1
Vraag
2
Reacties
Paulpit

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Extra mediabox aansluiten via router

Hallo allen,

Ik overweeg een extra mediabox aan te schaffen, ik heb bij een kennis wat ervaring opgedaan.
Via Mocca is de ervaring gewoonweg slecht, te traag, beelduitval etc.
Hij heeft nu een directe kabel tussen zijn hoofd en extra mediabox.

Ik heb laatst een Ziggo monteur over de vloer gehad die mij vertelde dat het wel degelijk mogelijk is om via een router de mediaboxen te koppelen.
Had iets met juiste ip settings te maken. Volgens hem kon ik er wel op googelen, dan zou ik het wel vinden.
Ik vind van alles maar niet wat ik exact in zou moeten stellen.
Alvorens ik een redelijk duur pakket aanschaf wil ik wel zeker weten dat het goed gaat werken.

Mijn configuratie is als volgt.
Ik heb een los router EPC 3925, op de hoofdmediabox staat DHCP uitgeschakeld.
Direct kabel trekken naar extra box niet wenselijk.

Weet iemand wat er ingesteld moet worden?
Is er iemand die op deze wijze werkelijk verbinding heeft?

Paul
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes
Pauk, bij mij werkt het zonder meer probleemloos.

In Topic https://community.ziggo.nl/omgaan-de-horizon-mediabox-55/horizonbox-stoorzender-op-bestaand-thuisnetwerk-6853 schrijf ik er onder andere over hoe de box en de router in te stellen. Doel was een Horizonbox storingsvrij op thuisnetwerk. De bijvangst was dat de extra box gewoon in het thuisnetwerk opgenomen kan worden.

Het is overigens geen garantie dat het bij jou werkt of zal blijven werken. Ik heb een SMT-GW7400 (met SCART) met inmiddels de wat betere kabelmodemsoftwareversie 1.18.2. Router is Netgear Nighthawk AC3200.
Laat me je voortgang weten en welk type Horizonbox en kabelmodemsoftwareversie je hebt.

Succes!

Bekijk in context

9 Reacties 9
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes
Pauk, bij mij werkt het zonder meer probleemloos.

In Topic https://community.ziggo.nl/omgaan-de-horizon-mediabox-55/horizonbox-stoorzender-op-bestaand-thuisnetwerk-6853 schrijf ik er onder andere over hoe de box en de router in te stellen. Doel was een Horizonbox storingsvrij op thuisnetwerk. De bijvangst was dat de extra box gewoon in het thuisnetwerk opgenomen kan worden.

Het is overigens geen garantie dat het bij jou werkt of zal blijven werken. Ik heb een SMT-GW7400 (met SCART) met inmiddels de wat betere kabelmodemsoftwareversie 1.18.2. Router is Netgear Nighthawk AC3200.
Laat me je voortgang weten en welk type Horizonbox en kabelmodemsoftwareversie je hebt.

Succes!
Paulpit
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Tnx voor je reactie,

Klinkt goed, ik kan dit bij mijn kennis niet proberen.
Als ik afga op jouw verhaal, kan ik dus een abbo af gaan sluiten.

Nogmaals tnx.

Paul
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes
Paulpit wrote:
Tnx voor je reactie,

Klinkt goed, ik kan dit bij mijn kennis niet proberen.
Als ik afga op jouw verhaal, kan ik dus een abbo af gaan sluiten.

Nogmaals tnx.

Paul


Hou er alleen rekening mee dat het je wat geduld nodig kan hebben om de Horizonbox via de webinterface te configureren. Zelfs met laptop en kabel rechtstreeks in de Horizonbox is er niet altijd een eenduidige manier om de Horizonbox te benaderen.
Rendo

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
AoxoMoxoA wrote:
Pauk, bij mij werkt het zonder meer probleemloos.

In Topic https://community.ziggo.nl/omgaan-de-horizon-mediabox-55/horizonbox-stoorzender-op-bestaand-thuisnetwerk-6853 schrijf ik er onder andere over hoe de box en de router in te stellen. Doel was een Horizonbox storingsvrij op thuisnetwerk. De bijvangst was dat de extra box gewoon in het thuisnetwerk opgenomen kan worden.


AoxoMoxoA, je verdient een lintje! Ik ben ruim 2 weken aan het kl*ten geweest om de extra horizon box werkend te krijgen op de zolderkamer van mijn zoon. Enkel UTP liggen en geen mogelijkheid om COAX naar boven te trekken. Stond op het punt om het hele zaakje retour te sturen en toen zag ik je post!

Binnen 30 minuten het zaakje werkend achter: Cisco modem => Airport Extreme => Switch => Horizon Box => 2e Switch => 2e Airport Extreme => extra Horizon Box.

Had hier al meerdere keren gezocht (met de termen Horizon extra ethernet utp bestaand netwerk), alsook bij het Chelloo forum, maar nergens een duidelijk stappenplan.

Bedankt nogmaals!
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes
Rendo wrote:
AoxoMoxoA wrote:
Pauk, bij mij werkt het zonder meer probleemloos.

In Topic https://community.ziggo.nl/omgaan-de-horizon-mediabox-55/horizonbox-stoorzender-op-bestaand-thuisnetwerk-6853 schrijf ik er onder andere over hoe de box en de router in te stellen. Doel was een Horizonbox storingsvrij op thuisnetwerk. De bijvangst was dat de extra box gewoon in het thuisnetwerk opgenomen kan worden.


AoxoMoxoA, je verdient een lintje! Ik ben ruim 2 weken aan het kl*ten geweest om de extra horizon box werkend te krijgen op de zolderkamer van mijn zoon. Enkel UTP liggen en geen mogelijkheid om COAX naar boven te trekken. Stond op het punt om het hele zaakje retour te sturen en toen zag ik je post!

Binnen 30 minuten het zaakje werkend achter: Cisco modem => Airport Extreme => Switch => Horizon Box => 2e Switch => 2e Airport Extreme => extra Horizon Box.

Had hier al meerdere keren gezocht (met de termen Horizon extra ethernet utp bestaand netwerk), alsook bij het Chelloo forum, maar nergens een duidelijk stappenplan.

Bedankt nogmaals!


Graag gedaan.

Ik ben blij om te horen dat het ook bij anderen werkt. Klein probleem met deze oplossing is dat het niet ondersteund wordt door Ziggo, zodat je bij een volgende software-update maar moet afvragen of het dan nog steeds werkt. Ander probleempje kan zijn dat niet iedereen even succesvol is om met een laptop via de webinterface de Horizonbox te benaderen.

Kun je voor mijn statistieken nog aangeven of je een Horizonbox SMT-GW7400 (met SCART) of SMT-GW7401 (zonder SCART) hebt en of je in oud-Ziggo of oud-UPC zit.
Rendo

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Graag gedaan.

Ik ben blij om te horen dat het ook bij anderen werkt. Klein probleem met deze oplossing is dat het niet ondersteund wordt door Ziggo, zodat je bij een volgende software-update maar moet afvragen of het dan nog steeds werkt. Ander probleempje kan zijn dat niet iedereen even succesvol is om met een laptop via de webinterface de Horizonbox te benaderen.

Kun je voor mijn statistieken nog aangeven of je een Horizonbox SMT-GW7400 (met SCART) of SMT-GW7401 (zonder SCART) hebt en of je in oud-Ziggo of oud-UPC zit.


SMT-GW7400 (met SCART) in oud-UPC.
Het is inderdaad jammer dat Ziggo dit niet officieel ondersteunt en als er een software update komt die het onmogelijk gaat maken is er hier eentje erg teleurgesteld. Hij vond het al een ramp dat de naam UPC van dat gebouw met die schotels hier om de hoek in Ziggo was veranderd en als zijn nieuwe TV het straks dan ook nog eens niet meer zou mogen werken door een software update... dan is hij het vertrouwen in Ziggo helemaal verloren. En dat voor een 7-jarige 😉

laptop en webinterface ging goed. Eerste stap was via de switch te doen. Na reset/fabrieksinstellingen rechtstreeks met Horizon verbinden en na instellen van stap 4 weer via switch.
Richard Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 387Posts
  • 50Oplossingen
  • 3Likes
In voormalig Ziggo gebied, is het enkel mogelijk om een Horizon met een losstaand modem te gebruiken.
Wanneer je de MoCa (lees: via de COAX) verbinding gebruikt, dan ben je niet verplicht om de Horizon box op te nemen in je netwerk.

Dan kan je de Horizon box als los netwerk gebruiken en kan je de extra box zonder problemen gebruiken.

Wanneer het via MoCa niet goed werkt dan heb je echt een probleem in je COAX bekabeling, aangezien MoCa één van de laatste opties is dat er uitvalt.
Of je hebt niet voldoende afgeschermde COAX kabel en dan kan het ook zo zijn dat je te veel verlies hebt op het signaal (wij gebruiken voor MoCa 1150 en 1250 Mhz)

Wil je de extra box met een UTP kabel aansluiten, dan moet de lease vanuit de Horizon hoofd box komen.
Dat kan enkel via rechtstreekse verbinding via de hoofd box naar de extra box, eventueel switch is wel mogelijk.

Als je hoofd box is opgenomen in je thuisnetwerk, dan nog moet de UTP alsnog via de Horizon zijn verbonden. (mag eventueel wel met een switch)
Extra box moet een lease krijgen vanuit de Horizon hoofd box en eerder krijgt deze geen toegang tot video gedeelte.

Wanneer je de Horizon hoofd box buiten je netwerk laat en DHCP daarvan uitzet, dan werkt video-stack gedeelte niet en werkt de extra box ook niet.
Advies is om altijd de COAX te gebruiken, omdat je deze frequentie niet voor andere dingen gebruikt en gewoonweg het beste werkt.

Lukt het je niet en je wil het toch via UTP laten verlopen, dan kan je ook kiezen voor de zogenaamde PowerLine adapter.
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes
Richard Ziggo wrote:
In voormalig Ziggo gebied, is het enkel mogelijk om een Horizon met een losstaand modem te gebruiken.

Eens, maar relevantie ontgaat me.

Richard Ziggo wrote:
Wanneer je de MoCa (lees: via de COAX) verbinding gebruikt, dan ben je niet verplicht om de Horizon box op te nemen in je netwerk.

Eens.

Richard Ziggo wrote:
Dan kan je de Horizon box als los netwerk gebruiken en kan je de extra box zonder problemen gebruiken.

Wanneer het via MoCa niet goed werkt dan heb je echt een probleem in je COAX bekabeling, aangezien MoCa één van de laatste opties is dat er uitvalt.

Niet eens Ziggo adviseert UTP te gebruiken, MoCa is onbetrouwbaar gebleken, al is dit wel verbeterd na een update rond 18 november.

Onder andere topics:

  • https://community.ziggo.nl/horizon-mediabox-beeld-geluid-54/moca-verbinding-extra-media-box-probleem-4784?sort=dateline.desc#comments
  • https://community.ziggo.nl/omgaan-de-horizon-mediabox-55/problemen-horizon-tv-extra-mediaboxen-moca-7029?sort=dateline.desc#comments
  • https://community.ziggo.nl/horizon-mediabox-beeld-geluid-54/moca-verbinding-extra-media-box-probleem-4784


Daarnaast heb ik zelf een nogal bijzonder probleem. Ondanks drie verschillende monteurs ben ik niet meer in staat om extra box in de eenvoudigste opstelling via MoCa aan hoofdbox te koppelen. Zie https://community.ziggo.nl/omgaan-de-horizon-mediabox-55/extra-mediabox-geen-mogelijkheid-meer-via-moca-hoofdbox-koppelen-5699.

Richard Ziggo wrote:
Of je hebt niet voldoende afgeschermde COAX kabel en dan kan het ook zo zijn dat je te veel verlies hebt op het signaal (wij gebruiken voor MoCa 1150 en 1250 Mhz)

Zeer boeiende info. Voor zover ik weet gaan door Ziggo uitgeleverde splitters niet verder dan 1000 Mhz. COAX rechtstreeks zonder splitter op hoofdbox aansluiten is een onmogelijkheid.

In totaal heb ik met 1000Mhz splitter aantal maanden met behoorlijk succes gebruik kunnen van MoCa totdat het koppelen tot twee maal toe in het geheel niet meer lukte.

Richard Ziggo wrote:
Wil je de extra box met een UTP kabel aansluiten, dan moet de lease vanuit de Horizon hoofd box komen.

Eens, maar qua ontwerp niet noodzakelijk. Had ook anders gekund.
Richard Ziggo wrote:
Dat kan enkel via rechtstreekse verbinding via de hoofd box naar de extra box, ...

Eens met standaard instelling in bestaand thuisnetwerk.
Niet eens met handmatige instelling 'geen bestaand thuisnetwerk' via webinterface.
Bij mij presteert de hoofdbox, met uitgeschakelde DHCP-server, het om de lease uit te geven met een router ertussen. Het IP-adres op de extra box is uit de pool van de hoofdbox, terwijl de router geen adressen uit de horizonpool uitgeeft. Deze bevinden zich wel allemaal in hetzelfde subnet. Het lijkt erop dat de extra box eventuele leases van de router negeert.

Richard Ziggo wrote:
..., eventueel switch is wel mogelijk.

Eens met handmatige instelling 'geen bestaand thuisnetwerk' via webinterface.
Deels eens met standaard instelling in bestaand thuisnetwerk.
Switch mag niet ook nog eens aan router gekoppeld zijn, want verbinding met hoofdbox komt niet tot stand, vanwege verkeerd netwerk. Nu lijkt het erop dat extra box de lease van de router wel overneemt.

Richard Ziggo wrote:
Als je hoofd box is opgenomen in je thuisnetwerk, dan nog moet de UTP alsnog via de Horizon zijn verbonden. (mag eventueel wel met een switch)
Extra box moet een lease krijgen vanuit de Horizon hoofd box en eerder krijgt deze geen toegang tot video gedeelte.

Zie voorgaande commentaren.

Richard Ziggo wrote:
Wanneer je de Horizon hoofd box buiten je netwerk laat en DHCP daarvan uitzet, dan werkt video-stack gedeelte niet en werkt de extra box ook niet.
Advies is om altijd de COAX te gebruiken, omdat je deze frequentie niet voor andere dingen gebruikt...


Klopt niet. Ik heb heel sterk het vermoeden dat de DHCP voor het videostackgedeelte en voor de extra box niet uitgezet kan worden. Ik weet wel zeker dat de DHCP voor het thuisnetwerk uitgezet kan worden.
Richard Ziggo wrote:
... en gewoonweg het beste werkt.

Hier negeer je de praktijk.

Richard Ziggo wrote:
Lukt het je niet en je wil het toch via UTP laten verlopen, dan kan je ook kiezen voor de zogenaamde PowerLine adapter.

Mooie tip, maar ervaringen met powerline zijn wisselend. Als de elektriciteitsgroep van de plaats van de hoofdbox niet dezelfde is als die van de extra box, dan liggen teleurstellingen op de loer.

Mijn positieve ervaringen via UTP heb ik via switch (Netgear GS108) -> router (Netgear AC3200) -> switch (GS108), waarbij kabelmodem Cisco EPC3208 in bridgemode op router staat.
Richard Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 387Posts
  • 50Oplossingen
  • 3Likes
Relevantie is wanneer klant dit pakket afneemt, dat klant op de hoogte is dat dit voor voormalige Ziggo gebruikers (nog) niet mogelijk is en hierover niet verdere navraag hoeft te doen.
Ook voormalige UPC klanten lezen deze community en kunnen hun voordeel daarmee doen.

MoCa is niet onbetrouwbaar gebleken, er was een issue waardoor dit protocol op het product niet correct functioneerde.
Dat issue is al enige tijd opgelost en mag nu geen probleem meer zijn, bij mij thuis ook geen enkel probleem met twee extra cliënts.

Mijn situatie:

Hoofd box op de versterker aangesloten met 8 meter COAX
Een andere uitgang van de versterker naar een twee verdeler met 18 meter COAX daarop een extra Horizon box.
Andere aansluiting van de verdeler met 6 meter naar een andere verdeler en daarop mijn 2e extra Horizon box.
Alles werkt in een totale lengte van 32 meter COAX kabel naar behoren en heeft nog geen enkele keer een hapering gegeven en bij inschakelen direct beeld.

Probleem wat jij in aangegeven topic aangeeft, is dat probleem opgelost? Of lukt het nog steeds niet om de extra box te koppelen?

Wat betreft de frequenties welke wij gebruiken voor MoCa boven de 1000 Mhz is gewoon mogelijk.
Apparatuur waarop staat van 5 - 850 of 5-1000 Mhz is enkel een certificering dat fabrikant dat garandeert.

Ander punt staat er inderdaad wat ongelukkig, het is van belang dat de extra box een lease krijgt vanuit de hoofd box.
Als je inlogt op de hoofd box en gaat kijken naar de DHCP lease tabel dan zie je daar een lease voor MPEG staan (de eerste regel).
Hierdoor is het enkel mogelijk om het op deze manier te doen en daardoor is het niet mogelijk om de extra box achter een eigen netwerk te plaatsen.

Als je de instellingen gebruikt zoals je aangeeft, dan kan het zijn dat wanneer de extra box een discovery stuurt dat je eigen DHCP reageert en met een offer komt, waaruit je een foutmelding (lees: niet werkende extra box) krijgt.
Je hebt hiermee 50% kans dat je product wel of niet werkt.

Wat betreft je laatste punt hoe te verbinden via UTP, MoCa of via powerline adapter kan altijd anders zijn in de praktijk.
Wanneer het niet goed werkt met MoCa dan is er echt een probleem in je binnenshuis installatie, zelfs met vrij beroerde kabels werkt het nog.

Bij optimale verbinding kan MoCa zo tot 175 Mbps transporteren.

Gebruik van Powerline adapters, maakt het niet uit dat beide adapters achter een andere groep is aangesloten.
Enige waar je rekening mee moet houden is dat de adapters maximaal een afstand kan overbruggen van 200 meter.
Maar heb je drie fasen? Dan is het van belang dat beide adapters op dezelfde fase wordt aangesloten aangezien dit verder is dan 200 meter.

Heb je nog problemen met de extra box dat deze niet is gekoppeld, stuur mij dan een privé bericht.
Wil je hierover verder discussiëren start dan een nieuw topic onder discussie.
Vriendelijk verzoek om de topics met vragen enkel met antwoorden te voorzien m.b.t. de vraag.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic