1
Vraag
2
Reacties
Popeye

Level 6
  • 104Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes

Mediabox naar TV naar Surround receiver, of toch anders?

Ik sta op het punt om een nieuwe surround receiver aan te schaffen. We kijken veel Netflix en HBO via de Mediabox XL. Van diverse topics begrijp ik dat Netflix Dolby Digital+ uitzendt en ik dat alleen via HDMI kan overbrengen.

Als het mogelijk is, wil ik het zo hebben dat de receiver niet altijd aan hoeft te staan (dus TV geluid enkel via de TV).

Hoe sluit ik mijn Mediabox XL, TV en receiver het beste op elkaar aan? Ik heb sowieso al een HDMI tussen de Mediabox en de TV en begrijp dus dat ik een HDMI aansluiting op de surround nodig heb voor de DD+.

Doe ik

  • Surround na de TV: Mediabox :left_right_arrow: TV :left_right_arrow: surround
  • Surround voor de TV: Mediabox :left_right_arrow: surround :left_right_arrow: TV
  • Cirkeltje waarbij ze allemaal op elkaar aangesloten zijn: Mediabox :left_right_arrow: surround :left_right_arrow: TV :left_right_arrow: Mediabox

En moet ik nog instellingen aanpassen op mijn Mediabox?

#ietsmetbomenenbos :hushed:
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Is het ook echt zo dat de Tv ARC ondersteund? Dat moet bij een van de aansluitingen vermeld staan. Is dat niet het geval, dan dus geen ARC. Heb je anders een typenummer van de Tv?

Als je ook geluid via de receiver vanaf de XL wilt weergeven als de Tv niet in gebruik is, dan kun je het best de XL middels HDMI aansluiten op de receiver. Dan kun je dus ook, mits de receiver dat ondersteund, het DD+ geluid van Netflix op die manier weergeven.

Als je het geluid via de Tv laat lopen moet de Tv aan staan, om bv. radio te willen luisteren via de XL, maar ook zal niet elke Tv het geluid, zoals het daarop binnenkomt, zo uitsturen.

En mocht je gebruik maken van de ARC functie op Tv en receiver, dan sluit je een HDMI kabel aan tussen receiver en Tv, waarbij het geluid dan via deze zelfde kabel van Tv naar receiver kan lopen. Dat gebruik je niet altijd als je gebruik maakt van een externe ontvanger, maar het is vooral handig als je een CI module gebruikt, en/of apps op de Tv, en met één kabel wilt werken, waarbij het dus ook mogelijk is beeldsignaal vanaf de receiver naar de Tv te sturen. En natuurlijk is een receiver met HDMI handig, daar deze vaak toch over meer HDMI ingangen beschikt als een Tv. En, ook al geld het niet echt voor de XL, maar ook HD geluidsformaten zijn dan mogelijk, zoals die van een Blu-ray speler.

Bekijk in context

17 Reacties 17
mandatory

Level 1
  • 149Posts
  • 1Oplossingen
  • 18Likes
Volgens mij door de ARC van de televisie naar de versterker te gebruiken.
Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
Goede avond je kunt deze ook via de optische kabel verbinden na je receivers en dan via het menu en uitgebreide instellingen audio instellingen spdif op aan en dan dolby digitaal output ook op aan. Je receiver zou dan ook een van de instelling van zijn eigen kiezen zoals hdmi als optisch hebben bijde surround mogelijkheid
Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
Fester 538 wrote:
Goede avond je kunt deze ook via de optische kabel verbinden na je receivers en dan via het menu op de mediabox xl en dan uitgebreide instellingen audio instellingen spdif op aan en dan dolby digitaal output ook op aan. Je receiver zou dan ook een van de instelling van zijn eigen kiezen zoals hdmi als optisch hebben bijde surround mogelijkheid
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Als er een of meer HDMI ingangen op de receiver aanwezig zijn, dan kun je, juist omdat Dolby Digital + alleen via HDMI loopt, het best de XL op deze manier op de receiver aansluiten.

Doe je dat middels de optische uitgang, dan kun je dus niet het geluid van Netflix op deze manier doorgeven. Maar goed, als een receiver geen HDMI ingangen heeft, moet je wat.

Het via de Tv laten lopen (HDMI ARC) kan uiteraard alleen als de Tv over een dergelijke HDMI aansluiting beschikt, en als je ook een receiver hebt met HDMI, waarvan de uitgang, of een van de uitgangen ARC ondersteund.

Maar laat je het geluid al via de Tv lopen, betekent dat wel dat je bv. geen radio kan luisteren als de Tv uit is. Niet handig.

Kortom: heb je een receiver met HDMI aansluitingen, kan het op die manier. Anders gewoon de XL middels HDMI aansluiten op de Tv en middels een optische kabel op de receiver.
Popeye
Topicstarter
Level 6
  • 104Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes
Fester 538 wrote:
Goede avond je kunt deze ook via de optische kabel verbinden ...


Zoals Willem-A ook reageert, had ik juist begrepen dat Dolby Digital + niet gaat werken via een optische kabel.

Willem-A wrote:
Als er een of meer HDMI ingangen op de receiver aanwezig zijn, dan kun je, juist omdat Dolby Digital + alleen via HDMI loopt, het best de XL op deze manier op de receiver aansluiten.


Receiver heeft HDMI met ARC.
TV (Samsung) heeft HDMI maar ik zie ARC niet gespecificeerd; wel een waarschuwing voor apparaten met HDMI versies ouder dan 1.3. Ik begrijp dat ARC ondersteunt wordt vanaf HDMI 1.4 dus ik ga ervan uit dat de TV ARC ondersteunt.

Begrijp ik je dan goed als ik concludeer dat
Mediabox :left_right_arrow: surround :left_right_arrow: TV
de beste oplossing is? En dan beide verbindingen met een HDMI kabel.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Is het ook echt zo dat de Tv ARC ondersteund? Dat moet bij een van de aansluitingen vermeld staan. Is dat niet het geval, dan dus geen ARC. Heb je anders een typenummer van de Tv?

Als je ook geluid via de receiver vanaf de XL wilt weergeven als de Tv niet in gebruik is, dan kun je het best de XL middels HDMI aansluiten op de receiver. Dan kun je dus ook, mits de receiver dat ondersteund, het DD+ geluid van Netflix op die manier weergeven.

Als je het geluid via de Tv laat lopen moet de Tv aan staan, om bv. radio te willen luisteren via de XL, maar ook zal niet elke Tv het geluid, zoals het daarop binnenkomt, zo uitsturen.

En mocht je gebruik maken van de ARC functie op Tv en receiver, dan sluit je een HDMI kabel aan tussen receiver en Tv, waarbij het geluid dan via deze zelfde kabel van Tv naar receiver kan lopen. Dat gebruik je niet altijd als je gebruik maakt van een externe ontvanger, maar het is vooral handig als je een CI module gebruikt, en/of apps op de Tv, en met één kabel wilt werken, waarbij het dus ook mogelijk is beeldsignaal vanaf de receiver naar de Tv te sturen. En natuurlijk is een receiver met HDMI handig, daar deze vaak toch over meer HDMI ingangen beschikt als een Tv. En, ook al geld het niet echt voor de XL, maar ook HD geluidsformaten zijn dan mogelijk, zoals die van een Blu-ray speler.
Popeye
Topicstarter
Level 6
  • 104Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes
Willem-A wrote:
Is het ook echt zo dat de Tv ARC ondersteund? Dat moet bij een van de aansluitingen vermeld staan. Is dat niet het geval, dan dus geen ARC. Heb je anders een typenummer van de Tv?


TV is een Samsung EU32B6000VPXXN,
Receiver wordt een Denon. AVR-X1500H of zwaardere uitvoering.
Radio luisteren gaat via de receiver, niet via de TV.
Geen CI module, geen apps op de TV, enkel de Mediabox.

Als ik dus aansluit: Mediabox XL :left_right_arrow: receiver :left_right_arrow: TV;

  • Mediabox stuurt beeld en geluid naar de receiver,
  • Receiver stuurt beeld naar de TV en de TV maakt dat zichtbaar,
  • Receiver stuurt geluid naar de speakers en de speakers maken dat hoorbaar.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag,

ik zie zo geen ARC ondersteuning bij HDMI, maar als je alleen met de XL werkt en niet met een CI module of apps op de Tv zelf, dan is dat ook niet nodig.

Je maakt dan immers alleen maar gebruik van de XL en zijn mogelijkheden, en dan is het inderdaad wat je noemt. Heel ingewikkeld is het dus eigenlijk niet.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Leuke receiver ook overigens, maar ik zou het zeker niet redden met het aantal analoge ingangen. Misschien ook iets voor jou om even naar te kijken. Nu sluit men tegenwoordig wel vaak apparaten aan middels HDMI, maar er zijn toch ook veel mensen welke graag nog een aantal analoge ingangen zien. Ik ook overigens...

Maar het is ongelofelijk hoeveel mogelijkheden ze in een dergelijk apparaat krijgen. Maar ik vind vaak wel dat de geluidskwaliteit ten koste gaat van al die opties. Ze kunnen van alles, hebben ook van alles, maar als ik ze onder de kap bekijk, is er wel flink wat veranderd door de jaren heen. En helaas niet altijd ten goede. Daarom blijft mijn oudere Marantz receiver ook nog even mooi staan, al gebruik ik voor stereo wel een echte stereo versterker. Klinkt naar mijn gevoel toch nog net wat beter.
Popeye
Topicstarter
Level 6
  • 104Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes
Bedankt voor je reacties en uitleg Willem. Ik heb naar de aansluitmogelijkheden gekeken en voor ons in het meer dan genoeg ?. We hebben de geluidskwaliteit in meerdere opstellingen bij meerdere winkels “getest” en voor ons is het voldoende. We hebben nu een kort lijstje met receiver / speakerset combinaties en gaan een keuze maken.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Popeye

graag gedaan. Moet lukken zo. Overigens is een Tv vaak ook nog wel aan te sluiten op een receiver. Analoge uitgangen zijn er doorgaans altijd wel, en vaak ook een optische, welke je kan aansluiten op de receiver. De ARC functie is dus mooi, maar niet heel noodzakelijk. Zonder dat krijg je alleen een kabeltje meer...

Veel succes met je keuze, en ik zou het zeer waarderen als je even de afloop laat weten.

Mvg. Willem
Popeye
Topicstarter
Level 6
  • 104Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes
De Denon AVR-X1500H is besteld Willem. Komt waarschijnlijk net na het weekend. Als alles volgens planning gaat, kan volgende week rond deze tijd alles aansluiten. Ik laat wel even weten of alles werkt zoals gepland :wink:.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Klasse Popeye

alvast veel plezier van je receiver en natuurlijk ben ik altijd benieuwd naar je ervaringen. (Ik ben net een oud wijf... :wink:
Popeye
Topicstarter
Level 6
  • 104Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes
Willem-A , na enige probleempjes in de bestelling / aflevering is de receiver deze week binnen gekomen. Zaak aangesloten en werkt goed. Veel beter geluid en tv geluid loopt goed via de surround. Staat nu nog in de snel-aangesloten-kijk-later-waar-komt-alles-te-staan-dan-pas-ik-de-kabels-later-aan opstelling. Dat is voor dit weekend. 😉

Wat nog niet lekker werkt, is TV kijken zonder dat de receiver gebruikt wordt (staat wel stand-by). Het signaal zou dan door moeten lussen en de TV dus het signaal van de receiver oppakken, geluid enkel via de TV. Dat gebeurt nog niet spontaan elke keer. Vandaag de aansluitingen nog maar een keer nalopen, mogelijk zou ik een andere HDMI poort op de TV of receiver moeten gebruiken, of eventueel een betere HDMI kabel moeten gebruiken. Denon adviseert een “High Speed HDMI cable with Ethernet”. Moet sowieso op stap voor een andere (langere) HDMI kabel dus zal gelijk kijken naar deze specificatie.

Maar nu al blij met de aankoop en hoe alles werkt.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Popeye

gefeliciteerd! Mooi ook dat je tevreden bent v.w.b. het geluid. Echter geef je aan dat het niet altijd werkt als je alleen via de Tv kijkt. Ik neem aan dat je de XL dan middels HDMI op de receiver hebt aangesloten? Zo ja, dan moet het tegenwoordig in principe mogelijk zijn om het signaal toch via de receiver naar de Tv te laten lopen als deze eerste in stand-by staat. Nadeel ervan is echter wel dat de receiver dan meer stroom zal gebruiken in stand-by, omdat een deel van de receiver in werking blijft. Daarom raad ik niet altijd aan een mediabox, die je wellicht veel gebruikt zonder receiver, op due manier aan te sluiten. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke kwestie.

Maar goed, je geeft ook aan dat het ook wel kan werken en dus zie ik zo geen fouten in de instellingen, maar tegenwoordig zijn vaak weer andere HDMI kabels een vereiste. Overigens hoef je daarvoor echt geen astronomische bedragen neer te tellen. Als een kabel goed werkt, dan is het ook goed. De verhalen dat je met een peperdure kabel een veel beter beeld zou verkrijgen, wat men vaak al veranderd, in een nét iets betere weergave, is meestal nergens op gebaseerd. Wel is een duurdere kabel doorgaans beter afgeschermd en afgewerkt, maar je wilt niet weten hoeveel mensen hun HDMI kabels bij de Action halen en daar zeer tevreden over zijn. Tip dus...
Popeye
Topicstarter
Level 6
  • 104Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes
HDMI kabel was voor het mooie net te kort, dus een iets langer exemplaar gehaald (voor een normale prijs) en een haakse adapter zodat de kabel iets mooier wegloopt. Doorsturen signaal bleek een instelling in de receiver, ook dat is weer opgelost. Je kan instellen hoe de HDMI zich gedraagt in de stand-by stand.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Klasse Popeye,

Er zijn overigens ook HDMI kabels met haakse stekkers en zelfs draaibare al zou ik die laatste liever laten liggen.

Mooi dat ook het andere is gelukt. Veel kijk- en luisterplezier gewenst.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic