Foutcode 2020: zo los je het op

  • 26 oktober 2017
  • 161 Reacties
  • 111259x Bekeken

Zit je lekker televisie te kijken, krijg je opeens foutcode 2020 in beeld. Dat avondje televisie kijken had je vast anders voor je gezien! Gezien foutcode 2020 vaak voorkomt, leg ik jullie graag uit wat deze inhoudt en wat je hier aan kan doen.

Wat betekent foutcode 2020?
Foutmelding 2020 geeft aan dat de kwaliteit van het tv-signaal niet goed genoeg is om een foutloos beeld te geven. Misschien zie je ook nog andere verstoringen in beeld, zoals haperingen of blokken. Thijs heeft in dit topic ook uitgelegd waar dit vandaan komt en hoe je dit oplost.

Hoe wordt foutcode 2020 veroorzaakt?
De foutcode wordt veroorzaakt door geen of een slecht tv-signaal. Een gedeelte van de bekabeling tot aan je Mediabox XL wordt verstoord of verzwakt. Deze signaalproblemen ontstaan door een verouderde kabel, wandcontactdoos, slechte connectoren of een probleem in het Ziggo netwerk. Hier gaan we achter komen!

Hoe los ik foutcode 2020 op?
Is er een storing bij Ziggo waardoor je signaal wordt verstoord? Zo niet, dan controleren we de hoofdaansluiting. Het is belangrijk dat je hoofdaansluiting in orde is, want dat is de basis van een goede tv-ontvangst. Hoe je daar achter komt, vind je zo:
  1. Zoek je hoofdaansluiting. Deze zit in de meterkast of in de wandcontactdoos in de kamer.
  2. Haal vanaf de hoofdaansluiting alle bekabeling weg tot aan de Mediabox XL, zoals de splitter, versterker en coaxkabels. Dit zijn mogelijke stoorfactoren.
  3. Sluit rechtstreeks een nieuwe coaxkabel aan tussen je hoofdaansluiting en de Mediabox XL. Test de rechtstreekse verbinding op de hoofdaansluiting. Werkt het probleemloos, verbeter dan je bekabeling in huis.
  4. Nog steeds foutcode 2020 in beeld? Dan is je hoofdaansluiting niet in orde of is het signaal in ons gedeelte van het netwerk niet goed. En dat is ons pakkie-an! In dat geval is het tijd voor een monteur van Ziggo. Laat in een reactie weten wanneer je hier op uit komt of regel een monteur via onze Klantenservice.

Houd je van plaatjes? Dan is de uitleg op onze website over het controleren van je hoofdaansluiting iets voor jou! Deze vind je hier.

Laatste tip
Het is belangrijk dat de software van de Mediabox XL up-to-date is. Dit doe je zo:
  1. Reset de Mediabox XL door deze minimaal 10 seconden van de stroom te halen met de powerknop achterop.
  2. Reset ook het modem (voor internet/telefonie), wanneer het probleem met stap 1 niet is opgelost.
  3. Wacht tot het internet modem weer online is en reset nogmaals de Ziggo Mediabox XL.

Heb jij ervaring met het oplossen van foutcode 2020 of heb je hier toch wat hulp bij nodig? Laat het ons weten! We staan voor je klaar.

***Tekst aangepast op 13 februari***

Gerelateerde onderwerpen:
Mediabox XL: veelgestelde vragen
Geen beeld op je Ziggo mediabox? Lees hier de oplossing
Geen info in de tv gids van de Mediabox XL? Lees hier de oplossing!

161 Reacties

Te bizar voor woorden, dat (als het waar is) dat er zoiets kan bestaan in 2018/2019 als 'je hebt een TE goed signaal'...... Wat voor bedrijf ben je dan dat je klanten gewoon willens en wetens met een box laat zitten, dat hier niet mee om kan gaan vanwege 'oversturing?'. En dan gewoon een klantenservice neerzetten die de klant wegzet als idioot die thuis de bekabeling niet op orde heeft maar juist het tegenovergestelde is waar:
De bekabeling is (te) perfect voor de matige kwaliteit decoder. Te bizar voor woorden. Waar blijft in hemelsnaam die 4K box uitrol (hopelijk met beterschap!)....
Reputatie 7
Badge +11
@Evert96 dit is de wandcontactdoos

En hier moet dus een monteur naar toe voor een nieuwe doos. Deze kan niet meer!!

Ook de stekkers trouwens niet.

Dus ziggo bellen.

Teun
Reputatie 7
Badge +30
Oef, dat is een lang traject... 😫

Ja, zeker doen, ik ben erg benieuwd naar hoe het afloopt.
Ik durf het haast niet te zeggen, maar toch veel kijk plezier 😬 😉

Evert
Beste,

Veel mensen op de forum zeggen dingen waar ze geen verstand van hebben. Op zich is dit niet erg omdat ziggo community bedoelt is om kennis en ervaring met elkaar uit te wisselen, maar ik merk dat er veel erbij zitten die gefrustreerd reageren naar Ziggo toe.

Een hzn box functioneert eigenlijk als een modem. Heb je een te zwak signaalsterkte of kwaliteit van je signaal is niet goed, dan heb je kans dat de hzn box instabiel draait en een 2020 melding geeft. Veelal geven aan dat de bekabeling goed is. Is dat ook zo? Meeste die zo over denken hebben er geen verstand van, en legt het probleem al snel bij Ziggo neer. Als Ziggo vraagt om je goede kabel rechtstreeks op de hoofdaansluiting wilt aansluiten, en je vindt dit onnodig of je wilt dit niet doen, prima! Laat de monteur maar komen en als die constateert dat dit echter in de binnenhuis bekabeling zit kan je gaan dokken. Logisch!

Puntje bij paaltje, een coax kabel die jaren goed heeft gewerkt wilt nog niet zeggen dat die goed is! Ook is het belangrijk de splitters en wandcontactdozen te checken. Weet degene die zeggen dat de bekabeling goed is ook wat voor wandcontactdoos in je muur zit? 9 van de 10 weet dat niet eens.

P.s. als je de kabel rechtstreeks van de box op de hoofdaansluiting heb zitten om te testen moet je de box een powercycle uitvoeren, want de box onthoudt het vorige signaal.
Reputatie 7
Badge +35
@koossolo

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Zwak, Goed of Uitmuntend is.

@Evert96 vroeg het al:
Heb je de box opgenomen in een thuisnetwerk of met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Zo nee, prima, zo ja, laat even weten.
Reputatie 7
Badge +30
@koossolo, je signaalsterkte en -kwaliteit is helemaal goed!
Wel ben ik benieuwd of je van je probleem af bent als je je box uit het thuisnetwerk haalt en de utp kabel tussen het modem en de box verwijdert.
Zie hier waarom en hoe :)

Groet,
Evert
Reputatie 7
Zo te zien krijgt iedereen van @Be rt echt geweldige hulp. Daar ben ik erg blij om. Als ik iemand kan helpen, hoor ik het graag. 😊

@Macaroni
Met foutcode 2020, zelfs na een bezoek van onze monteur, vermoed ik dat er signaaltechnisch toch nog iets mis gaat. Stuur mij je postcode en huisnummer via een privébericht. Dan zoek voor je uit wat dat precies is en help ik je om dit op te lossen.
@milcon1998 Heb je Ziggo al gebeld en komt er een monteur?

Vandaag komt m'n nieuwe Ziggo approved coax kabel, ik wacht even af of dat werkt.
Reputatie 7
Badge +35
Top, dat je zo duidelijk bent.

Je signaalsterkte is te hoog, de Mediabox XL is een gevoelig apparaat wat zowel in matig als in uitmuntend (door oversturing) storingen veroorzaakt.
Dit is uitgebreid getest en er is een duidelijk patroon.

Heb je een coax versterker in gebruik?
Zo ja, kun je dan de Mediabox XL op een lagere versterking plaatsen tot de signaalsterkte ergens in Goed staat?

Zo nee, dan komt je signaal te hard binnen in je huis en moet dit terug geschroeft worden in de straatkast of er moet een monteur een verzwakker plaatsen.
Reputatie 2
Badge +1
Kom op anita69
Wat probeer je nu met een foto te berijken ???
Heb zelf al een jaar hiet last van zie mijn verhaal.
Bij mij zijn ook alke kabels in orde. Pas na een harde reset gaat het een dag of twee goed, en dan begint het gezek weer. Als je het mij vraagt is het gewoon die verdomde horizon box zelf.
Reputatie 2
Badge +1
Evert96
Ja idd dat het bij anita69 snel aan vervanging toe is.
Als dat gebeurt is zijn de problemen wel verholpen
Reputatie 7
@Anita69 & @marcelsan,

Het is zeker een frustrerend probleem! Waar het bij de één nog niet lang speelt heeft de ander er al tijden ergernis van. @Anita69Heeft inmiddels al een afspraak met de monteur staan. Ik ben erg benieuwd wat hier uit komt. In het geval van @marcelsan ligt het gezien de geschiedenis iets anders. Graag kijk ik met jou mee wat er over het hoofd is gezien. Wil je mij een PB sturen met je gegevens? Misschien eigenwijs maar ik wil toch graag een poging wagen!

@Teun & @Evert96,

Bedankt voor jullie positieve bijdrage!
Reputatie 7
Badge +35
Zlatanie heeft een eigen topic geopend voor dit probleem:
https://community.ziggo.nl/ziggo-mediabox-xl-154/foutcode-2020-22159
Reputatie 7
Badge +35
@RobF schreef: "De laatste opmerking (oorzaak in Ziggo netwerk) is niet bekend bij de servicedesk."

Ziggo netwerk, kan ook lokaal betekenen, dat hoort ook bij het Ziggo netwerk en kan ook bij je thuis in het AOP zitten en in de kabel naar de straatkast en de straatkast zelf, dat kan de servicedesk niet weten en niet zien als dit een zeer lokaal probleem is.

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Zwak, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de box opgenomen in een thuisnetwerk?
Zo nee, prima, zo ja, laat even weten.

Kun je ook een foto plaatsen van het AOP met eventuele splitters en versterkers?
Heel jammer. Twee weken geleden continu de 2020 melding. Alle kabels gecontroleerd, aop nagekeken, tientallen keren opnieuw opgestart, contact met ziggo, uiteindelijk weer werkend.
Maar helaas..... momenteel weer om de haverklap de 2020 melding.
We worden er echt moe van. Via privé bericht van ziggo te horen gekregen dat het een bekend probleem is, waar aan wordt gewerkt. Verder kunnen ze niet helpen en moeten we afwachten tot IT het heeft verholpen.
Ik kan hier niks mee.
Hoe gaan we geholpen worden?
Wanneer gaan we geholpen worden?
Hoe worden we tegemoet gekomen voor alle ongemak?

We willen gewoon tv kunnen kijken.
Reputatie 7
Badge +30
Balen dat je weer de 2020 foutcode hebt!😓
Staat je signaalsterkte bij NPO1 nog steeds op uitmuntend of heb je de bekabeling aangepast?

Groet,
Evert
Signaalsterkte kan ik nu even niet bekijken (na aantal keer opnieuw de horizon opstarten, klaar mee en vertrokken)
Vrijdag hebben we ons Sonos systeem weer aangesloten. Dus wel iets verandert in huis. Maar dat zal toch geen invloed hebben?
Reputatie 7
Badge +35
@Ikke ook al
Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Zwak, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de box opgenomen in een thuisnetwerk?
Zo nee, prima, zo ja, laat even weten.

Kun je ook een foto plaatsen van het AOP met eventuele splitters en versterkers?
@Be rt

De box zit niet in een thuisnetwerk.
Ik heb een foto van de AOP en de signaal kwaliteit en sterkte toegevoegd.
Sinds 2-3 dagen krijgen wij de 2020 foutboodschap binnen via de mediabox. Op de andere tv's in huis die via Humaxen zijn aangesloten krijgen we geen foutboodschappen.
Uiteraard volgens de adviezen het modem en mediabox gereset (3x) maar vanmorgen weer een 2020 melding.
De kabel tussen de versterker en horizon is een gekochte Hirsmann kabel omdat de bijgeleverde kabels te kort zijn. De kabel en de rest van de installatie is niet aan geraakt ofzoiets.
Dus geen flauw idee wat er aan de hand is maar tijdens de foutmelding komt er wel een enorm gekraak uit de geluidinstallatie.

De signaalsterkte is staat in het midden van goed
De signaalkwaliteit staat op uitstekend.

Ben reuze benieuwd naar een snelle oplossing.

Groeten
Han
Reputatie 7
Badge +35
@Ikke ook al
Je signaalsterkte is veel te hoog, hoort ergens in het midden van goed te staan.
Uitmuntend geeft oversturing.
Hier kun je meer lezen over de oplossing, sluit je Mediabox XL aan op een lagere versterking op je versterker:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/mediabox-xl-allerlei-storingen-bij-gebruik-van-een-versterker-20753
Reputatie 7
Badge +35
@snjve0
Heb je de box opgenomen in een thuisnetwerk?
Zo nee, prima, zo ja, laat even weten.
Ha Bert, Nee de box zit niet in het thuis netwerk. Ik heb de box nu 3 weken en alleen de laatste 2-3 dagen heb ik problemen.
Groeten
Han
Reputatie 7
Badge +35
Ha Bert, Nee de box zit niet in het thuis netwerk. Ik heb de box nu 3 weken en alleen de laatste 2-3 dagen heb ik problemen.
Groeten
Han

Kun je hier een foto plaatsen van het AOP met eventuele splitters en versterkers?
Het probleem zit in de Horizon Box. Waar alle door mij gebruikte apparatuur ( 2 TV's - 2 Humax ontvangers) zonder problemen en/of uitval werkt, neemt de Horizon Box slechts genoegen met een optimaal signaal. Alweer een negatief puntje bij de HorizonBox erbij ( buiten vastlopende AB , hoog energieverbruik en trage menu's). Bij mij opgelost door een versterker enkel en alleen voor de Horizonbox te plaatsen, alweer extra energieverbruik . Echter alle lof voor de monteur !!

Reageer