1
Vraag
2
Reacties
Christopher72

Level 4
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 15Likes

haperingen beeld en geluid, Mediabox XL

Ik heb de laatste tijd problemen met haperend beeld / geluid (meestal geluid) op mijn mediabox XL. Geen idee wanneer het precies is begonnen, is al zeker een maand gaande. Soms gaat het een kwartier tot half uur goed, maar dan volgen meestal een paar haperingen achterelkaar.

Ik ben niet over één nacht ijs gegaan bij het troubleshooten:

- Uiteraard de mb uit/aan gezet met knop op achterkant, en van de stroom gehaald,
- HDMI-kabels vervangen door gloednieuwe, HQ kabels (iedere 'High Speed' HDMI-kabel zonder defect zou gewoon moeten werken),
- De Denon AVR-x3300w versterker ertussenuit gehaald. Dus Mediabox rechtstreeks met HDMI naar de TV aangesloten.
- Verschillende HDMI-ingangen geprobeerd op de TV.
- De mediabox teruggezet naar fabrieksinstellingen, via de Front Panel Reset
- Dolby Digital uitgezet (staat standaard uit trouwens).
- Via webinterface: instelling gewijzigd naar "ik heb geen bestaand thuisnetwerk". (DHCP server op de box staat uit).

Bekabeling naar modem en mediabox is van Ziggo zélf. De box wordt altijd 's avonds laat helemaal uitgezet (van de stroom gehaald).

Na iedere bovenstaande stap afzonderlijk nog steeds drop-outs. Signaal is prima: signaalsterkte halverwege 'goed', en signaalkwaliteit uitmuntend. Dat kan het probleem sowieso niet zijn, want ook bij het terugkijken van opnamen zijn er haperingen. Je zou dan kunnen denken: "dat kan kloppen, want je hebt die haperingen ook mee opgenomen". Dat is echter niet het geval, want als ik een stukje terugspoel en hetzelfde opnieuw afspeel, dan is de hapering verdwenen. Conclusie: Het probleem heeft niets met het inkomende signaal van de Coax-kabel te maken!

Wat tevens opvalt: wanneer de mediabox rechtstreeks met de TV is verbonden via HDMI, dan geeft de TV bij (vrijwel) iedere hapering aan dat 'ie een nieuw inkomend signaal heeft. Oftewel: het lijkt erop dat de hapering te maken heeft met een wegvallend HDMI-signaal.

Het enige dat dit probleem oplost: ethernetkabel verwijderen! Dus blijkbaar heeft het iets met het 'thuisnetwerk' te maken, of beter gezegd: met de manier waarop de mb daarin is opgenomen. Maar nu dus geen netwerkfunctionaliteit, en dat vind ik geen (blijvende) oplossing. Iemand ideeën?

Modem: Technicolor TC7210 in Bridge-modus
Router: Asus RT-AC87U.
Mediabox XL: Samsung SMT-G7400
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
De box wordt in het voormalig UPC gebied als modem gebruikt, vandaar de ethernetpoorten en telefonie poorten.

Er zit echter een bug in de software, wanneer de box opgenomen is in het thuisnetwerk of wanneer er een utp kabel tussen het modem/router en de Mediabox XL zit, dan gebeuren er hele vreemde dingen. De box raakt dan over de toeren. Met dit in mijn achterhoofd vroeg ik naar de reden en gaf ik je de link. (Het gebeurt regelmatig dat mensen denken dat die netwerkkabel nodig is voor On Demand etc, terwijl die kabel juist problemen oplevert) Ik kan dus alleen maar beamen dat het inderdaad aan de netwerkverbinding ligt!

Nu is die netwerkverbinding niet nodig voor het op afstand opnemen, maar is wel nodig om de Ziggo Go app als afstandsbediening te kunnen gebruiken. Persoonlijk zou ik, gezien de bug, de normale afstandsbediening gebruiken, maar als je toch graag de app wil gebruiken, zou je dus de stappen uit dat topic kunnen volgen. Het gaat daar om de box als accespoint in te stellen, maar als je de WiFi gewoon uit laat staan, doet ie het zelfde als wat jij nu zou willen hebben 🙂

Bekijk in context

26 Reacties 26
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Heb je de Media Box XL al even van de stroom gehaald 10 minuten.

Vevelend als de Media Box XL niet werkt. Kunt u het volgende doen. Zet de Media Box XL op kanaal 1 NPO1 Druk op Menu en ga naar tandwiel links Druk op OK blader naar naar Diagnostiek Druk op OK Blader naar beneden en ga naar Signaal Kwaliteit en Signaal sterkte. Hoe is de Signaal sterkte. Kunt u hier een foto van plaatsen in dit topic. andere vraag, waar komt de Aansluiting binnen, Meterkast of Woonkamer en kan daar ook een foto van geplaatst worden, en zit er een versterker bij.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
En er lopen reeds al wat topics over

zie hier https://community.ziggo.nl/ziggo-mediabox-xl-154/haperend-geluid-tijdens-reclameblokken-mediabox-xl-33725

Of hier > https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/mediabox-geluid-hapert-beeld-valt-weg-na-restart-probleem-opgelost-37953#post377170
Christopher72
Topicstarter
Level 4
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 15Likes
Xgarfield-Dave: de mediabox gaat iedere nacht helemaal van de stroom af (aan/uit knop op de stroomdoos waar de netspanning vandaan komt). Dit heeft niets te maken met het inkomende signaal: ik heb perfect beeld en geluid wanneer de ethernetkabel niet is aangesloten op de mediabox. Daarnaast is er ook hapering bij afspelen van opnamen. Volgens mij sluit dat problemen met de signaalkwaliteit volledig uit.

Het eerste topic/link die je poste had ik al gelezen. De eerste link gaat over drop-outs tijdens reclameblokken. Bij mij zijn ze er willekeurig, ook tijdens gewone TV-programma's.

Het tweede topic/link bevat te weinig informatie om te concluderen of het 't zelfde probleem is. Waarschijnlijk niet, want die persoon geeft aan dat het na een herstart is opgelost. Bij mij is dat niet het geval. Mijn mb krijgt immers iedere dag een herstart.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Beste is de Media Box XL aan te laten zo krijgt hij dagelijks zijn update binnen via de maintenance modus. Is er een reden voor het uitzetten.

De topics was een optie, hopelijk wordt het beter. Gelukkig komen er nog meer gebruikers in dit topic die advies kunnen geven en er komt vanzelf nog een moderator langs die dit topic in de gaten houd.
Christopher72
Topicstarter
Level 4
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 15Likes
XGarfieldx-Dave: De reden voor het uitzetten tegen de tijd dat ik naar bed ga: energiebesparing. De box wordt (samen met mijn hele 'media-hoek') pas aan het eind van de volgende middag weer aangezet. Dat is ruwweg 17 uur energiebesparing. Het is dus niet alleen de mb die uitgezet wordt, maar alles wat op dezelfde stekkerdoos is aangesloten.

De softwareversie is de laatste, dit weet ik zeker omdat ik af en toe handmatig check op updates.

Software versie: 1-342-182.0.0_H34_S20_200_68.0_16990740
Laatst bijgewerkt op 19:23 DI 12.03.19

Bedankt voor je reacties tot zover.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Waar gebruik je die internetkabel precies voor? Want voor Netflix en dergelijke is die niet nodig.

Gebruik je die voor films/foto's etc, dan kun je misschien dit stappenplan volgen. Let erop dat dit niet vanuit Ziggo ondersteund wordt.
Christopher72
Topicstarter
Level 4
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 15Likes
@evert: Voor alle functies die via de Ziggo Go - app geboden worden: opnemen op afstand, afstandsbediening. Ik begrijp eigenlijk jouw vraag niet goed. Verbinding met ethernetkabel verdient altijd de voorkeur boven een wifi-verbinding. Verder gaat het er niet om waarvoor ik de netwerkaansluiting zou willen gebruiken. Dit is een functie die wordt aangeboden door Ziggo, anders hadden ze evengoed de netwerkaansluitingen weg kunnen laten achterin de box. 😉 (Niet bedoeld om een vervelend antwoord te geven op jouw vraag! Slechts om mijzelf te verduidelijken).

Het gaat erom dat die netwerkaansluiting én opname in het thuisnetwerk voor problemen zorgt bij het kijken naar TV: haperingen her-en-der. Dat is dus bij mij het geval. Ik weet 100% zeker dat het aan die netwerkverbinding ligt, want zonder geen enkele hapering meer. Dat kan nooit goed zijn, en ik vermoed dat er velen zijn met hetzelfde probleem.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
De box wordt in het voormalig UPC gebied als modem gebruikt, vandaar de ethernetpoorten en telefonie poorten.

Er zit echter een bug in de software, wanneer de box opgenomen is in het thuisnetwerk of wanneer er een utp kabel tussen het modem/router en de Mediabox XL zit, dan gebeuren er hele vreemde dingen. De box raakt dan over de toeren. Met dit in mijn achterhoofd vroeg ik naar de reden en gaf ik je de link. (Het gebeurt regelmatig dat mensen denken dat die netwerkkabel nodig is voor On Demand etc, terwijl die kabel juist problemen oplevert) Ik kan dus alleen maar beamen dat het inderdaad aan de netwerkverbinding ligt!

Nu is die netwerkverbinding niet nodig voor het op afstand opnemen, maar is wel nodig om de Ziggo Go app als afstandsbediening te kunnen gebruiken. Persoonlijk zou ik, gezien de bug, de normale afstandsbediening gebruiken, maar als je toch graag de app wil gebruiken, zou je dus de stappen uit dat topic kunnen volgen. Het gaat daar om de box als accespoint in te stellen, maar als je de WiFi gewoon uit laat staan, doet ie het zelfde als wat jij nu zou willen hebben 🙂
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Christopher72 duidelijk en ik snap je.

Ik vroeg of je wilde kijken wat je Signaalsterkte en Signaalkwaliteit is, daarvan kan je een hoop dingen doen.
poehee77

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
xGarfieldx-Dave wrote:
En er lopen reeds al wat topics over

zie hier https://community.ziggo.nl/ziggo-mediabox-xl-154/haperend-geluid-tijdens-reclameblokken-mediabox-xl-33725

Of hier > https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/mediabox-geluid-hapert-beeld-valt-weg-na-restart-probleem-opgelost-37953#post377170

Ook hier haperend geluid en vast lopen van de hele zooi ik snap niet dat ze die nieuwe box niet asap uit delen
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
poehee77 Dan voor jou ook:

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.
En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?
poehee77

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
niet in thuisnetwerk en ik heb de horizon box die op de router zit niet op het modem
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Dan is er een ander probleem bij jou aanwezig poehee77
Wat gebeurt er als je de box even 30 minuten uitzet, daarna opstarten en dat duurd nog 10 a 15 minuten voor alles online is.

Heb je dan wel weer goed beeld, of blijft dit zo.
poehee77

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dan is het een uurtje goed en dan begint het weer vooral het stotterend geluid de rest valt wel mee
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
poehee77 schreef: "niet in thuisnetwerk en ik heb de horizon box die op de router zit niet op het modem"

He je de Mediabox XL met een UTP kabel op een Router aangesloten?


Zo ja, de Mediabox XL heeft een internet verbinding via de coax kabel voor al zijn basisifuncties zoals on-demand, replay, updates en de gids en met een 2e verbinding gaat hij haperen.
Thuisnetwerk storing of werkt niet of niet te installeren op Mediabox XL.
poehee77

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dus ik moet hem van de router af halen?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Evert wrote:
Waar gebruik je die internetkabel precies voor? Want voor Netflix en dergelijke is die niet nodig.

Gebruik je die voor films/foto's etc, dan kun je misschien dit stappenplan volgen. Let erop dat dit niet vanuit Ziggo ondersteund wordt.


Nee dat hoeft niet. Zie de reaktie die Evert eerder gaf. Niet gezien?
Het stappenplan gaat over het aansluiten van de MBXL als Access Point op je netwerk.
Han
poehee77

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik gebruik de smart tv voor netflix en streamen doe ik dus ook met de tv en niet via de box dus kan hij dan van de router af toch?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
De MBXL hoeft niet op je computernetwerk te worden aangeloten.
Wil je dat wel dan kan dat op 1 manier: zoals in het stappenplan.
Aan jou verder de keus wat je gaat proberen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic