1
Vraag
2
Reageer en help mee
Hpacer

Level 1
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Mediabox ook in 2019 zwaar onder de maat!

Nieuw jaar nieuwe kansen, mediax Box XL nog steeds niet goed met opnames en sommige zenders storen zelfs op live!!
Ik hoop dat ziggo hier wat aan doet in 2019 aangezien dit bij ons al een tijdje loopt. Iets anders dan de media box XL maar wel met dezelfde opties lijkt mij al een verbetering. Alles is al meerdere keren gecheckt hiero in Harlingen dus de opties zijn vrij klein.

Iemand opties!?!? Ben er wel een beetje klaar mee namelijk
53 Reacties 53
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Wat je natuurlijk altijd hoort, maar goede kabels en aansluitingen.

Geef eens wat meer info, lengte van de bekabeling bv.
En plaats eens een foto van je aop (eerste aansluitpunt) en eventuele splitters.

Elke ontvanger van nu heeft een goed signaal nodig, en het is allemaal wat kritischer dan vroeger .
Hpacer
Topicstarter
Level 1
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Hey Steefb , dit is afgelopen jaar allemaal al besproken met fotos en al maar het topic is blijkbaar gesloten waar we met zijn allen inzaten. 5 monteurs gehad en alle aansluitingen en kabels en signalen zijn meer dan in orde! Zelfs de hoogste monteur van ziggo snapte niet wat er precies aan de hand is. Eigenlijks ben ik gewoon op zoek naar iets anders dan de MediaBox XL aangezien dit niet opgelost gaat/kan worden. Maar dan uitetaard wel met minimaal dezelfde opties.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey Hpacer .
Om alles goed na te kijken, heb ik je vorige topic ook doorgelezen. Ook heb ik je opgezocht in mijn systemen, om te kijken wat er allemaal zoal gedaan/gebeurd is.
Ik zie dat er een hoop monteurs geweest zijn en er lijnmetingen zijn uitgevoerd. Alles qua signalen werd perfect bevonden en de problemen lijken steeds weg. Toch geef je hier nu aan dat er zaken nog niet goed gaan. Het lijkt me dus verstandig om opnieuw een monteur langs te sturen om te kijken wat er aan de hand is. Het kan niet zijn dat jij steeds maar met storingen blijft zitten, terwijl het bij veel klanten toch echt gewoon prima werkt.

Kan je me samenvattend uitleggen wat er nu precies allemaal speelt? Dan kunnen we samen opnieuw een monteur inplannen.
Hpacer
Topicstarter
Level 1
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Lycke Ziggo alles wat jij hebt gelezen in de eerdere berichten speelt nog steeds. Geplande opnames die voor de helft of soms helemaal niet worden opgenomen. Kanalen die storen, discovery, discovery science, national geographic hd, baby tv, spike. Alle metingen die zijn gedaan door de monteurs zijn als meer dan goed afgedaan. Al meerdere mediaBoxen gehad.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Gezien de problemen nog steeds spelen, zal er toch ergens iets nog niet goed zitten. Die komen natuurlijk niet vanuit het niets. Wil je samen de monteur inplannen? Ik ontvang dan graag even een privébericht om de agenda's naast elkaar te leggen :-).
Meeder

Level 2
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Bijna elke opname heeft wel eens een hikje hier. Signaalsterkte en signaalkwaliteit is helemaal in orde. Je merkt dat de Mediabox XL het erg zwaar heeft. De user interface is in mijn ogen nodeloos complex en zwaar voor de processor, dat zie je direct als je de TV Gids bekijkt. De Mediabox XL is een ontwerp uit 2012 en die kan gewoonweg niet meer mee in deze tijd.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Meeder "helemaal in orde" is niet duidelijk genoeg, teveel signaalsterkte is ook niet goed.

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?

Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.
Meeder

Level 2
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
De Mediabox is ook mijn modem. Vanaf de Mediabox gaat er één ethernet kabel naar mijn switch. De wifi staat helemaal uit omdat ik een los accesspoint heb.

Thuisnetwerk staat uit (gateway modus).

Hierbij de signaalsterkte en signaalkwaliteit op NPO1.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Je signaalsterkte is, mijns inziens, te hoog.
De Mediabox XL heeft last van overstruring als het signaal wat verder in Uitmuntend is.

Is er sprake van een coax versterker die het coax signaal versterkt? Meeder
wvkreg

Level 5
  • 108Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes
Ik heb exact hetzelfde signaal qua kwaliteit en sterkte en geen problemen. Broodje aap?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Geen broodje aap, uitgebreid getest en uitgeprobeerd door meerdere gebruikers en uit de praktijkervaring met boxen op andere locaties. wvkreg

Maar net wel en net niet is altijd lastig te zeggen.
Signaal kan altijd enigszins fluctueren.
Meer dan 25% in Uitmuntend geeft vrijwel altijd problemen.

Mediabox XL allerlei storingen bij gebruik van een versterker.
Meeder

Level 2
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Be rt wrote:
Je signaalsterkte is, mijns inziens, te hoog.
De Mediabox XL heeft last van overstruring als het signaal wat verder in Uitmuntend is.

Is er sprake van een coax versterker die het coax signaal versterkt? Meeder

Geen versterker. De groene coax kabel komt in de meterkast uit de grond en die eindigde daar ook. Ik heb een nieuwe coax kabel naar een nieuwe van kabelkeur voorziene wandcontactdoos getrokken. Voor het verbinden van die twee kabels heb ik op beide kabels een F-connector gezet en een F-connector doorverbinder er tussen.

De Coax kabel is Belden H125 wat naast de Hirschmann Koka799 toch ongeveer de beste coax kabel is. Beide kabeltypen heb ik veelvuldig met schotelinstallaties gebruikt waar de keuze voor de juiste kabel nog gevoeliger ligt dan bij KabelTV en kabel internet.

Maar als het signaal te sterk is dan kan ik daar weinig aan veranderen ben ik bang.
wvkreg

Level 5
  • 108Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes
Vandaar dat ik de reactie van te sterk signaal ook nogal vreemd vond. Je kan het signaal afzwakken door langere kabels te gebruiken of verbindingspunten. Een goed advies zou handiger zijn Ziggo
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Soms staat de versterking in de straatkast/wijkkast te hoog en is een demper een mogelijkheid, maar dit is dan de verantwoordelijkheid van Ziggo, beter is natuurlijk dat een Ziggo monteur in de straatkast de versterking terugzet.
Als je het forum doorleest zul je een te sterk signaal in flink wat topics tegenkomen.wvkreg

Een te sterk signaal was hier de oorzaak dat ik met 50 meter coax kabel en 4 mediaboxen geen versterker meer nodig had in huis.
Ik kwam erachter doordat de mediaboxen allerlei storingen lieten zien.
Versterker ertussenuit en alles was OK.
Later is de signaalsterkte weer genormaliseerd en toen was de versterker weer nodig.
Meeder

Level 2
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Ik kijk het eerst nog even aan en dan kan ik altijd nog een keer een signaaldemper plaatsen. Er zit hier toch maar één apparaat op de kabel aangesloten en dat is de mediabox.
Ik merk vooral dat als je tijdens het opnemen aan het zappen gaat of een andere opname terug kijkt dat er af en toe hikjes ontstaan in de opnames of het live beeld. De processor heeft zichtbaar moeite met de te zware user interface van de Mediabox. Ze zouden wat dat betreft eens bij OpenPLi moeten kijken voor een goede en lichte interface voor een ontvanger.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Meeder schreef: "Ik merk vooral dat als je tijdens het opnemen aan het zappen gaat of een andere opname terug kijkt dat er af en toe hikjes ontstaan in de opnames of het live beeld. De processor heeft zichtbaar moeite met de te zware user interface van de Mediabox."

De dingen die je hierboven noemt, kan ik hier niet reproduceren en in mijn omgeving met de boxen ook niet te merken.
Als een box moeite heeft met het signaal, dan moet hij wel meer werken om de verbinding in orde te houden, veel foute netwerkpackets moet gecorrigeerd worden of opnieuw opgevraagd, en dat kun je dan wel merken.
Dus ik vermoed dat het toch ligt aan een te sterk signaal.
Meeder

Level 2
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Als dat ding dus niet tegen een sterk signaal kan een dat dus de indicatie van de signaalsterkte in de box niet goed is dan zou Ziggo toch iets aan de firmware van dat ding moeten doen.
Hoe de interface zich gedraagt vergelijk ik met een simpele XTrend ET9500 ontvanger uit 2012 en dan zie je dat Ziggo nodeloos ingewikkeld doet, vooral de TV Gids is een draak van een ontwerp. Ik wil geen PiP beeld bij een TV Gids, ik wil gewoon snel kunnen bladeren.

Maar goed ik ga het experiment aan en bestel een 3dB en een 6dB demper om tussen de kabel te zetten.

We moeten natuurlijk ook niet vergeten dat de Mediabox XL een ontwerp uit 2012 is dus qua hardware al antiek is.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Meeder Je kunt alle apparaten overstuurt krijgen als er teveel signaal is.
Als ik mijn mengpaneel of voorversterker te hoog zet, dan kan mijn eindversterker er nooit geen goed geluid meer van maken.

Je vergeet 1 stap, als je klachten hebt van een te sterk signaal, dan kan een Ziggo monteur dit voor je doen.
Ziggo is verantwoordelijk voor het signaal tot en met je AOP en is dit niet goed, dan repareren zij dat in de straatkast of wijkkast of ze plaatsen, tot dat gebeurd, een demper.
Deze actie is al veel voorbijgekomen als oplossing op dit forum.

Gezien je signaal, moeten er mogelijk meer mensen zijn die er last van hebben achter deze versterking.
Je kunt de chat je probleem voorleggen en zien welke actie zij uitvoeren.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat

Maar natuurlijk kun je het ook zelf proberen, in ieder geval veel succes gewenst.:relaxed:
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Meeder Wat betreft de interface ben ik het wel met je eens, dat kan anders.

Maar ik verwacht dat er niet veel meer aan gaat gebeuren, want deze zit eraan te komen:




De nieuwe Mediabox - discussieer er hier op los!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic