aqcycling

Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Mediabox XL raakt tv signaal kwijt.

Sinds half december gaat met enige regelmaat tijdens het tv kijken het beeld op zwart met de mededeling dat er geen signaal meer is. Van zender wisselen helpt niet. Er is nog wel gewoon internet en ook de vaste telefoon werkt nog gewoon.
De enige oplossing is de mediabox xl uitzetten en weer aanzetten: we hebben wel eens 20 min gewacht, maar signaal komt niet terug tenzij we de mediabox opnieuw starten.
Is dit een storing op het net, slechte kabel, probleem van de mediabox?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi aqcycling, welkom op onze Community! Je ziet in het menu van je Mediabox XL het TV signaal, dat lijkt goed. Ik kan vanuit hier echter ook je modem in de Mediabox XL uitlezen en daar ben ik minder tevreden over:
De downstream SNR is erg instabiel en ook laag (28~34 dB), dat heeft behoorlijk impact op de verbinding en kan de stabiliteit van de Mediabox XL ook beïnvloeden.

Ik neem aan dat je de coax kabel tussen de hoofdaansluiting en de mediabox al gecontroleerd hebt, verder zit er bij jou niet tussen denk ik (qua splitters e.d.)?
Dan kun je nog proberen of een fabrieksreset de problemen misschien oplost, maar daarbij bestaat het risico dat hij niet meer online komt door het slechte signaal. Dat zou ik liever vermijden.

Je kunt contact opnemen met de Klantenservice om een monteursafspraak te regelen, of je kunt mij een privéberichtje sturen (ik ben alleen niet 24/7 aanwezig dus reactie kan een paar dagen duren).

Bekijk in context

6 Reacties 6
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Een paar vragen om de oorzaak te vinden of zaken uit te sluiten die een oorzaak zouden kunnen zijn:

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.

Zou je hier een foto willen plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters erop?
aqcycling
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Hier komt de kabel het huis in. Niet in de meterkast dus, want die heb ik niet (oud huis). Het overnamepunt is afgelopen mei nieuw aangelegd...
Dit is het signaal wanneer alles werkt

En dit wanneer het niet werkt....

Ik heb geen thuisnetwerk. Het is slechts kabel van ovenamepunt (geen splitters oid) naar mediabox xl. Op mediabox zijn tv en 2x vaste telefoon aangesloten. We gebruiken wifi via mediabox.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Als je telefoon en wifi nog wel werken dan kan het zo maar zijn dat de ingebouwde tv tuners een probleem hebben, dus in de box ist stuk ?

Dit omdat je idd ziet dat er geen signaal meer is en als dit echt aan de aansluiting zou liggen dan zou je telefoon en internet het ook niet meer doen.
Ook weer omdat het via dezelfde coax aansluiting zit en je de box dus ook als modem gebruikt denk ik een deel defect in de box ? , maar al een keer fabrieksherstel geprobeerd ? zou kunnen helpen ?
aqcycling
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Vandaag voor het eerst het omgekeerde: tv werkte prima maar vaste telefoon en wifi lagen er uit. Signaalsterkte prima.... Op mediabox brandde lampje dat vaste lijn er inderdaad uit lag.
Wederom, alleen herstart van mediabox bood uitkomst.....misschien is mediabox toch het probleem.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi aqcycling, welkom op onze Community! Je ziet in het menu van je Mediabox XL het TV signaal, dat lijkt goed. Ik kan vanuit hier echter ook je modem in de Mediabox XL uitlezen en daar ben ik minder tevreden over:
De downstream SNR is erg instabiel en ook laag (28~34 dB), dat heeft behoorlijk impact op de verbinding en kan de stabiliteit van de Mediabox XL ook beïnvloeden.

Ik neem aan dat je de coax kabel tussen de hoofdaansluiting en de mediabox al gecontroleerd hebt, verder zit er bij jou niet tussen denk ik (qua splitters e.d.)?
Dan kun je nog proberen of een fabrieksreset de problemen misschien oplost, maar daarbij bestaat het risico dat hij niet meer online komt door het slechte signaal. Dat zou ik liever vermijden.

Je kunt contact opnemen met de Klantenservice om een monteursafspraak te regelen, of je kunt mij een privéberichtje sturen (ik ben alleen niet 24/7 aanwezig dus reactie kan een paar dagen duren).
aqcycling
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Coax kabel gecontroleerd en leek prima. Uit voorzorg toch maar vervangen en dat lijkt de oplossing te zijn: al 48 uur geen problemen gehad....

Uitgelicht topic