Mediabox XL: veelgestelde vragen


Reputatie 7
De meest gestelde vragen op een rij!

1.Brandt het rode telefoonlampje altijd op de display?

Ja! Het telefoonlampje brandt altijd op de display op de Horizon (Mediabox XL), tenzij je een telefonie abonnement hebt die is geactiveerd op de Horizon.

Brandt het telefonielampje in combinatie met het Offline lampje? Check dan het retoursignaal van de Horizon.

2. Kan ik opnames overzetten?
Je kunt geen opnames overzetten van de Mediabox XL naar een andere harde schijf. De harde schijf is versleuteld en gebonden aan het apparaat. Je kunt er dus geen opnames vanaf halen en overbrengen naar een ander apparaat. Andersom geldt hetzelfde, je kunt geen bestanden van een ander apparaat op de harde schijf van de Mediabox XL zetten.

3.Hoe luister ik radio via de mediabox?
Zap naar kanaal 801 en geniet van de radiozenders! Voor een volledig overzicht van alle radiozenders klik je hier!.

4.De afstandsbediening doet niets, wat nu?
Het is een kort stappenplan, het koppelen van de afstandsbediening aan je (Extra) Mediabox XL. Soms wil dat niet in één keer vlotten, daarom hebben we hier wat extra tips verzameld waarmee jij de koppeling toch voor elkaar krijgt!
Deze tips komen rechtstreeks van onze monteurs die ze dagelijks toepassen en zij hoeven gelukkig bijna nooit een afstandsbediening om te ruilen. Ook al lukt de koppeling misschien pas na meerdere pogingen, dat is nog steeds sneller dan wachten op een nieuwe via de post.
Laten we beginnen:
Als eerst moet je tv op de juiste bron staan (HDMI of misschien SCART) zodat je het beeld van de Mediabox XL op tv ziet.
Vervang ook de batterijen in de afstandsbediening als hij al een tijdje meegaat.

1. Zet de mediabox uit en weer aan met de stroomschakelaar achterop
2. Houd de afstandsbediening met het toetsenbord naar boven
3. Richt de afstandsbediening op de mediabox (zie pijl):


4. Druk de koppelingsknop (rechtsonder) in en houd deze ingedrukt totdat de knop met het slotje groen oplicht (na ongeveer 7 seconden)
5. De knop met het slotje zal een paar keer knipperen (3x lang, 3x kort), dan is de koppeling geslaagd en op tv zie je linksboven een melding dat het koppelen is gelukt.

Niet gelukt? Dan gaan we verder.

Met de Mediabox XL

• Zet de Mediabox XL stand-by en weer aan met de knop op de vóórkant van de mediabox
• De overige stappen zijn hetzelfde als bovenstaand, volg deze opnieuw (vanaf stap 2)
• Mislukt? Reset de afstandsbediening (zie onderstaand) en begin weer bij stap 1

Of de Extra Mediabox XL

• Zet de Extra Mediabox XL uit en weer aan met de stroomschakelaar achterop
• Wacht ongeveer 40 seconden
• Koppel de afstandsbediening op dezelfde manier als bovenstaand (vanaf stap 2)
• De Extra Mediabox XL staat na opstarten 2 minuten in ‘koppelmodus’, zo lang heb je dus om de koppeling te voltooien
- Blijft de knop met het slotje groen branden?
Dan staat de afstandsbediening al in koppelmodus, maar de mediabox nog niet. Draai de afstandsbediening om (met het toetsenbord onder) en druk op OK of op de pijltjes, net zo lang tot de mediabox reageert
• Mislukt? Reset de afstandsbediening (zie onderstaand) en begin weer bij stap 1


Reset de afstandsbediening

Druk de volgende knoppen op de juiste volgorde in en houd ze alle 3 ingedrukt (circa 5 seconden) totdat de knop met het slotje groen oplicht: FN (groen) + Del + 0


• Licht de knop met het slotje niet op? Dan is het toetsenbord misschien geblokkeerd, druk 1x op de knop met het slotje en probeer het opnieuw.
• Haal na de reset de batterijen even uit de afstandsbediening en voer ze opnieuw in.


Lieve Ziggo ik heb deze stappen nu zo vaak uitgevoerd, mijn vingers vallen er dadelijk af!

We sturen je graag een nieuwe afstandsbediening toe ter vervanging van je huidige, soms is hij gewoonweg stuk.
Handige linkjes naar onze website:
Algemene informatie over de afstandsbediening
De afstandsbediening doet het niet

5. Waarom kan ik het volume niet regelen van de Mediabox XL?
Een vraag die we veel zien bij nieuwe installaties van de Mediabox XL. Best logisch ook, dat je verwacht dat het volume via de box te regelen valt. Dit kan namelijk wel bij de andere mediaboxen die we gebruiken. Logische vervolgvraag is; waarom niet? Dit is om een zo natuurgetrouw puur geluid door te geven waar verder niets aan aangepast is. Een CD-speler heeft bijvoorbeeld ook geen eigen volumeregeling. Het regelen van het volume laten we verder over aan de televisie of eventuele versterker. Om toch geen twee afstandsbedieningen te hoeven gebruiken, kun je de afstandsbediening van de mediabox programmeren op jouw tv. Zie daarvoor de stappen op deze pagina.

6. Waarom is er geluidsverschil tussen sommige zenders?
Sowieso kan er tussen omroepen een verschil zitten in de aanlevering van het geluid. Een andere factor in geluidsverschil kan Dolby Digital zijn, het geluid van Dolby Digital en Stereo is niet gelijk. Niet alle zenders hebben Dolby digital geluid. Je hoort dus verschil als je zapt van een zender met Dolby Digital naar een zender zonder Dolby Digital. Maak je geen gebruik van Dolby Digital dan is dat ook eenvoudig uit te schakelen zodat je deze schommelingen niet meer ervaart. Ga hiervoor naar:
Opties -> Uitgebreide Instellingen -> Audio-instellingen -> Dolby digital output

7. Ik heb verkleurd beeld, wat is er aan de hand?
Wanneer er een miscommunicatie tussen de Mediabox XL en je tv is over het beeldmateriaal dan kan het beeld compleet verkleuren. In dit topic zie je een mooi voorbeeld van zo'n verkleurd beeld. Je gaat je dan wel afvragen wat er in die cake zat. 😉 Vaak valt dit op te lossen door de HDMI output op RGB te zetten. De aanpassing naar RGB kun je instellen via:

Opties- > Uitgebreide Instellingen -> Beeldinstellingen -> HDMI Videosignaal

Het is bijna een uitstervend ras maar toch signaleren we af en toe nog mensen die de Mediabox XL via SCART aansluiten op de tv. Via SCART kan het ook gebeuren dat het beeld verkleurt. Het is dan als eerste zaak om te kijken of de kabel aan beide kanten nog wel goed en stevig is aangesloten. Helpt het opnieuw aansluiten niet, sluit dan een andere SCART kabel aan.

8. Hoe moet ik de Extra Mediabox XL opnieuw installeren?
Het installeren van een Extra Mediabox XL is relatief eenvoudig maar kan soms door iets kleins in de soep lopen. Wat sowieso als eerste van belang is, is om te controleren of de Mediabox XL (hoofdbox) wel klaar is om signaal te geven aan je Extra Mediabox XL.

Ga hiervoor naar:
Menu -> Opties- > Uitgebreide Instellingen -> Mediabox XL -> Actieve Extra Mediaboxen.
Kijk bij 'Menu -> Opties -> Uitgebreide Instellingen -> Mediabox XL -> Actieve Extra Mediaboxen' of daar het juiste aantal staat.

Zie je daar niet het juiste aantal dan gaat je Extra Mediabox XL sowieso niet werken. Neem dan contact op met de helpdesk of plaats hier een bericht. Staat er wel het juiste getal dan kun je verder met de installatie. Alle situaties en mogelijkheden daarvoor staan in dit handige stappenplan. De instructies zijn helder uitgeschreven en staan ook duidelijk in beeld op de boxen. Door te snel de installatieschermen door te drukken kun je nog wel eens bedrogen uitkomen. Neem dus rustig de tijd! 😉
Als laatste nog een tip voor wanneer je kiest voor MoCa. Heb je een versterker in huis dan kan het zijn dat deze het signaal voor MoCa niet doorlaat. Je kunt dan de extra Mediabox XL niet op een aparte uitgang van de versterker gebruiken. Je zal dan op één van de uitgangen van de versterker een aftakelement moeten plaatsen. Zie het plaatje hieronder. Kom je er toch niet uit dan kun je uiteraard ook van onze installatiegarantie gebruik maken.

9. Kan ik bepaalde inhoud blokkeren met een pincode?
Bij Ziggo letten we ook op de kleintjes! 😉 Op tv zijn er genoeg dingen te zien waar je je kinderen, of misschien wel je partner, van wil beschermen. Daarom zijn er twee mogelijkheden om een pincode in te stellen

  • Per zender. Spreekt voor zich, je kunt per zender een vergrendeling met pincode instellen.
  • Kinderslot. Met deze optie kun je een blokkade instellen op inhoud op basis van een leeftijdsgrens. Je kunt dus bijvoorbeeld alle inhoud die voor 12 jaar en ouder geschikt wordt geacht in één keer blokkeren.
Hoe je dat instelt, staat op deze pagina.


10. Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?
De Community denkt graag met je mee! Start daarom een eigen topic!

62 Reacties

Hallo,

Je spreekt over een software update van 3.4.1 naar 3.4.2 ? maar de 'uitrol' zal nog niet tot hier 'gerold' zijn dan ?Want , ik heb hier de oude nog en geen .2 !
En als ik de HB laat zoeken naar nieuwe software zegt hij dat ik de nieuwste al heb, maar dat is de 3.4.1 en niet de 3.4.2 ........

Groeten,
Mike T
Reputatie 7
Badge +22
@MietekmikeDe update wordt gefaseerd uitgevoerd. Dit kan inderdaad betekenen dat je nog niet aan de beurt bent.
Beste Thijs,

Ik ben ingelogd geweest op de mediabox via gwlogin.net
Ik heb doen in de lan instellingen een tikfout gemaakt en nu geeft de box als IP-adres 192.168.178.250 en DNS 192.168.178.1
Mijn modem zit op 192.168.178.1 met iprange 192.168.178.100-192.168.178.254
Ik kan echter niet meer in de mediabox instellingen komen.
Mijn vraag is nu hoe ik de mediabox weer terug krijg op de standaard instellingen?
Het IP-adres van de mediabox was 192.168.192.1
Ik heb al via het menu fabrieksinstellingen gebruikt en ook front panel reset geprobeerd maar het ipadres blijft 192.168.178.250
Reputatie 7
Badge +31
@jRappido
De fabrieksinstellingen van de Mediabox geven alleen het TV gedeelte de fabrieksinstellingen.

Je modem/router van je Mediabox XL is een volledig apart gedeelte.

Je kunt in je modem/router van je Mediabox door alle kabels eruit te halen.
Dan geef je je computer/laptop handmatig een IP adres in de range van je modem/router, ik zou 192.168.178.249 , verbind deze met een UTP kabel met je modem/router van de Mediabox XL.
Ga naar je browser en vul hier in: 192.168.178.250

Als het goed is krijg je nu het inlogscherm te zien.

Als alles klaar is je computer/laptop weer in automatisch IP adres ontvangen zetten.

Meer informatie over de Mediabox XL en modem/router en thuisnetwerk:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/de-horizon-box-mediabox-xl-gebruiken-als-acces-point-21251
Met alle kabels eruit bedoel je dan ook de coax en HDMI kabel of alleen netwerk kabels behalve die naar mijn laptop?
Reputatie 7
Badge +31
@jRappido
Alleen netwerk kabels behalve die naar de laptop.
Soms kan het even duren voor het inlogscherm volledig gevuld is, refresh de browser wil wel eens helpen.
Bedankt het is gelukt laptop adapter op 192.168.178.249 gezet en DNS op 192.168.178.1
In browser eerst 192.168.178.250 geprobeerd maar dat lukte niet
Toen per ongeluk uit de historie van de browser 192.168.178.1 gekozen en toen kwam ik op het inlogscherm van de mediabox terecht
Reputatie 7
Badge +31
Graag gedaan.☺
Enige probleem wat ik nu nog heb is dat ze ziggo go app de mediabox nog steeds niet ziet
Ik heb de app al een keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar blijf de melding houden dat de mediabox niet gevonden wordt.
Heeft dit soms enige tijd nodig voordat de mediabox weer gevonden kan worden of heb ik nog iets verkeerd gedaan?
Reputatie 7
Badge +31
Dan is het misschien nog een optie om de box 30 seconden van de stroom te halen en weer aan te zetten.
Dan een minuut of 5 TV kijken en zien op die in de app verschijnt.
Beste,

Ik weet niet of ik hier juist zit om mijn vraag te beantwoorden.
Maar ik wil thuis via de Media Horizon Box XL de radiozender Skyradio Christmas station luisteren maar deze staat niet in de lijst. Op de DAB+ radio's wordt hij al wel uitgezonden. Komt deze Christmas zender nog beschikbaar op de horizon box?

Bedankt alvast!

Groeten Rob.
Reputatie 7
Badge +31
@Mirellaenrob

Vragen mag je overal stellen, niet overal komt een antwoord op van Ziggo op dit klant helpt klant forum.
Maar wel wordt alles gelezen en worden dit soort opmerkingen meegenomen en zo mogelijk, bij veelvuldig verzoek op verschillende sociale media gehonoreerd.

Van mij mag hij ook direct op de Mediabox XL uitgezonden worden.
Reputatie 7
Ik ga navraag voor jullie doen over Skyradio Christmas, ik laat het weten zodra ik meer weet!
Beste, hoe kom ik op hoofdletter gebruik op de afstandbediening van mijn mediabox? Groetjes Paul
Reputatie 5
Badge +3
Even op de achterkant van de AB op de Caps toets drukken dan krijg je hoofdletters, als je weer op Caps drukt krijg je weer kleineletters ?
De mediabox werkt uitstekend. Wel een minpunt; de verlichting op het schermpje is ZEER zwak. Hebben alle boxen dat probleem? Ook na opnieuw opstarten van de box duurt het lang ( soms TE lang) voor je zenders gevonden zijn cq je abbonement gevonden is. Dat is hinderlijk.
Verder over ZIGGO ben ik zeer tevreden.
Reputatie 7
Badge +31
@aajh.van.buul

De verlichting kun je aanpassen in opties > instellingen.
Staat de box in stand by hoog en 's-nachts, dan start hij sneller.
Reputatie 5
Badge +1
Be rt schreef:

@aajh.van.buul
De verlichting kun je aanpassen in opties > instellingen.


Om precies te zijn: Menu > Instellingen [Tandwieltje Links] > Uitgebreide Instellingen > Mediabox XL > Helderheid van de Display

Goeie tip @Be rt, dank je wel! Had er zelf nog niet aan gedacht dat dit kon.
Reputatie 7
@Mirellaenroben @Be rt

Ik heb inmiddels antwoord, sorry dat het even heeft geduurd. De kerstzender van Sky komt niet in ons aanbod. Stingray heeft wel elk jaar een themazender met kerstmuziek. 😃
Reputatie 7
Badge +31
😟 😢 😭

🙂 Dan gaan we die andere maar beluisteren als de sfeer er naar is.
Reputatie 5
Badge +1
Thijs Ziggo schreef:

@Mirellaenroben @Be rt

Ik heb inmiddels antwoord, sorry dat het even heeft geduurd. De kerstzender van Sky komt niet in ons aanbod. Stingray heeft wel elk jaar een themazender met kerstmuziek. :D


Stingray? Is dat die van die app... 🤓 😉
Hallo Thijs ZIGGO,

Ik meld het hier ook maar even, maar de constatering en bevestiging de mediabox geen 5.1 bitstreams in de netflix app geeft, is een forse teleurstelling. Bij een goede film hoort immers ook een goed geluid.

Wil me hierbij opgeven als klant die graag over surround geluid via de mediabox wil beschikken !

Als deze mogelijkheid er komt, dan hoor ik graag.
m.vr.gr.
Reputatie 7
Hoi Bowers,

Netflix biedt wel een DD+ 5.1 signaal aan, zie voor meer informatie daarover dit handige topic van Anne.

Groet,
Thijs
Beste Thijs ZIGGO,

In het handige topic van Anne staat te lezen:
"Waarom geeft de app geen (5.1) geluid?
De Netflix app zendt standaard Dolby Digital in een DD+(Dolby Digital +) formaat uit, echter het DD+ formaat kan niet worden uitgestuurd door een optische uitgang en niet op de coaxiaal RCA uitgang. Dat geldt niet alleen voor de Mediabox XL (Horizon), maar voor alle apparatuur met een optische uitgang.

Als je hierop gaat zoeken op het internet, dan kom je deze tekst tegen: "Optical digital audio (S/PDIF) connections (optical and coax) can’t do DD+ because the S/PDIF protocol is not able to handle this format."

REACTIE: Dit is pertinent onjuist en prima terug te vinden op het internet, het SP/DIF protocol staat toe dat zowel PCM en bitstream signalen (Dolby Digital & DTS) worden getransporteerd. In de praktijk wordt bij alle mediaspelers van Dune, Mede8er, etc. de bitstream beschikbaar gesteld op zowel de toslink en de RCA SP/DIF uitgang.

"Gelukkig is Netflix DD+ wel beschikbaar op de Mediabox XL, alleen dan op de HDMI uitgang. Je kunt het geluidsprobleem ook simpel oplossen door naar stereo geluid over te schakelen. Dit kun je doen door tijdens een programma op OK te klikken en dan stereo te selecteren".

REACTIE: Je kunt het geluidsprobleem ALLEEN maar oplossen (niet "ook") door naar stereogeluid over te schakelen. Het surround geluid is (ook) niet beschikbaar via HDMI !

Krijg de indruk dat de juiste informatie niet binnen het ZIGGO team gedeeld wordt. In een telefoongesprek met één van de technisch specialisten van ZIGGO werd me meteen duidelijk gemaakt dat surround geluid via de Netflix app op de mediabox sowieso niet wordt ondersteund. Ik wordt hierboven verwezen naar het "handige topic" van Anne waarin het tegenovergestelde wordt beweerd.

Voorlopig wordt de besproken belofte in deze community in de praktijk niet gerealiseerd en wordt deze ook ontkent door de helpdesk. Misschien wordt het nu tijd dat ZIGGO de rijen sluit en éénduidige informatie verstrekt ?!
Reputatie 7
Hoi Bowers,

De informatie die Anne verstrekt is wel juist. Er is een verschil tussen DD (Dolby Digital) en DD+ ( Dolby Digital Plus). DD (en DTS) kan prima over een optische kabel. DD+ daarentegen kan door de hogere bitrate niet over een optische kabel. Sommige apparaten zouden DD+ wel kunnen downscalen naar DD of DTS zodat het toch over optisch kan, helaas is dat via de Mediabox XL niet mogelijk via Netflix. Zie ook bijvoorbeeld deze pagina met meer informatie over DD+.

Groet,
Thijs

Reageer