Foutcode 2020: zo los je het op

• 26 oktober 2017
  • 161 Reacties
  • 102496x Bekeken

Zit je lekker televisie te kijken, krijg je opeens foutcode 2020 in beeld. Dat avondje televisie kijken had je vast anders voor je gezien! Gezien foutcode 2020 vaak voorkomt, leg ik jullie graag uit wat deze inhoudt en wat je hier aan kan doen.

Wat betekent foutcode 2020?
Foutmelding 2020 geeft aan dat de kwaliteit van het tv-signaal niet goed genoeg is om een foutloos beeld te geven. Misschien zie je ook nog andere verstoringen in beeld, zoals haperingen of blokken. Thijs heeft in dit topic ook uitgelegd waar dit vandaan komt en hoe je dit oplost.

Hoe wordt foutcode 2020 veroorzaakt?
De foutcode wordt veroorzaakt door geen of een slecht tv-signaal. Een gedeelte van de bekabeling tot aan je Mediabox XL wordt verstoord of verzwakt. Deze signaalproblemen ontstaan door een verouderde kabel, wandcontactdoos, slechte connectoren of een probleem in het Ziggo netwerk. Hier gaan we achter komen!

Hoe los ik foutcode 2020 op?
Is er een storing bij Ziggo waardoor je signaal wordt verstoord? Zo niet, dan controleren we de hoofdaansluiting. Het is belangrijk dat je hoofdaansluiting in orde is, want dat is de basis van een goede tv-ontvangst. Hoe je daar achter komt, vind je zo:
  1. Zoek je hoofdaansluiting. Deze zit in de meterkast of in de wandcontactdoos in de kamer.
  2. Haal vanaf de hoofdaansluiting alle bekabeling weg tot aan de Mediabox XL, zoals de splitter, versterker en coaxkabels. Dit zijn mogelijke stoorfactoren.
  3. Sluit rechtstreeks een nieuwe coaxkabel aan tussen je hoofdaansluiting en de Mediabox XL. Test de rechtstreekse verbinding op de hoofdaansluiting. Werkt het probleemloos, verbeter dan je bekabeling in huis.
  4. Nog steeds foutcode 2020 in beeld? Dan is je hoofdaansluiting niet in orde of is het signaal in ons gedeelte van het netwerk niet goed. En dat is ons pakkie-an! In dat geval is het tijd voor een monteur van Ziggo. Laat in een reactie weten wanneer je hier op uit komt of regel een monteur via onze Klantenservice.

Houd je van plaatjes? Dan is de uitleg op onze website over het controleren van je hoofdaansluiting iets voor jou! Deze vind je hier.

Laatste tip
Het is belangrijk dat de software van de Mediabox XL up-to-date is. Dit doe je zo:
  1. Reset de Mediabox XL door deze minimaal 10 seconden van de stroom te halen met de powerknop achterop.
  2. Reset ook het modem (voor internet/telefonie), wanneer het probleem met stap 1 niet is opgelost.
  3. Wacht tot het internet modem weer online is en reset nogmaals de Ziggo Mediabox XL.

Heb jij ervaring met het oplossen van foutcode 2020 of heb je hier toch wat hulp bij nodig? Laat het ons weten! We staan voor je klaar.

***Tekst aangepast op 13 februari***

Gerelateerde onderwerpen:
Mediabox XL: veelgestelde vragen
Geen beeld op je Ziggo mediabox? Lees hier de oplossing
Geen info in de tv gids van de Mediabox XL? Lees hier de oplossing!

161 Reacties

Te bizar voor woorden, dat (als het waar is) dat er zoiets kan bestaan in 2018/2019 als 'je hebt een TE goed signaal'...... Wat voor bedrijf ben je dan dat je klanten gewoon willens en wetens met een box laat zitten, dat hier niet mee om kan gaan vanwege 'oversturing?'. En dan gewoon een klantenservice neerzetten die de klant wegzet als idioot die thuis de bekabeling niet op orde heeft maar juist het tegenovergestelde is waar:
De bekabeling is (te) perfect voor de matige kwaliteit decoder. Te bizar voor woorden. Waar blijft in hemelsnaam die 4K box uitrol (hopelijk met beterschap!)....
Reputatie 7
Badge +11
@Evert96 dit is de wandcontactdoos

En hier moet dus een monteur naar toe voor een nieuwe doos. Deze kan niet meer!!

Ook de stekkers trouwens niet.

Dus ziggo bellen.

Teun
Reputatie 7
Badge +29
Oef, dat is een lang traject... 😫

Ja, zeker doen, ik ben erg benieuwd naar hoe het afloopt.
Ik durf het haast niet te zeggen, maar toch veel kijk plezier 😬 😉

Evert
Reputatie 7
Zo te zien krijgt iedereen van @Be rt echt geweldige hulp. Daar ben ik erg blij om. Als ik iemand kan helpen, hoor ik het graag. 😊

@Macaroni
Met foutcode 2020, zelfs na een bezoek van onze monteur, vermoed ik dat er signaaltechnisch toch nog iets mis gaat. Stuur mij je postcode en huisnummer via een privébericht. Dan zoek voor je uit wat dat precies is en help ik je om dit op te lossen.
@milcon1998 Heb je Ziggo al gebeld en komt er een monteur?

Vandaag komt m'n nieuwe Ziggo approved coax kabel, ik wacht even af of dat werkt.
Reputatie 7
Badge +35
Top, dat je zo duidelijk bent.

Je signaalsterkte is te hoog, de Mediabox XL is een gevoelig apparaat wat zowel in matig als in uitmuntend (door oversturing) storingen veroorzaakt.
Dit is uitgebreid getest en er is een duidelijk patroon.

Heb je een coax versterker in gebruik?
Zo ja, kun je dan de Mediabox XL op een lagere versterking plaatsen tot de signaalsterkte ergens in Goed staat?

Zo nee, dan komt je signaal te hard binnen in je huis en moet dit terug geschroeft worden in de straatkast of er moet een monteur een verzwakker plaatsen.
Reputatie 2
Badge +1
Kom op anita69
Wat probeer je nu met een foto te berijken ???
Heb zelf al een jaar hiet last van zie mijn verhaal.
Bij mij zijn ook alke kabels in orde. Pas na een harde reset gaat het een dag of twee goed, en dan begint het gezek weer. Als je het mij vraagt is het gewoon die verdomde horizon box zelf.
Reputatie 2
Badge +1
Evert96
Ja idd dat het bij anita69 snel aan vervanging toe is.
Als dat gebeurt is zijn de problemen wel verholpen
Reputatie 7
@Anita69 & @marcelsan,

Het is zeker een frustrerend probleem! Waar het bij de één nog niet lang speelt heeft de ander er al tijden ergernis van. @Anita69Heeft inmiddels al een afspraak met de monteur staan. Ik ben erg benieuwd wat hier uit komt. In het geval van @marcelsan ligt het gezien de geschiedenis iets anders. Graag kijk ik met jou mee wat er over het hoofd is gezien. Wil je mij een PB sturen met je gegevens? Misschien eigenwijs maar ik wil toch graag een poging wagen!

@Teun & @Evert96,

Bedankt voor jullie positieve bijdrage!
Reputatie 7
Badge +35
Zlatanie heeft een eigen topic geopend voor dit probleem:
https://community.ziggo.nl/ziggo-mediabox-xl-154/foutcode-2020-22159
Beste,

Veel mensen op de forum zeggen dingen waar ze geen verstand van hebben. Op zich is dit niet erg omdat ziggo community bedoelt is om kennis en ervaring met elkaar uit te wisselen, maar ik merk dat er veel erbij zitten die gefrustreerd reageren naar Ziggo toe.

Een hzn box functioneert eigenlijk als een modem. Heb je een te zwak signaalsterkte of kwaliteit van je signaal is niet goed, dan heb je kans dat de hzn box instabiel draait en een 2020 melding geeft. Veelal geven aan dat de bekabeling goed is. Is dat ook zo? Meeste die zo over denken hebben er geen verstand van, en legt het probleem al snel bij Ziggo neer. Als Ziggo vraagt om je goede kabel rechtstreeks op de hoofdaansluiting wilt aansluiten, en je vindt dit onnodig of je wilt dit niet doen, prima! Laat de monteur maar komen en als die constateert dat dit echter in de binnenhuis bekabeling zit kan je gaan dokken. Logisch!

Puntje bij paaltje, een coax kabel die jaren goed heeft gewerkt wilt nog niet zeggen dat die goed is! Ook is het belangrijk de splitters en wandcontactdozen te checken. Weet degene die zeggen dat de bekabeling goed is ook wat voor wandcontactdoos in je muur zit? 9 van de 10 weet dat niet eens.

P.s. als je de kabel rechtstreeks van de box op de hoofdaansluiting heb zitten om te testen moet je de box een powercycle uitvoeren, want de box onthoudt het vorige signaal.
Reputatie 7
Badge +35
@koossolo

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Zwak, Goed of Uitmuntend is.

@Evert96 vroeg het al:
Heb je de box opgenomen in een thuisnetwerk of met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Zo nee, prima, zo ja, laat even weten.
Reputatie 7
Badge +29
@koossolo, je signaalsterkte en -kwaliteit is helemaal goed!
Wel ben ik benieuwd of je van je probleem af bent als je je box uit het thuisnetwerk haalt en de utp kabel tussen het modem en de box verwijdert.
Zie hier waarom en hoe :)

Groet,
Evert
Reputatie 7
Badge +29
Hoi @Jan Lukas,

Jammer dat de horizon niet goed werkt bij je! De mijne staat ongeveer 25 meter aan kabel van het AOP vandaan en werkt als een zonnetje, moet bij jou dus ook zeker kunnen.
De reden waarom de klantenservice je aanraadde om een kabel direct vanaf het AOP naar de box te leggen is denk ik om uit te sluiten dat de oorzaak ergens binnen zit, zo kun je ook zekerheid krijgen over de monteurskosten.
Al moet ik zeggen, als je verhuist bent, kun je binnen 8 weken gratis een afspraak maken met een monteur. Als die 8 weken nog niet voorbij zijn, zou ik er zeker gebruik van maken. Je zit dan nog steeds met dezelfde tijden, maar je kunt als het goed is ook 's avonds een monteur laten komen tussen 17.00-22.00, of op zaterdag.

Nogmaals, bij mij werkt de box goed, daarom moet dat bij jou ook gewoon kunnen!

Groet,
Evert
Hallo Marianne,
Ook bij ons zeeeer regelmatig foutcode 2020. Al een andere horizonbox ontvangen maar beslist geen verbetering.
Deze box koelt zichzelf zeer regelmatig, fan begint dan te loeien. Maar ook als de box op stand-by staat, dus als de tv niet aan staat, slaat de fan af en toe aan, zeer vreemd. Box wordt dus ook in stand-by stand erg warm... lijkt me niet juist.
Bij code 2020 haal ik de coax uit de box en na terugplaatsing heb ik vaak weer even beeld. Soms is restart nodig. Ook functioneert de replay modus heel vaak niet... dus dan toch maar tv kijken op de tablet....
Heb het nagekeken op de box tijdens een storing: signaalsterkte matig, signaalkwaliteit uitmuntend.

Test via box: connectie met kabels en modem: goed/gelukt.
Ik snap er niks meer van maar begin dit gedoe aardig beu te raken.

Hopelijk weet je een oplossing.

Hartelijke groet,
Annette.
Reputatie 7
Badge +35
@Anna j signaal is veel te laag, moet ergens in goed staan, maar niet in uitmuntend.

Even een vreemde, mar stekkers kunnen los gaan zitten, alle stekkers los halen en stevig vastdraaien of drukken, gaf onlangs ook bij een familielid de oplossing.
Maar als dit niet helpt:

Kun je dan hier een foto plaatsen van je AOP = eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt, met eventuele splitters en versterkers erop?

En graag de volgorde van aansluiten naar de Mediabox XL met ongeveer aantal meters kabel erbij SVP.
@Be rt
Let op: "je signaal is veel te laag, moet ergens in goed staan, maar niet in uitmuntend."

Gaat toch om 'te hoog' en als ik me goed herinner over de kwaliteit van het signaal?
De sterkte mag toch wel uitmuntend zijn? Of is het andersom?
Reputatie 7
Badge +35
@Jan Lukas

Het signaal van de box moet ergens in goed staan als de box op NPO1 staat.
Te sterk geeft oversturing.

Kun je hier een foto plaatsen van je AOP = eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt, met eventuele splitters en versterkers erop?

Je schrijft: "de box is niet geschikt voor de gemiddelde woningen, maar alleen als de tv vlak naast de aansluiting in de muur staat."

Bij mij waren het afgelopen jaar met 15 meter kabel -> splitter -> 2 maal 3 meter kabel, 2 mediaboxen vanaf de meterkast aangesloten en geen noemenswaardige problemen gezien.
Het kan echt wel.
Reputatie 7
Badge +35
@hanh

Als de Horizon box / Mediabox XL op NPO1 staat:

Signaalsterkte: Matig | Goed | Uitmuntend
Signaalkwaliteit: altijd 100% = klem achter in uitmuntend.
Reputatie 2
@Be rt
Ik weet niet waarom jij constant vraagt naar foto's van onze aansluitpunten, maar daar kan je niks mee.
Ik heb aangegeven wat voor problemen ik ervaar en daar vroeg ik een oplossing voor.
Ik ben geen gekke gerritje en heb ook een opleiding genoten.
Wat mij aan de box irriteert is het feit dat hij niet doet wat hij hoort te doen.
Als de box niet geschikt is voor een thuisnetwerk prijs dat dan niet aan, als de box storing geeft als er een netwerkkabel op aangesloten wordt, zet dan niet in de zelf-doe beschrijvingen dat dat kan!!!
Deze storingen hebben niks met de bekabeling te maken, maar alles met de box!
De helpdesk stuurt je met een kluitje in het riet en je wordt op kosten gejaagd terwijl dat niet nodig is.
Ik was er al achter dater geen netwerkkabel op de box kon, dat had ik in mijn vorige huis al ontdekt, maar dat het thuisnetwerk ook draadloos de box op hol laat slaan was nieuw voor mij.
Ik had in mijn oude huis na het losmaken van de netwerkkabel geen thuisnetwerk meer ingesteld.
Ben er nu achter dat het probleem inderdaad door het draadloos verbonden zijn met het thuisnetwerk werd veroorzaakt en sterker nog, de Wifi werd door het aansluiten van de box in het netwerk zo traag dat dat ook niet leuk meer was.
Al met al blijft de box een debacle en is Ziggo in de communicatie hierover niet duidelijk en eerlijk.
Als je verder zoekt dan kom je er uiteindelijk achter dat het probleem met het thuisnetwerk bekend is bij Ziggo en dat ze ermee bezig zijn.
Zorg dan dat de helpdesk dit ook weet en dat zou de eerste vraag moeten zijn bij deze problemen in plaats van: Leg even een kabel van 50 euro door je huis waar je nooit meer wat mee doet!
Sorry Bert, maar als je moeite hebt met lezen en liever plaatjes wil zien dan zit je op een verkeerd forum.
Als iemand meld dat de sterkte van het signaal goed is en de kwaliteit uitstekend heb je, volgens mij, geen foto meer nodig.
Sorry Moderator, maar van dit soort betweters wordt ik een beetje boos.
@Evert96 Dank je voor je info daar kan ik wat mee, maar gezien het feit dat het probleem in het thuisnetwerk zat, laat ik het zo maar even.
Reputatie 7
Badge +35
@Jan Lukas schreef: "Ik weet niet waarom jij constant vraagt naar foto's van onze aansluitpunten, maar daar kan je niks mee.
Ik heb aangegeven wat voor problemen ik ervaar en daar vroeg ik een oplossing voor.
Ik ben geen gekke gerritje en heb ook een opleiding genoten.
Wat mij aan de box irriteert is het feit dat hij niet doet wat hij hoort te doen.
Als de box niet geschikt is voor een thuisnetwerk prijs dat dan niet aan, als de box storing geeft als er een netwerkkabel op aangesloten wordt, zet dan niet in de zelf-doe beschrijvingen dat dat kan!!!"

Als er storingen zijn dan begint het in 75% bij de kabel en AOP en splitters.

Om problemen te tackelen moet je een aantal zaken eerst uitsluiten om tot één punt te komen, anders is het schieten in het donker.

"Als iemand meld dat de sterkte van het signaal goed is en de kwaliteit uitstekend heb je, volgens mij, geen foto meer nodig."
Dat kan toch een oplossing zijn als er een oude AOP zit met een oude splitter, dan krijg je ruis die niet direct te zien is.

De box niet geschikt voor het thuisnetwerk ben ik het helemaal mee eens, daarom heb ik deze topics geschreven meer dan 3 maanden geleden, dus je conclusie: "Sorry Bert, maar als je moeite hebt met lezen en liever plaatjes wil zien dan zit je op een verkeerd forum." is niet geheel juist opgemerkt:

https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580

https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/de-horizon-box-mediabox-xl-gebruiken-als-acces-point-21251

Veel succes met je oplossingen.
Reputatie 2
@Be rt
Dank je voor je wensen Bert,
Mag ik jou en iedereen die hier foto's staat te erop wijzen dat je met deze foto's ook inzage geeft in prive zaken zoals bijvoorbeeld ip adressen die een niet Ziggo medewerker niks aan gaat..
Ik vind het prachtig dat je probeert te helpen, maar de opmerking dat er ruis ontstaat door de AOP en versterker klinkt leuk, maar 99 van de 100 is deze aansluiting en versterker door Ziggo geleverd en daar kan je op een foto niks aan zien. Als er aansluitproblemen zijn zit dat meestal in de stekkers zelf, of zoals mij al een keer overkomen is, in de elektronica. Een defecte versterker.
De problemen zijn al veel langer aanwezig met de box, internet staat er vol van, maar ik hoor bij de zogenaamde super-users weinig die het lef hebben om te benoemen dat het tekort schiet voor wat er beloofd wordt.
Het is van de zotte om aan te geven dat de installatie niet in orde is als deze wel met de Humax goed werkte en niet met de mediabox. Dat betekent dat de mediabox dus niet goed is voor de installatie en mensen op kosten gejaagd worden omdat Ziggo zo nodig iets nieuws wilden wat ze niet waar kunnen maken.
Deze periode hebben we ook meegemaakt met de Technicolor waar ik met de pilot meegedaan heb.
Uiteindelijk, na cá een jaar van drama's is de connectbox gekomen. Een verademing, maar nooit een duidelijk bericht dat de test met de Technicolor een mislukking was en dat er een nieuw apparaat zou komen. Dit kreeg ik toevallig te horen toen ik voor de zoveelste keer contact had met een moderator van de community over de problemen met de Technicolor. (O u gaat naar het totaal pakket, dan krijgt u het nieuwe modem, dat zal de problemen wel oplossen.

Nogmaals, waar ik me zo druk om maak is dat Ziggo geen goede informatie verstrekt via de site en de helpdesk over de zwakke punten van de mediabox, dat de oplossingen bekend zijn, en dat ze er mee bezig zijn. Dit verhaal heb ik met de Technicolor ook vele malen gehoord: Het is bekend en we zijn er mee bezig. Er kwamen alleen geen afdoende oplossingen voor, totdat er ineens een nieuw modem was.
Als bij Ziggo duidelijk aangegeven wordt dat de Media(Horizonbox) zeer gevoelig is voor het signaal, niet geschikt is voor gebruik in een thuisnetwerk en niet bekabeld gebruikt kan worden weten mensen waar ze aan toe zijn. Als ik dit vooraf geweten had, had ik bij mijn vertrouwde Humax gebleven wat prima werkte en ook on-demand had en gewoon bekabeld kon werken en tot nu toe meer mogelijkheden had dan deze box.

Ik wens je nog een fijne avond toe, maar lees eerst eens de teksten voor je weer om foto's gaat vragen en denk na waar je dan om vraagt: je vraagt mensen om een stukje privacy weg te geven aan een onbekend persoon! Of je nu super-user bent of niet, je blijft gewoon een medeklant en geen Ziggo-medewerker.
Het ga je goed.
Reputatie 7
Badge +35
@Jan Lukas

De Technicolor problemen ken ik, want ik heb hem zelf hangen en de ook nieuwe software getest.
Een hoop problemen zijn voorbij en er zijn nu mensen die veel gamen met de Connect box en die de Technicolor nu terug willen en soms ook krijgen met een veel beter resultaat.
Lees de topics er maar op na over de Connect box.

"Mag ik jou en iedereen die hier foto's staat te erop wijzen dat je met deze foto's ook inzage geeft in prive zaken zoals bijvoorbeeld ip adressen die een niet Ziggo medewerker niks aan gaat.."
Daar heb je helemaal gelijk in, als je het forum leest zul je ook zien dat er alleen gegevens gevraagd worden over AOP / downstream en upstream, zodra iemand IP adressen, spontaan bij een nieuw topic of bij een vraag, laat zien, wordt meestal onmiddellijk gevraagd om deze te verwijderen en als dat, na een uur, niet meer mogelijk is, dan wordt aan een Ziggo moderator gevraagd om deze te verwijderen en deze worden dan ook verwijderd, vandaar dat je er geen of vrijwel geen meer, op dit forum terug zult vinden.

Na deze gegevens gezien te hebben worden dagelijks meerdere problemen opgelost met oude AOP's, die dan gratis door een monteur vervangen worden, vooral in oud-Ziggo gebied, oude splitters die niet goed retourgeschikt zijn, oude kabels die instraling hebben van andere zenders zoals mobiele zenders, versterkers die een veel te hoge of te lage aansluiting hebben, te hoge of te lage downstream, upstream waarden of een te laag SNR, of te weinig downstream kanalen of upstream kanalen, als het modem van de versterker af worden gehaald en/of als binnen alles goed is en er wordt dan, door een monteur aangestuurd door een Ziggo moderator, naar de buitenkast wordt gekeken of de buitenkabel en daar het probleem gevonden wordt en het probleem wordt opgelost.

"Of je nu super-user bent of niet, je blijft gewoon een medeklant en geen Ziggo-medewerker."
Ook helemaal mee eens, wij vermelden ook zeer vaak, dat dit een klant helpt klant forum is en dat wij zelf klanten zijn en dat, als er een probleem is wat niet door andere klanten opgelost kan worden, een Ziggo moderator hier naar gaat kijken.

Ook ben ik het met je eens dat de voorlichting helderder en eerlijker kan, vandaar mijn topic over het thuisnetwerk die inmiddels bijna 10.000 keer gelezen is binnen in ruim 4 maanden = gemiddeld 75 keer per dag, kun je nagaan hoe vaak mensen hier naar op zoek naar zijn.
Op dit moment zijn er meer dan 1 miljoen Horizon boxen en Mediaboxen XL actief en zie meer reacties dat de box inmiddels probleemloos werkt, zonder thuisnetwerk, dat weer wel.☺
Reputatie 3
Is het probleem met de 2020 foutcode in het voormalige Ziggogebied wat in oktober vermeld is al gevonden?
Ik had gisteravond om 22.50u. een 2020 storing op alle zenders van ongeveer 2 minuten. Geen signaal.
Dat sinds lange tijd na een 2 maandjes.
Even weer via de Ziggo Go app en chromecast verder gekeken.
Voor de technici onder ons: De box en bekabeling is goed. Die is al door een monteur nagekeken en uitmuntend verklaard, net zoals het signaalkwaliteit en de sterkte is goed bevonden precies in het midden. Niet in het tehuisnetwerk opgenomen en de wifisignalen zijn tot 0 gedempt.
Hallo,
Sinds een dag of 2/3 krijg ik ineens vanuit het niets code 2020. Als ik de mediabox reset gaat het voor 20 minuten goed, daarna krijg ik weer dezelfde foutmelding. Heb denk ik sinds 2 jaar digitale tv, coaxkabel is van Ziggo zelf dus lijkt me niet dat het daar aan ligt. Ik zie dat er rond 7 en 8 februari wel een storing in mijn postcodegebied is geweest. Help!

Reageer