Mediabox XL: veelgestelde vragen

Toon eerste bericht

62 Reacties

Hallo Thijs,

Dit is niet wat er in de informatie van Anne wordt gesteld. Wat je nu aanvult m.b.t. de (on)mogelijkheden m.b.t. bv Dolby + en true HD en bv DTS HD van optische kabel zijn bekend. De mogelijkheden via toslink zijn verder ook niet interessant.

Zoals beproeft en gemeld is surround via HDMI niet mogelijk.
Natuurlijk mag je een monteur bij me langs laten komen om surroundgeluid via netflix op de mediabox te genereren. Als het lukt wil ik wel dubbel tarief betalen.

Laat maar even weten
Reputatie 7
Volgens mij is dat letterlijk ook wat Anne aangeeft, maar laten we de discussie over optisch/toslink maar verder rusten. We gaan nu ook wel aardig ver off topic. Ik zie dat je in dit topic ook al bezig bent om het voor elkaar te krijgen. Het heeft niet veel zin om dit op verschillende topics aan te kaarten. Je krijgt in dat topic goede vragen en advies van robbo en horizonfreak. Ik wil je vragen om daar de discussie verder te voeren, mits je receiver de techniek ondersteunt dan kom je er met hun hulp vast uit!
Hallo Thijs, nog even to the point: DD+ is een gecomprimeerd geluidsformat en wordt in tegenstelling tot wat Anne aangeeft wel degelijk ondersteund door SP/DIF toslink. In Anne wordt verwezen naar internet info die niet is terug te vinden. Er is op het internet echter genoeg info te vinden over de specificaties van S/DIF toslink. Zie bijvoorbeeld https://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK. Of de onjuiste informatie in Anne wordt gecorrigeerd is natuurlijk aan het Ziggo team.............
Stel ook voor om het hierbij verder te laten.
Reputatie 7
Ik wil er dan toch nog wel op inhaken. Hoe ik jouw link naar het Wikipedia artikel lees, dan begrijp ik eruit dat het wel over Toslink kan mits er downconverting plaatsvindt. Wat Anne aangeeft is dus alsnog wel correct. Wat in zijn bericht staat is dat S/PDIF (de communicatiestandaard) geen DD+ kan doorgeven. Dit is ook bevestigd op bijvoorbeeld https://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF. Het maakt dan niet uit of je Toslink of coaxiaal als medium voor S/PDIF gebruikt. Dit strookt ook met de uitleg op de webpagina die ik eerder heb gestuurd.
Beste Thijs,

In dit wikipedia artikel lees ik niets over downconverting, in welke zin lees je dit ? Alleen voor lossless signalen zoals Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio is de bandbreedte te beperkt.

DD+ is een lossy format en er hoeft niets aan geconverteerd te worden om het over een toslink connectie te sturen.

Overigens heb ik inmiddels mijn surroundset maar direct aangesloten op mijn OLED TV via een toslink kabel. Via de netflix app op de televisie ontvangt de surroundset nu wèl de 5.1 bitstream. VIA DE TOSLINK KABEL DUS !
Blijkbaar is het voor TV fabrikanten zoals LG geen probleem om netflix surround geluid via de toslink verbinding uit te sturen. Bij Ziggo is men helaas nog niet zo ver en volhard men erin dat het niet mogelijk is.
Reputatie 7
Sorry, dit stond in het wikipedia artikel over DD+ waar ik op had doorgeklikt. https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Digital_Plus. In ieder geval goed te horen dat het met de tv als tussenstation wel werkt, echter zal er dan alsnog een vorm van downmixing van de bitrate moeten plaatsvinden.

Hieronder een quote daaruit (vooral de hele alinea onderaan Media players and downmixing bevat relevante informatie):

Players supporting the HD DVD standard can transcode the decoded audio into another format. Depending upon the method and options available to the player, this can be done with relatively little quality loss. Dolby's reference decoder, available to all licensees, exploits the common heritage between AC-3 and DD+ by performing the operation in the frequency domain. Hybrid re-compression avoids unnecessary end-to-end decompression and subsequent recompression (DD+ → LPCM → AC-3.) In addition to AC-3, some HD DVD players transcode audio compatible with S/PDIF into 1.5 Mbit/s DTS audio. While S/PDIF can carry Dolby Digital Plus at lower bitrates, the HD DVD standard specifies a bitrate for DD+ which is too high for a S/PDIF interface to transmit.
Beste Thijs,

Voor alle duidelijkheid: De TV fungeert niet als tussenstation maar als bron voor netflix beeld en geluid, de ziggo mediabox komt er nu niet meer aan te pas.
Het door jou beschreven artikel gaat m.i. over de door Toshiba ontwikkelde HD-DVD standaard als concurrent van de ontwikkeling van de blue-ray. In deze ontwikkeling was DD+ op een HD-DVD schijf naar mijn info een tegenhanger van Dolby True HD en DTS HD op blue-ray. De ontwikkeling van HD-DVD is reeds lange tijd gestopt.
De standaard van DD+ staat i.d.d. bitrates toe die buiten de bandbreedte van toslink vallen.

Volgens mij niet belangrijk voor onze discussie omdat de Netflix DD+ streams ruim binnen de bandbreedte van een toslink verbinding vallen.

De maximale bitrate via toslink is 125 Mb/s en dan hebben we het dus alleen over geluid (zonder beeld). De eerste beperking voor de weergave thuis is de toslink verbinding dus niet, maar de huisaansluiting ! Daarmee ook logisch dat de bandbreedte van een netflix DD+ beperkt wordt.
Ik zie mijn mediabox XL niet in de Ziggo Go app. Ik lees hier dat jij Thijs @Thijs Ziggo dit kan oplossen.

Graag dus ook voor mij een zetje geven

Thanx
Gerton
Reputatie 7
Welkom op onze community, Gerton!

Ik heb er een flinke slinger aan gegeven. 😃 Binnen een dag zie jij je box in de app staan!

Groet,
Thijs
Is er iemand die een oplossing weet voor het steeds wegvallen van het geluid van de mediabox. Probleem bestaat volgens ziggo sinds de laatste update. Maar ik lees deze problemen op het net ook al van een jaar geleden. Inmiddels de box uit het thuisnetwerk gehaald maar dit brengt geen oplossing.
Reputatie 7
Badge +31
@FransJansen

Even voor de zekerheid, heb je alle stappen gevolgd van het thuisnetwerk uitschakelen:
Hoe deze storingen weer kwijt te raken:

* De Mediabox XL uit het thuisnetwerk halen:
Ga naar Menu
Ga naar Opties
Ga naar Mijn Thuisnetwerk
Ga naar Instellen Thuisnetwerk
Kies Op de Mediabox
Kies Terug bij Mediabox bibliotheek samenstellen

Controleer daarna bij Thuisnetwerkmodus. Staat deze nu op Gateway Modus? Dan is het gelukt!

Nu nog de box 30 seconden van de stroom voor een volledige verse startup van zijn eigen netwerk en volledige ontkoppeling van het TV deel en modem deel.
@Be rt

Bedankt, ik was vergeten om te controleren of hij op gateway modus stond. En de herstart ook niet gedaan.
Nu lijkt het erop dat alles weer normaal werkt.
Reputatie 7
Badge +31
Graag gedaan, veel kijk- en luisterplezier gewenst. @FransJansen
Reputatie 5
Badge
Kan je in de tv-gids sneller scrollen? Als ik nu de gids lees, moet ik bij de laatste zender die ik in de gids zie steeds 1 zenders naar beneden klikken voor de volgende zender. Kan je ook sneller gaan door met 1 druk de volgende 6 zenders te zien qua programmering.
Reputatie 7
Badge +31
@martwoutnl

Je kunt sneller scrollen door op de CH knop te drukken met de pijltjes naar boven en beneden.
Reputatie 5
Badge
Bedankt. Dat is precies wat ik zocht. Het scrollt nu prettiger.
Sinds de update lijkt de standby anders te werken. In het verleden ging de box na een tijdje op rood als ik deze uitschakelde. Het stroomverbruik is dan laag. Nu blijft de box geel zelfs na een lange tijd met extra stroomverbruik tot gevolg. Ik lees iets over de optie snachts maar hoe werkt dit dan precies en om welke tijden gaat dit? Wat moet ik precies instellen om de oude situatie na te bootsen?
Reputatie 7
Badge +25
Hoi @Herrn,

Als het lampje geel blijft dan betekent dat dat de box of aan staat, of hij staat in standby maar met energieverbruik op hoog.

Om te kijken wanneer je box naar standby gaat, moet je gaan naar Menu > Opties > Voorkeursinstellingen > Automatisch naar standby. Hier kun je kiezen uit 'Aan' of 's Nachts'.
Deze kun je het beste op 's Nachts zetten.

Om te kijken welke energie stand de box heeft als hij in standby staat, moet je ook bij Menu > Opties > Voorkeursinstellingen zijn en als laatste bij Energieverbruik in Standby. Die staat als het goed is precies boven Automatisch naar standby.

Voor de beste werking is Hoog het beste, maar op Midden werkt hij bij mij ook goed. Het opstarten duurt alleen wat langer. En het lampje wordt dan weer rood als je de box op Midden zet.
Als je hem op Eco zet, loop je het risico dat ingestelde opnames niet opgenomen worden of dat de TV gids niet goed bijgewerkt wordt, dus Eco zou ik niet kiezen.

Groet,
Evert
Reputatie 2
Badge +1
Bij mij staat de energyverbruikstand op Eco en Automatisch naar standby op aan.
Heb nog nooit het probleem ervaren dat de tvgids niet goed bijgewerkt wordt.
Na uitschakelen van de box gaat het Lampje op geel en na enkele minuten in zijn geheel uit.
Neem weliswaar nooit een ingesteld programma op. Ervaar zelf ook geen hinder dat het beeld pas na ongeveer 2 minuten te zien is na het inschakelen van de box.
Hoi Evert96,

Dank voor de reactie. Optie 's Nachts had ik al gekozen met standje Midden. Echter de box bleef een geel lampje houden. Nu heb ik de box eens van de stroom gehaald en na een minuutje weer opnieuw op laten starten en warempel nu werkt de optie 's Nachts met standje Midden weer als voorheen 🙂

Hoi Theotje,

Dank voor de reactie. Zoals je ziet werkt het nu weer. Eco werkt voor mij niet daar ik regelmatig programma's opneem. Toch bedankt.

Groet,
Herrn
Reputatie 7
Badge +25
Hoi Herrn,

Super dat het weer werkt en dankjewel voor de update! 🙂
Is beter voor het milieu zo 🌳 👍🏽

Fijn weekend!

De oplossing bij optie 4 geeft de bingo!
Ik had al contact gehad met de helpdesk van ziggo en die gaven inderdaad aan de HDMI kabel te vervangen en op de HDMI resolutie op 720p te zetten.
Dit gaf niet het gewenste resultaat, de RGB instelling wel en ik kan hem ook gewoon op 1080p laten staan zonder dat hij verkleurd.
Reputatie 7
Badge +17
Dag @Wouter Duijndam

Als je een Full HD scherm hebt, moet je de mediabox ook eigenlijk @gewoon instellen op 1080P. Anders gaat de box de HD zenders eerst doownscalen, waarna de Tv deze weer gaat upscalen. Stappen die de weergave geen goed doen. Een 4K Tv moet er in dat geval nog meer beeldlijnen bij 'verzinnnen' ofwel een fikse upscaling uitvoeren en dat moet je niet willen.

Er zijn soms wel gevallen waarbij een resolutie van 720P betere resultaten geeft, maar vaak is dat in vergelijking met 1080I waarin bepaalde mediaboxen/ontvangers uitsturen. Maar de XL voert al een deinterlacing uit op het signaal en stuurt dus al een Progressief signaal uit. De Humax doet dat niet en stuurt het signaal Interlaced uit, ofwel in 1080I, waarin Ziggo ook de HD zenders uitstuurt.
Serieus waarom gebruiken mensen überhaupt nog die inferieure mediabox.
Reputatie 7
Badge +21
LOUD schreef:

Serieus waarom gebruiken mensen überhaupt nog die inferieure mediabox.

Ik begrijp je vraag/opmerking. Voor die gene die problemen ondervinden. Echter ook heel veel gebruikers hebben ( uitgezonderd evt bugs die inderdaad aanwezig zijn eerlijk gezegd oa bij netwerk, teletekst , geen grote problemen ondervinden. Uiteraard zou het prettig zijn als iedereen kan genieten van een goed werkende box.

Echter ik denk dat bij 75% van de gevallen wij een oplossing hebben kunnen aandragen. Door evt kabel netwerk verbetering etc.

Ook heeft sommige tv merken/modellen een handshake propleem. Door enige aanpassing van de instellingen of gebruikmaken van een hdmi switch is ook hier vaak een oplossing gevonden.

En er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen waar wij forumleden weinig kunnen betekenen. Maar ook ik zou het mooi vinden dat iedereen een goedwerkende box zou hebben. Uiteraard lees je hoofdzakelijk de problemen hier. Maar inderdaad ziggo moet wel scherp blijven dat een en ander goed verloopt. Maar nogmaals het grotendeels van de problemen kan gezocht worden inz de aansluiting, en de box die dan is opgenomen in een netwerk. ( uitzonderingen nogmaals kan gebeuren, en erg vervelend)

Op naar een goed werkende box !

Reageer