Vraag

Mediabox offline na uitschakelen Ziggo router en gebruik mesh-netwerk

• 25 mei 2019
  • 5 Reacties
  • 257x Bekeken

Recent heb ik het routergedeelte van de gecombineerde router/ modem van Ziggo door Ziggo op afstand uit laten schakelen om de routerfunctie over te laten nemen door mijn router in het mesh netwerk van TP-Link Deco M9plus.

Eén van de Deco's staat in de meterkast en is ingesteld op IP: 192.168.1.1 (Subnet mask: 255.255.255.0). De Mediabox heb ik bedraad aan een Deco M9plus in de woonkamer gekoppeld.

Echter, sedertdien is de Mediabox XL van Ziggo offline (rode lampje brandt). Ik kan dus wel tv kijken, maar geen gebruik maken van de apps (vind ik ook niet belangrijk) en geen Netflix kijken op kanaal 150 (en dat vind ik wel heel vervelend).

Ik kan met mijn computer inloggen op de Mediabox en onder Basic een aantal data invoeren. Dit heb ik ook netjes gedaan. Als IP-adres heb ik gekozen voor 192.168.1.20 (een vrij adres), de DHCP-server heb ik uitgezet, maar conform het advies van iemand hier op dit forum wel een start IP-adres gekozen, te weten 192.168.1.201, max. 5 adressen. In principe zou dit niet nodig moeten zijn, maar er schijnt een bug in het apparaat te zitten, waardoor deze automatisch de DHCP-server aanzet. Als DNS heb ik gekozen voor die van Google: 8.8.8.8 en 8.8.4.4. So far, so good.

Wanneer ik de gegevens opsla en de Mediabox laat herstarten dan toont deze de volgende gegevens:
IPv4 ADRES: 192.168.1.201
IPv4 STANDAARD GATEWAY: 192.168.1.20
DNS-SERVER 1: 8.8.8.8
DNS-SERVER 2: 8.8.4.4
DHCP-SERVER: ACTIEF
BEGIN IP-ADRES: 192.168.1.201
EINDE IP-ADRES: 192.168.1.205
SUBNET MASK: 255.255.255.0

Op de computer is het IP-adres bijvoorbeeld 192.168.1.9 en is de standaard gateway die van de router, te weten 192.168.1.1. Om met de computer op de Mediabox in te kunnen loggen moet ik 192.168.1.20 gebruiken. Dus dat is op zich correct. Maar ik kan nergens verwijzen naar het IP-adres van de router. Verder is het vreemd dat de DHCP-server op actief staat, terwijl ik deze uitgezet heb.

Heeft iemand een oplossing of suggestie hoe ik de juiste gegevens in kan voeren, zodat ik de Mediabox weer functioneel in mijn netwerk kan krijgen. Het automatisch verkrijgen van een een IP-adres is geen optie, omdat ook dan de router niet herkend wordt op 192.168.1.1.
Overigens werkt het mesh-systeem verder als een zonnetje met al mijn andere apparatuur. Verder is de optie "Advanced" in de Mediabox niet toegankelijk, dus daar kan ik niets wijzigen.

5 Reacties

Het aansluiten van de MBXL op je netwerk is een hachelijke zaak.
Er is 1 manier om dit met succes te proberen.
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/de-mediabox-xl-gebruiken-als-access-point-21251

Gr Han
Reputatie 7
@docneet
Welkom op de Ziggo Community en we denken graag met je mee.

Echter, sedertdien is de Mediabox XL van Ziggo offline (rode lampje brandt). Ik kan dus wel tv kijken, maar geen gebruik maken van de apps (vind ik ook niet belangrijk) en geen Netflix kijken op kanaal 150 (en dat vind ik wel heel vervelend).

De reden dat je Mediabox XL offline is mag nooit ontstaan omdat je hem hebt gekoppeld met je binnenhuis netwerk. De Mediabox XL maakt namelijk een rechtstreekse connectie via een coaxverbinding met ons netwerk. Hoewel het inkomende signaal op de Mediabox XL goed is met +5dB, is het retour signaal erg slecht. Dit is geen probleem dat onlangs is ontstaan, want als ik je Mediabox XL op maandbasis uitlees, zie ik dat de 'upstream TX' op de Mediabox XL al meer dan een maand met +57 erg hoog is.

Ik zie eigenlijk dat het begin april al mis gaat. Het inkomende signaal op de Mediabox XL was destijds rond de +10dB (dat is nu +5dB) en hoewel het retoursignaal toen al hoog was met +51dB, dat kon hij nog 'herstellen'. Nu het retoursignaal +57 is, betekent het dat je Mediabox XL moet 'schreeuwen' om de verbinding met ons netwerk in stand te kunnen houden, en dat heeft hij na anderhalve maand 'opgegeven'. Hij heeft zijn best gedaan om de verbinding zo lang mogelijk vast te houden, maar op een gegeven moment lukt het hem niet en dan kost het de Mediabox XL nog meer moeite om alsnog online te komen.

Je hebt volgens mij meerdere decoders in gebruik en ik wil dan ook graag weten hoe je alles hebt aangesloten.
  • Waar komt je verbinding binnen?
  • Hoe splits je het signaal in huis? Heb je een versterker aangesloten of splits je het signaal met een splitter?

@hanh
Zie mijn uitleg hierboven. De reden dat de Mediabox XL offline is heeft niets met het thuisnetwerk te maken. Ik zie wel dat @docneet de Mediabox XL heeft opgenomen in het thuisnetwerk, maar dat hij offline is, staat dus los van de koppeling met het thuisnetwerk.

@docneet, alsnog lijkt het me verstandig om het topic die @hanh deelt door te nemen. Want je kunt uiteindelijk wel problemen ervaren met een niet ingeladen TV-gids en problemen met apps die je wilt gebruiken. De reden dat de problemen ontstaan is omdat je Mediabox XL zijn IP release nu wil verkrijgen van je router zodra je deze instelt in het thuisnetwerk, terwijl hij de informatie en zijn IP release wil verkrijgen vanuit het netwerk om een IP adres te verkrijgen en de informatie voor de TV-gids wil ophalen.

We zien je reactie graag tegemoet om je verder te helpen.
Zie mijn uitleg hierboven.

@Serkan Ziggo
Thanks. Ik vond het ook wel vreemd. Heb verder geen ervaring met de MBXL.
Het enige waar ik iets verstandigs over durfde te zeggen was die koppeling aan het netwerk, waar, zover ik begrijp, van alles en nog wat door kan misgaan.
Het artikel van Bert is dan mijn veilige referentie.
Gelukkig kan jij dieper kijken, dan mijn neus lang kan zijn.😉
Dank voor jullie reacties. Ik had die post van Be rt al eens doorgenomen. Het is wel tricky om dat te doen, want als het mis gaat dan kan ik dadelijk ook geen tv meer kijken.

Voor wat betreft deze opmerking van Ziggo:
Je hebt volgens mij meerdere decoders in gebruik en ik wil dan ook graag weten hoe je alles hebt aangesloten.
  • Waar komt je verbinding binnen?
  • Hoe splits je het signaal in huis? Heb je een versterker aangesloten of splits je het signaal met een splitter?

De verbinding komt binnen in de meterkast. Deze is vervolgens aangesloten op een versterker en van daaruit op een splitter om alle kamers van tv-signaal te kunnen voorzien. De bekabeling is destijds bij de bouw van het woonhuis (2002) aangelegd. De Mediabox staat in de woonkamer en is via een Ziggo-gecertificeerde kabel aangesloten op de contactdoos in de muur. Enkele tv's op de bovenverdieping hebben een CI-card.

Waarom dit in april plotseling anders is geworden durf ik niet te zeggen. Het mesh-systeem heb ik al langer en pas zeer recent heb ik dus de router in de Ziggo modem/ router uit laten zetten. Overigens gaat het hier om het woonhuis. In april is in het pand ernaast (werk) een nieuwe telefooncentrale geplaatst (VOIP) en hiervoor moest ook de Ziggo zakelijke aansluiting geüpgrade worden, waarbij alleen een modem werd geleverd. Ik heb toen ook hier een (apart) mesh-systeem geplaatst als router. Maar daar is geen tv-aansluiting.
In het verleden heb ik wel eens vaker slecht signaal gehad, nadat er in de kast op straat iets was gewijzigd. Toen is er een monteur langs geweest en die trof een veel te sterk signaal vanuit die kast aan en heeft dat aangepast.

Misschien moet ik de aansluitingen van de kabels op de splitter nog eens nalopen?
Reputatie 7
@docneet
Bedankt voor je terugkoppeling!

Ik had je modem nog niet gecontroleerd, maar nu alsnog gedaan. Het retoursignaal op je modem is perfect in orde. Deze varieert tussen de 46,5 en 47,3dB. Dat is een enorm verschil t.o.v. de Mediabox XL.

Een modem sluit je normaal gesproken niet aan op een versterker. Als je dat ook niet hebt gedaan, kunnen we concluderen dat het inkomende signaal ongeveer +8 a +9dB is. (Zie ik in het modem)
Als je een versterker gebruikt en je hebt alleen een Mediabox XL aan deze versterker gekoppeld, hoe kan het signaal dan minder zijn dan op je modem? Het signaal op de Mediabox XL is +5dB en ik had dan ook verwacht dat deze nog sterker zou zijn. Zeker als hij via een versterker verloopt.

Deze is vervolgens aangesloten op een versterker en van daaruit op een splitter om alle kamers van tv-signaal te kunnen voorzien.

Wat voor splitter is er aangesloten na de versterker? Hoeveel kamers moeten er voorzien worden van een signaal? Is dit een 2-weg splitter of een nog grotere splitter? Een 2-weg splitter is nog prima, maar een splitter (of een multitap) met meerdere uitgangen heeft dusdanig veel verlies, waardoor dat wel eens het probleem kan zijn.

Reageer