1
Vraag
2
Reacties
krullevaar

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mediabox XL en TV tegelijk overleden

Op 20 februari hebben we smorgens tv gekeken, daarna de tv uitgezet vervolgens 's avonds weer de tv aan willen zetten echter die deed niets meer (LG 42LN5404-ZA) dat kan natuurlijk gebeuren denk je.
Toen zagen we dat ook de horizonbox niets meer deed geen lampje meer, niets meer!
Gebeld met Ziggo en er werd gelijk een nieuwe horizonbox opgestuurd.
Maar ik blijf met de vraag zitten hoe het kan dat beide apparaten tegelijk overleden zijn en wat als ik een nieuwe tv ga aansluiten op mijn nieuwe mediabox, kan dit dan weer gebeuren????
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
OK, dan begint het te lijken op een kans van 1 op de 10.000.000.000 geval. krullevaar

Bekijk in context

15 Reacties 15
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Vooropgesteld, dit heb ik hier nog nooit gelezen of in de praktijk gezien, behalve met een stroomtoevoer die niet geheel lekker is ergens.

Even hardop denken en alles benoemen:

Het lijkt wel of alles van de stroom was, als er geen lampjes branden?

Zijn de apparaten op een ander stopcontact geprobeerd?
Is er een ander apparaat op het stopcontact geprobeerd om te kijken of er nog stroom op stond?

Als er ergens een kortsluiting tussen de meterkast en het stopcontact zit, dan kunnen er vreemde dingen gebeuren.

Heb je een meterkast met aardlekschakelaars of zonder?
Simba24

Level 13
  • 786Posts
  • 37Oplossingen
  • 190Likes
Was er geen onweer in je buurt?
Dat zou de oorzaak kunnen zijn.
Hebben meer mensen in jouw buurt kapotte apparaten?
Simba24

Level 13
  • 786Posts
  • 37Oplossingen
  • 190Likes
Ook kan een slechte min-leiding in de meterkast een spanningsverhoging veroorzaken, maar dan zou er meer in huis defect gaan, overigens kan dat alleen als je meerdere fasen in huis hebt.
krullevaar
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
andere apparaten op het zelfde stopcontact is niets mee aan de hand, geen onweer geen stroomstoring en meterkast met aardlekschakelaar
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
OK, dan begint het te lijken op een kans van 1 op de 10.000.000.000 geval. krullevaar
krullevaar
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ik vroeg me af of de mediabox een tja weet niet hoe zoiets heet maar iets van een elektrisch signaal kan doorgeven wat te sterk is
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Huistijger wrote:
Ook kan een slechte min-leiding in de meterkast een spanningsverhoging veroorzaken, maar dan zou er meer in huis defect gaan, overigens kan dat alleen als je meerdere fasen in huis hebt.


Dan valt de nuldraad weg en komt er, als het tegenzit, 400 Volt op de installatie te staan. Dat komt bij een 3 fasen installatie soms voor, m.n. bij bv. lekkage. Maar dan neem je dat wel waar als je in huis bent of komt, en gaat er veel meer stuk. Alles stinkt dan enorm, en alleen een Tv en mediabox defect... Nee, dat kan eigenlijk niet door een wegvallende nuldraad komen.

Overigens gaat ook dan doorgaans de aardlekschakelaar er wel uit, mits aanwezig, en natuurlijk aanwezig op de aangedanen groepen.

PS: alleen bij de gelijkspanning is er sprake van een + en - (plus en min). Maar in onze installatie's word gebruikt gemaakt van wisselspanning.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
krullevaar wrote:
ik vroeg me af of de mediabox een tja weet niet hoe zoiets heet maar iets van een elektrisch signaal kan doorgeven wat te sterk is



Nee, dat kan niet. Dan zou dat al via HDMI moeten gebeuren en ik heb nog nooit gehoord dat dit aan de hand is.

Weet je echt zeker dat er niets mis kan/kon zijn met de stroomvoorziening? Want zoals Be rt al aangeeft is de kans dat ze beiden op exact hetzelfde moment defect raken wel heel erg klein. Maar wat de aardlekschakelaar betreft: die is natuurlijk ook weer niet zaligmakend. Als je deze hebt, wil dat niet zeggen dat er niets meer kan gebeuren.

Meet de spanning eens met een goede Multimeter. Ik ben wel benieuwd of je spanning wel netjes rond de 230 Volt blijft hangen of daar significant boven of onder zit, of komt.

Het lijkt zo echter een uitzonderlijke situatie te zijn, en ja, die komen soms voor, maar als we niet echt weten wat er is gebeurt, blijft het gokken naar de oorzaak.
Simba24

Level 13
  • 786Posts
  • 37Oplossingen
  • 190Likes
Willem-A wrote:

PS: alleen bij de gelijkspanning is er sprake van een + en - (plus en min). Maar in onze installatie's word gebruikt gemaakt van wisselspanning.


Bij een 3 fasen aansluiting heb je dus 3 fasen en een min of wordt ook wel nul genoemd.
Mocht de nul losraken dan heb je 380 volt op je apparaten staan.
En dan is er inderdaad meer defect, maar dat vertelde ik ook al.
En ja, gelukkig hebben we wisselspanning, ten eerste kun je dat makkelijker transformeren en ten tweede is gelijkspanning gevaarlijker.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik wil eigenlijk geen discussie voeren over hoe of wat, maar je hebt geen min bij (3 fasen) wisselspanning. Daarbij spreek je over een nul. Je hebt dus een fase en een nul. Een mindraad word dan ook geen nuldraad genoemd. Doe je dat wel, doe je het fout.

Overigens is de spanning langzaam verhoogd. 220 Volt is 230 geworden, en 380 Volt is nu 400 Volt. Ik heb recent mijn meterkast omgebouwd naar een 3 fasen opstelling. (Ik was 1e, leidinggevend elektromonteur).

Maar goed, dit alles laat onverlet dat dit niet de oorzaak kan zijn. Alles op die groep is dan in ieder geval defect, een uitzondering daar gelaten, maar doorgaans zijn ook andere groepen aangedaan, want er ontstaat in feite een serieschakeling. Overigens kan er ook weleens een te hoge spanning op het net komen te staan door een fout. Dat is vaker voorgekomen. Dan kan soms een overspanningsbeveiliging soelaas bieden. Maar in de praktijk helaas ook meermaals meegemaakt dat er 380V/400V op de installatie stond. En dat kwam doorgaans door lekkage, maar soms ook door een slechte verbinding van de nuldraad, of door een slecht contact in de hoofdschakelaar.

Overigens is het andersom: wisselstroom is bij een even hoge spanning juist gevaarlijker dan een gelijkstroom.

Daarnaast is gelijkspanning pool gevoelig en dat is in de praktijk vaak niet erg handig.

Treinen lopen wel op gelijkspanning. Ik weet niet exact of het nog zo is, maar die spanning lag rond de 1500 Volt.

Tot zover ... Nu maar weer on topic.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
En wat betreft hdmi, daar staat maar 5 volt/50 mA op, dus echt niet genoeg om iets mee defect te maken.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Nick999 wrote:
En wat betreft hdmi, daar staat maar 5 volt/50 mA op, dus echt niet genoeg om iets mee defect te maken.


Nee, dan moet het wel heel erg misgaan als dat een oorzaak word van zoiets. Er liggen nog weleens HDMI boards uit, maar alles defect... Ik mag hopen dat we dat niet gaan beleven.
krullevaar
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zat idd alleen een hdmi tussen.

Zal dus wel een raadsel blijven, vooral omdat de tv op standby stond. Ik had graag een oplossing gezien maar zal me er bij neer moeten leggen dat het toeval is.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
krullevaar Het blijft een vreemd geval. Maar voor hetzelfde geld is de tv de oorzaak en heeft die de mediabox defect gemaakt. TV's werken over het algemeen met veel hogere spanningen dan een mediabox dus het kan net zo goed van de tv afgekomen zijn.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Nick999 wrote:
krullevaar Het blijft een vreemd geval. Maar voor hetzelfde geld is de tv de oorzaak en heeft die de mediabox defect gemaakt. TV's werken over het algemeen met veel hogere spanningen dan een mediabox dus het kan net zo goed van de tv afgekomen zijn.



Lijkt me zeer sterk Nick999

Dan zou die spanning al vanaf het HDMI circuit afkomstig zijn geweest en daar kan ik me niets bij voorstellen. Niet altijd blijft de HDMI ook (deels) geactiveerd, en zo wel, raakt niet de hele mediabox defect. Tv's van nu werken vaak juist niet meer hogere spanningen. De oude wel, daar die met een hoogspanningsunit werkten.

Ik vind dit best moeilijk, maar ik denk dat we die HDMI verbinding kunnen uitsluiten. Misschien even een spanningspiek? Wie zal het zeggen..
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic