1
Vraag
2
Reageer en help mee
mrcdssldrp

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Mediabox DHCP deactiveren - toegang tot webinterface

Hallo
De telefonische klantenservice verwijst me naar deze community om een oplossing te vinden voor het volgende probleem.

Situatie:
Ziggo modem in bridge mode
Eigen router met DHCP functie
Ziggo Mediabox XL

Probleem:
Sommige apparaten krijgen een ip-adres dat niet in de range ligt van mijn eigen router (192.168.1.2-192.168.1.250). Ik constateer dat addressen worden uitgedeeld in de range van 192.168.192.x.

Oplossingsrichting:
Ik kwam er na veel geploeter achter dat de DHCP server op de Mediabox actief is en deze deelt adressen uit in de range 192.168.192.x. en dus de veroorzaker is van het probleem dat sommige apparaten geen werkende internet verbindingen hebben.

Zelf geprobeerd:
Via gwlogin.net heb ik geprobeerd de DHCP server te deactiveren. Dit is mij niet gelukt. Bij
Status thuisnetwerk (LAN) onder instellingen zie ik nog altijd DHCP-Server actief. Ik kan nu echter niet meer opnieuw de instellingen proberen te wijzigen door rechtstreeks een UTP kabel aan te sluiten op de mediabox en de webinterface te benaderen via gwlogin.net.

Verder details in overzicht thuisnetwerk:

IPv4 adres: 192.168.1.200
IPv4 standaard gateway: 192.168.1.9
DNS-Server 1: 192.168.1.1
DNS-Server 2: 192.168.1.9
DHCP Server: ACTIEF
BEGIN IP-ADRES: 192.168.1.200
EINDE IP-ADRES: 192.168.1.254
SUBNET MASK: 255.255.255.0

Vragen:

  • Wat kan ik doen om de webinterface weer te benaderen?
  • Hoe deactiveer ik de DHP server op de juiste manier?
  • Wat mis ik als ik de mediabox ontkoppel van de rest van het netwerk, Mis ik dan functionaliteiten? Of is dit eenvoudige manier om het dhcp server conflict te voorkomen.

Bedankt voor jullie uitleg en tips hoe dit probleem te verhelpen.
9 Reacties 9
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Om met 3 te beginnen: de mediabox werkt ook, soms zelfs beter zonder de UTP verbinding.
1 waarschijnlijk kun je box gewoon benaderen, wanneer je een pc direct met een lan kabel op de mediabox aansluit, en de rest even ontkoppelt.
2 wanneer je kiest voor ik heb een bestaand thuisnetwerk gaat de DHCP uit.
mrcdssldrp
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
efok wrote:
Om met 3 te beginnen: de mediabox werkt ook, soms zelfs beter zonder de UTP verbinding.


Bedankt. Dit zal dan waarschijnlijk de gewenste eindstaat zijn.

efok wrote:
2 wanneer je kiest voor ik heb een bestaand thuisnetwerk gaat de DHCP uit.


Huidige instelling thuisnetwerk modus is Gateway-modus. Hoe kies ik voor 'ik heb een bestaand thuisnetwerk'?

efok wrote:
1 waarschijnlijk kun je box gewoon benaderen, wanneer je een pc direct met een lan kabel op de mediabox aansluit, en de rest even ontkoppelt.


Als ik mijn laptop direct via utp aansluit (geen andere verbinding/wifi actief) en dit de enige inkomende netwerkkabel is op de mediabox, dan kan heb ik volgens mij alles ontkoppelt. Ik kan dan niet via gwlogin.net of via 1 van de genoemde ip-adressen in het overzicht van het thuisnetwerk verbinding maken met de webinterface. Suggesties?
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Ja, windowstoets+r en dan cmd intypen.
in het zwarte scherm
ipconfig /all

De output geeft een gateway adres, dat zal dan je mediabox zijn, (als de DHCP nog loopt)

maar je kan hem natuurlijk ook gewoon uit je netwerk laten.
mrcdssldrp
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Er staat geen gateway adres vermeld bij de desbetreffende netwerk adapter.

Voor sommige apparaten wacht ik nog even op de DCHP release en hopelijk werkt alles weer naar behoren.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Juist vanwege deze problemen wordt al vrij lang (ook door ZIggo zelf) geadviseerd om de XL niet in het thuisnetwerk op te nemen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Je hebt met een UTP kabel tussen modem te maken met 2 DHCP servers in 2 verschillende IP ranges, maar dat had je al gezien.

2 topics met uitleg en stappenplannen betreffende het thuisnetwerk:

Thuisnetwerk storing of werkt niet of niet te installeren op Mediabox XL.

De Mediabox XL gebruiken als Access Point.
sdspieg

Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik wil ook de DHCP server in de Mediabox Next XL uitzetten en de controle over mijn thuisnetwerk behouden. Ik heb dus de UTP kabel die de Mediabox verbond met de Ziggo (Connectbox) modem (die in bridge modus staat) uitgetrokken; ik heb m'n laptop met een ethernet kabel verbonden met die Mediabox, ik heb m'n laptop in de network settings een IP adres gegeven van 192.168.192.33 , met een gateway op 192.168.192.1. Maar dat werkt dus niet. Hoe kan ik de IP van de Mediabox vinden (en waarom is die info in godsnaam niet terug te vinden in de settings?); en wat zijn andere mogelijke ranges dan 192.168.192.x waar mijn 'losse' (niet verbonden) Mediabox op zou kunnen staan?

Ik snap, dat voor veel mensen de Mediabox-als-dhcp-server een perfecte oplossing is. Maar voor mij is dat absoluut niet het geval. En het moet toch mogelijk zijn om in de web interface van onze eigen (verplicht gehuurde - grrrrrrr) Mediabox te komen!  Alvast dank... 

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @mrcdssldrp,

 

Super goed dat je de Community hebt gevonden om je vraag hier neer te leggen! Er wordt heel mooi door de Community met je meegedacht. Kom je met de gegeven oplossingen uit de voeten? 🙂

 

 

@sdspieg De controle een beetje in de hand houden over de apparatuur is wel zo plezierig! Goed om te lezen dat je daarmee bezig bent. Ik heb even onder je abonnement gekeken, waar een Mediabox Next bij je actief staat. De Mediabox Next die je hebt, heeft geen DHCP server zoals de Mediabox XL dit heeft (en in dit topic wordt besproken). De Mediabox Next is een mediabox die ook alleen als mediabox kan functioneren. 

De Mediabox XL heeft (met de oude software) de optie om opgenomen te worden in het thuisnetwerk en te functioneren als modem of access point. Met de Mediabox Next kan dat niet. Dit is dus ook waarom je geen IP adres kan terug vinden en ook waarom je daar niet in kunt komen. Jouw Next box is niet verder in je thuisnetwerk op te nemen. 

sdspieg

Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het bleek geen enkel probleem te zijn. Het MAC-adres van de Mediabox Next staat op de bodem van de box, en als je die in het DHCP deeltje van je router  koppelt aan een IP-adres binnen je thuisnetwerk-range, dan is alles ok.  

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic