Wim_S

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kopiëren van opgenomen series

Ik heb een Horizon G4701. De ventilator is nu kapot en de horizon moet vervangen worden. Alle bestanden die opgenomen zijn, ben ik kwijt!! Ik krijg geen toestemming om de Horizon open te maken en de HD over te zetten in de nieuwe box. Administratierechten om de Horizon via ftp te benaderen en de opnames te kopiëren worden ook niet verstrekt. Belachelijk!! Slechte service. Ik vond de Horizon al niet geweldig, maar dit maakt me er nog veel negatiever over dan voorheen. Of een provider goed of slecht is, merk je pas bij problemen. Hoe worden deze opgelost? Wat mij betreft niet goed dus.
22 Reacties 22
Verwijderd account
Niet van toepassing
Bestanden kopiëren door de klant naar een ander medium is technisch niet mogelijk voor de klant en om redenen van kopieerrechten staat Ziggo dat ook niet toe. Daar de decoder XL een bruikleenapparaat is, dus niet je eigendom, is het ook niet toegestaan deze los te nemen. Bij een vervanging is het verstandig alle opnamen te wissen voordat je de oude recorder retour stuurt en terug zet naar fabrieksinstellingen.
Die kopieerrechten zijn ook een van de redenen dat je geen DVD-recorder meer kan kopen om opnamen op je eigen DVD op te slaan (had ik die van mij nog maar).
Het is helaas niet anders.
Het enigste dat je kan doen is bij de outlet nog eens kijken of er nog DVD-recorders zijn, ik zie ze nog regelmatig, die kun je er dan bij plaatsen en als er dan iets is dat je per sé wil bewaren dan gebruik je de alternatieve recorder, het is maar een idee.
Arend7

Level 2
  • 177Posts
  • 7Oplossingen
  • 14Likes
Ik zie bij BCC een harddiskrecorder (iHDR5200C) staan met een VCR/DVD scart ingang voor opname.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Zelfs al zou je de box openmaken dan nog zijn de bestanden op de schijf onleesbaar omdat dit in een eigen formaat en encryptie is opgeslagen. Ik heb hier al eens een topic voor gemaakt maar helaas worden topics hier nogal snel verwijderd zodat er ook nooit meer naar te verwijzen valt. Het zij zo...
Verwijderd account
Niet van toepassing
Arend7 wrote:
Ik zie bij BCC een harddiskrecorder (iHDR5200C) staan met een VCR/DVD scart ingang voor opname.

Dat is een Humax decoder waarmee alleen FTA zenders ontvangen kunnen worden of je moet nog een werkende smartcard hebben liggen, werkt deze alleen in het fZiggo gebied en als FTA in de gehele regio.
Maar van de decoder XL is NIETS te kopiëren.
Arend7

Level 2
  • 177Posts
  • 7Oplossingen
  • 14Likes
Dan vraag ik me toch af waar die VCR/DVD scart-ingang voor dient. In een ander topic werd ook beweerd dat opnemen naar een oude DVD-recorder niet mogelijk was, maar dat is proefondervindelijk wel mogelijk.
Deze VCR/DVD scart lijkt mij toch verdacht veel op de L- en AV-ingangen van oude recorders.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Arend7 wrote:
Dan vraag ik me toch af waar die VCR/DVD scart-ingang voor dient. In een ander topic werd ook beweerd dat opnemen naar een oude DVD-recorder niet mogelijk was, maar dat is proefondervindelijk wel mogelijk.
Deze VCR/DVD scart lijkt mij toch verdacht veel op de L- en AV-ingangen van oude recorders.

Hallo Arend7,
je kunt welzeker opnemen naar de oude DVD-recorder, maar rechtstreeks vanaf de TV, dus niet rechtstreeks van de decoder XL (voorheen Horizon)
Voor de aansluitingen van de betreffende recorder weet Willem-A je meer te vertellen.
Arend7

Level 2
  • 177Posts
  • 7Oplossingen
  • 14Likes
Ik neem al jaren op een oude recorder op, rechtstreeks van de Horizon, via scart. Het is wel zo dat ik de TV aan moet laten staan, dat kan op een willekeurige zender, anders krijg ik alleen het geluid. Rechtstreeks van Horizon naar oude recorder opnemen lukt ook als de TV uit staat, maar de HDMI kabel verbreek.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Arend7 wrote:
Ik zie bij BCC een harddiskrecorder (iHDR5200C) staan met een VCR/DVD scart ingang voor opname.


Dat is niet juist Arend7, je kan op die manier niet opnemen met een Humax. Op marktplaats vind je ze overigens ook wel, en dan een stuk goedkoper, maar wat je aangeeft kan dus niet. Er kan op die aansluiting wel een DVD recorder worden aangesloten om daarop de opgenomen bestanden van b.v. de 5200 over te zetten. Maar deze moeten dan wel meteen op DVD worden gezet, want anders loop je zeer waarschijnlijk tegen een kopieerbeveiliging aan. Een dergelijk apparaat kopen om het probleem van Wim_S op te lossen gaat dus niet werken. Wel gebruikt men naast de XL/Horizon soms nog een Humax 5200/5400 omdat deze wel FTP ondersteund en men die dus gebruikt voor opnames welke men wil bewaren.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag N.N.

dank. Eventueel heb ik inderdaad wel een uitgebreide uitleg voor het kopiëren naar een DVD recorder. Laat je de apparaten in de standaard stand staan zal dat vaak ook al lukken, maar zien de opnames er niet echt fraai uit. Dat word een stuk beter als je voor S-Video kiest, of nog beter voor RGB. Maar dan moet dus de Horizon RGB uitsturen via scart, en moet de betreffende ingang op de DVD recorder, doorgaans AV2 ook op RGB worden ingesteld. Maar hoe dan ook blijft een opname natuurlijk SD, want scart gaat nou eenmaal niet verder dan 480. Gebruik je dus een 4K Tv is dat niet echt raadzaam meer, al kan een DVD recorder dit vaak wel weer upscalen naar 1080P.
Wim_S
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik zou er wel wat aan hebben Nick999, want ik zou hem gewoon overplaatsen in de nieuwe Horizon, zodat ik gewoon weer alle opnames zou hebben.

Ik heb inderdaad naast de Horizon nu de Humax 5200C staan. Ik neem series nu op, via de Humax. Gaat deze kapot, kan ik gewoon de harde schijf via de computer uitlezen of herstellen.
Ik blijf er echter bij dat dit geen normale oplossing is.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Wim_S wrote:
Ik zou er wel wat aan hebben Nick999, want ik zou hem gewoon overplaatsen in de nieuwe Horizon, zodat ik gewoon weer alle opnames zou hebben.


Ook dat schijnt niet op te gaan. Je kan geen schijven uitwisselen, zo is mij verteld. De nieuwe box zal deze dan eerst willen formatteren, waarbij je nog alles kwijt bent, of het gaat in zijn geheel niet werken. Dat is dus wat mij is verteld.

En zoals gezegd heeft het aanschaffen van een Humax 5200/5400 ook geen zin in deze, want deze kan niet opnemen via scart. Je zal er dus mee moeten dealen dat je de opnames kwijt bent, tenzij je deze nog met een DVD recorder kan redden. Maar koop dat wel zeer goede schijfjes, als dat lukt, want data verlies ligt op de loer. En zoals gezegd is een dergelijke opname dan in SD, 480, daar scart niet hoger ondersteund. Maar goed, DVD is sowieso alleen geschikt voor SD.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Wim_S Overplaatsen zou geen zin hebben. Alle bestanden zijn versleuteld met de eigen ID van de box en kunnen nergens anders gelezen worden.
Ik heb ooit een box uit elkaar gehaald en van alles bekeken en getest en het lukt helaas niet.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Nick999 wrote:
Wim_S Overplaatsen zou geen zin hebben. Alle bestanden zijn versleuteld met de eigen ID van de box en kunnen nergens anders gelezen worden.
Ik heb ooit een box uit elkaar gehaald en van alles bekeken en getest en het lukt helaas niet.


Het mag ook nog niet eens, dus Wim_S kan dit gevoeglijk uit zijn hoofd zetten. Dus mag het, dan kan het niet, en kon het, dan mag het niet. Het is niet anders.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Willem-A Daarom is het ook jammer dat alle topics na een tijd verwijderd worden. Zo blijf je steeds dezelfde vragen terugkrijgen zonder dat je ergens naar kunt verwijzen wat al eens eerder gevraagd is.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dat is ook wel deels waar Nick999, maar het is ook ondoenlijk alles te laten staan. Dan word het ook wel erg veel en heel onoverzichtelijk. Maar het is inderdaad jammer dat je vaak dingen moet herhalen, terwijl deze al meermalen zijn genoemd. Misschien moet men de topics niet naar zolder plaatsen, maar naar ene plaats, waar je ze toch nog terug kan vinden. Een soort archief zeg maar. Maar ook dan word het natuurlijk lastig zoeken als het erg veel worden. Ik zou zo snel niet even weten hoe dat goed in te kleden.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Op zich moet het niet moeilijk zijn. Ziggo is volgens mij de enige die dit doet. Elders worden oude gesloten topics ook naar een andere ruimte verplaatst (archief) maar dat blijft nog steeds toegankelijk en doorzoekbaar zodat je mensen (en soms ook jezelf) kunt verwijzen naar bepaalde zaken die eerder gespeeld hebben.
Ik denk dat zoiets hier ook de kwaliteit ten goede zou komen want nu ben je niet alleen oude topics kwijt maar als je na een maand of 6 een soortgelijke storing zelf terugkrijgt, kun je vaak niet eens meer zien wat je toen hebt gedaan om het op te lossen. (handig als je net zo'n goed geheugen hebt als ik) :sunglasses:

Maar goed, die discussie is al vaker gevoerd en tegenwoordig post ik dingen die echt belangrijk zijn ook vaak elders zodat ze bewaard blijven.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Misschien iets om mee te nemen in de call of te noemen in het SUF. Maar of we daar mee bereiken wat we willen? Ik hoop het, maar reken daar nog niet teveel op.
CaptainC

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Om opnames te maken en op te slaan op de computer gebruik ik een oudere Humax met harde schijf. Met behulp van FTP kan je de opnames van de Humax overzetten naar de pc. Zie handleiding van de Humax voor de login gebruikersnaam en pasword. Op de pc gebruik Filezilla. Afpspelen met VLC ofzo

Opnames van de Horizon box overzetten heb ik nog niet gevonden en ik begrijp niet waarom dat geblokt is.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Voor zover ik heb kunnen achterhalen wordt de stream ook als encrypted stream opgeslagen (mogelijk rechtstreeks van de tuner) met nog wat verschillende files voor hetzelfde programma. Alles in eigen formaat en sommige files niet eens leesbaar omdat de eigenschappen niet overeenkomen met de standaard eigenschappen in Windows. het kan dus zomaar zijn dat je totaal 3 TerraByte aan files "ziet" en dat op een 500 GB harddisk 😉

Ik denk trouwens dat een en ander vanuit de content providers wordt opgelegd om te voorkomen dat alles direct in HD wordt opgenomen en op de newsgroepen of torrents eindigt.

Misschien is het wachten tot we definitief eigen apparatuur aan mogen sluiten.

Uitgelicht topic