Vraag

Hickup in geluid van Mediabox XL

Hallo,

ik heb sinds een een aantal maanden hickups in het geluid van mijn Mediabox XL.
Het probleem doet zich regelmatig voor (meer dan 2 keer per uur) maar vooral tijdens het vooruit/teruguit spoelen van een opname of live uitzending.
Ik heb mijn home cinema set uitgezet en geluid via de TV ingesteld en het probleem blijft bestaan. Dit wil zeggen dat het dus niet in mijn home cinema set zit, maar in de mediabox.

Zie onderstaande opname, het probleem doet zich voor bij 25 sec.

https://www.dropbox.com/s/ppvhhry541xxj8o/20190519_215008.mp4?dl=0

Heeft iemand dit ook ooit meegemaakt?

Met vriendelijke groet,
BMTVerbakel

10 Reacties

Reputatie 2
Badge +2
Dit komt door een verstoord singaal.
Kun je wat foto's posten van de aop splitter en als er gebruik van gemaakt wordt de singaalversterker.
Waar kan ik de aop splitter vinden? Ik mijn meterkast zit wel een kastje met POA erop. Zie foto. Een signaalversterker heb ik niet.

Overigens denk ik niet dat het aan de hardware tussen meterkast en Mediabox ligt.
Als ik een opname terug kijk heb ik hetzelfde probleem. Dan heb ik niks te maken met de kabels tussen meterkast en mediabox. Het signaal komt dan van de mediabox ipv de coax. Het zit ook niet in de opname zelf, want als ik 10 sec terug spoel en hetzelfde stukje opnieuw afspeel is het geluid wel goed.
Zoals eerder aangegeven heb ik hetzelfde probleem als ik geluid via de TV laat komen ipv de home cinema set. Dan blijft er voor mij alleen de mediabox en de HDMI kabel tussen mediabox en TV over.
Aangezien de hickups vaak voorkomen bij het vooruit/teruguit spoelen met de < > knoppen vermoed ik dat het wordt veroorzaakt door de mediabox zelf.

Met vriendelijke groet,
BMTVerbakel

Reputatie 2
Badge +2
Wat ik nu zo zie haal eens de splitter er tussen uit en zet deze rechtstreeks op de aop om te zien wat er dan gebeurd. Ik verwacht zelf dat het dan opgelost is omdat er maar 1 stekker in gebruik is en verder niks op de splitter zit
Reputatie 7
Badge +35
Kijk eens in je instellingen van je Mediabox XL naar Automatisch schijfbeheer, die kan gekke dingen doen, zet hem op uit.

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.
Reputatie 7
Hey @BMTVerbakel . Je hebt al een hoop bedacht en bekeken. En hier heb je nog goede tips en mogelijke oplossingen gekregen. Super!
Hoe gaat het nu? Heb je een update voor ons?
Hallo,

de coaxkabel gaat direct de splitter in en zit niet vast met een connector. Ik kan deze kabel dus niet loshalen om de splitter los te koppelen.

Foto van de signaalsterkte van NPO1 is bijgevoegd.

Automatisch schijfbeheer staat nu uit (stond aan)

Ik heb geen apart modem, dus ook geen UTP kabel tussen mediabox en modem.
Thuisnetwerk heb ik ingesteld als "Op de mediabox"

Met vriendelijke groet,
BMTVerbakel

Reputatie 2
Badge +2
De splitter kan er wel tussen uit alleen moether boutje even los die doorde splitter aan de aop vast zit en als volg schroefje terug omde kap van de aop vast te zetten stekker kan van de splitter af en als volg direct op de aop. Betreft de singaal die ik zo zie is al wat hoog. Rond de 8 a 9 dbmv in de downstream. En vermoedt dat de splitter als demping wordt gebruikt. Zelf vind ik zo waarom splitter als er maar 1 stekker erin zit. Nu kan het deze reden zijn. Zou zeggen haal deze er even tussen uit om te zien of de probleem weg is, daarbij wordt de inkomend singaal 3 dbmv meer boven op de 8 a 9 dbmv, de upstream zakt met 3 dbmv bv van 42 na 39 dbmv. Hier heeft @Be rt wat meer kennis in, zien wat zijn menig over is en wat hij aanraad. Is wel duidelijk dat er een wat verhoogde singaal op het aop staat als er geen gebruik wordt gemaakt van singaalversterker
Reputatie 7
Badge +35
Ik zou het altijd proberen, maar als het signaal verder in Uitmuntend komt, krijg je haperingen in live TV.
Maar ik vermoed dat het met Automatisch schijfbeheer op uit al een eind goed kan komen, omdat het vooral "tijdens het vooruit/teruguit spoelen van een opname of live uitzending."
voorkomt.
Reputatie 7
Hey @BMTVerbakel . Hoe gaat het nu? 🙂
Het probleem zit er nog steeds in.
Zoals eerder gezegd treed de hapering op bij zowel live tv als een opname van de HDD. Als ik dan terug spoel en hetzelfde stuk opnieuw bekijk is de hapering weg.
Ik heb dus het sterke vermoeden dat het probleem wordt veroorzaakt door de mediabox zelf. Het ligt ook niet aan mijn audio apparatuur omdat het niet uitmaakt of ik geluid laat komen via tv of home cinema set.
Iemand een goede reden waarom het niet aan de mediabox ligt?

BMTVerbakel

Reageer