Kenny

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hardnekkig probleem met tweede Mediabox XL

Hallo allemaal,

wil het verhaal toch nog even hier voorleggen. Mijn ideeën, die van de monteurs en ziggo zelf zijn een beetje op. De enige stap die nu eigenlijk nog rest is het opzeggen van mn Ziggo abbonement waar ik enorm van baal. Ik ben namelijk verder helemaal tevreden over de diensten die Ziggo levert icm Vodafone. Maar goed, eerst maar even de setup.

Ik ben een IT-er dus toen we anderhalf jaar geleden het nieuwe huis aan het tekenen waren met de projectontwikkelaar was één van de eerste dingen waar ik mee bezig was de netwerkinfrastructuur. Tussen iedere verdieping zit vloerverwarming dus het plaatsen van access points op iedere verdieping waren voor mij noodzakelijk net als een wcd voor lan in iedere slaapkamer en wooonkamer.

In de meterkast komt alles binnen. De connectbox staat in bridge modus en gaat naar een Asus RT-AC87U router. Daar zit dan een switch van Cisco achter waar ik helaas geen VLAN's op kan configureren. Verder komt alles uit het hele huis in de meterkast uit op een patch paneel die dan weer doorverbonden zijn naar de Cisco switch. Netwerktechnisch werkt alles helemaal perfect. Overal in huis 300Mbit en wireless tussen de 200-250Mbit.

De eerste keer dat ik de extra horizon box voor de slaapkamer kreeg heb ik deze via het netwerk aangesloten. Op de één of andere manier trekt dat ding mijn hele netwerk onderuit. Die Horizon box XL reserveert iets van 20 adressen maar loopt vervolgens te broadcasten als een gek. Ergens op Tweakers staat het hele verhaal technisch uitgelegd maar de boodschap was eigenlijk gewoond dat de Horizon box XL niet geschikt is om op die manier aan te sluiten op het thuisnetwerk. Een workaround zou dan mijn Cisco switch vervangen zijn voor eentje met VLAN ondersteuning. Echter kost me dat te veel geld.

Dit verhaal uitgelegd aan de klantenservice en die gaven de aanbeveling alles via Moca te doen. Dus ik heb toen een coax kabel getrokken. Deze komt op een splitter in de meterkast uit en zo is die dan verbonden met de mediabox XL in de woonkamer. De kabel die ik gekocht heb heeft netjes het keurmerk van Ziggo. Dus die moet goed zijn. Niets anders dan ellende. Iedere twee dagen, of als ik geluk heb na vier dagen klapt de verbinding eruit. De errorcodes zijn hier wel bekend. Nu weet ik ook hoe het opgelost kan worden alleen als het tijdens een wedstrijd is of een film krijg je toch de neiging alles door het slaapkamerraam naar buiten te gooien.

Dus ik heb toen een signaalversterker gekocht met het ziggo keurmerk. Zelfde probleem. 1e monteur langs geweest. Wat dingen vervangen in de meterkast, hoofdbox vervangen, zelfde probleem keert terug. 2e monteur nog meer vervangen in de wandcontactdoosjes ivm de frequentie tot 1200mhz ipv 800?? Maar goed, zelfde probleem. De 3e monteur keek naar de situatie en die vond het allemaal perfect, heeft alles doorgemeten en mij ook net als de twee voorgaande verzekerd dat alles helemaal in orde is. Hij heeft zelfs een meeting op de centrale in de straat gedaan. Daarnaast ook de mediabox op de slaapkamer vervangen. Jullie raden het al, hetzelfde gezeik.

Dit keer de klantenservice om een alternatief gevraagd. Dat zou dan een andere mediabox zijn zonder opnamemogelijkheid maar met de optie om terug te kijken. Prima... Aangesloten, alles leek in orde, echter toen ik Voetbal Inside terug wilde kijken bleek er geen mogelijkheid voor RTL te zijn. Sterker nog, de enige mogelijkheid die deze box heeft is de brakke, zeer verrote uitzending gemist app die een resolutie aanbied van 320p. Niet om aan te gluren dus.

Vanmorgen nogmaals de klantenservice gesproken en die zeggen dat ik dan een vaste utp kabel rechtstreeks op de extra mediabox moet aansluiten. Dat is voor mij een no-go. NAtuurlijk werkt dat maar ik heb alles zo netjes voor elkaar dat ik geen losse kabels langs de muren ga trekken. Dit is een oplossing alleen maar omdat de rest niet werkt.

De conclusie lijkt dus haast dat Ziggo mij anno 2017 niet de mogelijkheid kan bieden iets op de slaapkamer op te nemen en terug te kijken. De mobile app werkt ook maar half en programmas die teruggekeken worden kun je niet casten. En ik heb natuurlijk geen dure smarttv aan de muur op de slaapkamer om via mn telefoon tv te moeten kijken.

Wat moet ik nu nog?
7 Reacties 7
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Helaas weet ik niet meer dan je al hebt gedaan.
Hier komen Ziggo moderators langs om de paar werkdagen die meelezen en meedenken.

Maar misschien heeft iemand anders ook nog een oplossing na alle zaken die je al hebt gedaan.
Hkbauhaus

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste is via lan kabel rechtstreeks van de hoofdbox naar de extra mediabox. Waarschijnlijk woon jij in een oud Ziggo gebied. HZN in het thuisnetwerk is niet mogelijk, je krijgt hiermee alleen maar problemen met je netwerk en de functies van de HZN zelf. Via moca zou die in principe ook moeten lukken. Je zegt dat je een kabel hebt getrokken rechtstreeks naar de splitter in de meterkast. Is dit een tweeweg splitter? Zoja, zit de hoofdbox hier ook op aangesloten?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Na je hele verhaal nog eens gelezen te hebben, denk ik aan de volgende oplossing die ik een paar keer werkend tot tevredenheid heb zien voorbijkomen.
Ik lees dat een UTP kabel niet tot de mogelijkheden behoord.

Dan bestaat de mogelijkheid om met een extra Wifipunt via het stopcontact een UTP verbinding maken.
Tekst op de website: Tegen inkoopprijs en 30 dagen vrijblijvend testen.
Ben je niet helemaal tevreden? Stuur de set binnen 30 dagen terug.
Bel ons even, dan krijg je een retourdoos. Hiermee stuur je hem kosteloos terug.
https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-stopcontact

Een UTP kabel in de Mediabox XL in de powerline-adapter in het stopcontact.
Een UTP kabel in de extra Mediabox XL en de wifi powerline-adapter in het stopcontact.
En je hebt een rechtstreekse UTP verbinding tussen de 2 boxen.
In het pakket zitten 2 korte UTP kabels.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Wat betreft het thuisnetwerk het volgende:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580
Hkbauhaus

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Be rt wrote:
Na je hele verhaal nog eens gelezen te hebben, denk ik aan de volgende oplossing die ik een paar keer werkend tot tevredenheid heb zien voorbijkomen.
Ik lees dat een UTP kabel niet tot de mogelijkheden behoord.

Dan bestaat de mogelijkheid om met een extra Wifipunt via het stopcontact een UTP verbinding maken.
Tekst op de website: Tegen inkoopprijs en 30 dagen vrijblijvend testen.
Ben je niet helemaal tevreden? Stuur de set binnen 30 dagen terug.
Bel ons even, dan krijg je een retourdoos. Hiermee stuur je hem kosteloos terug.
https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-stopcontact

Een UTP kabel in de Mediabox XL in de powerline-adapter in het stopcontact.
Een UTP kabel in de extra Mediabox XL en de wifi powerline-adapter in het stopcontact.
En je hebt een rechtstreekse UTP verbinding tussen de 2 boxen.
In het pakket zitten 2 korte UTP kabels.
Wel bij vermelden dat Ziggo dit niet ondersteunt. Het is wel een oplossing.
bschroeder

Level 7
  • 179Posts
  • 12Oplossingen
  • 23Likes
Het is me niet helemaal duidelijk of je de extra mediabox xl (die kleine) nog hebt? maar zo zou ik het aansluiten:
via netwerkkabel hiermee verlies je wel de mediaspeler / afstandbediening via app / switch&accesspoint functie van de hoofdbox:
1) hoofdbox loshalen van switch
2) stel hoofdbox op 'geen bestaand thuisnetwerk / op de mediabox' in en start opnieuw op
3) patch netwerkpoort woonkamer (hoofdbox) > slaapkamer (extra box) direct door in de meterkast
4) koppel extra box via wizard
Ik neem aan dat je dubbele wcd's hebt geplaatst dus dan is er nog een aansluiting over voor je thuisnetwerk.

of via MoCa over een 'verkeerd om' geplaatste 2weg splitter:

hiermee omzeil je het 'filter' tussen de 2 uitgangen van de splitter, de hoofdbox is de enige die het inkomend signaal van Ziggo nodig heeft, deze opstelling lijkt in de meeste gevallen het beste te werken.
Kenny
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Bedankt voor de reakties zover.

Ik heb inmiddels het voorstel gedaan om via PoE adapters te werken. Deze krijg ik nu kosteloos opgestuurd. Mooie service en nu nog hopen dat dat gaat werken.

Mogelijk ga ik nog eerst even de omgekeerde splitter testen.

Uitgelicht topic