Mediabox XL: veelgestelde vragen


Reputatie 7
De meest gestelde vragen op een rij!

1.Brandt het rode telefoonlampje altijd op de display?

Ja! Het telefoonlampje brandt altijd op de display op de Horizon (Mediabox XL), tenzij je een telefonie abonnement hebt die is geactiveerd op de Horizon.

Brandt het telefonielampje in combinatie met het Offline lampje? Check dan het retoursignaal van de Horizon.

2. Kan ik opnames overzetten?
Je kunt geen opnames overzetten van de Mediabox XL naar een andere harde schijf. De harde schijf is versleuteld en gebonden aan het apparaat. Je kunt er dus geen opnames vanaf halen en overbrengen naar een ander apparaat. Andersom geldt hetzelfde, je kunt geen bestanden van een ander apparaat op de harde schijf van de Mediabox XL zetten.

3.Hoe luister ik radio via de mediabox?
Zap naar kanaal 801 en geniet van de radiozenders! Voor een volledig overzicht van alle radiozenders klik je hier!.

4.De afstandsbediening doet niets, wat nu?
Het is een kort stappenplan, het koppelen van de afstandsbediening aan je (Extra) Mediabox XL. Soms wil dat niet in één keer vlotten, daarom hebben we hier wat extra tips verzameld waarmee jij de koppeling toch voor elkaar krijgt!
Deze tips komen rechtstreeks van onze monteurs die ze dagelijks toepassen en zij hoeven gelukkig bijna nooit een afstandsbediening om te ruilen. Ook al lukt de koppeling misschien pas na meerdere pogingen, dat is nog steeds sneller dan wachten op een nieuwe via de post.
Laten we beginnen:
Als eerst moet je tv op de juiste bron staan (HDMI of misschien SCART) zodat je het beeld van de Mediabox XL op tv ziet.
Vervang ook de batterijen in de afstandsbediening als hij al een tijdje meegaat.

1. Zet de mediabox uit en weer aan met de stroomschakelaar achterop
2. Houd de afstandsbediening met het toetsenbord naar boven
3. Richt de afstandsbediening op de mediabox (zie pijl):


4. Druk de koppelingsknop (rechtsonder) in en houd deze ingedrukt totdat de knop met het slotje groen oplicht (na ongeveer 7 seconden)
5. De knop met het slotje zal een paar keer knipperen (3x lang, 3x kort), dan is de koppeling geslaagd en op tv zie je linksboven een melding dat het koppelen is gelukt.

Niet gelukt? Dan gaan we verder.

Met de Mediabox XL

• Zet de Mediabox XL stand-by en weer aan met de knop op de vóórkant van de mediabox
• De overige stappen zijn hetzelfde als bovenstaand, volg deze opnieuw (vanaf stap 2)
• Mislukt? Reset de afstandsbediening (zie onderstaand) en begin weer bij stap 1

Of de Extra Mediabox XL

• Zet de Extra Mediabox XL uit en weer aan met de stroomschakelaar achterop
• Wacht ongeveer 40 seconden
• Koppel de afstandsbediening op dezelfde manier als bovenstaand (vanaf stap 2)
• De Extra Mediabox XL staat na opstarten 2 minuten in ‘koppelmodus’, zo lang heb je dus om de koppeling te voltooien
- Blijft de knop met het slotje groen branden?
Dan staat de afstandsbediening al in koppelmodus, maar de mediabox nog niet. Draai de afstandsbediening om (met het toetsenbord onder) en druk op OK of op de pijltjes, net zo lang tot de mediabox reageert
• Mislukt? Reset de afstandsbediening (zie onderstaand) en begin weer bij stap 1


Reset de afstandsbediening

Druk de volgende knoppen op de juiste volgorde in en houd ze alle 3 ingedrukt (circa 5 seconden) totdat de knop met het slotje groen oplicht: FN (groen) + Del + 0


• Licht de knop met het slotje niet op? Dan is het toetsenbord misschien geblokkeerd, druk 1x op de knop met het slotje en probeer het opnieuw.
• Haal na de reset de batterijen even uit de afstandsbediening en voer ze opnieuw in.


Lieve Ziggo ik heb deze stappen nu zo vaak uitgevoerd, mijn vingers vallen er dadelijk af!

We sturen je graag een nieuwe afstandsbediening toe ter vervanging van je huidige, soms is hij gewoonweg stuk.
Handige linkjes naar onze website:
Algemene informatie over de afstandsbediening
De afstandsbediening doet het niet

5. Waarom kan ik het volume niet regelen van de Mediabox XL?
Een vraag die we veel zien bij nieuwe installaties van de Mediabox XL. Best logisch ook, dat je verwacht dat het volume via de box te regelen valt. Dit kan namelijk wel bij de andere mediaboxen die we gebruiken. Logische vervolgvraag is; waarom niet? Dit is om een zo natuurgetrouw puur geluid door te geven waar verder niets aan aangepast is. Een CD-speler heeft bijvoorbeeld ook geen eigen volumeregeling. Het regelen van het volume laten we verder over aan de televisie of eventuele versterker. Om toch geen twee afstandsbedieningen te hoeven gebruiken, kun je de afstandsbediening van de mediabox programmeren op jouw tv. Zie daarvoor de stappen op deze pagina.

6. Waarom is er geluidsverschil tussen sommige zenders?
Sowieso kan er tussen omroepen een verschil zitten in de aanlevering van het geluid. Een andere factor in geluidsverschil kan Dolby Digital zijn, het geluid van Dolby Digital en Stereo is niet gelijk. Niet alle zenders hebben Dolby digital geluid. Je hoort dus verschil als je zapt van een zender met Dolby Digital naar een zender zonder Dolby Digital. Maak je geen gebruik van Dolby Digital dan is dat ook eenvoudig uit te schakelen zodat je deze schommelingen niet meer ervaart. Ga hiervoor naar:
Opties -> Uitgebreide Instellingen -> Audio-instellingen -> Dolby digital output

7. Ik heb verkleurd beeld, wat is er aan de hand?
Wanneer er een miscommunicatie tussen de Mediabox XL en je tv is over het beeldmateriaal dan kan het beeld compleet verkleuren. In dit topic zie je een mooi voorbeeld van zo'n verkleurd beeld. Je gaat je dan wel afvragen wat er in die cake zat. 😉 Vaak valt dit op te lossen door de HDMI output op RGB te zetten. De aanpassing naar RGB kun je instellen via:

Opties- > Uitgebreide Instellingen -> Beeldinstellingen -> HDMI Videosignaal

Het is bijna een uitstervend ras maar toch signaleren we af en toe nog mensen die de Mediabox XL via SCART aansluiten op de tv. Via SCART kan het ook gebeuren dat het beeld verkleurt. Het is dan als eerste zaak om te kijken of de kabel aan beide kanten nog wel goed en stevig is aangesloten. Helpt het opnieuw aansluiten niet, sluit dan een andere SCART kabel aan.

8. Hoe moet ik de Extra Mediabox XL opnieuw installeren?
Het installeren van een Extra Mediabox XL is relatief eenvoudig maar kan soms door iets kleins in de soep lopen. Wat sowieso als eerste van belang is, is om te controleren of de Mediabox XL (hoofdbox) wel klaar is om signaal te geven aan je Extra Mediabox XL.

Ga hiervoor naar:
Menu -> Opties- > Uitgebreide Instellingen -> Mediabox XL -> Actieve Extra Mediaboxen.
Kijk bij 'Menu -> Opties -> Uitgebreide Instellingen -> Mediabox XL -> Actieve Extra Mediaboxen' of daar het juiste aantal staat.

Zie je daar niet het juiste aantal dan gaat je Extra Mediabox XL sowieso niet werken. Neem dan contact op met de helpdesk of plaats hier een bericht. Staat er wel het juiste getal dan kun je verder met de installatie. Alle situaties en mogelijkheden daarvoor staan in dit handige stappenplan. De instructies zijn helder uitgeschreven en staan ook duidelijk in beeld op de boxen. Door te snel de installatieschermen door te drukken kun je nog wel eens bedrogen uitkomen. Neem dus rustig de tijd! 😉
Als laatste nog een tip voor wanneer je kiest voor MoCa. Heb je een versterker in huis dan kan het zijn dat deze het signaal voor MoCa niet doorlaat. Je kunt dan de extra Mediabox XL niet op een aparte uitgang van de versterker gebruiken. Je zal dan op één van de uitgangen van de versterker een aftakelement moeten plaatsen. Zie het plaatje hieronder. Kom je er toch niet uit dan kun je uiteraard ook van onze installatiegarantie gebruik maken.

9. Kan ik bepaalde inhoud blokkeren met een pincode?
Bij Ziggo letten we ook op de kleintjes! 😉 Op tv zijn er genoeg dingen te zien waar je je kinderen, of misschien wel je partner, van wil beschermen. Daarom zijn er twee mogelijkheden om een pincode in te stellen

  • Per zender. Spreekt voor zich, je kunt per zender een vergrendeling met pincode instellen.
  • Kinderslot. Met deze optie kun je een blokkade instellen op inhoud op basis van een leeftijdsgrens. Je kunt dus bijvoorbeeld alle inhoud die voor 12 jaar en ouder geschikt wordt geacht in één keer blokkeren.
Hoe je dat instelt, staat op deze pagina.


10. Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?
De Community denkt graag met je mee! Start daarom een eigen topic!

62 Reacties

Reputatie 2
Badge +2
Na de testperiode iPV6 de "oude" box weer aangesloten.
Echter, hoewel ik de laatste update heb en CPU op 2 staat, de batterijen heb vervangen valt het gebruik mij zwaar tegen.
De instellingen zijn sinds de vorige testperiode niet gewijzigd.
*Het laden van de programmagids gaat erg traag en als ik binnen de gids gaat zoeken naar de info dan krijg ik vaak de voorgaande programmaomschrijvingen voorgeschoteld.
*Als ik op de programmagids voor of achteruit wil kijken of naar andere zenders, dan zapt het zelf nog enkele plaatsen of zenders door voordat het stopt en niet waar ik wil dat het stopt.
*Hetzelfde doet zich voor als ik "gewoon" van kanaal wil wisselen. Ik ben dan een paar kanalen verder voordat het stopt en dan kan ik weer terug zappen en hopen dat ik op de zender kom waar ik wil.
*Een maal een zender gekozen, heb ik vaak een zwart beeld. Ik moet dan even door of terug zappen om beeld te krijgen.
*Het zelfde doet zich ook voor bij ondemand, Videoland en keuzemomenten binnen apps als YouTube ed. Ook bij programma's terugkijken vindt het probleem plaats.
*Het geluid valt soms tegen, het klinkt dan of je door een rioolbuis luistert.
Maar goed, een maal beeld en op de juiste zender, kan ik mijn oververhitte vingers weer rust gunnen, toch? Maar het blijft behelpen.
Reputatie 7
Mol schreef:

Hallo,
Ik heb heel lang meegedaan met een IPV6 test en nu moet ik volgende week weer mijn eigen mediabox XL gebruiken. geen probleem want die heeft tijden op de slaapkamer zijn dienst bewezen.
Nu heb ik Ziggo Go ook op de testaccount gedraaid.
Nu heb ik al eerder een keer MijnZiggo account gekoppeld aan Vodafone. en nu kan ik mijn Mediabox XL niet meer vinden in mijn eigen inlog op de ZiggoGo omgeving.
Ik heb net gebeld met de helpdesk en die hebben mijn account en de mediabox gecontroleerd. Alles is geregistreerd en zichtbaar voor de medewerker.
Echter krijg in hem niet te zien in mijn ZIggoGo omgeving.
Voorheen had ik een andere inlog voor ZiggoGo, echter sinds de samenvoeging met Vodafone heb ik nu een andere inlognaam en nu heb ik dus dit probleem.

HELP!!!



Wil je een mail sturen naar community@vodafoneziggo.com ? Dan pakken de testcollega's het op 🙂
Reputatie 7
Badge +31
@Mol Dat kan een Ziggo moderator goed zien in de achtergrond, hoop ik.
Zij beheren ook de test.
Ik zal dat bij één van hen neerleggen.
Badge
Hallo,
Ik heb heel lang meegedaan met een IPV6 test en nu moet ik volgende week weer mijn eigen mediabox XL gebruiken. geen probleem want die heeft tijden op de slaapkamer zijn dienst bewezen.
Nu heb ik Ziggo Go ook op de testaccount gedraaid.
Nu heb ik al eerder een keer MijnZiggo account gekoppeld aan Vodafone. en nu kan ik mijn Mediabox XL niet meer vinden in mijn eigen inlog op de ZiggoGo omgeving.
Ik heb net gebeld met de helpdesk en die hebben mijn account en de mediabox gecontroleerd. Alles is geregistreerd en zichtbaar voor de medewerker.
Echter krijg in hem niet te zien in mijn ZIggoGo omgeving.
Voorheen had ik een andere inlog voor ZiggoGo, echter sinds de samenvoeging met Vodafone heb ik nu een andere inlognaam en nu heb ik dus dit probleem.

HELP!!!
Reputatie 7
Badge +25
@monismeets Dan staat de Mediabox XL op een energiebesparende stand in standby. Wil je dit niet meer, zet dan de Energieverbruik in Standby op Hoog. (Menu > Opties > Voorkeursinstellingen > Energieverbruik in Standby)
Reputatie 7
Badge +19
Dan is de box toch gewoon aan het starten?
Mijn horizon mediabox gaat altijd op rood en de tijd verdwijnt ook als ik de box weer aan zet toon het beeld welkom en er komt altijd 1 balkje dat op en neer gaat in de mediabox voor dat ik 1 zender krijg. Wat is dit en ik heb de box al div keer naar fabrieksinstellingen gedaan.
Wat een uitmuntende tip over het instellen van de ondertiteling: "Het is van belang om de automatische ondertiteltaal naar wens in te stellen. Doe je dat namelijk niet, dan moet je bij een On Demand film of serie telkens handmatig de ondertiteling aanzetten". Tot vandaag moesten we inderdaad elke keer de ondertiteling handmatig aanzetten. Waarom staat deze extra tip/instelling niet in de FAQ voor het instellen van de ondertiteling??????? Bedankt Thijs, scheelt ons een hoop werk!!!👏
Reputatie 7
Beeblebrox schreef:

Hallo allemaal en @Thijs Ziggo,

De uitrol van 3.4.2 is er geweest, dus wordt dit topic nog aangepast.

Hier kan je wel wat vinden, maar ik vind het summier wat betreft

Wat is er nog meer verbeterd?
De stabiliteit en werking van de Mediabox XL zijn verbeterd.
We hebben de Youtube app en het kanaal waarop Netflix staat, verbeterd.
Diverse kleine verbeteringen qua gebruiksgemak.


Komt er ook nog informatie over de extra mediabox xl. We weten dat hij niet meer geleverd wordt, maar wat er voor de rest gebeurt vind ik onduidelijk.

Mvg, Beeblebrox


Goede vraag! Wat er op de site staat zijn inderdaad slechts enkele punten van de update. Dit is wat er in de update van 3.4.2 zat:

-Het On Demand menu is verbeterd
-Verbeterde Channel bar:

Bij het zappen geeft de informatiebalk onderin nu niet alleen het huidige programma weer maar ook het volgende programma
Je kunt met de pijltjestoetsen naar rechts, omhoog en naar beneden klikken om via de informatiebalk door de TV-gids te navigeren
Op zenders met Replay kun je ook naar links klikken om het voorgaande programma te starten met Replay
De informatiebalk is lager gepositioneerd zodat deze aanzienlijk minder van het beeld in beslag neemt
-Verbeterd hoofdmenu
-Het hoofdmenu bevat nu een optie om direct naar de Apps te gaan
-De menuoptie Opties is nu een tandwiel
-De menuoptie Zoeken is nu een vergrootglas

-Opnames:
Geplande opname menu geeft nu ook ingestelde opnames weer die nog niet (of niet meer) in de TV-gids staan
Bij het afspelen van een opname kun je nu direct de betreffende opname verwijderen via het context menu (door op OK te klikken)

Wat betreft de Extra Mediabox XL heb ik nog geen concrete informatie. Zodra die er wel is, dan horen jullie dat uiteraard van ons.
Hallo allemaal en @Thijs Ziggo,

De uitrol van 3.4.2 is er geweest, dus wordt dit topic nog aangepast.

Hier kan je wel wat vinden, maar ik vind het summier wat betreft
Wat is er nog meer verbeterd?
De stabiliteit en werking van de Mediabox XL zijn verbeterd.
We hebben de Youtube app en het kanaal waarop Netflix staat, verbeterd.
Diverse kleine verbeteringen qua gebruiksgemak.


Komt er ook nog informatie over de extra mediabox xl. We weten dat hij niet meer geleverd wordt, maar wat er voor de rest gebeurt vind ik onduidelijk.

Mvg, Beeblebrox
Reputatie 7
LOUD schreef:

Serieus waarom gebruiken mensen überhaupt nog die inferieure mediabox.


Welkom op de Community! Ik ben het met robbo eens dat er voor veel probleem een oplossing te bieden is. Welke problemen ervaar je?
Reputatie 5
Badge
Ik ben een Horizonbox-gebruiker sinds december en op kleine puntjes (langzaam laden teletekst en soms te snel reageren op een cijfer; dan tik je 1 en krijg je 11) na ben ik er goed aan gewend. Opnemen op afstand werkt feilloos. En ik ben een type die figuurlijk weleens een apparaat door het raam wil gooien als het niet werkt. Hij staat er nog dus dat zegt genoeg. En ja, is geen topbox maar ook andere decoders hebben hun probleempjes hier en daar.
Reputatie 7
Badge +21
LOUD schreef:

Serieus waarom gebruiken mensen überhaupt nog die inferieure mediabox.

Ik begrijp je vraag/opmerking. Voor die gene die problemen ondervinden. Echter ook heel veel gebruikers hebben ( uitgezonderd evt bugs die inderdaad aanwezig zijn eerlijk gezegd oa bij netwerk, teletekst , geen grote problemen ondervinden. Uiteraard zou het prettig zijn als iedereen kan genieten van een goed werkende box.

Echter ik denk dat bij 75% van de gevallen wij een oplossing hebben kunnen aandragen. Door evt kabel netwerk verbetering etc.

Ook heeft sommige tv merken/modellen een handshake propleem. Door enige aanpassing van de instellingen of gebruikmaken van een hdmi switch is ook hier vaak een oplossing gevonden.

En er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen waar wij forumleden weinig kunnen betekenen. Maar ook ik zou het mooi vinden dat iedereen een goedwerkende box zou hebben. Uiteraard lees je hoofdzakelijk de problemen hier. Maar inderdaad ziggo moet wel scherp blijven dat een en ander goed verloopt. Maar nogmaals het grotendeels van de problemen kan gezocht worden inz de aansluiting, en de box die dan is opgenomen in een netwerk. ( uitzonderingen nogmaals kan gebeuren, en erg vervelend)

Op naar een goed werkende box !
Serieus waarom gebruiken mensen überhaupt nog die inferieure mediabox.
Reputatie 7
Badge +18
Dag @Wouter Duijndam

Als je een Full HD scherm hebt, moet je de mediabox ook eigenlijk @gewoon instellen op 1080P. Anders gaat de box de HD zenders eerst doownscalen, waarna de Tv deze weer gaat upscalen. Stappen die de weergave geen goed doen. Een 4K Tv moet er in dat geval nog meer beeldlijnen bij 'verzinnnen' ofwel een fikse upscaling uitvoeren en dat moet je niet willen.

Er zijn soms wel gevallen waarbij een resolutie van 720P betere resultaten geeft, maar vaak is dat in vergelijking met 1080I waarin bepaalde mediaboxen/ontvangers uitsturen. Maar de XL voert al een deinterlacing uit op het signaal en stuurt dus al een Progressief signaal uit. De Humax doet dat niet en stuurt het signaal Interlaced uit, ofwel in 1080I, waarin Ziggo ook de HD zenders uitstuurt.


De oplossing bij optie 4 geeft de bingo!
Ik had al contact gehad met de helpdesk van ziggo en die gaven inderdaad aan de HDMI kabel te vervangen en op de HDMI resolutie op 720p te zetten.
Dit gaf niet het gewenste resultaat, de RGB instelling wel en ik kan hem ook gewoon op 1080p laten staan zonder dat hij verkleurd.
Reputatie 7
Badge +25
Hoi Herrn,

Super dat het weer werkt en dankjewel voor de update! :)
Is beter voor het milieu zo 🌳 👍🏽

Fijn weekend!
Hoi Evert96,

Dank voor de reactie. Optie 's Nachts had ik al gekozen met standje Midden. Echter de box bleef een geel lampje houden. Nu heb ik de box eens van de stroom gehaald en na een minuutje weer opnieuw op laten starten en warempel nu werkt de optie 's Nachts met standje Midden weer als voorheen :-)

Hoi Theotje,

Dank voor de reactie. Zoals je ziet werkt het nu weer. Eco werkt voor mij niet daar ik regelmatig programma's opneem. Toch bedankt.

Groet,
Herrn
Reputatie 3
Badge +2
Bij mij staat de energyverbruikstand op Eco en Automatisch naar standby op aan.
Heb nog nooit het probleem ervaren dat de tvgids niet goed bijgewerkt wordt.
Na uitschakelen van de box gaat het Lampje op geel en na enkele minuten in zijn geheel uit.
Neem weliswaar nooit een ingesteld programma op. Ervaar zelf ook geen hinder dat het beeld pas na ongeveer 2 minuten te zien is na het inschakelen van de box.
Reputatie 7
Badge +25
Hoi @Herrn,

Als het lampje geel blijft dan betekent dat dat de box of aan staat, of hij staat in standby maar met energieverbruik op hoog.

Om te kijken wanneer je box naar standby gaat, moet je gaan naar Menu > Opties > Voorkeursinstellingen > Automatisch naar standby. Hier kun je kiezen uit 'Aan' of 's Nachts'.
Deze kun je het beste op 's Nachts zetten.

Om te kijken welke energie stand de box heeft als hij in standby staat, moet je ook bij Menu > Opties > Voorkeursinstellingen zijn en als laatste bij Energieverbruik in Standby. Die staat als het goed is precies boven Automatisch naar standby.

Voor de beste werking is Hoog het beste, maar op Midden werkt hij bij mij ook goed. Het opstarten duurt alleen wat langer. En het lampje wordt dan weer rood als je de box op Midden zet.
Als je hem op Eco zet, loop je het risico dat ingestelde opnames niet opgenomen worden of dat de TV gids niet goed bijgewerkt wordt, dus Eco zou ik niet kiezen.

Groet,
Evert
Sinds de update lijkt de standby anders te werken. In het verleden ging de box na een tijdje op rood als ik deze uitschakelde. Het stroomverbruik is dan laag. Nu blijft de box geel zelfs na een lange tijd met extra stroomverbruik tot gevolg. Ik lees iets over de optie snachts maar hoe werkt dit dan precies en om welke tijden gaat dit? Wat moet ik precies instellen om de oude situatie na te bootsen?
Reputatie 5
Badge
Bedankt. Dat is precies wat ik zocht. Het scrollt nu prettiger.
Reputatie 7
Badge +31
@martwoutnl

Je kunt sneller scrollen door op de CH knop te drukken met de pijltjes naar boven en beneden.
Reputatie 5
Badge
Kan je in de tv-gids sneller scrollen? Als ik nu de gids lees, moet ik bij de laatste zender die ik in de gids zie steeds 1 zenders naar beneden klikken voor de volgende zender. Kan je ook sneller gaan door met 1 druk de volgende 6 zenders te zien qua programmering.
Reputatie 7
Badge +31
Graag gedaan, veel kijk- en luisterplezier gewenst. @FransJansen

Reageer