media gehonoreerd.

Van mij mag hij ook direct op de Mediabox XL uitgezonden worden.
Reputatie 7
Ik ga navraag voor jullie doen over Skyradio Christmas, ik laat het weten zodra ik meer weet!

Reageer