Mediabox XL: veelgestelde vragen

  • 26 oktober 2017
  • 64 Reacties
  • 101146x Bekeken

Reputatie 7
De meest gestelde vragen op een rij!

1. Brandt het rode telefoonlampje altijd op de display?
Lees er hier alles over.

2. Kan ik opnames overzetten?
Lees er hier alles over.

3. Hoe luister ik radio via de mediabox?
Lees er hier alles over.

4. De afstandsbediening doet niets, wat nu?
Lees er hier alles over.

5. Waarom kan ik het volume niet regelen van de Mediabox XL?Een vraag die we veel zien bij nieuwe installaties van de Mediabox XL. Best logisch ook, dat je verwacht dat het volume via de box te regelen valt. Dit kan namelijk wel bij de andere mediaboxen die we gebruiken. Logische vervolgvraag is; waarom niet? Dit is om een zo natuurgetrouw puur geluid door te geven waar verder niets aan aangepast is. Een CD-speler heeft bijvoorbeeld ook geen eigen volumeregeling. Het regelen van het volume laten we verder over aan de televisie of eventuele versterker. Om toch geen twee afstandsbedieningen te hoeven gebruiken, kun je de afstandsbediening van de mediabox programmeren op jouw tv. Zie daarvoor de stappen op deze pagina.
6. Waarom is er geluidsverschil tussen sommige zenders?Sowieso kan er tussen omroepen een verschil zitten in de aanlevering van het geluid. Een andere factor in geluidsverschil kan Dolby Digital zijn, het geluid van Dolby Digital en Stereo is niet gelijk. Niet alle zenders hebben Dolby digital geluid. Je hoort dus verschil als je zapt van een zender met Dolby Digital naar een zender zonder Dolby Digital. Maak je geen gebruik van Dolby Digital dan is dat ook eenvoudig uit te schakelen zodat je deze schommelingen niet meer ervaart. Ga hiervoor naar:
Opties -> Uitgebreide Instellingen -> Audio-instellingen -> Dolby digital output

7. Ik heb verkleurd beeld, wat is er aan de hand?
Lees er hier alles over.

8. Hoe moet ik de Extra Mediabox XL opnieuw installeren?
Lees er hier alles over.

9. Kan ik bepaalde inhoud blokkeren met een pincode?
Lees er hier alles over.

10. Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?
De Community denkt graag met je mee! Start daarom een eigen topic!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

64 Reacties

Badge
Hallo,

Je spreekt over een software update van 3.4.1 naar 3.4.2 ? maar de 'uitrol' zal nog niet tot hier 'gerold' zijn dan ?Want , ik heb hier de oude nog en geen .2 !
En als ik de HB laat zoeken naar nieuwe software zegt hij dat ik de nieuwste al heb, maar dat is de 3.4.1 en niet de 3.4.2 ........

Groeten,
Mike T
Reputatie 7
Badge +26
@MietekmikeDe update wordt gefaseerd uitgevoerd. Dit kan inderdaad betekenen dat je nog niet aan de beurt bent.
Beste Thijs,

Ik ben ingelogd geweest op de mediabox via gwlogin.net
Ik heb doen in de lan instellingen een tikfout gemaakt en nu geeft de box als IP-adres 192.168.178.250 en DNS 192.168.178.1
Mijn modem zit op 192.168.178.1 met iprange 192.168.178.100-192.168.178.254
Ik kan echter niet meer in de mediabox instellingen komen.
Mijn vraag is nu hoe ik de mediabox weer terug krijg op de standaard instellingen?
Het IP-adres van de mediabox was 192.168.192.1
Ik heb al via het menu fabrieksinstellingen gebruikt en ook front panel reset geprobeerd maar het ipadres blijft 192.168.178.250
Reputatie 7
Badge +35
@jRappido
De fabrieksinstellingen van de Mediabox geven alleen het TV gedeelte de fabrieksinstellingen.

Je modem/router van je Mediabox XL is een volledig apart gedeelte.

Je kunt in je modem/router van je Mediabox door alle kabels eruit te halen.
Dan geef je je computer/laptop handmatig een IP adres in de range van je modem/router, ik zou 192.168.178.249 , verbind deze met een UTP kabel met je modem/router van de Mediabox XL.
Ga naar je browser en vul hier in: 192.168.178.250

Als het goed is krijg je nu het inlogscherm te zien.

Als alles klaar is je computer/laptop weer in automatisch IP adres ontvangen zetten.

Meer informatie over de Mediabox XL en modem/router en thuisnetwerk:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/de-horizon-box-mediabox-xl-gebruiken-als-acces-point-21251
Met alle kabels eruit bedoel je dan ook de coax en HDMI kabel of alleen netwerk kabels behalve die naar mijn laptop?
Reputatie 7
Badge +35
@jRappido
Alleen netwerk kabels behalve die naar de laptop.
Soms kan het even duren voor het inlogscherm volledig gevuld is, refresh de browser wil wel eens helpen.
Bedankt het is gelukt laptop adapter op 192.168.178.249 gezet en DNS op 192.168.178.1
In browser eerst 192.168.178.250 geprobeerd maar dat lukte niet
Toen per ongeluk uit de historie van de browser 192.168.178.1 gekozen en toen kwam ik op het inlogscherm van de mediabox terecht
Reputatie 7
Badge +35
Graag gedaan.☺
Enige probleem wat ik nu nog heb is dat ze ziggo go app de mediabox nog steeds niet ziet
Ik heb de app al een keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar blijf de melding houden dat de mediabox niet gevonden wordt.
Heeft dit soms enige tijd nodig voordat de mediabox weer gevonden kan worden of heb ik nog iets verkeerd gedaan?
Reputatie 7
Badge +35
Dan is het misschien nog een optie om de box 30 seconden van de stroom te halen en weer aan te zetten.
Dan een minuut of 5 TV kijken en zien op die in de app verschijnt.
Beste,

Ik weet niet of ik hier juist zit om mijn vraag te beantwoorden.
Maar ik wil thuis via de Media Horizon Box XL de radiozender Skyradio Christmas station luisteren maar deze staat niet in de lijst. Op de DAB+ radio's wordt hij al wel uitgezonden. Komt deze Christmas zender nog beschikbaar op de horizon box?

Bedankt alvast!

Groeten Rob.
Reputatie 7
Badge +35
@Mirellaenrob

Vragen mag je overal stellen, niet overal komt een antwoord op van Ziggo op dit klant helpt klant forum.
Maar wel wordt alles gelezen en worden dit soort opmerkingen meegenomen en zo mogelijk, bij veelvuldig verzoek op verschillende sociale media gehonoreerd.

Van mij mag hij ook direct op de Mediabox XL uitgezonden worden.
Reputatie 7
Ik ga navraag voor jullie doen over Skyradio Christmas, ik laat het weten zodra ik meer weet!
Beste, hoe kom ik op hoofdletter gebruik op de afstandbediening van mijn mediabox? Groetjes Paul
Reputatie 6
Badge +3
Even op de achterkant van de AB op de Caps toets drukken dan krijg je hoofdletters, als je weer op Caps drukt krijg je weer kleineletters ?
De mediabox werkt uitstekend. Wel een minpunt; de verlichting op het schermpje is ZEER zwak. Hebben alle boxen dat probleem? Ook na opnieuw opstarten van de box duurt het lang ( soms TE lang) voor je zenders gevonden zijn cq je abbonement gevonden is. Dat is hinderlijk.
Verder over ZIGGO ben ik zeer tevreden.
Reputatie 7
Badge +35
@aajh.van.buul

De verlichting kun je aanpassen in opties > instellingen.
Staat de box in stand by hoog en 's-nachts, dan start hij sneller.
Reputatie 5
Badge +1
@aajh.van.buul
De verlichting kun je aanpassen in opties > instellingen.

Om precies te zijn: Menu > Instellingen [Tandwieltje Links] > Uitgebreide Instellingen > Mediabox XL > Helderheid van de Display

Goeie tip @Be rt, dank je wel! Had er zelf nog niet aan gedacht dat dit kon.
Reputatie 7
@Mirellaenroben @Be rt

Ik heb inmiddels antwoord, sorry dat het even heeft geduurd. De kerstzender van Sky komt niet in ons aanbod. Stingray heeft wel elk jaar een themazender met kerstmuziek. 😃
Reputatie 7
Badge +35
😟 😢 😭

🙂 Dan gaan we die andere maar beluisteren als de sfeer er naar is.
Reputatie 5
Badge +1
@Mirellaenroben @Be rt

Ik heb inmiddels antwoord, sorry dat het even heeft geduurd. De kerstzender van Sky komt niet in ons aanbod. Stingray heeft wel elk jaar een themazender met kerstmuziek. :D

Stingray? Is dat die van die app... 🤓 😉
Hallo Thijs ZIGGO,

Ik meld het hier ook maar even, maar de constatering en bevestiging de mediabox geen 5.1 bitstreams in de netflix app geeft, is een forse teleurstelling. Bij een goede film hoort immers ook een goed geluid.

Wil me hierbij opgeven als klant die graag over surround geluid via de mediabox wil beschikken !

Als deze mogelijkheid er komt, dan hoor ik graag.
m.vr.gr.
Reputatie 7
Hoi Bowers,

Netflix biedt wel een DD+ 5.1 signaal aan, zie voor meer informatie daarover dit handige topic van Anne.

Groet,
Thijs
Beste Thijs ZIGGO,

In het handige topic van Anne staat te lezen:
"Waarom geeft de app geen (5.1) geluid?
De Netflix app zendt standaard Dolby Digital in een DD+(Dolby Digital +) formaat uit, echter het DD+ formaat kan niet worden uitgestuurd door een optische uitgang en niet op de coaxiaal RCA uitgang. Dat geldt niet alleen voor de Mediabox XL (Horizon), maar voor alle apparatuur met een optische uitgang.

Als je hierop gaat zoeken op het internet, dan kom je deze tekst tegen: "Optical digital audio (S/PDIF) connections (optical and coax) can’t do DD+ because the S/PDIF protocol is not able to handle this format."

REACTIE: Dit is pertinent onjuist en prima terug te vinden op het internet, het SP/DIF protocol staat toe dat zowel PCM en bitstream signalen (Dolby Digital & DTS) worden getransporteerd. In de praktijk wordt bij alle mediaspelers van Dune, Mede8er, etc. de bitstream beschikbaar gesteld op zowel de toslink en de RCA SP/DIF uitgang.

"Gelukkig is Netflix DD+ wel beschikbaar op de Mediabox XL, alleen dan op de HDMI uitgang. Je kunt het geluidsprobleem ook simpel oplossen door naar stereo geluid over te schakelen. Dit kun je doen door tijdens een programma op OK te klikken en dan stereo te selecteren".

REACTIE: Je kunt het geluidsprobleem ALLEEN maar oplossen (niet "ook") door naar stereogeluid over te schakelen. Het surround geluid is (ook) niet beschikbaar via HDMI !

Krijg de indruk dat de juiste informatie niet binnen het ZIGGO team gedeeld wordt. In een telefoongesprek met één van de technisch specialisten van ZIGGO werd me meteen duidelijk gemaakt dat surround geluid via de Netflix app op de mediabox sowieso niet wordt ondersteund. Ik wordt hierboven verwezen naar het "handige topic" van Anne waarin het tegenovergestelde wordt beweerd.

Voorlopig wordt de besproken belofte in deze community in de praktijk niet gerealiseerd en wordt deze ook ontkent door de helpdesk. Misschien wordt het nu tijd dat ZIGGO de rijen sluit en éénduidige informatie verstrekt ?!
Reputatie 7
Hoi Bowers,

De informatie die Anne verstrekt is wel juist. Er is een verschil tussen DD (Dolby Digital) en DD+ ( Dolby Digital Plus). DD (en DTS) kan prima over een optische kabel. DD+ daarentegen kan door de hogere bitrate niet over een optische kabel. Sommige apparaten zouden DD+ wel kunnen downscalen naar DD of DTS zodat het toch over optisch kan, helaas is dat via de Mediabox XL niet mogelijk via Netflix. Zie ook bijvoorbeeld deze pagina met meer informatie over DD+.

Groet,
Thijs